Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av BrooklynS »

Bild

Ca 270 Wh/km med farthållaren på 80. Släpet lätt lastat men stadigt uppför från kust till fjäll. Skall kolla vad det blir ”nedför”.

Nedför blev det ca 250 Wh/km. Kör man 70 går det ned till ca 220. Vid 60 strax under 200!
Senast redigerad av BrooklynS, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Johlei »

Släpet nära 750 kg totalt, fyra vuxna med fullt bagage. 20C ute och ganska vindstilla när vi startade före kl 6 från Huddinge med 100% batteri i min 2 år gamla M3 LR som gått knappt 4000 mil.

Snittade knappt 250 W/km på motorvägen (i 80km/h). Nådde Norrtälje energi och deras gratis 50 kW-laddare med 70% SoC vilket är bättre än jag hade trott.

Var tvungen att få hjälp med fjärrstart pga app-/laddar-strul men InCharge-supporten svarade ögonblickligen så det löste sig ju bra ändå.

Laddar med 41 kW, nu med 83% SoC.

Tack Norrtälje Energi för strömmen!
A802FECF-5DE0-4AC8-8E9A-20A19156DA0F.jpeg
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Matthiaz »

Jag körde ett släp en gång som nog var det värsta man kan ha när det gäller luftmotstånd samt vägde ganska exakt 1000kg samt vinter och -7 grader.
Blev rätt hög förbrukning, SR+ 2019
Men det va ett bra test. Då vet man vad maxförbrukning är så alla vanliga släp borde bli lägre förbrukning.
Skulle köra 5 mil och hade bara ca 55% batteri när jag startade, fick sakta ner rejält efter ett tag för att komma fram…
81E5C884-617F-4C53-88A2-219DF1135A90.jpeg
BB56B6DE-3147-49AF-A6FE-D29DADE1C4C3.jpeg
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Johlei »

Nu är jag tillbaka. Utresan förbrukade ganska exakt 51% av batteriet för de 14,5 milen, så t.o.r. hade inte varit möjligt utan laddning. Men ändå rätt bra tycker jag. Kan köra 25+ mil på en laddning sommartid med fullastat släp :-)

Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.

Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.

Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?

Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av [JM] »

Johlei skrev:
Nu är jag tillbaka. Utresan förbrukade ganska exakt 51% av batteriet för de 14,5 milen, så t.o.r. hade inte varit möjligt utan laddning. Men ändå rätt bra tycker jag. Kan köra 25+ mil på en laddning sommartid med fullastat släp :-)

Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.

Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.

Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?

Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.
Ca 260 i förbrukning då?
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av Olten »

Jerker skrev:
Johlei skrev:
Jerker skrev:
Jag har ett släp med gallergrind som jag körde tomt mellan Nyköping och Halmstad och lastat med ett antal fönster tillbaka samma väg. Inget kapell. Det kan inte ha vägt över 750 kg.
Tom: 247 Wh/km, lastad: 266
Tack det ger en vägledning. Resan är i alla fall görbar sluter jag mig till.

Mitt galler är lite högre och kapellet kanske orsakar mer luftmotstånd än den rätt luftiga packningen på din bild. Men det borde bli lägre förbrukning än din andra bild :-)
Jag diskuterade det där med Bonath, som är medlem här, som har varit lokförare. Han hade egendomliga erfarenheter av att ett tåg med tomma vagnar avsedda för timmer genererade mer luftmotstånd än samma vagnar fyllda med timmer. Kan vara så att kapell på släpet ger lägre luftmotstånd. Har kört många sådana resor men inte brytt mig om att kolla förbrukningen.
Kul att se Bonaths namn här, stämmer bra att tomma virkesvagnar är markant mer tungdragna än lastade. Gavlar och stolpar generear rejält med eget luftmotstånd..

Mvh Peter, ny här men lokförare sen gammalt.
Slår snart till på en M3, ny eller beg.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell

Inlägg av MWall »

Blir ju dubbla barriärer på en tom vagn och, nästan, dubbelt så mycket turbulens.
Skriv svar