Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Johlei »

Jag ska köra ut i obygden nästa vecka med M3 LR och ett näst på fullastat obromsat släp med totalvikt 750 kg, samt 4 pers i bilen.

Funderar på vad förbrukningen kommer hamna på och hur jag ska tänka med laddningen.

15 mil enkel väg.

Vad drar bilen i snitt när jag kör 70-80 km/h med ovanstående last? I ABRP kan jag ställa in maxfarten till 80 km/h men jag undrar vilken referensförbrukning jag borde lägga in.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Jerker »

Jag har ett släp med gallergrind som jag körde tomt mellan Nyköping och Halmstad och lastat med ett antal fönster tillbaka samma väg. Inget kapell. Det kan inte ha vägt över 750 kg.
Tom: 247 Wh/km, lastad: 266
IMG_20200822_165759.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Jerker »

Sen har ju dragit det här släpet också, men det innebar en liiite högre elkonsumtion. ;)
Släp.jpg
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Johlei »

Jerker skrev:
Sen har ju dragit det här släpet också, men det innebar en liiite högre elkonsumtion. ;)
:-O Då får SuC ligga tätt!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Johlei »

Jerker skrev:
Jag har ett släp med gallergrind som jag körde tomt mellan Nyköping och Halmstad och lastat med ett antal fönster tillbaka samma väg. Inget kapell. Det kan inte ha vägt över 750 kg.
Tom: 247 Wh/km, lastad: 266
Tack det ger en vägledning. Resan är i alla fall görbar sluter jag mig till.

Mitt galler är lite högre och kapellet kanske orsakar mer luftmotstånd än den rätt luftiga packningen på din bild. Men det borde bli lägre förbrukning än din andra bild :-)
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Jerker »

Johlei skrev:
Jerker skrev:
Jag har ett släp med gallergrind som jag körde tomt mellan Nyköping och Halmstad och lastat med ett antal fönster tillbaka samma väg. Inget kapell. Det kan inte ha vägt över 750 kg.
Tom: 247 Wh/km, lastad: 266
Tack det ger en vägledning. Resan är i alla fall görbar sluter jag mig till.

Mitt galler är lite högre och kapellet kanske orsakar mer luftmotstånd än den rätt luftiga packningen på din bild. Men det borde bli lägre förbrukning än din andra bild :-)
Jag diskuterade det där med Bonath, som är medlem här, som har varit lokförare. Han hade egendomliga erfarenheter av att ett tåg med tomma vagnar avsedda för timmer genererade mer luftmotstånd än samma vagnar fyllda med timmer. Kan vara så att kapell på släpet ger lägre luftmotstånd. Har kört många sådana resor men inte brytt mig om att kolla förbrukningen.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av metchristian »

Johlei skrev:
Jag ska köra ut i obygden nästa vecka med M3 LR och ett näst på fullastat obromsat släp med totalvikt 750 kg, samt 4 pers i bilen.

Funderar på vad förbrukningen kommer hamna på och hur jag ska tänka med laddningen.

15 mil enkel väg.

Vad drar bilen i snitt när jag kör 70-80 km/h med ovanstående last? I ABRP kan jag ställa in maxfarten till 80 km/h men jag undrar vilken referensförbrukning jag borde lägga in.
Jag kör med ett 900kg släp debon cargo (tjänstevikt 450 lastvikt 450kg) med den fullt brukar jag ligga på ca 260-280 så ca dubbelt mot normalt så kommer jag 12,5mil på ca 30% dvs så ca 60% me släp
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av uncle_bob »

Jag körde Gbg -> Falkenberg ToR med gallerkärra för att hämta ett några balar överbliven stenull i stugan, tom kärra dit och hyfsat full tillbaka, osäker på vikten men rejäl kärra och gallren var högre än min M3LR. Kollade inte skillnad på lastad kontra lastad men den drog drygt 240Wh/km i snitt på resan, ullen vägde ju inte jättemycket men fyllde kärran så luftmotståndet på tillbakaresan borde motsvara en kärra med kapell.

