Min 15 månader gamla 3a hade gått 550 mil när jag bytte in den, hade nog gått 1500 mil om det inte varit covid. Det var helt enkelt dags att byta för det hade kommit roliga uppdateringar på den nya 3an.Haze skrev:Hej
Jo jag kollar både nytt och begagnat när det kommer till Tesla....och främst M3 och MY.
Jag har sett att det finns M3 som har gått så lågt som 700mil till typ 1500mil.....varför?
Dåliga bilar eller fel på dom eller?
Kan man "fixa" milen på en Tesla? Har ju hört rykten om att en del bilskojare sänker miltalen på bilar för att få mer för dom, ska jag vara rädd?
Lågt milantal på begagnade Tesla M3
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Lågt milantal på begagnade Tesla M3
Re: Lågt milantal på begagnade Tesla M3
Är nog en kombination av lite körning p g a Corona och att många fick bra betalt för att byta.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Lågt milantal på begagnade Tesla M3
Boomboxen?OfarligTesla skrev:Min 15 månader gamla 3a hade gått 550 mil när jag bytte in den, hade nog gått 1500 mil om det inte varit covid. Det var helt enkelt dags att byta för det hade kommit roliga uppdateringar på den nya 3an.Haze skrev:Hej
Jo jag kollar både nytt och begagnat när det kommer till Tesla....och främst M3 och MY.
Jag har sett att det finns M3 som har gått så lågt som 700mil till typ 1500mil.....varför?
Dåliga bilar eller fel på dom eller?
Kan man "fixa" milen på en Tesla? Har ju hört rykten om att en del bilskojare sänker miltalen på bilar för att få mer för dom, ska jag vara rädd?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Lågt milantal på begagnade Tesla M3
Jag sålde min M3P i våras. Då hade den gått knappt 600 mil på ett år. Vad är problemet? Jag cyklar till jobbet och åker vi långt med hela familjen åker vi Model X.Haze skrev:Hej
Jo jag kollar både nytt och begagnat när det kommer till Tesla....och främst M3 och MY.
Jag har sett att det finns M3 som har gått så lågt som 700mil till typ 1500mil.....varför?
Dåliga bilar eller fel på dom eller?
Kan man "fixa" milen på en Tesla? Har ju hört rykten om att en del bilskojare sänker miltalen på bilar för att få mer för dom, ska jag vara rädd?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Lågt milantal på begagnade Tesla M3
Haha, frun vill kunna spela ”Snake Jazz” istället för backljudet vi har nu men det verkar inte gå.Tellus skrev:
Boomboxen?
Ne men vi bytte mest för det nya batteriet och den nya inredningen, sen tänkte vi att akustikglas blir nog bra men bilen var mycket tystare som helhet också så det var bra. Förutom att batteriet blev kaputt såklart .
Re: Lågt milantal på begagnade Tesla M3
Bytte min SR+, till en ny SR+, efter 12 månader o 1200 mil hos Tesla i Malmö för att det inte kostade särskilt mycket och för att jag ville ha den nyaste utrustningen.
Absolut inte för att det varit något problem med den "gamla", tvärtom helt felfri sånär som på lite fukt i backkameran som byttes av en ranger på min garageuppfart.
Absolut inte för att det varit något problem med den "gamla", tvärtom helt felfri sånär som på lite fukt i backkameran som byttes av en ranger på min garageuppfart.
Re: Lågt milantal på begagnade Tesla M3
Ja jag har jobbat hemma senaste 1.5 åren. Så får hitta på ursäkter för att köra bilen
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Lågt milantal på begagnade Tesla M3
Ja, pandemin har gjort att många mil med bilen inte blivit av. Jag lyckades inte ens förbruka alla fria mil på SuC under de första sex månaderna jag ägde bilen.CarlJ skrev:Ja jag har jobbat hemma senaste 1.5 åren. Så får hitta på ursäkter för att köra bilen
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Lågt milantal på begagnade Tesla M3
Sålde vår M3 som efter bara två år och som gått endast 2500 mil.Tabster skrev:Håller med om att det är konstigt med så lågmilade bilar (både tesla och kanske framförallt på polestar). Man skulle ju tro att de som köper en el-bil, förutom att dom är smarta, brukar köra långt.Haze skrev:Hej
Jo jag kollar både nytt och begagnat när det kommer till Tesla....och främst M3 och MY.
Jag har sett att det finns M3 som har gått så lågt som 700mil till typ 1500mil.....varför?
Dåliga bilar eller fel på dom eller?
Kan man "fixa" milen på en Tesla? Har ju hört rykten om att en del bilskojare sänker miltalen på bilar för att få mer för dom, ska jag vara rädd?
