Sida 1 av 2

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 19 jul 2021 23:21
av OfarligTesla
Temblor skrev:
Det står 580 km range och E5D.
Bör vara ett LG på 75 kWh användbart.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 20 jul 2021 15:39
av McFace
OfarligTesla skrev:
Temblor skrev:
Det står 580 km range och E5D.
Bör vara ett LG på 75 kWh användbart.
Stämmer bra. Min E5D är tillverkad i februari och om de inte har ändrat beteckningen i mellantiden så är det 75kwh LG.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 13:20
av jonte89
Vad skiljer det egentligen i användbara kWh mellan Panasonic med WLTP 612 km och M3 LR MiC med
WLTP 580 km som har ett LG-pack? Och vad vet man om laddhastigheten mellan dessa två batterier? Jag har läst att LG laddar långsammare. Uppemot 10 min långsammare 10-90 %. Tacksam om någon kan reda ut det här.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 16:02
av Holve
jonte89 skrev:
Vad skiljer det egentligen i användbara kWh mellan Panasonic med WLTP 612 km och M3 LR MiC med
WLTP 580 km som har ett LG-pack? Och vad vet man om laddhastigheten mellan dessa två batterier? Jag har läst att LG laddar långsammare. Uppemot 10 min långsammare 10-90 %. Tacksam om någon kan reda ut det här.
Jag tror tesla Björn har ett test där han jämför dessa batterier

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 18:24
av OfarligTesla
jonte89 skrev:
Vad skiljer det egentligen i användbara kWh mellan Panasonic med WLTP 612 km och M3 LR MiC med
WLTP 580 km som har ett LG-pack? Och vad vet man om laddhastigheten mellan dessa två batterier? Jag har läst att LG laddar långsammare. Uppemot 10 min långsammare 10-90 %. Tacksam om någon kan reda ut det här.
Är väl 75 mot 80,6 kWh användbart som är skillnaden.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 21:43
av McFace
jonte89 skrev:
Vad skiljer det egentligen i användbara kWh mellan Panasonic med WLTP 612 km och M3 LR MiC med
WLTP 580 km som har ett LG-pack? Och vad vet man om laddhastigheten mellan dessa två batterier? Jag har läst att LG laddar långsammare. Uppemot 10 min långsammare 10-90 %. Tacksam om någon kan reda ut det här.
Det är inte givet att det kommer vara skillnad på hastighet framåt. Jag har bara gjort en resa där jag kört snabbladdning än så länge, i mars. Då fick jag som mest ca 130kw om jag inte minns helt fel. Redan det var snabbare än rapporterat tidigare. De ökar takten allt eftersom data kommer in på hur packet fungerar i verkligheten.

Effektiv storlek för mig är ca 73kwh ska påpekas. Om de inte klämt in fler celler så är det nog vad man kan räkna med.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 21:50
av jonte89
Ok. Tack för svar. Det innebär att nettoskillnaden mellan Panasonic och LG är runt 6-7 kWh.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 22:07
av martinot
jonte89 skrev:
Ok. Tack för svar. Det innebär att nettoskillnaden mellan Panasonic och LG är runt 6-7 kWh.
Egentligen större. Panasonic E3LD är i verkligheten på 84-85 kWh (men Tesla anger nettokapaciteten på 82 kWh).

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 22:17
av jonte89
Det skulle innebära en 11 procentig skillnad i kWh mellan LG och Panasonic medan WLTP skiljer 5 procent. Någonting som inte stämmer med deras uppgifter. Jag utgår ifrån att båda bilarna är lika energieffektiva.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 22:24
av OfarligTesla
jonte89 skrev:
Det skulle innebära en 11 procentig skillnad i kWh mellan LG och Panasonic medan WLTP skiljer 5 procent. Någonting som inte stämmer med deras uppgifter. Jag utgår ifrån att båda bilarna är lika energieffektiva.
På den större så ändrade de så WLTP mäter 100-0% istället för tills den stannar som de gjorde på de andra. Förmodligen för att den inte skulle se så mycket bättre ut.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 22:32
av jonte89
Ok. Det innebär att med lika mätmetod skulle det skilja mer än 30 km räckvidd mellan LG och Panasonic. Med lika mätmetod skulle det kanske snarare skilja 67 km i räckvidd. Det är vad det blir om man tar 0,11 x 610. Tack för klargörandet. Känns viktigt att förstå detta då batteriet trots allt utgör en central del av produkterbjudandet.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 22:36
av OfarligTesla
jonte89 skrev:
Ok. Det innebär att med lika mätmetod skulle det skilja mer än 30 km räckvidd mellan LG och Panasonic. Med lika mätmetod skulle det kanske snarare skilja 67 km i räckvidd. Det är vad det blir om man tar 0,11 x 610. Tack för klargörandet. Känns viktigt att förstå detta då batteriet trots allt utgör en central del av produkterbjudandet.
De registrerade först de nya bilarna med 640 km WLTP men sen backade de och tog 614 km som de marknadsfördes med.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 22:40
av McFace
jonte89 skrev:
Det skulle innebära en 11 procentig skillnad i kWh mellan LG och Panasonic medan WLTP skiljer 5 procent. Någonting som inte stämmer med deras uppgifter. Jag utgår ifrån att båda bilarna är lika energieffektiva.
WLTP angavs till 580 när jag beställde men hos Transportstyrelsen står det 560. I bilen står det 545 vid full tank, men jag har ingen aning om relationen till WLTP där.