Framförallt markant skillnad i backar, aldrig tänkt så mycket på det innan men E6 mellan Kungsbacka och Varberg är rätt kuperad, och jag var inte helt bekväm när jag efter de första kullarna på ditvägen började få under 250km som beräknad räckvidd (med tom kärra) då jag behövde drygt 200 totalt för att inte behöva stanna och ladda, men det var inga som helst problem när det planade ut efter Varberg.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Johlei »

Det verkar som att det blir lugnt att köra dit 145 km och sedan några dagar senare hemåt igen 6 mil för att nå tätort med 50kW-laddare. Batteriet *kanske* räcker till det…

Jag har en båttransport att tajma på utvägen så därför blir det knepigt att ladda på vägen ut. Det finns nämligen exakt två 50 kW-laddare och ett gäng 11 kW-laddare i tätorten och chansen att 50 kW är ledig när jag kommer är väl inte jättehög. Laddkö har jag inte tid med…

Detta hade varit en no-brainer om det hade funnits 4-6 st 150+ kW-laddare i tätorten. Då hade jag känt mig trygg med att kunna ladda även på vägen ut.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av [JM] »

Johlei skrev:
Jag ska köra ut i obygden nästa vecka med M3 LR och ett näst på fullastat obromsat släp med totalvikt 750 kg, samt 4 pers i bilen.

Funderar på vad förbrukningen kommer hamna på och hur jag ska tänka med laddningen.

15 mil enkel väg.

Vad drar bilen i snitt när jag kör 70-80 km/h med ovanstående last? I ABRP kan jag ställa in maxfarten till 80 km/h men jag undrar vilken referensförbrukning jag borde lägga in.
Du har ju två komponeneter som påverkar förbrukningen.
1* Luftmotståndet
2* Rullmotståndet

Luftmotståndet är ju lite knepigt att gissa men rullmotståndet kan man räkna på.
Den teoretiska ökningen från vikten är ca 4wh/km per 100kg extralast.
Så 3 pers extra i bilen kanske blir 150kg och sen 750kg släp. Totalt 900kg extra (utöver föraren)
Dvs 9*4=36wh/km högre förbrukning av bara vikten.

Har sett folk rapportera 400wh/km med husvagn efter en model X.
En husvagn på 1500kg blir ju 45wh/km extra pga vikt.
En X drar ju under 200wh/km när man kör 90 (som man typ gör med husvagn)
Räknar man då med att totalen pga vikt blir 195+45=240wh/km så gör luftmotståndet resten upp till 400wh/km. Dvs 160wh/km.

Killgissar man då att ett gallersläp ligger på 100 så blir det för din M3 typ 150 wh/km (eller vad du nu har i 90km/h) + 35 (för vikten) + 100 (uppskattat luftmotstånd) = 285wh/km.

Rapportera gärna efter resan vad det blev :D
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Johlei »

[JM] skrev:
Rapportera gärna efter resan vad det blev :D
Det ska jag. Det bär av i nästa vecka.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
gunnand
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 sep 2019 07:45
Ort: Upphärad
Referralkod: ts.la/manfred61228

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av gunnand »

Man kan enkelt räkna med dubbel förbrukning mot normal. Vi körde med en liten husvagn (omkring 800 kg) förra sommaren och hade en förbrukning på 260 W/km och när det regnade hela färden upp till 280 W/km. Och då körde vi i alla fall över 450 mil med husvagn. Tesla mod 3 LR 2020

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ssemester/
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Johlei »

gunnand skrev:
Man kan enkelt räkna med dubbel förbrukning mot normal. Vi körde med en liten husvagn (omkring 800 kg) förra sommaren och hade en förbrukning på 260 W/km och när det regnade hela färden upp till 280 W/km. Och då körde vi i alla fall över 450 mil med husvagn. Tesla mod 3 LR 2020

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ssemester/
Aha. Både större och tyngre än mitt släp. Nu känner jag mig lugnare. Fin berättelse om er semester på länken också! Tack.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
TAEJW
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 apr 2021 07:59
Ort: Stockholm

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av TAEJW »

Dubbel förbrukning eller halverad räckvidd stämmer väldigt bra. Körde 2000 km med Tesla X 75 D med boggi transport trailer med ca 1800 kg total vikt. Enligt bilen 310 km räckvidd, vilket resulterade i 150 km i verkligheten. Knappt man når mellan Tesla SC på vissa sträckor. :o
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Xeik »

gunnand skrev:
Man kan enkelt räkna med dubbel förbrukning mot normal. Vi körde med en liten husvagn (omkring 800 kg) förra sommaren och hade en förbrukning på 260 W/km och när det regnade hela färden upp till 280 W/km. Och då körde vi i alla fall över 450 mil med husvagn. Tesla mod 3 LR 2020

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ssemester/
Kul att läsa!
Är ni nöjda med vagnen? Är den stabil att köra med? Vi är lite sugna på att skaffa en sådan..
Användarvisningsbild
gunnand
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 sep 2019 07:45
Ort: Upphärad
Referralkod: ts.la/manfred61228

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av gunnand »

Kul att läsa!
Är ni nöjda med vagnen? Är den stabil att köra med? Vi är lite sugna på att skaffa en sådan..


Vagnen är bra och går bra att köra. Vi tyckte den passade mycket bra våra behov. Nu är den relativ liten och har inga lyxsängar utan lite smala sittbänkar man sover på.

