Slitna bakdäck - byta endast två?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Svenssos
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jul 2021 16:34

Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av Svenssos »

Hej.

Mina bakdäck har ca 2mm kvar nu samtidigt som framdäcken har 6mm på min M3 LR

Tänkte byta endast bakdäcken men undrar om bakdäcken slits mycket snabbare än fram och om jag ska ha bästa däck fram eller bak?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av LarsL »

Inga problem att byta en axel i taget. Kommer behöva göra samma på min Model S nästa år då bakdäcken är helt slut.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av kenjon »

Svenssos skrev:
Hej.

Mina bakdäck har ca 2mm kvar nu samtidigt som framdäcken har 6mm på min M3 LR

Tänkte byta endast bakdäcken men undrar om bakdäcken slits mycket snabbare än fram och om jag ska ha bästa däck fram eller bak?
Med tanke på broms- och styrförmåga skulle jag sätta de bästa på framaxeln.
Dock rekommenderar en del att ha de bästa bak, oklart varför.... kanske ifall sladdrisken minskar....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av tor-ake »

Korrekt, minskar risken för sladd. Man brukar anta att understyrning alltid är bättre eftersom man går av vägen med fronten först, större chans att gå helskinnad från smällen än om man åker sidledes in i t.ex. ett träd.

När man åker i en skarp kurva går inte bakhjulen i framhjulens spår, så de måste kunna pressa undan vattnet på egen hand.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av mati »

Bytte precis framdäcken på vår e-Golf. Den käkar framdäck som attan. De nya hamnade på bakaxeln. Enligt verkstan ska de bästa däcken alltid sitta på bakhjulen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av wheels »

mati skrev:
Bytte precis framdäcken på vår e-Golf. Den käkar framdäck som attan. De nya hamnade på bakaxeln. Enligt verkstan ska de bästa däcken alltid sitta på bakhjulen.
Enlig mig är det något som höga herrar på TSV har fantiserat ihop. Får man vattenplaning på framhjulen, kommer dom att ge sig av antingen på ena eller andra hållet beroende på var trycket i sidled är störst. Så man kommer ganska säkert att snurra. Har man dom bästa däcken fram är det större risk att man klarar sig för man kanske forfarande har lite grepp på något av däcken. Bakdäcken går så klart i spåren på framhjulen. Är kurvan så skarp att bakhjulen går innanför så kör man antagligen inte tillräckligt fort för att få vattenplaning ändå. Min syn på saken.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av Imolarot »

Alltid lika roligt när folk "inte tycker" experter och tillverkares råd är bra utan deras "känsla" att bästa däcket skall sitta fram är mer korrekt...
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av lakke »

Sämre däck bak gör risken för sladd större. Alltså större risk för krock sidledes vilket man inte vill. Bättre krockskydd framifrån
Model Y performance
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av Tellus »

wheels skrev:
mati skrev:
Bytte precis framdäcken på vår e-Golf. Den käkar framdäck som attan. De nya hamnade på bakaxeln. Enligt verkstan ska de bästa däcken alltid sitta på bakhjulen.
Enlig mig är det något som höga herrar på TSV har fantiserat ihop. Får man vattenplaning på framhjulen, kommer dom att ge sig av antingen på ena eller andra hållet beroende på var trycket i sidled är störst. Så man kommer ganska säkert att snurra. Har man dom bästa däcken fram är det större risk att man klarar sig för man kanske forfarande har lite grepp på något av däcken. Bakdäcken går så klart i spåren på framhjulen. Är kurvan så skarp att bakhjulen går innanför så kör man antagligen inte tillräckligt fort för att få vattenplaning ändå. Min syn på saken.
Håller med, bästa däcken ska sitta fram.
Har man en gammal bakhjulsdriven bil utan antisladd är enda undantaget.
Bästa däcken fram minskar som sagt risken för vattenplaning eller att det går rakt fram i en kurva.
Även vid snömodd vill man kunna styra.
Moderna antisladdsystem känner av att bakdäcken är dåliga och korrigerar tidigt

Har man redan fått sladd då hjälper det inte att bakhjulen har några mm extra
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av kenjon »

Imolarot skrev:
Alltid lika roligt när folk "inte tycker" experter och tillverkares råd är bra utan deras "känsla" att bästa däcket skall sitta fram är mer korrekt...
Sladd är väl väldigt sällan förekommande nuförtiden? Förutom under vintern....
Jag föredrar absolut att ha bättre styrning och bromsförmåga än att ev förebygga sladd. Tur att jag får göra som jag vill :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av Tellus »

Kenjon = 40 års erfarenhet av utryckningskörning
Tellus = 25 års erfarenhet av utryckningskörning

:P
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av martinot »

Har ingen personlig åsikt gällande om bästa däcken skall vara fram eller bak.

