Det ska jag. Det bär av i nästa vecka.[JM] skrev:Rapportera gärna efter resan vad det blev
Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Moderator: Redaktion
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- gunnand
- Teslaägare
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 15 sep 2019 07:45
- Ort: Upphärad
- Referralkod: ts.la/manfred61228
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Man kan enkelt räkna med dubbel förbrukning mot normal. Vi körde med en liten husvagn (omkring 800 kg) förra sommaren och hade en förbrukning på 260 W/km och när det regnade hela färden upp till 280 W/km. Och då körde vi i alla fall över 450 mil med husvagn. Tesla mod 3 LR 2020
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ssemester/
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ssemester/
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Aha. Både större och tyngre än mitt släp. Nu känner jag mig lugnare. Fin berättelse om er semester på länken också! Tack.gunnand skrev:Man kan enkelt räkna med dubbel förbrukning mot normal. Vi körde med en liten husvagn (omkring 800 kg) förra sommaren och hade en förbrukning på 260 W/km och när det regnade hela färden upp till 280 W/km. Och då körde vi i alla fall över 450 mil med husvagn. Tesla mod 3 LR 2020
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ssemester/
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Dubbel förbrukning eller halverad räckvidd stämmer väldigt bra. Körde 2000 km med Tesla X 75 D med boggi transport trailer med ca 1800 kg total vikt. Enligt bilen 310 km räckvidd, vilket resulterade i 150 km i verkligheten. Knappt man når mellan Tesla SC på vissa sträckor.
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Kul att läsa!gunnand skrev:Man kan enkelt räkna med dubbel förbrukning mot normal. Vi körde med en liten husvagn (omkring 800 kg) förra sommaren och hade en förbrukning på 260 W/km och när det regnade hela färden upp till 280 W/km. Och då körde vi i alla fall över 450 mil med husvagn. Tesla mod 3 LR 2020
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... ssemester/
Är ni nöjda med vagnen? Är den stabil att köra med? Vi är lite sugna på att skaffa en sådan..
- gunnand
- Teslaägare
- Inlägg: 18
- Blev medlem: 15 sep 2019 07:45
- Ort: Upphärad
- Referralkod: ts.la/manfred61228
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Kul att läsa!
Är ni nöjda med vagnen? Är den stabil att köra med? Vi är lite sugna på att skaffa en sådan..
Vagnen är bra och går bra att köra. Vi tyckte den passade mycket bra våra behov. Nu är den relativ liten och har inga lyxsängar utan lite smala sittbänkar man sover på.
När vi parkerade på ett ställe med flera miljoner mygg runtomkring kom dom in i vagnen trots myggnät och liknade. Vi vet fortfarande inte hur myggen tog sig in.
Redan från början hade jag monterat en huvudbrytare till husvagnsbatteriet. Jag ville undvika att Teslan laddar batteriet under färd.
Dock sålde vi den när vi kom hem under augusti. Så var det planerat från början eftersom vi inte ha någon vinterförvaring. Och fick nästan alla pengar tillbaka vi hade betalat för den. Och hade vi haft tre stycken hade vi kunnat sälja de andra med. Nyare mindre husvagnar är det stor efterfrågan på även på hösten. Älgjakt o.s.v. och långa leveranstider för nya vagnar!
Är ni nöjda med vagnen? Är den stabil att köra med? Vi är lite sugna på att skaffa en sådan..
Vagnen är bra och går bra att köra. Vi tyckte den passade mycket bra våra behov. Nu är den relativ liten och har inga lyxsängar utan lite smala sittbänkar man sover på.
När vi parkerade på ett ställe med flera miljoner mygg runtomkring kom dom in i vagnen trots myggnät och liknade. Vi vet fortfarande inte hur myggen tog sig in.
Redan från början hade jag monterat en huvudbrytare till husvagnsbatteriet. Jag ville undvika att Teslan laddar batteriet under färd.
Dock sålde vi den när vi kom hem under augusti. Så var det planerat från början eftersom vi inte ha någon vinterförvaring. Och fick nästan alla pengar tillbaka vi hade betalat för den. Och hade vi haft tre stycken hade vi kunnat sälja de andra med. Nyare mindre husvagnar är det stor efterfrågan på även på hösten. Älgjakt o.s.v. och långa leveranstider för nya vagnar!
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Idag var jag ute och körde med släpet. Jag körde rivningsmaterial till tippen, lättbetong, och även om betongen inte är så tung så väger den ju trots allt en del. Vi har en fordonsvåg i Nyköping, så jag stannade till vid den och jag log lite inombords när släpet visade sig väga exakt 1000 kg!
Jag körde c:a 3 mil, och med kapell och totalvikt 1000 kg drog bilen 247 Wh/km, utomhustemp 27 grader. Hemvägen med tomt släp blev det 170 Wh/km.
Jämfört med min Halmstadresa förra sommaren så visar det att kapellet drar ner konsumtionen rejält!
Jag körde c:a 3 mil, och med kapell och totalvikt 1000 kg drog bilen 247 Wh/km, utomhustemp 27 grader. Hemvägen med tomt släp blev det 170 Wh/km.