När vi parkerade på ett ställe med flera miljoner mygg runtomkring kom dom in i vagnen trots myggnät och liknade. Vi vet fortfarande inte hur myggen tog sig in.

Redan från början hade jag monterat en huvudbrytare till husvagnsbatteriet. Jag ville undvika att Teslan laddar batteriet under färd.

Dock sålde vi den när vi kom hem under augusti. Så var det planerat från början eftersom vi inte ha någon vinterförvaring. Och fick nästan alla pengar tillbaka vi hade betalat för den. Och hade vi haft tre stycken hade vi kunnat sälja de andra med. Nyare mindre husvagnar är det stor efterfrågan på även på hösten. Älgjakt o.s.v. och långa leveranstider för nya vagnar!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Jerker »

Idag var jag ute och körde med släpet. Jag körde rivningsmaterial till tippen, lättbetong, och även om betongen inte är så tung så väger den ju trots allt en del. Vi har en fordonsvåg i Nyköping, så jag stannade till vid den och jag log lite inombords när släpet visade sig väga exakt 1000 kg! ;)

Jag körde c:a 3 mil, och med kapell och totalvikt 1000 kg drog bilen 247 Wh/km, utomhustemp 27 grader. Hemvägen med tomt släp blev det 170 Wh/km.

Jämfört med min Halmstadresa förra sommaren så visar det att kapellet drar ner konsumtionen rejält!
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av R2_m3 »

Ja eller om man kör med tomt släp och tar bort lemmarna så sjunker det rejält. Bara stoppa in dem i skuffen :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Jerker »

R2_m3 skrev:
Ja eller om man kör med tomt släp och tar bort lemmarna så sjunker det rejält. Bara stoppa in dem i skuffen :)
:shock: Vilka lemmar tar du bort, och hur påverkar det förbrukningen? Har du redan FSD, för hur kan du annars köra?

Jag antar att du menar lämmarna? ;) Förlåt, kunde inte låta bli... :roll:
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av R2_m3 »

måste få vara rolig ibland :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av BrooklynS »

Bild

Ca 270 Wh/km med farthållaren på 80. Släpet lätt lastat men stadigt uppför från kust till fjäll. Skall kolla vad det blir ”nedför”.

Nedför blev det ca 250 Wh/km. Kör man 70 går det ned till ca 220. Vid 60 strax under 200!
Senast redigerad av BrooklynS, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Johlei »

Släpet nära 750 kg totalt, fyra vuxna med fullt bagage. 20C ute och ganska vindstilla när vi startade före kl 6 från Huddinge med 100% batteri i min 2 år gamla M3 LR som gått knappt 4000 mil.

Snittade knappt 250 W/km på motorvägen (i 80km/h). Nådde Norrtälje energi och deras gratis 50 kW-laddare med 70% SoC vilket är bättre än jag hade trott.

Var tvungen att få hjälp med fjärrstart pga app-/laddar-strul men InCharge-supporten svarade ögonblickligen så det löste sig ju bra ändå.

Laddar med 41 kW, nu med 83% SoC.

Tack Norrtälje Energi för strömmen!
A802FECF-5DE0-4AC8-8E9A-20A19156DA0F.jpeg
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Matthiaz »

Jag körde ett släp en gång som nog var det värsta man kan ha när det gäller luftmotstånd samt vägde ganska exakt 1000kg samt vinter och -7 grader.
Blev rätt hög förbrukning, SR+ 2019
Men det va ett bra test. Då vet man vad maxförbrukning är så alla vanliga släp borde bli lägre förbrukning.
Skulle köra 5 mil och hade bara ca 55% batteri när jag startade, fick sakta ner rejält efter ett tag för att komma fram…
81E5C884-617F-4C53-88A2-219DF1135A90.jpeg
BB56B6DE-3147-49AF-A6FE-D29DADE1C4C3.jpeg
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Johlei »

Nu är jag tillbaka. Utresan förbrukade ganska exakt 51% av batteriet för de 14,5 milen, så t.o.r. hade inte varit möjligt utan laddning. Men ändå rätt bra tycker jag. Kan köra 25+ mil på en laddning sommartid med fullastat släp :-)

Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.

Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.

Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?

Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av [JM] »

Johlei skrev:
Nu är jag tillbaka. Utresan förbrukade ganska exakt 51% av batteriet för de 14,5 milen, så t.o.r. hade inte varit möjligt utan laddning. Men ändå rätt bra tycker jag. Kan köra 25+ mil på en laddning sommartid med fullastat släp :-)

Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.

Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.

Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?

Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.
Ca 260 i förbrukning då?
Skriv svar