Sida 1 av 2

Vad har jag för rättigheter?

Postat: 21 jul 2021 13:57
av NSL3
Hejsan alla,

Jag tog ut en M3P för 6v sedan. Vid leverans påpekade en del leverans skador. Jag lämnade in bilen 3v senare va utan min bil i 1,5v fick dock låna en riktig rutten model s. Bilen kommer tillbaka och de har inte gjort ett skit på den. Får tillbaka den med fler skador och icke funktionerande sensorer. Har lämna in den igen å de säger 1,5v. Så av 6v har ja haft min bil hälfteb av tiden. Har jag rätt till något här?

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 21 jul 2021 14:50
av jonte89
Har Tesla råd att hantera sina kunder så här illa? Begär kompensation. Kanske de kan bjuda på det som inte innebär någon COGs för Tesla. Alltså FSD - Autopilot. Det innebär endast en utebliven möjlig framtida intäkt. Vad jag förstår är det något de uppgraderar alla sina begagnade (genom Tesla) sålda bilar med. Lycka till!

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 21 jul 2021 14:58
av Remuz
Det är hopplöst att driva sånt i princip. Har du köpt bilen provat har du en chans om dom misslyckas några gånger till, är den företagsköpt får du nog be leasingbolaget driva frågan

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 21 jul 2021 17:13
av pawweshark
Väldigt svårt att få någon ersättning för detta..
Tesla kan konsumentköplagen på sina fem fingrar...
De kommer erbjuda reparation om och om igen till sina kunder.
Välkommen till Tesla lotteriet. Väljer du att ta emot bilen på leveransdagen så är du låst. Oavsett vilket skick bilen är i när den hämtas ut.
Tesla kommer alltid att erbjuda reparation före kompensation. Har du tur kanske du kan få några mattor som kompensation...

Hur länge skall de få hålla på och hantera sina kunder så här?

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 21 jul 2021 17:19
av NSL3
Den är köpt privat av mig. Men jag känner att en bil för 700+ tkr borde iaf hanteras bättre. Jag hade gladeligen tagit emot FSD eller enhanced versionen. De hade jag kunna leva med faktiskt. Värt att nämna att ja har fått lånebil men de är äldre model S varje gång. Man kan tycka att man borde få en likvärdig bil iaf

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 21 jul 2021 19:18
av Walker
Jag fick igenom fsd som kompensation. Men det var en seeeg och långvarig historia. Hade en på ”insidan” som tyckte jag borde få det och krigade för mig.
…kanske borde ha köpt en triss. :roll:

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 00:26
av alvenzo
Alla tillverkare kan konsumentköplagen utantill och få ger kompensation väl? Har varit med om samma sak men andra märken så jag skulle inte säga att det har med Tesla att göra. Jag fick inte igenom något öht, inte ens några laxar för att de gett mig fel däck. De gav mig dock ett bud på bilen, 70tkr under nypris då den gått 350 mil. Biltillverkare suger, bara lite mer eller lite mindre möjligtvis.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 05:21
av Swede1
NSL3 skrev:
Den är köpt privat av mig. Men jag känner att en bil för 700+ tkr borde iaf hanteras bättre. Jag hade gladeligen tagit emot FSD eller enhanced versionen. De hade jag kunna leva med faktiskt. Värt att nämna att ja har fått lånebil men de är äldre model S varje gång. Man kan tycka att man borde få en likvärdig bil iaf
Du har fått låna en större bil, borde vara ok, visst inget monster 0-100 som du köpt. Vad är det för fel på din bil? Verkar som inte Tesla tycker du har några fel.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 08:25
av NSL3
Ja de är en större bil. Men från 2014. Extrem stor skilland i kvalité och bil. Så i min mening långt ifrån likvärdig. Dessutom, som du nämnde - inte samma monster.

Den kom med leveransskador. Vad de tycker är bortom min brydd. Jag köpte en ny bil för 700+ å ska ha en ny bil utan skador.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 10:10
av LarsL
Lackskador alltså?

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 10:23
av OfarligTesla
NSL3 skrev:
Den kom med leveransskador. Vad de tycker är bortom min brydd. Jag köpte en ny bil för 700+ å ska ha en ny bil utan skador.
Rent legalt så spelar det ingen roll vad du tycker, så länge Tesla åtgärdar det som är faktiska skador så är det okej i den meningen.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 10:34
av NSL3
LarsL skrev:
Lackskador alltså?
Stämmer. Samt dålig handtag

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 11:40
av LarsL
Dåligt handtag på en Model 3? Har jag inte hört om förut så det borde ju lösa sig meden ny del bara.

Lackskador kommer ju kunna fixas så där lär det inte bli några upprepade reparationer.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 11:55
av NSL3
LarsL skrev:
Dåligt handtag på en Model 3? Har jag inte hört om förut så det borde ju lösa sig meden ny del bara.

Lackskador kommer ju kunna fixas så där lär det inte bli några upprepade reparationer.
Problemet är att de skulle fixa lackskadorna å den kom tillbaka med samma problem plus några fler skador. Klia mitt huve lite lätt å tänkte va fan hände nu?
Jo men d visa sig att d skickar iväg bilen till 3 dje part å d Har försök fula sig antar jag eller missat ja vet inte riktigt men den kom tillbaka med samma fel å lite till

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 12:14
av taliz
NSL3 skrev:
LarsL skrev:
Dåligt handtag på en Model 3? Har jag inte hört om förut så det borde ju lösa sig meden ny del bara.