För oss blev det verkligen ett alternativ när vi kommer köra ca 4000-5000 mil per år.
Så har inte varit fallet innan, och då var steget lite längre till EL. Dock kan jag vara besviken att man inte tog steget redan för 3 år sedan
Varför?
1.
Det beror mest på Corona-effekten. Färre uppdrag under 2020, och nu under 2021 fullt med uppdrag, men 100% jobb hemifrån (har aldrig fysiskt träffat mina anställda och mina konsulter). Även kört mindre antal resor privar pga. Corona. Färre butiksbesök, färre restaurangbesök, färre besök till vänner, etc. Så vår M3 fick mest mil under 2019, och sedan väldigt mycket mindre än normalt/beräknat.
Tror inte att jag är ensam om detta att kört mindre under Corona-perioden som vi haft (även om jag inte har någon data på det).
2.
En annan orsak till låga mil innan den såldes, men framför allt tidigare försäljning efter redan två år (istället för som planerat tre), har att göra med skatteförändringen den 1/7. Ville passa på att plocka ut en ny bil med den lägre beskattning enligt de gamla förmånsvärdena. Detta i kombination med det enormt höga andrahandsvärdet (förhållandevis låg värdeminskning på elbilar, och speciellt Tesla), gjorde att det för mig blev TCO-mässigt blev en lägre kostnad att plocka ut en ny bil.
Tror inte heller att jag är ensam om att gjort ett inbyte innan den 1/7. Har nog också varit en del i att det finns många fräscha beg. fd. förmånsbilar till försäljning just nu.
Missnöjd?
Ja, absolut med enskilda saker (lackkvalitet, brist på vindrutetorkarspak, dålig automatik för vindrutetorkare, etc.). Men totalt sätt kunder jag inte hitta en bättre modell att ersätta den vi sålde. Är i dagsläget nöjd med att köra elbil, och inte aktuellt att byta tillbaka till fossilbil. I mitt fall kikade jag på, och seriöst övervägde samtliga elbilsalternativ på marknaden. Kunde för mitt behov inte hittade någon bättre elbil (trots Teslas bristande regnsensor och slapphänta QA). Fick bli samma modell igen, en M3 LR AWD, även så här två år senare (trodde mer skulle hänt på elbilsmarknaden). En annan orsak, förutom att inte hitta en bättre elbil (för mitt behov av en sportig andrabil i familjen, men ändå en praktisk vardagsbil men även kan resa med), var Teslas SuC. Här trodde jag för två år sedan att Ionity och andra skulle vara ikapp SuC runt 2021, men så har tyvärr inte blivit fallet.
Så är supernöjd med att sålt vår gamla M3 (utan fel), och bytt till en ny förbättrad M3 med flera uppgraderingar (värmepump, ny konsol med trådlös telefonladdning, 10 mil längre räckvidd, och tom. nya funktioner som rattvärme som jag inte ens saknat). Allt till en lägre totalkostnad för mig.
Nästa byte?
Nu när SuC öppnar upp, så kan det underlätta för mig att nästa gång hitta en annan elbil som inte är Tesla som passar bättre. Men det kan också slå åt andra hållet. SuC har som sagt varit en stor del till att jag kunnat välja en elbil (som jag i icke-Corona-tider måste kunna resa med i jobbet), men även att den skall fungera att kunna resa med privat. Blir det nu kaos för de öppnar upp för _alla_ elbilar (ryktas om applösning för detta). Blir det kaos på SuC, så kan det mycket väl bli så att jag inte bara skippar Tesla nästa gång, men att jag även går tillbaka till en bensinare eller diesel. Älskar att köra elbil, och framför allt elbilar som Tesla, men är inte värt om det blir köer, laddkoas, stress, förseninar, etc.
Så nästa byte om 2-4 år skall bli extremt intressant. Kan bli annan Tesla-modell (Performance, Model Y från Berlin), annan elbil (uppgraderad Taycan halvkombi), men kan även bli återgång till fossilbil. Allt kan hända och allt är öppet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Lågt milantal på begagnade Tesla M3
Skulle gå på ny Model 3/Y då 3an hållt bra andrahandsvärde hittills. MVHHaze skrev:Hej
Jo jag kollar både nytt och begagnat när det kommer till Tesla....och främst M3 och MY.
Jag har sett att det finns M3 som har gått så lågt som 700mil till typ 1500mil.....varför?
Dåliga bilar eller fel på dom eller?
Kan man "fixa" milen på en Tesla? Har ju hört rykten om att en del bilskojare sänker miltalen på bilar för att få mer för dom, ska jag vara rädd?