Solskydd för barn

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

LinnAgnes
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jul 2021 20:02

Solskydd för barn

Inlägg av LinnAgnes »

Hej,

Vi har nyss köpt en Tesla Model 3 från 2019 och jag har några frågor om glastaket och barn i bilen :)

Vi har vårat spädbarn i ett babyskydd från Britax men det ger endast lite skugga från taket. Vet ni hur skadlig solen från glastaket är? Måste jag vid soliga dagar skaffa ett extra solskydd för taket?

Och har någon en bra lösning för solskydd från sidofönstret? Fönstren är för små för standard-solskydden från vanliga bilfirmor. Om toning funkar bra, vilken procent rekommenderas?

Stort tack!
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 maj 2021 21:47

Re: Solskydd för barn

Inlägg av ceel »

Jag har självt tänkt på att tona (har alltid haft det på alla tidigare bilar) men är tydligen lite besvärligt med bakrutan och ärligt talat har sådana där mesh-solskydd åkt upp i alla bilar ändå för barnen. Så har inte helt bestämt hur jag gör med toning ännu men letade efter solskydd till sidorutorna som var lite mindre utan framgång men hittade dessa som man kan klippa till själv. Ingen aning om det blir snyggt men tänkte prova iaf.

GARDINIA, Flexible Sun Protection, Semi-Transparent, Including 4 Suction Cups, Black, 40 x 80 cm https://www.amazon.se/dp/B07F3717NQ/

Till tak finns det både original och tredjeparts och finns även tredjeparts som man klämmer in i de små rutorna bakom de bakre sidorutorna. Tror dock inte det behövs där.

Jag tror inte solen är skadlig för bebisen ändå men de kan ju bli lite irriterade och sova sämre. Och det kan ju bli rätt varmt utan något solskydd även med AC på när man har direkt sol på sig.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Solskydd för barn

Inlägg av Daven »

Grattis till bilen.
Tesla säljer skydd som man placerar i taket. Har inte testat själv så vet inte hur de är. https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... or-glastak

Jag har tonat samtliga sidorutor och bakrutan/bakretaket och körde på någon mellan mörk modell. Helt klart den lösningen som är "bäst" och ser vettigaste ut. Dock kan priserna variera rejält, jag frågade på en rekondfirma och de sa ca 10 000. Så hörde av mig till han som "brukar" glra det p mina bilat o har tog 4000. Så är du i närheten av Växjö så kan jag rekommendera. http://www.jemaab.se/
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Solskydd för barn

Inlägg av Remuz »

Jag satte upp färdigklippt film. Det var hyfsat enkelt, men nu 15mån senare har småfönstren bak börjat släppa lite
P85D svart/svart med gratis SuC
LinnAgnes
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 jul 2021 20:02

Re: Solskydd för barn

Inlägg av LinnAgnes »

Tack för alla svar :)

Tror vi ska kika på lösningen med de solskydden som man kan klippa till själv så får de sitta i taket när solen gassar på. Sidofönstren blir en utmaning (då de är så smala och åker upp när dörren öppnas) men ska nog kika på tonade fönster, bor i Umeå så får leta en firma lite närmare oss :)
Skriv svar