Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av Haze »

Hej
Funderar på vad värdet kan vara efter X antal mil och Y antal år....säg 6000 mil och tre år?
Svår fråga kanske, men försök att svara i någon generell procentsats för en model 3 med standard utrustning osv:)
Har hört rykten om typ 50-55% på tre år 5-6000 mil. När banker tänker restvärden så verkar det vara typ 50%.

Är på G att kanske köpa min första Tesla, men vill spåna lite i värde minskning först.

/H
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av OfarligTesla »

Ingen vet hur det ser ut om 3 år, hittills har det varit bra mycket bättre än så för det mesta (när det inte skett stora prissänkningar). Jag rekommenderar att räkna med 50% på 3 år så är allt annat en bonus.
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av Haze »

Okej....då var jag inte så lång iväg med mina tankar.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av ducce916 »

Bytte in min SR+ 2020, 1200 mil, mot en ny för ett par veckor sedan, tappade ca 10%
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av Zalman3 »

Tror allmänt att man inte ska räkna med jättebra andrahandsvärde.

Många MS, MX och M3 ägare kommer att byta till MY snart.
Och med större utbud av beg M3 sjunker priserna.

Dessutom kör kineserna hårt.
MG priserna kommer nu i augusti för
MG Marvel R med 4wd, drag och mycket utrustning till ett förväntat lågt pris.

Audi Q4 med 4wd, drag, snabbare laddning och 100 kWh batteri kommer 2022 är också en intressant bil.

För att inte tala om succén med Ioniq 5 och Kia EV6.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av pefreli »

När jag köpte min LR 2019 antog jag 8000 kr/ mån i värdeminskning räknat på 2 års ägande och 5000 mil.

Verkligheten ligger mer kring 5000 kr/månad vilket såklart var en positiv överraskning. :)

Jag tror att även en ny LR (utan FSD) kommer ligga på ungefär samma siffror. Den är väldigt bra prissatt och med en miljöbilsrabatt på 70 tkr blir det en relativt bra affär.

Finns ju de som satt i system att sälja bilen efter 6 månader (när miljöbilsavdraget dimper ner) och då sälja bilen för nybilspriset minus avdrag. Verkar funka förvånansvärt bra…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Zalman3 skrev:
.../ För att inte tala om succén med Ioniq 5 och Kia EV6.
Innan har det väl snackats här på forumet om att det inte kommer komma särskilt många Ioniq 5 och Kia EV6 till Sverige...

Model 3 är vidare en av få elbilar som inte är en SUV/Crossover. Vet inte hur många som är gravt allergiska mot SUV/Crossovers, men förhoppningsvis kan det motverka värdetapp hos Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:
Tror allmänt att man inte ska räkna med jättebra andrahandsvärde.

Många MS, MX och M3 ägare kommer att byta till MY snart.
Och med större utbud av beg M3 sjunker priserna.

Dessutom kör kineserna hårt.
MG priserna kommer nu i augusti för
MG Marvel R med 4wd, drag och mycket utrustning till ett förväntat lågt pris.

Audi Q4 med 4wd, drag, snabbare laddning och 100 kWh batteri kommer 2022 är också en intressant bil.

För att inte tala om succén med Ioniq 5 och Kia EV6.
Lätt att tro så, men jag tror fler och fler kommer söka begagnad Model 3, så tror mer på linjär värdeminskning som inte påverkas så mycket av Y eller andra elbilar.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av Aida »

pefreli skrev:
När jag köpte min LR 2019 antog jag 8000 kr/ mån i värdeminskning räknat på 2 års ägande och 5000 mil.

Verkligheten ligger mer kring 5000 kr/månad vilket såklart var en positiv överraskning. :)

Jag tror att även en ny LR (utan FSD) kommer ligga på ungefär samma siffror. Den är väldigt bra prissatt och med en miljöbilsrabatt på 70 tkr blir det en relativt bra affär.