Vet någon vad Tesla säger (behöver inte vara rätt för alla, men skulle vara intressant att veta deras åsikter)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av tor-ake »

Oj, credentals-tävling, skoj :-)

Jag skrev 1998 programmet som Scania använde för att påvisa fordonsstabilitet vid inbromsning. Var mitt exjobb som maskiningenjör.

Sätter man sämre däck bak stämmer inte beräkningarna.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
Oj, credentals-tävling, skoj :-)

Jag skrev 1998 programmet som Scania använde för att påvisa fordonsstabilitet vid inbromsning. Var mitt exjobb som maskiningenjör.

Sätter man sämre däck bak stämmer inte beräkningarna.
Jag vill också ha en åsikt. Jag har några gånger stått bredvid och tittat hur verkstaden bytte däck. Jag tycker att det gör mig tillräckligt kvalificerad för en egen teori:
Mitt förslag är att ha de bästa däcken på höger sida. Vägbanan lutar ju alltid lite, med de större hjulen på höger sida rullar bilen alltid rakt.
Vad tycks om det förslaget? Några invändningar? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
tor-ake skrev:
Oj, credentals-tävling, skoj :-)

Jag skrev 1998 programmet som Scania använde för att påvisa fordonsstabilitet vid inbromsning. Var mitt exjobb som maskiningenjör.

Sätter man sämre däck bak stämmer inte beräkningarna.
Jag vill också ha en åsikt. Jag har några gånger stått bredvid och tittat hur verkstaden bytte däck. Jag tycker att det gör mig tillräckligt kvalificerad för en egen teori:
Mitt förslag är att ha de bästa däcken på höger sida. Vägbanan lutar ju alltid lite, med de större hjulen på höger sida rullar bilen alltid rakt.
Vad tycks om det förslaget? Några invändningar? ;)
Nja, några millimeter spelar smärre roll.
När man byggar väg, så är avrinningslutningen lite större, men kanske inte större än skillnaden mellan 19” och 20”.
Så för att få det helt perfekt: 19” med 6mm på vänster sida, 20” med 4mm på höger sida.

/thread
Svenssos
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jul 2021 16:34

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av Svenssos »

Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av Elix747 »

Svenssos skrev:
Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?
Ja, däcken slits fortare bak än fram. Det är mer drivning bak än fram om jag minns rätt.
Det står även i manualen över underhåll att däcken bör skiftas fram/bak var 1000 mil.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av martinot »

mati skrev:
tor-ake skrev:
Oj, credentals-tävling, skoj :-)

Jag skrev 1998 programmet som Scania använde för att påvisa fordonsstabilitet vid inbromsning. Var mitt exjobb som maskiningenjör.

Sätter man sämre däck bak stämmer inte beräkningarna.
Jag vill också ha en åsikt. Jag har några gånger stått bredvid och tittat hur verkstaden bytte däck. Jag tycker att det gör mig tillräckligt kvalificerad för en egen teori:
Mitt förslag är att ha de bästa däcken på höger sida. Vägbanan lutar ju alltid lite, med de större hjulen på höger sida rullar bilen alltid rakt.
Vad tycks om det förslaget? Några invändningar? ;)
Klockrent! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av martinot »

Elix747 skrev:
Svenssos skrev:
Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?
Ja, däcken slits fortare bak än fram. Det är mer drivning bak än fram om jag minns rätt.
Det står även i manualen över underhåll att däcken bör skiftas fram/bak var 1000 mil.
Japp, har för mig fördelningen av kraft normalt är satt till 30% fram och 70% bak.

När du ändå är och kikar i manualen, vad rekommenderar Tesla gällande att ha bästa däcken (om de rekommenderar eller nämner något om det alls)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av Elix747 »

martinot skrev:
Elix747 skrev:
Svenssos skrev:
Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?
Ja, däcken slits fortare bak än fram. Det är mer drivning bak än fram om jag minns rätt.
Det står även i manualen över underhåll att däcken bör skiftas fram/bak var 1000 mil.
Japp, har för mig fördelningen av kraft normalt är satt till 30% fram och 70% bak.

När du ändå är och kikar i manualen, vad rekommenderar Tesla gällande att ha bästa däcken (om de rekommenderar eller nämner något om det alls)?
Det var tyvärr längesedan jag läste detta. Det var nog så att de rekommenderar lika slitna däck fram och bak. Därav rekommendationen att skifta fram/bak var 1000 mil. Jag tror inte Tesla rekommenderar vare sig sämsta fram eller bak.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag har testat att ha de sämsta däcken bak på en gasdriven ~2015 VW Golf kombi. Dubbfria vinterdäck. Tror det var Nokian WR D3 eller D4 i dimension 205/55 eller 215/55 R16. Som jag minns det så skilde det inte särskilt mycket – en eller två mm. Tanken var att däcken bak skulle hålla längre och att framdäcken snart skulle vara nedslitna så det var samma mönsterdjup på båda eller sämre fram. Hade jag satt de sämre fram hade det kanske varit ca två månader till nästa däckbyte. Och där och då hade jag aldrig upplevt någon jobbig vattenplaning med sladd eller pendlande sladdar.