Lackskador kommer ju kunna fixas så där lär det inte bli några upprepade reparationer.
Problemet är att de skulle fixa lackskadorna å den kom tillbaka med samma problem plus några fler skador. Klia mitt huve lite lätt å tänkte va fan hände nu?
Jo men d visa sig att d skickar iväg bilen till 3 dje part å d Har försök fula sig antar jag eller missat ja vet inte riktigt men den kom tillbaka med samma fel å lite till
Vad är det för lackskador som tredje part inte kunde fixa? Har du några bilder?

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 12:16
av NSL3
Stenskott och repor från leverans. De hävda att d fixat men de va ej fixat

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 12:17
av taliz
NSL3 skrev:
Stenskott och repor från leverans. De hävda att d fixat men de va ej fixat
Ehh va? Är det ett märke så är det ett märke.
Hur förklarar dom det?

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 12:50
av Java
NSL3 skrev:
LarsL skrev:
Dåligt handtag på en Model 3? Har jag inte hört om förut så det borde ju lösa sig meden ny del bara.

Lackskador kommer ju kunna fixas så där lär det inte bli några upprepade reparationer.
Problemet är att de skulle fixa lackskadorna å den kom tillbaka med samma problem plus några fler skador. Klia mitt huve lite lätt å tänkte va fan hände nu?
Jo men d visa sig att d skickar iväg bilen till 3 dje part å d Har försök fula sig antar jag eller missat ja vet inte riktigt men den kom tillbaka med samma fel å lite till
Generellt har leverantören 3 försök att reparera/åtgärda fel och garantifel. Om inte felet är åtgärdat efter 3 reparationsförsök har du rätt att reklamera varan (bilen) och leverantör och kund kommer överens om hur detta ska ske med t.ex. återköp av varan. Återköpets värde kan användas som betalning eller delbetalning av en ny vara.

Jag har själv praktiserat förfarandet vid ett ny bil där tredje reparationsförsöket misslyckades (stort oljeläckage vid 2000 mil)(ej Tesla). Bilen återköptes av tillverkaren (inte av återförsäljaren) och utgjorde mellanskillnaden för en ny bil av annan model.

Viktigt är att hålla känslorna borta och inte bli otrevlig eller förbannad, var kall och saklig så ska det lösa sig.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 13:31
av NSL3
Agreed!

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 15:12
av Remuz
Java skrev:
NSL3 skrev:
LarsL skrev:
Dåligt handtag på en Model 3? Har jag inte hört om förut så det borde ju lösa sig meden ny del bara.

Lackskador kommer ju kunna fixas så där lär det inte bli några upprepade reparationer.
Problemet är att de skulle fixa lackskadorna å den kom tillbaka med samma problem plus några fler skador. Klia mitt huve lite lätt å tänkte va fan hände nu?
Jo men d visa sig att d skickar iväg bilen till 3 dje part å d Har försök fula sig antar jag eller missat ja vet inte riktigt men den kom tillbaka med samma fel å lite till
Generellt har leverantören 3 försök att reparera/åtgärda fel och garantifel. Om inte felet är åtgärdat efter 3 reparationsförsök har du rätt att reklamera varan (bilen) och leverantör och kund kommer överens om hur detta ska ske med t.ex. återköp av varan. Återköpets värde kan användas som betalning eller delbetalning av en ny vara.

Jag har själv praktiserat förfarandet vid ett ny bil där tredje reparationsförsöket misslyckades (stort oljeläckage vid 2000 mil)(ej Tesla). Bilen återköptes av tillverkaren (inte av återförsäljaren) och utgjorde mellanskillnaden för en ny bil av annan model.

Viktigt är att hålla känslorna borta och inte bli otrevlig eller förbannad, var kall och saklig så ska det lösa sig.
Detta 3ggr är inte en lag utan något slags rekommendation. Med det sagt så hade jag min X inne 10ggr med samma fel, så att det på något sött skulle vara en sanning med 3ggr är en myt. I USA är det dock stipulerat i lag.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 15:48
av kenjon
Det är det i Sverige också, för privatpersoner. Och det är två reparationsförsök, uppträder felet en tredje gång har man rätt till återköp.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 16:01
av Remuz
kenjon skrev:
Det är det i Sverige också, för privatpersoner. Och det är två reparationsförsök, uppträder felet en tredje gång har man rätt till återköp.
Skulle gärna vilja ha fram den lagtexten. Min jurist jag hade inkopplad som ansågs vara hyfsad på konsumenträtt sa att det var en myt, men han var hyfsat färsk från skolan tror jag

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 16:27
av kenjon

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 16:59
av Tellus
Enligt konsumentverket så är det två reparationsförsök, sen kan man häva köpet

Text till företagare
"Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök."

"Om du inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att du betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.

Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som du återbetalar. I vissa fall har du rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag."

https://www.konsumentverket.se/for-fore ... nden-kopt/

För enkelhetens skull så är det bäst att inte ta emot bilen om man inte vill ha en lagad bil.
Jag kommer vägra leverans om nästa Tesla har enligt mig väsentliga defekter, kommer absolut inte gå med på omlackering tillexempel.
Därför behåller jag nuvarande tills jag sett nästa. Så gör man ju när man byter brud också :lol:

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 17:44
av Remuz

Vilken paragraf säger att man har 3 försök, orkar inte plöja hela den där härvan? Hallåkonsument är heller inte lagstiftande