Vad har jag för rättigheter?
Moderator: Redaktion
Re: Vad har jag för rättigheter?
Lycka till att få rätt, jag hade över 50 fel på min bil och Tesla vägrade återköp och Arn gick faktiskt på deras linje.
Så länge Tesla ämnar att åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill. Jag har haft cirka 7 verkstadsbesök och runt 50 dagar på verkstaden.
Nu, ska däremot sägas att min bil är "hel" och troligen den mest välbyggda Model 3 som finns i Sverige just nu. De plockade mer eller mindre ner hela bilen.
Så länge Tesla ämnar att åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill. Jag har haft cirka 7 verkstadsbesök och runt 50 dagar på verkstaden.
Nu, ska däremot sägas att min bil är "hel" och troligen den mest välbyggda Model 3 som finns i Sverige just nu. De plockade mer eller mindre ner hela bilen.
P3D-20 Grå med vit inredning
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad har jag för rättigheter?
Om ARN gått på deras linje så har de ju bedömt att Teslas åtgärder har uppfyllt kraven som lagen ställer på dem. Det handlar inte om att så länge de ämnar åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill, men däremot så innebär inte lång tid på verkstaden eller många olika fel att man har rätt att häva köpet.Lystico skrev:Lycka till att få rätt, jag hade över 50 fel på min bil och Tesla vägrade återköp och Arn gick faktiskt på deras linje.
Så länge Tesla ämnar att åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill. Jag har haft cirka 7 verkstadsbesök och runt 50 dagar på verkstaden.
Nu, ska däremot sägas att min bil är "hel" och troligen den mest välbyggda Model 3 som finns i Sverige just nu. De plockade mer eller mindre ner hela bilen.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Välkommen till lotteriet....
Har själv bråkat med Tesla i snart ett år och efter råd av mitt försäkringsbolag, hallåkonsument.se samt kommunens konsumentvägledning lämnade vi (alltså jag och min sambo) in en anmälan till ARN igår.
Vi får se hur det går om några månader.
Oavsett hur ARN ställer sig är det viktigt att göra en anmälan, om det nu går så långt. Ju fler som anmäler, destå mer press kommer det att sätta på Tesla och andra aktörer att faktiskt göra något år deras bekymmer.
Har själv bråkat med Tesla i snart ett år och efter råd av mitt försäkringsbolag, hallåkonsument.se samt kommunens konsumentvägledning lämnade vi (alltså jag och min sambo) in en anmälan till ARN igår.
Vi får se hur det går om några månader.
Oavsett hur ARN ställer sig är det viktigt att göra en anmälan, om det nu går så långt. Ju fler som anmäler, destå mer press kommer det att sätta på Tesla och andra aktörer att faktiskt göra något år deras bekymmer.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Blir så trött man gör upp en deal för att bygga en pool som skall ha måttet fyra gånger åtta meter nedfälld i altan på två hundra kvadratmeter. Sen när Forsbäcksprojektet kommit halvvägs in i bygget så ser man klart att de är riktigt amatörmässiga lägger bräder runt poolkanten som är 15 cm i hörnet. Gräver sönder hela tomten kapar snett i altan, gjuter fel i Attefalls grund jag påpekar felen och blir stämd av dem för att jag inte ville betala deras saltade faktura. Tur att jag har en vän som är kunnig inom bygglagar, han rekommenderade en site https://www.vasaadvokat.se/stamningsansokan-sa-har-gor-du-komplett-guide/ för att jag skulle veta hur jag skulle stämma byggaren. Sagt och gjort det blev flera vändor i Tingsrätten med Forsbäcksprojekt tillslut åkte de på att betala skadestånd till oss. Vill med detta varna andra för Forsbäcksprojekt totalt oseriösa fuskbyggare. Jag är glad att vi vann men tiden det tog är inte värt vinsten, bättre att försöka hitta en seriös byggare på en gång blir mindre besvär.
Senast redigerad av Rasley, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Nej, det är väl ett myndighets beslut om vad som är skäligt.Remuz skrev:Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Har haft ett ärende hos ARN nyligen ang köpet av min förra Tesla från fristående bilhandlare, tyvärr får du nog räkna med minst 6 mån väntetid.reven skrev:Välkommen till lotteriet....
Har själv bråkat med Tesla i snart ett år och efter råd av mitt försäkringsbolag, hallåkonsument.se samt kommunens konsumentvägledning lämnade vi (alltså jag och min sambo) in en anmälan till ARN igår.
Vi får se hur det går om några månader.
Oavsett hur ARN ställer sig är det viktigt att göra en anmälan, om det nu går så långt. Ju fler som anmäler, destå mer press kommer det att sätta på Tesla och andra aktörer att faktiskt göra något år deras bekymmer.
Re: Vad har jag för rättigheter?
Frågan är om en lackskada ses som en skada av väsentlig betydelse. Jag gissar att många av de lackskador det skrivs om inte skulle bedömas vara av väsentlig betydelse, de kommer uppstå direkt efter att du börjar använda bilen. Om man är känslig för sånt så ska man nog vägra att ta emot bilen.Tellus skrev:
För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Vad har jag för rättigheter?
En lackskada som kräver omlackning är för mig av väsentlig betydelseLarsL skrev:Frågan är om en lackskada ses som en skada av väsentlig betydelse. Jag gissar att många av de lackskador det skrivs om inte skulle bedömas vara av väsentlig betydelse, de kommer uppstå direkt efter att du börjar använda bilen. Om man är känslig för sånt så ska man nog vägra att ta emot bilen.Tellus skrev:
För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Re: Vad har jag för rättigheter?
Lackskada, trasiga detaljer vid leverans och repig inredning är verkligen av väsentlig betydelse för mig.Tellus skrev:En lackskada som kräver omlackning är för mig av väsentlig betydelseLarsL skrev:Frågan är om en lackskada ses som en skada av väsentlig betydelse. Jag gissar att många av de lackskador det skrivs om inte skulle bedömas vara av väsentlig betydelse, de kommer uppstå direkt efter att du börjar använda bilen. Om man är känslig för sånt så ska man nog vägra att ta emot bilen.Tellus skrev:
För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
Men det tycker inte ARN.
Att man sedan har 20 mil till närmaste service center för att få dessa fel åtgärdade är också av väsentlig betydelse för mig, ta ledigt från jobbet 2 dagar osv.
Det tar ARN inte hänsyn till, dvs Tesla kan återigen göra som de vill och åtgärda felen utan att kompensera kunden.
Konsumentköplagen hjälper verkligen inte konsumenten i detta läge.
Tesla Model Y LR 2022
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vad har jag för rättigheter?
Fast man kan inte säga att vad som helst är väsentlig betydelse, vad jag hört från folk som jobbar hos handlare så är det väldigt vanligt med lackskador från transport osv. Så jag kan gissa att bedömningen blir lite att man inte kan häva köpet baserat på något som inte är ovanligt. Skillnaden där är ju att de fixar det innan kunden ser bilen men så länge Tesla går med på att laga bilen tar de ju det ansvaret som krävs. Suger ju dock att Tesla inte fixar sådant innan såklart.pawweshark skrev:
Lackskada, trasiga detaljer vid leverans och repig inredning är verkligen av väsentlig betydelse för mig.
Men det tycker inte ARN.
Att man sedan har 20 mil till närmaste service center för att få dessa fel åtgärdade är också av väsentlig betydelse för mig, ta ledigt från jobbet 2 dagar osv.
Det tar ARN inte hänsyn till, dvs Tesla kan återigen göra som de vill och åtgärda felen utan att kompensera kunden.
Konsumentköplagen hjälper verkligen inte konsumenten i detta läge.
Konsumentköplagen handlar ju inte nödvändigtvis om att kunden alltid skall få som de vill utan att skydda kunden när det blir fel. Nu skyddas du ju genom att Tesla måste ta ansvar och lösa problemen.
Har du yrkat på att bli ersatt för förlorad arbetsinkomst för resorna? Vet inte hur det fungerar om man köper bilen med vetskap att det är långt till service men normalt skall man ju kunna få det.
- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Re: Vad har jag för rättigheter?
Jag blev erbjuden gummimatta och det var mer som en goodwill och inte en kompensation.OfarligTesla skrev:Har du yrkat på att bli ersatt för förlorad arbetsinkomst för resorna? Vet inte hur det fungerar om man köper bilen med vetskap att det är långt till service men normalt skall man ju kunna få det.
Tackade nej...
Helt otroligt att man släpper bilar i dessa skick och inte informerar om felen vid leverans.
Nej, Tesla tycker det är kundvård att låta kunden "hitta felen" och sen reklamera.
Tveksam till att Volvo Audi och BMW hade hanterat situationen på samma sätt
Tesla Model Y LR 2022
Re: Vad har jag för rättigheter?
Det var det jag försökte säga. Du kanske tycker det är väsentligt och endel andra också men det har ju lite betydelse om du inte får med dig ARN på det tåget.pawweshark skrev:Lackskada, trasiga detaljer vid leverans och repig inredning är verkligen av väsentlig betydelse för mig.
Men det tycker inte ARN.