Och det här är enda gången jag fått vattenplaning i väta med sladd på motorväg. Med en lastbil på höger sida. Nordostgående på den där bron ca två mil nordost om Helsingborg. Den var sliten på ett sätt så att det lätt samlades vatten i den norrgående omkörningsfilen. Samtidigt som bron svänger svagt vänster. Det var inget kul. Men visst... Det gick kanske lite för fort... Och detta var som sagt min första riktigt svåra sladd vid vattenplaning... Fast i och för sig – som jag minns det var det bara att gradvis styra emot tills sladden släppte. Kändes dock som jag fick styra rejält och som tur var fick jag ingen retursladd. Kanske blev det bättre grepp allteftersom...

Förutom den gången har bästa däcken alltid suttit bak. Har fått pendlande sladdar en gång vid (lätt) inbromsning på motorväg i nysnö. Men det var enda gången. Och då satt bästa däcken bak. Och det var nog inte mycket marginal varken till räcket till vänster eller lastbilen till höger. Ingen kul upplevelse. :shock: Trodde faktiskt inte att det skulle gå vägen... Mörkt ute och även då gick det kanske lite för fort. Undrar hur det hade gått om jag inte haft bästa däcken bak...

EDIT: Förbättrat texten lite.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av wannabee »

Såg nån video där man kastade iväg en leksaksbil på ett halkigt underlag med två blanka däck och varje gång vände den sig med de bra däcken bakåt.

Det styrker ju att man ska ha bästa däcken bak.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av lakke »

Elix747 skrev:
martinot skrev:
Elix747 skrev:
Svenssos skrev:
Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?
Ja, däcken slits fortare bak än fram. Det är mer drivning bak än fram om jag minns rätt.
Det står även i manualen över underhåll att däcken bör skiftas fram/bak var 1000 mil.
Japp, har för mig fördelningen av kraft normalt är satt till 30% fram och 70% bak.

När du ändå är och kikar i manualen, vad rekommenderar Tesla gällande att ha bästa däcken (om de rekommenderar eller nämner något om det alls)?
Det var tyvärr längesedan jag läste detta. Det var nog så att de rekommenderar lika slitna däck fram och bak. Därav rekommendationen att skifta fram/bak var 1000 mil. Jag tror inte Tesla rekommenderar vare sig sämsta fram eller bak.
har du fyrhjulsdrift är det alltid bäst att byta alla fyra däck (fosil bil) Vet dock inte hur ojämnt mönster påverkar en elbil då den inte har samma drivlina som en fosil bil
Model Y performance
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av Teslawessla »

Alltid bästa däcken bak. Matematiken talar sitt klara språk. Punkt slut. Om du inte har räknat ut det räkna igen/wesslan
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Slitna bakdäck - byta endast två?

Inlägg av SwedishAdvocate »

lakke skrev:
Elix747 skrev:
martinot skrev:
Elix747 skrev:
Svenssos skrev:
Men slits verkligen bakdäcken snabbare än fram på en LR? Trodde de slits mest där drivningen är men iochmed awd så borde alla slitas någorlunda lika?
Ja, däcken slits fortare bak än fram. Det är mer drivning bak än fram om jag minns rätt.
Det står även i manualen över underhåll att däcken bör skiftas fram/bak var 1000 mil.
Japp, har för mig fördelningen av kraft normalt är satt till 30% fram och 70% bak.

När du ändå är och kikar i manualen, vad rekommenderar Tesla gällande att ha bästa däcken (om de rekommenderar eller nämner något om det alls)?
Det var tyvärr längesedan jag läste detta. Det var nog så att de rekommenderar lika slitna däck fram och bak. Därav rekommendationen att skifta fram/bak var 1000 mil. Jag tror inte Tesla rekommenderar vare sig sämsta fram eller bak.
har du fyrhjulsdrift är det alltid bäst att byta alla fyra däck (fosil bil) Vet dock inte hur ojämnt mönster påverkar en elbil då den inte har samma drivlina som en fosil bil
Som jag förstår det så gäller inte fossilbilsregler på en elbil eftersom det inte finns någon mekanisk koppling mellan axlarna. På en elbil är axlarna mekaniskt separata. Så som LarsL skrev i andra inlägget i den här tråden:
LarsL skrev:
Inga problem att byta en axel i taget. Kommer behöva göra samma på min Model S nästa år då bakdäcken är helt slut.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar