Rent legalt så spelar det ingen roll vad du tycker, så länge Tesla åtgärdar det som är faktiska skador så är det okej i den meningen.NSL3 skrev:Den kom med leveransskador. Vad de tycker är bortom min brydd. Jag köpte en ny bil för 700+ å ska ha en ny bil utan skador.
Vad har jag för rättigheter?
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad har jag för rättigheter?
Re: Vad har jag för rättigheter?
Dåligt handtag på en Model 3? Har jag inte hört om förut så det borde ju lösa sig meden ny del bara.
Lackskador kommer ju kunna fixas så där lär det inte bli några upprepade reparationer.
Lackskador kommer ju kunna fixas så där lär det inte bli några upprepade reparationer.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Problemet är att de skulle fixa lackskadorna å den kom tillbaka med samma problem plus några fler skador. Klia mitt huve lite lätt å tänkte va fan hände nu?LarsL skrev:Dåligt handtag på en Model 3? Har jag inte hört om förut så det borde ju lösa sig meden ny del bara.
Lackskador kommer ju kunna fixas så där lär det inte bli några upprepade reparationer.
Jo men d visa sig att d skickar iväg bilen till 3 dje part å d Har försök fula sig antar jag eller missat ja vet inte riktigt men den kom tillbaka med samma fel å lite till
Re: Vad har jag för rättigheter?
Vad är det för lackskador som tredje part inte kunde fixa? Har du några bilder?NSL3 skrev:Problemet är att de skulle fixa lackskadorna å den kom tillbaka med samma problem plus några fler skador. Klia mitt huve lite lätt å tänkte va fan hände nu?LarsL skrev:Dåligt handtag på en Model 3? Har jag inte hört om förut så det borde ju lösa sig meden ny del bara.
Lackskador kommer ju kunna fixas så där lär det inte bli några upprepade reparationer.
Jo men d visa sig att d skickar iväg bilen till 3 dje part å d Har försök fula sig antar jag eller missat ja vet inte riktigt men den kom tillbaka med samma fel å lite till
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Stenskott och repor från leverans. De hävda att d fixat men de va ej fixat
Re: Vad har jag för rättigheter?
Ehh va? Är det ett märke så är det ett märke.NSL3 skrev:Stenskott och repor från leverans. De hävda att d fixat men de va ej fixat
Hur förklarar dom det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Generellt har leverantören 3 försök att reparera/åtgärda fel och garantifel. Om inte felet är åtgärdat efter 3 reparationsförsök har du rätt att reklamera varan (bilen) och leverantör och kund kommer överens om hur detta ska ske med t.ex. återköp av varan. Återköpets värde kan användas som betalning eller delbetalning av en ny vara.NSL3 skrev:Problemet är att de skulle fixa lackskadorna å den kom tillbaka med samma problem plus några fler skador. Klia mitt huve lite lätt å tänkte va fan hände nu?LarsL skrev:Dåligt handtag på en Model 3? Har jag inte hört om förut så det borde ju lösa sig meden ny del bara.
Lackskador kommer ju kunna fixas så där lär det inte bli några upprepade reparationer.
Jo men d visa sig att d skickar iväg bilen till 3 dje part å d Har försök fula sig antar jag eller missat ja vet inte riktigt men den kom tillbaka med samma fel å lite till
Jag har själv praktiserat förfarandet vid ett ny bil där tredje reparationsförsöket misslyckades (stort oljeläckage vid 2000 mil)(ej Tesla). Bilen återköptes av tillverkaren (inte av återförsäljaren) och utgjorde mellanskillnaden för en ny bil av annan model.
Viktigt är att hålla känslorna borta och inte bli otrevlig eller förbannad, var kall och saklig så ska det lösa sig.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Detta 3ggr är inte en lag utan något slags rekommendation. Med det sagt så hade jag min X inne 10ggr med samma fel, så att det på något sött skulle vara en sanning med 3ggr är en myt. I USA är det dock stipulerat i lag.Java skrev:Generellt har leverantören 3 försök att reparera/åtgärda fel och garantifel. Om inte felet är åtgärdat efter 3 reparationsförsök har du rätt att reklamera varan (bilen) och leverantör och kund kommer överens om hur detta ska ske med t.ex. återköp av varan. Återköpets värde kan användas som betalning eller delbetalning av en ny vara.NSL3 skrev:Problemet är att de skulle fixa lackskadorna å den kom tillbaka med samma problem plus några fler skador. Klia mitt huve lite lätt å tänkte va fan hände nu?LarsL skrev:Dåligt handtag på en Model 3? Har jag inte hört om förut så det borde ju lösa sig meden ny del bara.
Lackskador kommer ju kunna fixas så där lär det inte bli några upprepade reparationer.