Jämfört med min Halmstadresa förra sommaren så visar det att kapellet drar ner konsumtionen rejält!
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Ja eller om man kör med tomt släp och tar bort lemmarna så sjunker det rejält. Bara stoppa in dem i skuffen
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Vilka lemmar tar du bort, och hur påverkar det förbrukningen? Har du redan FSD, för hur kan du annars köra?R2_m3 skrev:Ja eller om man kör med tomt släp och tar bort lemmarna så sjunker det rejält. Bara stoppa in dem i skuffen
Jag antar att du menar lämmarna? Förlåt, kunde inte låta bli...
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
måste få vara rolig ibland
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Ca 270 Wh/km med farthållaren på 80. Släpet lätt lastat men stadigt uppför från kust till fjäll. Skall kolla vad det blir ”nedför”.
Nedför blev det ca 250 Wh/km. Kör man 70 går det ned till ca 220. Vid 60 strax under 200!
Senast redigerad av BrooklynS, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Y LR -22 EAP
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Släpet nära 750 kg totalt, fyra vuxna med fullt bagage. 20C ute och ganska vindstilla när vi startade före kl 6 från Huddinge med 100% batteri i min 2 år gamla M3 LR som gått knappt 4000 mil.
Snittade knappt 250 W/km på motorvägen (i 80km/h). Nådde Norrtälje energi och deras gratis 50 kW-laddare med 70% SoC vilket är bättre än jag hade trott.
Var tvungen att få hjälp med fjärrstart pga app-/laddar-strul men InCharge-supporten svarade ögonblickligen så det löste sig ju bra ändå.
Laddar med 41 kW, nu med 83% SoC.
Tack Norrtälje Energi för strömmen!
Snittade knappt 250 W/km på motorvägen (i 80km/h). Nådde Norrtälje energi och deras gratis 50 kW-laddare med 70% SoC vilket är bättre än jag hade trott.
Var tvungen att få hjälp med fjärrstart pga app-/laddar-strul men InCharge-supporten svarade ögonblickligen så det löste sig ju bra ändå.
Laddar med 41 kW, nu med 83% SoC.
Tack Norrtälje Energi för strömmen!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Jag körde ett släp en gång som nog var det värsta man kan ha när det gäller luftmotstånd samt vägde ganska exakt 1000kg samt vinter och -7 grader.
Blev rätt hög förbrukning, SR+ 2019
Men det va ett bra test. Då vet man vad maxförbrukning är så alla vanliga släp borde bli lägre förbrukning.
Skulle köra 5 mil och hade bara ca 55% batteri när jag startade, fick sakta ner rejält efter ett tag för att komma fram…
Blev rätt hög förbrukning, SR+ 2019
Men det va ett bra test. Då vet man vad maxförbrukning är så alla vanliga släp borde bli lägre förbrukning.
Skulle köra 5 mil och hade bara ca 55% batteri när jag startade, fick sakta ner rejält efter ett tag för att komma fram…
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Nu är jag tillbaka. Utresan förbrukade ganska exakt 51% av batteriet för de 14,5 milen, så t.o.r. hade inte varit möjligt utan laddning. Men ändå rätt bra tycker jag. Kan köra 25+ mil på en laddning sommartid med fullastat släp
Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.
Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.
Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?
Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.
Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.
Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.
Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?
Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Ca 260 i förbrukning då?Johlei skrev:Nu är jag tillbaka. Utresan förbrukade ganska exakt 51% av batteriet för de 14,5 milen, så t.o.r. hade inte varit möjligt utan laddning. Men ändå rätt bra tycker jag. Kan köra 25+ mil på en laddning sommartid med fullastat släp
Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.
Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.
Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?
Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Kul att se Bonaths namn här, stämmer bra att tomma virkesvagnar är markant mer tungdragna än lastade. Gavlar och stolpar generear rejält med eget luftmotstånd..Jerker skrev:Jag diskuterade det där med Bonath, som är medlem här, som har varit lokförare. Han hade egendomliga erfarenheter av att ett tåg med tomma vagnar avsedda för timmer genererade mer luftmotstånd än samma vagnar fyllda med timmer. Kan vara så att kapell på släpet ger lägre luftmotstånd. Har kört många sådana resor men inte brytt mig om att kolla förbrukningen.Johlei skrev:Tack det ger en vägledning. Resan är i alla fall görbar sluter jag mig till.Jerker skrev:Jag har ett släp med gallergrind som jag körde tomt mellan Nyköping och Halmstad och lastat med ett antal fönster tillbaka samma väg. Inget kapell. Det kan inte ha vägt över 750 kg.
Tom: 247 Wh/km, lastad: 266
Mitt galler är lite högre och kapellet kanske orsakar mer luftmotstånd än den rätt luftiga packningen på din bild. Men det borde bli lägre förbrukning än din andra bild
Mvh Peter, ny här men lokförare sen gammalt.
Slår snart till på en M3, ny eller beg.
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Blir ju dubbla barriärer på en tom vagn och, nästan, dubbelt så mycket turbulens.