Vän av ordning noterar att mellan 614 och 560 är det ca 10%, vilket är mellan tummen och pekfingret vad skillnaden i effektiv storlek är. (Skulle anslå min effektiva till ca 73-komma-något kanske 5-7)

Så Siffrorna lirar.

Jag kände mig ganska lurad när bilen kom, men nu har jag lugnat ner mig. Jag märker inte av det i min dagliga körning och jag har svårt att se att det ska bli så enorm skillnad på värde när jag säljer. Hur många konsumenter är BÖPar (Batterimässigt Överinteresserade Personer) egentligen? Min gissning är att vi är i minoritet. Dock ryktas det att exempelvis Jobs var BÖP. Vem vet.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 22:48
av jonte89
Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 22:54
av McFace
jonte89 skrev:
Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)
Tro mig när jag säger att jag förstår! Jag hade en period där jag var extremt irriterad över hur bitarna föll på plats, inte minst på grund av beskedet om den långsamma laddningen.

Laddningsproblematiken löste sig ganska omgående och även om jag inte testat igen på ganska länge så kändes 130KW helt ok och jag skulle inte bli förvånad om det blir snabbare efterhand. Jag har inte haft anledning att undersöka det så där kan jag tyvärr inte assistera.

Nu så här efter nästan 6 månader är det egentligen bara två saker jag fortfarande är lite missnöjd med.

Ena är att de ca 40 000kr jag sparade på lägre ränta vid köpet i februari åts upp kort efter med prissänkningar. Snopet som fan att kunnat vänta någon månad och få större batteri OCH sänkt pris.

Andra är att jag svär över att jag inte la 40 000 till för Performance. Klantigt som fan. Den där dragkroken har jag fortfarande liggandes förseglad i plastpåse.

Men bilen är jag sjukligt nöjd med.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 22:55
av martinot
Nu kanske jag hade haft en lite degration av min gamla 2019 M3 LR, men upplever (ta dock med en stor portion salt då jag inte mätt exakt, under samma sträcka om omständigheter) att vi får uppskattningsvis numera ca 10 mil extra i vår nya 2021 M3 LR.

Ingen avgörande skillnad, men uppskattar ändå förbättringen när den är där.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 21 jul 2021 22:57
av martinot
McFace skrev:
jonte89 skrev:
Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)
Tro mig när jag säger att jag förstår! Jag hade en period där jag var extremt irriterad över hur bitarna föll på plats, inte minst på grund av beskedet om den långsamma laddningen.

Laddningsproblematiken löste sig ganska omgående och även om jag inte testat igen på ganska länge så kändes 130KW helt ok och jag skulle inte bli förvånad om det blir snabbare efterhand. Jag har inte haft anledning att undersöka det så där kan jag tyvärr inte assistera.

Nu så här efter nästan 6 månader är det egentligen bara två saker jag fortfarande är lite missnöjd med.

Ena är att de ca 40 000kr jag sparade på lägre ränta vid köpet i februari åts upp kort efter med prissänkningar. Snopet som fan att kunnat vänta någon månad och få större batteri OCH sänkt pris.

Andra är att jag svär över att jag inte la 40 000 till för Performance. Klantigt som fan. Den där dragkroken har jag fortfarande liggandes förseglad i plastpåse.

Men bilen är jag sjukligt nöjd med.
Aldrig helt lätt att träffa helt rätt. Hur man än vänder och vrider på det så har man alltid ändan bak (för att ta en liten floskel).

Njut av att de alla är fantastiska bilar! :D

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 22 jul 2021 08:46
av mikebike
McFace skrev:
jonte89 skrev:
Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)
Tro mig när jag säger att jag förstår! Jag hade en period där jag var extremt irriterad över hur bitarna föll på plats, inte minst på grund av beskedet om den långsamma laddningen.

Laddningsproblematiken löste sig ganska omgående och även om jag inte testat igen på ganska länge så kändes 130KW helt ok och jag skulle inte bli förvånad om det blir snabbare efterhand. Jag har inte haft anledning att undersöka det så där kan jag tyvärr inte assistera.

Nu så här efter nästan 6 månader är det egentligen bara två saker jag fortfarande är lite missnöjd med.

Ena är att de ca 40 000kr jag sparade på lägre ränta vid köpet i februari åts upp kort efter med prissänkningar. Snopet som fan att kunnat vänta någon månad och få större batteri OCH sänkt pris.

Andra är att jag svär över att jag inte la 40 000 till för Performance. Klantigt som fan. Den där dragkroken har jag fortfarande liggandes förseglad i plastpåse.

Men bilen är jag sjukligt nöjd med.
Jag missade både den lägre räntan och prissänkningen. :twisted:

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 22 jul 2021 09:29
av OfarligTesla
jonte89 skrev:
Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)
De flesta bryr sig nog inte och kollar som mest på WLTP. Jag hade totalvägrat det gamla batteriet men då bytte jag å andra sidan från en 2020 till en 2021 där nytt batteri var en del av motiveringen, inte för jag tror det är någon stor skillnad i praktiken men är roligt.

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Postat: 28 jul 2021 10:48
av Haze
Hej
Jag sökte på vin nummer här: https://teslatap.com/vin-decoder/
Digit 7, battery type eg: "E = Lithium-Ion Battery - Electric"

/H