Jo men d visa sig att d skickar iväg bilen till 3 dje part å d Har försök fula sig antar jag eller missat ja vet inte riktigt men den kom tillbaka med samma fel å lite till
Jag har själv praktiserat förfarandet vid ett ny bil där tredje reparationsförsöket misslyckades (stort oljeläckage vid 2000 mil)(ej Tesla). Bilen återköptes av tillverkaren (inte av återförsäljaren) och utgjorde mellanskillnaden för en ny bil av annan model.
Viktigt är att hålla känslorna borta och inte bli otrevlig eller förbannad, var kall och saklig så ska det lösa sig.
P85D svart/svart med gratis SuC
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vad har jag för rättigheter?
Det är det i Sverige också, för privatpersoner. Och det är två reparationsförsök, uppträder felet en tredje gång har man rätt till återköp.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Vad har jag för rättigheter?
Skulle gärna vilja ha fram den lagtexten. Min jurist jag hade inkopplad som ansågs vara hyfsad på konsumenträtt sa att det var en myt, men han var hyfsat färsk från skolan tror jagkenjon skrev:Det är det i Sverige också, för privatpersoner. Och det är två reparationsförsök, uppträder felet en tredje gång har man rätt till återköp.
P85D svart/svart med gratis SuC
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vad har jag för rättigheter?
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1990-932
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1990-932
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad har jag för rättigheter?
Enligt konsumentverket så är det två reparationsförsök, sen kan man häva köpet
Text till företagare
"Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök."
"Om du inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att du betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.
För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som du återbetalar. I vissa fall har du rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag."
https://www.konsumentverket.se/for-fore ... nden-kopt/
För enkelhetens skull så är det bäst att inte ta emot bilen om man inte vill ha en lagad bil.
Jag kommer vägra leverans om nästa Tesla har enligt mig väsentliga defekter, kommer absolut inte gå med på omlackering tillexempel.
Därför behåller jag nuvarande tills jag sett nästa. Så gör man ju när man byter brud också
Text till företagare
"Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök."
"Om du inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att du betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.
För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som du återbetalar. I vissa fall har du rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag."
https://www.konsumentverket.se/for-fore ... nden-kopt/
För enkelhetens skull så är det bäst att inte ta emot bilen om man inte vill ha en lagad bil.
Jag kommer vägra leverans om nästa Tesla har enligt mig väsentliga defekter, kommer absolut inte gå med på omlackering tillexempel.
Därför behåller jag nuvarande tills jag sett nästa. Så gör man ju när man byter brud också
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Vad har jag för rättigheter?
Vilken paragraf säger att man har 3 försök, orkar inte plöja hela den där härvan? Hallåkonsument är heller inte lagstiftande
P85D svart/svart med gratis SuC
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad har jag för rättigheter?
Lagar säger ju sällan fasta antal på det sättet som du efterfrågar. Enligt lagen har man som konsument rätten att häva köpet, få omleverans eller avhjälpning av felet när en vara är felaktig. Även om företaget i första hand har rätten att välja vilken av dessa alternativ som skall användas finns det begränsningar, dessa begränsningar sätts ju i många fall av tidigare domar som blir vägledande. Hallåkonsument är ju vägledning från Konsumentverket baserat på vad som anses vara tolkningen av lagen och vad det förmodade utfallet blir om konsumenten drar fallet vidare. ARN har för övrigt samma tolkning med 2 reparationsförsök, och alla vettiga bolag följer ARNs rekommendationer.Remuz skrev:Vilken paragraf säger att man har 3 försök, orkar inte plöja hela den där härvan? Hallåkonsument är heller inte lagstiftande
Re: Vad har jag för rättigheter?
Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vad har jag för rättigheter?
Jag förstår din poäng. Men då menar du egentligen att de inte är kundorienterade?Remuz skrev:Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Då är det bara till att göra en anmälan till ARN så lär Tesla hamna på svarta listan vilket de inte vill. Eller så tar man kontakt med sin hemkommuns konsumentrådgivare som endera sätter press eller hjälper till med anmälan till Konsumentverket. Eller så tar man kontakt med en advokat och stämmer dem vid sin hemortstingsrätt. Inga konstigheter - vi bor inte i ett U-land. Konsumentlagstiftningen är mycket stark och rejält fastställd i praxis. Svensk lagstiftning är aldrig detaljstyrd i paragraferna utan slås fast i förarbeten samt praxis. 3 reparationsförsök för samma fel är fastställt i ett otal underrätts- och överrättsdomar.Remuz skrev:Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.
Lita nu på detta.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Min erfarenhet är annorlunda, men min process kanske aldrig hände då. Jag måste ha drömt det som en ett år lång mardröm...Aida skrev:Då är det bara till att göra en anmälan till ARN så lär Tesla hamna på svarta listan vilket de inte vill. Eller så tar man kontakt med sin hemkommuns konsumentrådgivare som endera sätter press eller hjälper till med anmälan till Konsumentverket. Eller så tar man kontakt med en advokat och stämmer dem vid sin hemortstingsrätt. Inga konstigheter - vi bor inte i ett U-land. Konsumentlagstiftningen är mycket stark och rejält fastställd i praxis. Svensk lagstiftning är aldrig detaljstyrd i paragraferna utan slås fast i förarbeten samt praxis. 3 reparationsförsök för samma fel är fastställt i ett otal underrätts- och överrättsdomar.Remuz skrev:Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.
Lita nu på detta.
Jag vet precis hur det normalt funkar och jag var i kontakt med både ARN, min konsumentrådgivare och advokat. Det var vid just hot om stämning som det hände nåt, men då hade det gått mycket tid. På den tiden kunde man eskalera på mytesla vilket var det som tillslut tog skruv.
Det jag säger är att det är skillnad på hur det ska gå till och hur det faktiskt går till. Jag menar att TS kommer ha ett digert arbete att driva detta om inte Tesla är välvilliga. Jag tolkade dom som icke välvilliga. Jag menar också att detta är lite som att bli påkörd på ett övergångsställe, rätt och fel är enkelt, men det är din höft som aldrig blir smärtfri...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vad har jag för rättigheter?
Lycka till att få rätt, jag hade över 50 fel på min bil och Tesla vägrade återköp och Arn gick faktiskt på deras linje.
Så länge Tesla ämnar att åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill. Jag har haft cirka 7 verkstadsbesök och runt 50 dagar på verkstaden.
Nu, ska däremot sägas att min bil är "hel" och troligen den mest välbyggda Model 3 som finns i Sverige just nu. De plockade mer eller mindre ner hela bilen.
Så länge Tesla ämnar att åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill. Jag har haft cirka 7 verkstadsbesök och runt 50 dagar på verkstaden.
Nu, ska däremot sägas att min bil är "hel" och troligen den mest välbyggda Model 3 som finns i Sverige just nu. De plockade mer eller mindre ner hela bilen.
P3D-20 Grå med vit inredning
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad har jag för rättigheter?
Om ARN gått på deras linje så har de ju bedömt att Teslas åtgärder har uppfyllt kraven som lagen ställer på dem. Det handlar inte om att så länge de ämnar åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill, men däremot så innebär inte lång tid på verkstaden eller många olika fel att man har rätt att häva köpet.Lystico skrev:Lycka till att få rätt, jag hade över 50 fel på min bil och Tesla vägrade återköp och Arn gick faktiskt på deras linje.
Så länge Tesla ämnar att åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill. Jag har haft cirka 7 verkstadsbesök och runt 50 dagar på verkstaden.
Nu, ska däremot sägas att min bil är "hel" och troligen den mest välbyggda Model 3 som finns i Sverige just nu. De plockade mer eller mindre ner hela bilen.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Välkommen till lotteriet....
Har själv bråkat med Tesla i snart ett år och efter råd av mitt försäkringsbolag, hallåkonsument.se samt kommunens konsumentvägledning lämnade vi (alltså jag och min sambo) in en anmälan till ARN igår.
Vi får se hur det går om några månader.
Oavsett hur ARN ställer sig är det viktigt att göra en anmälan, om det nu går så långt. Ju fler som anmäler, destå mer press kommer det att sätta på Tesla och andra aktörer att faktiskt göra något år deras bekymmer.
Har själv bråkat med Tesla i snart ett år och efter råd av mitt försäkringsbolag, hallåkonsument.se samt kommunens konsumentvägledning lämnade vi (alltså jag och min sambo) in en anmälan till ARN igår.
Vi får se hur det går om några månader.
Oavsett hur ARN ställer sig är det viktigt att göra en anmälan, om det nu går så långt. Ju fler som anmäler, destå mer press kommer det att sätta på Tesla och andra aktörer att faktiskt göra något år deras bekymmer.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Blir så trött man gör upp en deal för att bygga en pool som skall ha måttet fyra gånger åtta meter nedfälld i altan på två hundra kvadratmeter. Sen när Forsbäcksprojektet kommit halvvägs in i bygget så ser man klart att de är riktigt amatörmässiga lägger bräder runt poolkanten som är 15 cm i hörnet. Gräver sönder hela tomten kapar snett i altan, gjuter fel i Attefalls grund jag påpekar felen och blir stämd av dem för att jag inte ville betala deras saltade faktura. Tur att jag har en vän som är kunnig inom bygglagar, han rekommenderade en site https://www.vasaadvokat.se/stamningsansokan-sa-har-gor-du-komplett-guide/ för att jag skulle veta hur jag skulle stämma byggaren. Sagt och gjort det blev flera vändor i Tingsrätten med Forsbäcksprojekt tillslut åkte de på att betala skadestånd till oss. Vill med detta varna andra för Forsbäcksprojekt totalt oseriösa fuskbyggare. Jag är glad att vi vann men tiden det tog är inte värt vinsten, bättre att försöka hitta en seriös byggare på en gång blir mindre besvär.
Senast redigerad av Rasley, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Nej, det är väl ett myndighets beslut om vad som är skäligt.Remuz skrev:Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.