Finns ju de som satt i system att sälja bilen efter 6 månader (när miljöbilsavdraget dimper ner) och då sälja bilen för nybilspriset minus avdrag. Verkar funka förvånansvärt bra…

Fan vad coolt! Så de tappar inga pengar alls på 6 mån? Så de beställer ny bil direkt när de fått sin bil? Måste man lösa ut den nya bilen när den kommer efter 6 mån? Är det risken man får ta? Är folk så otåliga att de köper begagnade bilar så högt pris el är de dåligt pålästa o tänker inte på bonusen?
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av Matthiaz »

Sålde en SR+ för 3 mån sedan. Jag hade kört den 18 mån och 4000 mil. Fick ett värdetapp på ganska exakt 10%
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av Haze »

Hej
Verkar vara ett kanon forum med snabba svar:)

Jag tror att jag vill beställa en ny M3 eller MY men jag kollar även på begagnat priser, om det finns en rätt prissatt M3 så kanske man hugger den.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av Walker »

Haze skrev:
Hej
Verkar vara ett kanon forum med snabba svar:)

Jag tror att jag vill beställa en ny M3 eller MY men jag kollar även på begagnat priser, om det finns en rätt prissatt M3 så kanske man hugger den.
Lycka till! :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av themax »

Jag har tappat drygt 200000 på 11000 mil enligt inbytesförslag från Tesla, alltså ungefär 18:- per mil eller 86000/år. Hoppas kunna matchas mot en Y i Q4 (väntar på att dragkroken bevisligen är tillgänglig) och får väl facit då. Möjligen att det går att få mer via Fordonsbolaget eller liknande - vad det blir exakt får vi se den dag jag byter.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av Tellus »

Haze skrev:
Hej
Verkar vara ett kanon forum med snabba svar:)

Jag tror att jag vill beställa en ny M3 eller MY men jag kollar även på begagnat priser, om det finns en rätt prissatt M3 så kanske man hugger den.
Kenjon här på forumet har en blå 2020 performance till salu, ca 4000mil.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Haze
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av Haze »

Tellus skrev:
Haze skrev:
Hej
Verkar vara ett kanon forum med snabba svar:)

Jag tror att jag vill beställa en ny M3 eller MY men jag kollar även på begagnat priser, om det finns en rätt prissatt M3 så kanske man hugger den.
Kenjon här på forumet har en blå 2020 performance till salu, ca 4000mil.
Har inget emot att ta en performance men den har ingen dragkrok.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hur fort sjunker värdet på en Model 3?

Inlägg av pefreli »

Aida skrev:
pefreli skrev:
När jag köpte min LR 2019 antog jag 8000 kr/ mån i värdeminskning räknat på 2 års ägande och 5000 mil.

Verkligheten ligger mer kring 5000 kr/månad vilket såklart var en positiv överraskning. :)

Jag tror att även en ny LR (utan FSD) kommer ligga på ungefär samma siffror. Den är väldigt bra prissatt och med en miljöbilsrabatt på 70 tkr blir det en relativt bra affär.

Finns ju de som satt i system att sälja bilen efter 6 månader (när miljöbilsavdraget dimper ner) och då sälja bilen för nybilspriset minus avdrag. Verkar funka förvånansvärt bra…

Fan vad coolt! Så de tappar inga pengar alls på 6 mån? Så de beställer ny bil direkt när de fått sin bil? Måste man lösa ut den nya bilen när den kommer efter 6 mån? Är det risken man får ta? Är folk så otåliga att de köper begagnade bilar så högt pris el är de dåligt pålästa o tänker inte på bonusen?
Har följt begagnatpriserna under de senaste två åren. Miljöbilsrabatten verkar inte påverka andrahandsvärdet nämnvärt (pengarna stannar hos den som får bidraget) och ärligt talat tror jag den bästa affären (de senaste 2 åren) har varit att äga bilen i 6-12 månader och därefter köpa en ny. Precis tvärtemot vad det brukar vara mao. ;)

Då har man den senaste versionen av bil/batteri och maximerar miljöbilsavdraget.

Maxat bidrag (6 mån mellan köpen) innebär 140.000 kr per år i miljöbilsavdrag som det ser ut nu.

Så länge miljöbilsrabatten finns kvar tror jag man kan göra fortsatt bra affärer.

Vi får se hur länge festen varar…

Personligen orkar jag dock inte byta bil alltför ofta. Med det sagt blir det nog ett byte snart… :)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar