Sida 1 av 2

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 15:48
av kenjon
Det är det i Sverige också, för privatpersoner. Och det är två reparationsförsök, uppträder felet en tredje gång har man rätt till återköp.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 16:01
av Remuz
kenjon skrev:
Det är det i Sverige också, för privatpersoner. Och det är två reparationsförsök, uppträder felet en tredje gång har man rätt till återköp.
Skulle gärna vilja ha fram den lagtexten. Min jurist jag hade inkopplad som ansågs vara hyfsad på konsumenträtt sa att det var en myt, men han var hyfsat färsk från skolan tror jag

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 16:27
av kenjon

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 16:59
av Tellus
Enligt konsumentverket så är det två reparationsförsök, sen kan man häva köpet

Text till företagare
"Om du väljer att reparera varan har du två reparationsförsök på dig att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök."

"Om du inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att du betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.

Konsumenten har rätt att få ränta på beloppet som du återbetalar. I vissa fall har du rätt att få ersättning för den användning som konsumenten haft av varan, så kallat nyttoavdrag."

https://www.konsumentverket.se/for-fore ... nden-kopt/

För enkelhetens skull så är det bäst att inte ta emot bilen om man inte vill ha en lagad bil.
Jag kommer vägra leverans om nästa Tesla har enligt mig väsentliga defekter, kommer absolut inte gå med på omlackering tillexempel.
Därför behåller jag nuvarande tills jag sett nästa. Så gör man ju när man byter brud också :lol:

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 17:44
av Remuz

Vilken paragraf säger att man har 3 försök, orkar inte plöja hela den där härvan? Hallåkonsument är heller inte lagstiftande

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 18:08
av OfarligTesla
Remuz skrev:
Vilken paragraf säger att man har 3 försök, orkar inte plöja hela den där härvan? Hallåkonsument är heller inte lagstiftande
Lagar säger ju sällan fasta antal på det sättet som du efterfrågar. Enligt lagen har man som konsument rätten att häva köpet, få omleverans eller avhjälpning av felet när en vara är felaktig. Även om företaget i första hand har rätten att välja vilken av dessa alternativ som skall användas finns det begränsningar, dessa begränsningar sätts ju i många fall av tidigare domar som blir vägledande. Hallåkonsument är ju vägledning från Konsumentverket baserat på vad som anses vara tolkningen av lagen och vad det förmodade utfallet blir om konsumenten drar fallet vidare. ARN har för övrigt samma tolkning med 2 reparationsförsök, och alla vettiga bolag följer ARNs rekommendationer.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 18:15
av Remuz
Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 19:13
av NSL3
Remuz skrev:
Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.
Jag förstår din poäng. Men då menar du egentligen att de inte är kundorienterade?

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 21:12
av Aida
Remuz skrev:
Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.
Då är det bara till att göra en anmälan till ARN så lär Tesla hamna på svarta listan vilket de inte vill. Eller så tar man kontakt med sin hemkommuns konsumentrådgivare som endera sätter press eller hjälper till med anmälan till Konsumentverket. Eller så tar man kontakt med en advokat och stämmer dem vid sin hemortstingsrätt. Inga konstigheter - vi bor inte i ett U-land. Konsumentlagstiftningen är mycket stark och rejält fastställd i praxis. Svensk lagstiftning är aldrig detaljstyrd i paragraferna utan slås fast i förarbeten samt praxis. 3 reparationsförsök för samma fel är fastställt i ett otal underrätts- och överrättsdomar.

Lita nu på detta.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 22 jul 2021 22:26
av Remuz
Aida skrev:
Remuz skrev:
Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.
Då är det bara till att göra en anmälan till ARN så lär Tesla hamna på svarta listan vilket de inte vill. Eller så tar man kontakt med sin hemkommuns konsumentrådgivare som endera sätter press eller hjälper till med anmälan till Konsumentverket. Eller så tar man kontakt med en advokat och stämmer dem vid sin hemortstingsrätt. Inga konstigheter - vi bor inte i ett U-land. Konsumentlagstiftningen är mycket stark och rejält fastställd i praxis. Svensk lagstiftning är aldrig detaljstyrd i paragraferna utan slås fast i förarbeten samt praxis. 3 reparationsförsök för samma fel är fastställt i ett otal underrätts- och överrättsdomar.

Lita nu på detta.
Min erfarenhet är annorlunda, men min process kanske aldrig hände då. Jag måste ha drömt det som en ett år lång mardröm...

Jag vet precis hur det normalt funkar och jag var i kontakt med både ARN, min konsumentrådgivare och advokat. Det var vid just hot om stämning som det hände nåt, men då hade det gått mycket tid. På den tiden kunde man eskalera på mytesla vilket var det som tillslut tog skruv.

Det jag säger är att det är skillnad på hur det ska gå till och hur det faktiskt går till. Jag menar att TS kommer ha ett digert arbete att driva detta om inte Tesla är välvilliga. Jag tolkade dom som icke välvilliga. Jag menar också att detta är lite som att bli påkörd på ett övergångsställe, rätt och fel är enkelt, men det är din höft som aldrig blir smärtfri...

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 30 jul 2021 13:23
av Lystico
Lycka till att få rätt, jag hade över 50 fel på min bil och Tesla vägrade återköp och Arn gick faktiskt på deras linje.

Så länge Tesla ämnar att åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill. Jag har haft cirka 7 verkstadsbesök och runt 50 dagar på verkstaden.

Nu, ska däremot sägas att min bil är "hel" och troligen den mest välbyggda Model 3 som finns i Sverige just nu. De plockade mer eller mindre ner hela bilen.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 30 jul 2021 13:30
av OfarligTesla
Lystico skrev:
Lycka till att få rätt, jag hade över 50 fel på min bil och Tesla vägrade återköp och Arn gick faktiskt på deras linje.

Så länge Tesla ämnar att åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill. Jag har haft cirka 7 verkstadsbesök och runt 50 dagar på verkstaden.

Nu, ska däremot sägas att min bil är "hel" och troligen den mest välbyggda Model 3 som finns i Sverige just nu. De plockade mer eller mindre ner hela bilen.
Om ARN gått på deras linje så har de ju bedömt att Teslas åtgärder har uppfyllt kraven som lagen ställer på dem. Det handlar inte om att så länge de ämnar åtgärda fel så får de fortsätta hur de vill, men däremot så innebär inte lång tid på verkstaden eller många olika fel att man har rätt att häva köpet.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 01 aug 2021 14:20
av reven
Välkommen till lotteriet....

Har själv bråkat med Tesla i snart ett år och efter råd av mitt försäkringsbolag, hallåkonsument.se samt kommunens konsumentvägledning lämnade vi (alltså jag och min sambo) in en anmälan till ARN igår.
Vi får se hur det går om några månader.

Oavsett hur ARN ställer sig är det viktigt att göra en anmälan, om det nu går så långt. Ju fler som anmäler, destå mer press kommer det att sätta på Tesla och andra aktörer att faktiskt göra något år deras bekymmer.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 04 aug 2021 10:53
av Rasley
Blir så trött man gör upp en deal för att bygga en pool som skall ha måttet fyra gånger åtta meter nedfälld i altan på två hundra kvadratmeter. Sen när Forsbäcksprojektet kommit halvvägs in i bygget så ser man klart att de är riktigt amatörmässiga lägger bräder runt poolkanten som är 15 cm i hörnet. Gräver sönder hela tomten kapar snett i altan, gjuter fel i Attefalls grund jag påpekar felen och blir stämd av dem för att jag inte ville betala deras saltade faktura. Tur att jag har en vän som är kunnig inom bygglagar, han rekommenderade en site https://www.vasaadvokat.se/stamningsansokan-sa-har-gor-du-komplett-guide/ för att jag skulle veta hur jag skulle stämma byggaren. Sagt och gjort det blev flera vändor i Tingsrätten med Forsbäcksprojekt tillslut åkte de på att betala skadestånd till oss. Vill med detta varna andra för Forsbäcksprojekt totalt oseriösa fuskbyggare. Jag är glad att vi vann men tiden det tog är inte värt vinsten, bättre att försöka hitta en seriös byggare på en gång blir mindre besvär.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 04 aug 2021 10:58
av LarsL
Remuz skrev:
Så återigen då, det finns ingen lag som säger tre försök. Försök hävda det mot Tesla så får ni se hur det går.
Nej, det är väl ett myndighets beslut om vad som är skäligt.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 04 aug 2021 11:00
av ducce916
reven skrev:
Välkommen till lotteriet....

Har själv bråkat med Tesla i snart ett år och efter råd av mitt försäkringsbolag, hallåkonsument.se samt kommunens konsumentvägledning lämnade vi (alltså jag och min sambo) in en anmälan till ARN igår.
Vi får se hur det går om några månader.

Oavsett hur ARN ställer sig är det viktigt att göra en anmälan, om det nu går så långt. Ju fler som anmäler, destå mer press kommer det att sätta på Tesla och andra aktörer att faktiskt göra något år deras bekymmer.
Har haft ett ärende hos ARN nyligen ang köpet av min förra Tesla från fristående bilhandlare, tyvärr får du nog räkna med minst 6 mån väntetid.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 04 aug 2021 11:01
av LarsL
Tellus skrev:

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
Frågan är om en lackskada ses som en skada av väsentlig betydelse. Jag gissar att många av de lackskador det skrivs om inte skulle bedömas vara av väsentlig betydelse, de kommer uppstå direkt efter att du börjar använda bilen. Om man är känslig för sånt så ska man nog vägra att ta emot bilen.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 04 aug 2021 12:20
av Tellus
LarsL skrev:
Tellus skrev:

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
Frågan är om en lackskada ses som en skada av väsentlig betydelse. Jag gissar att många av de lackskador det skrivs om inte skulle bedömas vara av väsentlig betydelse, de kommer uppstå direkt efter att du börjar använda bilen. Om man är känslig för sånt så ska man nog vägra att ta emot bilen.
En lackskada som kräver omlackning är för mig av väsentlig betydelse

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 04 aug 2021 20:22
av pawweshark
Tellus skrev:
LarsL skrev:
Tellus skrev:

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.
Frågan är om en lackskada ses som en skada av väsentlig betydelse. Jag gissar att många av de lackskador det skrivs om inte skulle bedömas vara av väsentlig betydelse, de kommer uppstå direkt efter att du börjar använda bilen. Om man är känslig för sånt så ska man nog vägra att ta emot bilen.
En lackskada som kräver omlackning är för mig av väsentlig betydelse
Lackskada, trasiga detaljer vid leverans och repig inredning är verkligen av väsentlig betydelse för mig.
Men det tycker inte ARN.
Att man sedan har 20 mil till närmaste service center för att få dessa fel åtgärdade är också av väsentlig betydelse för mig, ta ledigt från jobbet 2 dagar osv.
Det tar ARN inte hänsyn till, dvs Tesla kan återigen göra som de vill och åtgärda felen utan att kompensera kunden.

Konsumentköplagen hjälper verkligen inte konsumenten i detta läge.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 04 aug 2021 20:43
av OfarligTesla
pawweshark skrev:

Lackskada, trasiga detaljer vid leverans och repig inredning är verkligen av väsentlig betydelse för mig.
Men det tycker inte ARN.
Att man sedan har 20 mil till närmaste service center för att få dessa fel åtgärdade är också av väsentlig betydelse för mig, ta ledigt från jobbet 2 dagar osv.
Det tar ARN inte hänsyn till, dvs Tesla kan återigen göra som de vill och åtgärda felen utan att kompensera kunden.

Konsumentköplagen hjälper verkligen inte konsumenten i detta läge.
Fast man kan inte säga att vad som helst är väsentlig betydelse, vad jag hört från folk som jobbar hos handlare så är det väldigt vanligt med lackskador från transport osv. Så jag kan gissa att bedömningen blir lite att man inte kan häva köpet baserat på något som inte är ovanligt. Skillnaden där är ju att de fixar det innan kunden ser bilen men så länge Tesla går med på att laga bilen tar de ju det ansvaret som krävs. Suger ju dock att Tesla inte fixar sådant innan såklart.

Konsumentköplagen handlar ju inte nödvändigtvis om att kunden alltid skall få som de vill utan att skydda kunden när det blir fel. Nu skyddas du ju genom att Tesla måste ta ansvar och lösa problemen.

Har du yrkat på att bli ersatt för förlorad arbetsinkomst för resorna? Vet inte hur det fungerar om man köper bilen med vetskap att det är långt till service men normalt skall man ju kunna få det.

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 04 aug 2021 20:53
av pawweshark
OfarligTesla skrev:
Har du yrkat på att bli ersatt för förlorad arbetsinkomst för resorna? Vet inte hur det fungerar om man köper bilen med vetskap att det är långt till service men normalt skall man ju kunna få det.
Jag blev erbjuden gummimatta och det var mer som en goodwill och inte en kompensation.
Tackade nej...

Helt otroligt att man släpper bilar i dessa skick och inte informerar om felen vid leverans.
Nej, Tesla tycker det är kundvård att låta kunden "hitta felen" och sen reklamera.

Tveksam till att Volvo Audi och BMW hade hanterat situationen på samma sätt

Re: Vad har jag för rättigheter?

Postat: 04 aug 2021 21:10
av LarsL
pawweshark skrev:
Lackskada, trasiga detaljer vid leverans och repig inredning är verkligen av väsentlig betydelse för mig.
Men det tycker inte ARN.
Det var det jag försökte säga. Du kanske tycker det är väsentligt och endel andra också men det har ju lite betydelse om du inte får med dig ARN på det tåget.