Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Moderator: Redaktion
Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Ca 270 Wh/km med farthållaren på 80. Släpet lätt lastat men stadigt uppför från kust till fjäll. Skall kolla vad det blir ”nedför”.
Nedför blev det ca 250 Wh/km. Kör man 70 går det ned till ca 220. Vid 60 strax under 200!
Senast redigerad av BrooklynS, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Y LR -22 EAP
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Släpet nära 750 kg totalt, fyra vuxna med fullt bagage. 20C ute och ganska vindstilla när vi startade före kl 6 från Huddinge med 100% batteri i min 2 år gamla M3 LR som gått knappt 4000 mil.
Snittade knappt 250 W/km på motorvägen (i 80km/h). Nådde Norrtälje energi och deras gratis 50 kW-laddare med 70% SoC vilket är bättre än jag hade trott.
Var tvungen att få hjälp med fjärrstart pga app-/laddar-strul men InCharge-supporten svarade ögonblickligen så det löste sig ju bra ändå.
Laddar med 41 kW, nu med 83% SoC.
Tack Norrtälje Energi för strömmen!
Snittade knappt 250 W/km på motorvägen (i 80km/h). Nådde Norrtälje energi och deras gratis 50 kW-laddare med 70% SoC vilket är bättre än jag hade trott.
Var tvungen att få hjälp med fjärrstart pga app-/laddar-strul men InCharge-supporten svarade ögonblickligen så det löste sig ju bra ändå.
Laddar med 41 kW, nu med 83% SoC.
Tack Norrtälje Energi för strömmen!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Jag körde ett släp en gång som nog var det värsta man kan ha när det gäller luftmotstånd samt vägde ganska exakt 1000kg samt vinter och -7 grader.
Blev rätt hög förbrukning, SR+ 2019
Men det va ett bra test. Då vet man vad maxförbrukning är så alla vanliga släp borde bli lägre förbrukning.
Skulle köra 5 mil och hade bara ca 55% batteri när jag startade, fick sakta ner rejält efter ett tag för att komma fram…
Blev rätt hög förbrukning, SR+ 2019
Men det va ett bra test. Då vet man vad maxförbrukning är så alla vanliga släp borde bli lägre förbrukning.
Skulle köra 5 mil och hade bara ca 55% batteri när jag startade, fick sakta ner rejält efter ett tag för att komma fram…
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Nu är jag tillbaka. Utresan förbrukade ganska exakt 51% av batteriet för de 14,5 milen, så t.o.r. hade inte varit möjligt utan laddning. Men ändå rätt bra tycker jag. Kan köra 25+ mil på en laddning sommartid med fullastat släp
Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.
Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.
Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?
Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.
Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.
Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.
Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?
Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Ca 260 i förbrukning då?Johlei skrev:Nu är jag tillbaka. Utresan förbrukade ganska exakt 51% av batteriet för de 14,5 milen, så t.o.r. hade inte varit möjligt utan laddning. Men ändå rätt bra tycker jag. Kan köra 25+ mil på en laddning sommartid med fullastat släp
Borde dock finnas underlag för en SuC runt Norrtälje eller Grisslehamn - många teslor på vägarna och rätt skralt med 50+ kW-möjligheter, samt Ålandsfärjan i Grisslan.
Vi laddade på Norrtälje Energi även på väg tillbaka men det strulade igen med appen. Supporten var hjälpsam och startade om stolpen 3 ggr och de bad mig avinstallera appen och installera den på nytt.
Totalt tog själva supportsamtalet ca 15 min så det var i slutänden mer strultid än laddtid… :-/ varför ska apparna/infran vara så erbarmerligt instabila om det inte står Tesla på dem?
Tesla har verkligen en seriös chans att bli en dominerande ”laddmackkedja” om de öppnar upp för andra bilmärken på rätt sätt.
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Kul att se Bonaths namn här, stämmer bra att tomma virkesvagnar är markant mer tungdragna än lastade. Gavlar och stolpar generear rejält med eget luftmotstånd..Jerker skrev:Jag diskuterade det där med Bonath, som är medlem här, som har varit lokförare. Han hade egendomliga erfarenheter av att ett tåg med tomma vagnar avsedda för timmer genererade mer luftmotstånd än samma vagnar fyllda med timmer. Kan vara så att kapell på släpet ger lägre luftmotstånd. Har kört många sådana resor men inte brytt mig om att kolla förbrukningen.Johlei skrev:Tack det ger en vägledning. Resan är i alla fall görbar sluter jag mig till.Jerker skrev:Jag har ett släp med gallergrind som jag körde tomt mellan Nyköping och Halmstad och lastat med ett antal fönster tillbaka samma väg. Inget kapell. Det kan inte ha vägt över 750 kg.
Tom: 247 Wh/km, lastad: 266
Mitt galler är lite högre och kapellet kanske orsakar mer luftmotstånd än den rätt luftiga packningen på din bild. Men det borde bli lägre förbrukning än din andra bild
Mvh Peter, ny här men lokförare sen gammalt.
Slår snart till på en M3, ny eller beg.
Re: Förbrukning med 750 kg släp med galler och kapell
Blir ju dubbla barriärer på en tom vagn och, nästan, dubbelt så mycket turbulens.