Slitna bakdäck - byta endast två?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av [JM] »

Teslawessla skrev:
Alltid bästa däcken bak. Matematiken talar sitt klara språk. Punkt slut. Om du inte har räknat ut det räkna igen/wesslan
Vart kan jag läsa om denna matematik?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av dstr »

Allt hänger på vilken situation du vill optimera för.

Har du väl tappat greppet så är det ändå för sent. http://www.formula1-dictionary.net/traction_circle.html
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av tor-ake »

[JM] skrev:
Teslawessla skrev:
Alltid bästa däcken bak. Matematiken talar sitt klara språk. Punkt slut. Om du inte har räknat ut det räkna igen/wesslan
Vart kan jag läsa om denna matematik?
Sist jag i en tråd erbjöd mig att förklara hur det faktiskt fungerar blev den delen av mitt inlägg raderat av Tibor eller någon annan moderator, antar att jag uttrycker mig för abrasivt?

Men det är inte jättesvår matematik, ställer man upp krafterna som verkar på hjulens kontaktyta mot vägen så ser man att fordonet vänder sig så att den sidan som har lite lägre friktion pekar i färdriktningen, så snart sidkrafterna övervinner friktionen. Har ingen googlekälla till detta, men det kanske kan finnas något på Youtube? Jag lärde mig hur man räknar ut såna här saker på grundkurserna på teknisk högskola.

Det är f.ö. samma matematik som får ett flygplan att störta om hela eller delar av stabilisatorn (den stora vertikala grejen längst bak) ramlar av.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av taliz »

Går däcken under vad lagen(och inte sällan försäkringen) kräver byter jag dom. Om det är bak eller framdäck är sak samma. Ibland har man bättre fram, ibland bättre bak.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Går däcken under vad lagen(och inte sällan försäkringen) kräver byter jag dom. Om det är bak eller framdäck är sak samma. Ibland har man bättre fram, ibland bättre bak.
Ja, på de bilar som har staggered har man ju inte mycket till val.

Det riktigt farliga är ju om man har bra däck på vänster och dåliga på höger. När du bromsar så kan då bilen snurra runt ut i mötande trafik tex. Där av min rekommendation att byta varje axel samtidigt.
Skriv svar