Vad har jag för rättigheter?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av Lystico »

Lycka till att få rätt, jag hade över 50 fel på min bil och Tesla vägrade återköp och Arn gick faktiskt på deras linje.

Så länge Tesla ämnar att åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill. Jag har haft cirka 7 verkstadsbesök och runt 50 dagar på verkstaden.

Nu, ska däremot sägas att min bil är "hel" och troligen den mest välbyggda Model 3 som finns i Sverige just nu. De plockade mer eller mindre ner hela bilen.
P3D-20 Grå med vit inredning
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av OfarligTesla »

Lystico skrev:
Lycka till att få rätt, jag hade över 50 fel på min bil och Tesla vägrade återköp och Arn gick faktiskt på deras linje.

Så länge Tesla ämnar att åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill. Jag har haft cirka 7 verkstadsbesök och runt 50 dagar på verkstaden.

Nu, ska däremot sägas att min bil är "hel" och troligen den mest välbyggda Model 3 som finns i Sverige just nu. De plockade mer eller mindre ner hela bilen.
Om ARN gått på deras linje så har de ju bedömt att Teslas åtgärder har uppfyllt kraven som lagen ställer på dem. Det handlar inte om att så länge de ämnar åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill, men däremot så innebär inte lång tid på verkstaden eller många olika fel att man har rätt att häva köpet.
Användarvisningsbild
reven
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 13 jul 2020 16:54

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av reven »

Välkommen till lotteriet....

Har själv bråkat med Tesla i snart ett år och efter råd av mitt försäkringsbolag, hallåkonsument.se samt kommunens konsumentvägledning lämnade vi (alltså jag och min sambo) in en anmälan till ARN igår.
Vi får se hur det går om några månader.

Oavsett hur ARN ställer sig är det viktigt att göra en anmälan, om det nu går så långt. Ju fler som anmäler, destå mer press kommer det att sätta på Tesla och andra aktörer att faktiskt göra något år deras bekymmer.
Rasley
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 aug 2021 10:48

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av Rasley »

Blir så trött man gör upp en deal för att bygga en pool som skall ha måttet fyra gånger åtta meter nedfälld i altan på två hundra kvadratmeter. Sen när Forsbäcksprojektet kommit halvvägs in i bygget så ser man klart att de är riktigt amatörmässiga lägger bräder runt poolkanten som är 15 cm i hörnet. Gräver sönder hela tomten kapar snett i altan, gjuter fel i Attefalls grund jag påpekar felen och blir stämd av dem för att jag inte ville betala deras saltade faktura. Tur att jag har en vän som är kunnig inom bygglagar, han rekommenderade en site https://www.vasaadvokat.se/stamningsansokan-sa-har-gor-du-komplett-guide/ för att jag skulle veta hur jag skulle stämma byggaren. Sagt och gjort det blev flera vändor i Tingsrätten med Forsbäcksprojekt tillslut åkte de på att betala skadestånd till oss. Vill med detta varna andra för Forsbäcksprojekt totalt oseriösa fuskbyggare. Jag är glad att vi vann men tiden det tog är inte värt vinsten, bättre att försöka hitta en seriös byggare på en gång blir mindre besvär.
Senast redigerad av Rasley, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.
Nej, det är väl ett myndighets beslut om vad som är skäligt.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av ducce916 »

reven skrev:
Välkommen till lotteriet....

Har själv bråkat med Tesla i snart ett år och efter råd av mitt försäkringsbolag, hallåkonsument.se samt kommunens konsumentvägledning lämnade vi (alltså jag och min sambo) in en anmälan till ARN igår.
Vi får se hur det går om några månader.

Oavsett hur ARN ställer sig är det viktigt att göra en anmälan, om det nu går så långt. Ju fler som anmäler, destå mer press kommer det att sätta på Tesla och andra aktörer att faktiskt göra något år deras bekymmer.
Har haft ett ärende hos ARN nyligen ang köpet av min förra Tesla från fristående bilhandlare, tyvärr får du nog räkna med minst 6 mån väntetid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av LarsL »

Tellus skrev:

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
Frågan är om en lackskada ses som en skada av väsentlig betydelse. Jag gissar att många av de lackskador det skrivs om inte skulle bedömas vara av väsentlig betydelse, de kommer uppstå direkt efter att du börjar använda bilen. Om man är känslig för sånt så ska man nog vägra att ta emot bilen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av Tellus »

LarsL skrev:
Tellus skrev:

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
Frågan är om en lackskada ses som en skada av väsentlig betydelse. Jag gissar att många av de lackskador det skrivs om inte skulle bedömas vara av väsentlig betydelse, de kommer uppstå direkt efter att du börjar använda bilen. Om man är känslig för sånt så ska man nog vägra att ta emot bilen.
En lackskada som kräver omlackning är för mig av väsentlig betydelse
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av pawweshark »

Tellus skrev:
LarsL skrev:
Tellus skrev:

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
Frågan är om en lackskada ses som en skada av väsentlig betydelse. Jag gissar att många av de lackskador det skrivs om inte skulle bedömas vara av väsentlig betydelse, de kommer uppstå direkt efter att du börjar använda bilen. Om man är känslig för sånt så ska man nog vägra att ta emot bilen.
En lackskada som kräver omlackning är för mig av väsentlig betydelse
Lackskada, trasiga detaljer vid leverans och repig inredning är verkligen av väsentlig betydelse för mig.
Men det tycker inte ARN.
Att man sedan har 20 mil till närmaste service center för att få dessa fel åtgärdade är också av väsentlig betydelse för mig, ta ledigt från jobbet 2 dagar osv.
Det tar ARN inte hänsyn till, dvs Tesla kan återigen göra som de vill och åtgärda felen utan att kompensera kunden.

Konsumentköplagen hjälper verkligen inte konsumenten i detta läge.
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av OfarligTesla »

pawweshark skrev:

Lackskada, trasiga detaljer vid leverans och repig inredning är verkligen av väsentlig betydelse för mig.
Men det tycker inte ARN.
Att man sedan har 20 mil till närmaste service center för att få dessa fel åtgärdade är också av väsentlig betydelse för mig, ta ledigt från jobbet 2 dagar osv.
Det tar ARN inte hänsyn till, dvs Tesla kan återigen göra som de vill och åtgärda felen utan att kompensera kunden.

Konsumentköplagen hjälper verkligen inte konsumenten i detta läge.
Fast man kan inte säga att vad som helst är väsentlig betydelse, vad jag hört från folk som jobbar hos handlare så är det väldigt vanligt med lackskador från transport osv. Så jag kan gissa att bedömningen blir lite att man inte kan häva köpet baserat på något som inte är ovanligt. Skillnaden där är ju att de fixar det innan kunden ser bilen men så länge Tesla går med på att laga bilen tar de ju det ansvaret som krävs. Suger ju dock att Tesla inte fixar sådant innan såklart.

Konsumentköplagen handlar ju inte nödvändigtvis om att kunden alltid skall få som de vill utan att skydda kunden när det blir fel. Nu skyddas du ju genom att Tesla måste ta ansvar och lösa problemen.

Har du yrkat på att bli ersatt för förlorad arbetsinkomst för resorna? Vet inte hur det fungerar om man köper bilen med vetskap att det är långt till service men normalt skall man ju kunna få det.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av pawweshark »

OfarligTesla skrev:
Har du yrkat på att bli ersatt för förlorad arbetsinkomst för resorna? Vet inte hur det fungerar om man köper bilen med vetskap att det är långt till service men normalt skall man ju kunna få det.
Jag blev erbjuden gummimatta och det var mer som en goodwill och inte en kompensation.
Tackade nej...

Helt otroligt att man släpper bilar i dessa skick och inte informerar om felen vid leverans.
Nej, Tesla tycker det är kundvård att låta kunden "hitta felen" och sen reklamera.

Tveksam till att Volvo Audi och BMW hade hanterat situationen på samma sätt
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad har jag för rättigheter?

Inlägg av LarsL »

pawweshark skrev:
Lackskada, trasiga detaljer vid leverans och repig inredning är verkligen av väsentlig betydelse för mig.
Men det tycker inte ARN.
Det var det jag försökte säga. Du kanske tycker det är väsentligt och endel andra också men det har ju lite betydelse om du inte får med dig ARN på det tåget.
Skriv svar