Långresa i Europa mm

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lindholm
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 jul 2021 10:18

Långresa i Europa mm

Inlägg av Lindholm »

Kom nyligen hem från min första långresa till Italien med min M3 LR, en resa jag kanske gjort 20 gånger de senaste 6 åren med tyska, koreanska och japanska bilar, senast en BMW 330e (hybrid) och tänkte att det kunde vara av intresse att dela med mig av några reflektioner.

För det första funkar det fint med laddningen hela vägen till Genua-trakten och väl framme hade jag en SUC i närmsta stad så det funkade också. Utan sistnämnda hade det varit jobbigare, för italienska säkringar gillar inte när strömkapaciteten är på max för länge. I garaget bröts en mkt långsam laddning efter cirka en timme varje gång. Märkligt nog var det aldrig ett problem med BMWn, men den behövde ju mindre kräm så är väl därför.

Jag kan inte avgöra om eller när FSD kommer, men bilens system verkar väldigt amerikanska och klarar inte riktigt att avstå från varningar vid tyska vägarbeten och än mindre på italienska bergsvägar. Hade bilen stannat varje gång den uppmanade mig att göra det hade jag aldrig kommit någon vart. Ett mindre besvär, men jag har upplevt omotiverade inbromsningar också, vilket är mer bekymmersamt. Det har f ö hänt några gånger även på svenska 2 till 1-vägar att farthållaren bromsar när vägen går från 2 till 1. Den adaptiva farthållaren är lättanvänd men mer oprecis än den på BMWn och jag upplever hanteringen av farthållaren i BMWn vid mindre ökningar och sänkningar av farten som mer intuitiv (kan vara vana förstås).

Jag har aldrig haft en regnsensor som jag tycker fungerar och Teslan är inget undantag. Spolarfunktionen i själva bladen är för dålig, men jag tror jag haft den lösningen på någon tidigare bil och det var lika dåligt då, så där tycker jag de ska ändra designen helt enkelt så det går att bli av med vägdammet.

Det adaptiva helljuset är inte i närheten av lika bra som det på BMWn. Gick nästan inte att köra med på Autobahn för det bländar av för långsamt och då får man långtradarchaffisarnas ilska på sig i form av strålkastare som skulle kunna lysa upp en fotbollsarena. Inte behagligt så det blev mycket handpåläggning på natten, vilket är precis vad man vill slippa med adaptivt helljus.

På hemväg på Autobahn mitt i natten slocknade helt plötsligt skärmen. Inte så behagligt när farthållaren står på 150 och det är två rader långtradare till höger. Bilen gick ju att köra och jag kunde ganska snabbt hitta en p-plats, men så får det inte vara. Det är farligt med den typen av distraktioner. Skärmen startade om sig utan förklaring.

Sämst på bilen är ruttplaneraren. Jag har gillat navigatorn som alltid funkat i Sverige, men den föreslog att jag från GBG - Italien skulle börja med att slösa 4 timmar på färjan till Fredrikshamn för att sedan masa mig söderut i Danmark. Helt galet och det går ju inte att välja alternativ när den väl bestämt sig vad jag förstår. Jag försökte kringgå problemet med att ställa in den på Puttgarden, men då tyckte den att jag skulle köra Bältbron västerut och sedan norrut i Tyskland. När jag började om i Tyskland valde den alldeles för små marginaler mellan laddstationerna; det är ingen bra känsla att rulla in på en SUC i södra Tyskland halv fyra på morgonen med 50 km i batteriet. En omväg på grund av en olycka och där står man. Inte finns det något enkelt sätt att under körning hitta ”närmsta laddare” heller.

Inför hemresan läste jag olika forumtrådar här och tog hem ABRP. Jag kan inte säga att jag blev imponerad av den heller för den gav mig fyra olika vägar vid fyra olika försök (nej inte beroende på trafik) så lösningen blev att skriva upp laddstationer och navigera till dem en efter en. Det går ju, men det är ingen bra funktion. Dessutom fanns laddstationer på Teslas hemsida som navigatorn inte ville kännas vid (och jag laddade på dem så de funkade för min bil). Jag trodde navigatorn uppdaterades men det kanske man får göra manuellt?

Missförstå mig inte nu. Jag gillar Teslan skarpt. Men om jag jämför min upplevelse av kvalitet och förarfokus i detaljerna med BMWn så är Teslan efter. Den största fördelen för Tesla är SUC-nätverket. I övrigt bör de nog skärpa till funktionerna i bilens system om de inte ska få problem när tyskarna kommer i kapp med elbilskompetens och laddnätverk. Jag är egentligen mest förvånad över att det jag tyckt varit negativt mest är sånt som styrs med mjukvara och där hade jag förväntat mig att Tesla skulle excellera. Navigatorn och dess ruttplanerare måste de göra något åt så att man åtminstone kan välja väg efter eget huvud utan att behöva hålla på med justeringar hela tiden.

Säg nu gärna emot mig eller ge mig tips om det är något som jag skulle kunna göra för att förbättra upplevelsen. Jag har bara haft bilen sen i april och är notoriskt usel på att läsa manualer så jag utgår ifrån att det finns inställningar som jag missat.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av Aida »

Jag tycker det låter som att alla farhågor med Tesla besannats av din berättelse… Tråkigt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av Niklas Z »

Lindholm skrev:
Jag är egentligen mest förvånad över att det jag tyckt varit negativt mest är sånt som styrs med mjukvara och där hade jag förväntat mig att Tesla skulle excellera.
Jag håller med. UNder den resa jag gjorde tidigare i juli, som var min första långfärd med Teslan, retade jag mig också framför allt på mjukvarubrister. Jag tänkte precis som du, att Tesla skulle excellera i det avseenden, men jag upplevde det som tvärtom.
När det gäller mjukvara måste den vara tillräckligt bra, annars är det bättre att helt låta bli att göra en avancerad mjukvarulösning och i stället bara låta funktionen vara "dum". Det är framför allt alla "förarassistanssystem" som jag ogillar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av OfarligTesla »

Lindholm skrev:
Sämst på bilen är ruttplaneraren. Jag har gillat navigatorn som alltid funkat i Sverige, men den föreslog att jag från GBG - Italien skulle börja med att slösa 4 timmar på färjan till Fredrikshamn för att sedan masa mig söderut i Danmark. Helt galet och det går ju inte att välja alternativ när den väl bestämt sig vad jag förstår. Jag försökte kringgå problemet med att ställa in den på Puttgarden, men då tyckte den att jag skulle köra Bältbron västerut och sedan norrut i Tyskland. När jag började om i Tyskland valde den alldeles för små marginaler mellan laddstationerna; det är ingen bra känsla att rulla in på en SUC i södra Tyskland halv fyra på morgonen med 50 km i batteriet. En omväg på grund av en olycka och där står man. Inte finns det något enkelt sätt att under körning hitta ”närmsta laddare” heller.
När du gjort lite föer resor kommer det där släppa tror jag, 50 km/10% är precis vad jag siktar på när det är långresor för då har jag gott om marginal. Eftersom omvägar oftast är lägre hastighet så skall det vara en riktigt stor omledning för att äta upp den marginalen. Många siktar på mycket mindre än så också, även om Teslas inte alltid räknar med att man kör väldigt fort ibland.
Lindholm skrev:
Missförstå mig inte nu. Jag gillar Teslan skarpt. Men om jag jämför min upplevelse av kvalitet och förarfokus i detaljerna med BMWn så är Teslan efter. Den största fördelen för Tesla är SUC-nätverket. I övrigt bör de nog skärpa till funktionerna i bilens system om de inte ska få problem när tyskarna kommer i kapp med elbilskompetens och laddnätverk. Jag är egentligen mest förvånad över att det jag tyckt varit negativt mest är sånt som styrs med mjukvara och där hade jag förväntat mig att Tesla skulle excellera. Navigatorn och dess ruttplanerare måste de göra något åt så att man åtminstone kan välja väg efter eget huvud utan att behöva hålla på med justeringar hela tiden.
Det där är så olika, jag klarar inte av BMWs system t.ex., känns som något från sekelskiftet och inte alls så modernt som det Tesla kör som är av samma stuk som iOS och Android som man är van vid. Navigationen är ett sådant exempel, Teslas är den första som jag faktiskt bryr mig om att använda, tidigare använde jag telefonen även om det fanns i bilen… Sen har ju BMW bättre adaptiva helljus osv men jag tycker alla utom de nya ”Matrix-varianterna” är för långsamma på att blända av, jag har gjort det snabbare själv så kör alltid manuellt.
Lindholm skrev:
Säg nu gärna emot mig eller ge mig tips om det är något som jag skulle kunna göra för att förbättra upplevelsen. Jag har bara haft bilen sen i april och är notoriskt usel på att läsa manualer så jag utgår ifrån att det finns inställningar som jag missat.
Mycket tjut och varningar kan man styra vilka man vill ha i inställningarna så det kan du kika på, lika så finns det ju inställningar för saker som båtar som man kanske vill undvika i navigationen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av Niklas Z »

OfarligTesla skrev:
Mycket tjut och varningar kan man styra vilka man vill ha i inställningarna så det kan du kika på, lika så finns det ju inställningar för saker som båtar som man kanske vill undvika i navigationen.
Jag har stängt av dem, men nästa gång man startar bilen är de på igen. Mycket irriterande.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av OfarligTesla »

Niklas Z skrev:
Jag har stängt av dem, men nästa gång man startar bilen är de på igen. Mycket irriterande.
Så är det inte för mig, de jag stängt av förblir avstängda.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:

Det där är så olika, jag klarar inte av BMWs system t.ex., känns som något från sekelskiftet och inte alls så modernt som det Tesla kör som är av samma stuk som iOS och Android som man är van vid. Navigationen är ett sådant exempel, Teslas är den första som jag faktiskt bryr mig om att använda, tidigare använde jag telefonen även om det fanns i bilen… Sen har ju BMW bättre adaptiva helljus osv men jag tycker alla utom de nya ”Matrix-varianterna” är för långsamma på att blända av, jag har gjort det snabbare själv så kör alltid manuellt.
Håller med. Teslas system kanske inte är fantastiskt, och har en del brister, men det i Tesla och det som är i PS2 är de enda som går att använda (som jag klarar).

Älskar BMW som vi hyrt flera gånger, vi har haft flera Volvo och Mercedes, men jag fixar inte att använda deras kartsystem. Extremt krångliga och svåra att använda. Klarar inte av skiten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:

Det där är så olika, jag klarar inte av BMWs system t.ex., känns som något från sekelskiftet och inte alls så modernt som det Tesla kör som är av samma stuk som iOS och Android som man är van vid. Navigationen är ett sådant exempel, Teslas är den första som jag faktiskt bryr mig om att använda, tidigare använde jag telefonen även om det fanns i bilen… Sen har ju BMW bättre adaptiva helljus osv men jag tycker alla utom de nya ”Matrix-varianterna” är för långsamma på att blända av, jag har gjort det snabbare själv så kör alltid manuellt.
Håller med. Teslas system kanske inte är fantastiskt, och har en del brister, men det i Tesla och det som är i PS2 är de enda som går att använda (som jag klarar).

Älskar BMW som vi hyrt flera gånger, vi har haft flera Volvo och Mercedes, men jag fixar inte att använda deras kartsystem. Extremt krångliga och svåra att använda. Klarar inte av skiten.

Håller med om att Volvos kartor är skit. Men man kommer runt det som ägare genom att söka i appen Volvo On Call som använder Google Maps och sen skickar destinationen till bilen. Funkar snabbt och lätt varje gång! Nu iofs så har väl Volvo ersatt Sensus med Android Auto - Då är ju alla kartor Google (precis som PS2)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av frippe »

50km kvar! Oceaner av räckvidd… :lol:
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av MWall »

Exakt. Navigatorn i Tesla är rätt kass. Även andra basfunktioner är inte i närheten av branschstandard. Men SuC, prestanda, räckvidd osv är ju bra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev:
OfarligTesla skrev:
Mycket tjut och varningar kan man styra vilka man vill ha i inställningarna så det kan du kika på, lika så finns det ju inställningar för saker som båtar som man kanske vill undvika i navigationen.
Jag har stängt av dem, men nästa gång man startar bilen är de på igen. Mycket irriterande.
Det enda som slås på igen vid nästa start är lane departure warning.
Men det är samma i alla nya bilar då det är ett krav för att få max poäng i euro ncap.
I Teslan var det väldigt sällan det triggades för mig, endast när jag körde aggressivt på småvägar. I ID4an jag har nu är det många ggr varje resa, inkl på motorväg, vilket är bra irriterande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av Aida »

Niklas Z skrev:
OfarligTesla skrev:
Mycket tjut och varningar kan man styra vilka man vill ha i inställningarna så det kan du kika på, lika så finns det ju inställningar för saker som båtar som man kanske vill undvika i navigationen.
Jag har stängt av dem, men nästa gång man startar bilen är de på igen. Mycket irriterande.

På andra bilar så måste man specifikt välja att alla inställningar ska sparas till nästa uppstart. Kanske samma med Tesla??
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av Niklas Z »

Vi försökte stänga av dem flera gånger under resan, men de kom tillbaka. Kanske dags att starta om bilens dator, för att se om det rättar till problemet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av taliz »

Niklas Z skrev:
Vi försökte stänga av dem flera gånger under resan, men de kom tillbaka. Kanske dags att starta om bilens dator, för att se om det rättar till problemet.
Vilka är "dem"?
Som sagt det enda som inte går att permanent disabla är lane departure warning.
Har faktiskt för mig det tom är "emergency lane departure warning".
Kanske en anledning till att Teslan varnade extremt sällan för mig, inte ofta det är "emergency". ;)
I ID4an är det "vanliga" lane departure som inte går att disabla permanent, vilket gör att den plingar så fort man är nära en linje.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
OfarligTesla skrev:

Det där är så olika, jag klarar inte av BMWs system t.ex., känns som något från sekelskiftet och inte alls så modernt som det Tesla kör som är av samma stuk som iOS och Android som man är van vid. Navigationen är ett sådant exempel, Teslas är den första som jag faktiskt bryr mig om att använda, tidigare använde jag telefonen även om det fanns i bilen… Sen har ju BMW bättre adaptiva helljus osv men jag tycker alla utom de nya ”Matrix-varianterna” är för långsamma på att blända av, jag har gjort det snabbare själv så kör alltid manuellt.
Håller med. Teslas system kanske inte är fantastiskt, och har en del brister, men det i Tesla och det som är i PS2 är de enda som går att använda (som jag klarar).

Älskar BMW som vi hyrt flera gånger, vi har haft flera Volvo och Mercedes, men jag fixar inte att använda deras kartsystem. Extremt krångliga och svåra att använda. Klarar inte av skiten.

Håller med om att Volvos kartor är skit. Men man kommer runt det som ägare genom att söka i appen Volvo On Call som använder Google Maps och sen skickar destinationen till bilen. Funkar snabbt och lätt varje gång! Nu iofs så har väl Volvo ersatt Sensus med Android Auto - Då är ju alla kartor Google (precis som PS2)
Jo, det är precis så jag gör med både Volvo och våra Mercedes. Söker på app i telefonen och skickar till bilen. Men sitter man i bilen så känns det ju som en lite knölig "work around". Man önskar ju att bilens egna system med stora dyra skärmar kunde bli något lite bättre än att tvingas göra så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Niklas Z skrev:
OfarligTesla skrev:
Mycket tjut och varningar kan man styra vilka man vill ha i inställningarna så det kan du kika på, lika så finns det ju inställningar för saker som båtar som man kanske vill undvika i navigationen.
Jag har stängt av dem, men nästa gång man startar bilen är de på igen. Mycket irriterande.
Det enda som slås på igen vid nästa start är lane departure warning.
Men det är samma i alla nya bilar då det är ett krav för att få max poäng i euro ncap.
I Teslan var det väldigt sällan det triggades för mig, endast när jag körde aggressivt på småvägar. I ID4an jag har nu är det många ggr varje resa, inkl på motorväg, vilket är bra irriterande.
Japp, inom EU är det så på alla bilar iaf.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av lukasf »

MWall skrev:
Exakt. Navigatorn i Tesla är rätt kass. Även andra basfunktioner är inte i närheten av branschstandard. Men SuC, prestanda, räckvidd osv är ju bra.
Håller inte riktigt med, på de nya Mercedes, BMW, Audi och Volvo jag haft och kört känns navigatorn som en Garmin GPS från 2005. Fruktansvärd upplevelse.
Jag har inte heller blivit direkt imponerad av VW eller Hyundai/Kia av det jag sett på video, men vill inte säga mer än så innan jag testat de själv.
Tesla och Polestar (även kommande Volvo) är de enda jag tycker som känns som lika bra som telefonen, även om Tesla saknar både waypoints och möjlighet att välja rutt.

Sjukt att telefonen blir någon form av referens :D Tycker att biltillverkarna borde veta bäst...
Lindholm skrev:
När jag började om i Tyskland valde den alldeles för små marginaler mellan laddstationerna; det är ingen bra känsla att rulla in på en SUC i södra Tyskland halv fyra på morgonen med 50 km i batteriet.
Att rulla in på SUC med 10% är ingen fara :D Sen finns det väl många alternativ till SUC i Tyskland?

I övrigt tycker jag en del av kritiken är lämplig, Tesla behöver verkligen bättra sig på vissa delar av mjukvaran. Trist nog känns det som om de ofta prioriterar "skojjiga" funktioner snarare än att lägga till det som kunderna efterfrågar.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av Hedman »

Tycker att man borde kunna bestämma min soc när man kommer till suc på navigationssystemet, även enkelt kunna lägga till waypoints och omkalkylera resan. Dessutom enkelt kunna spara favoritresmål för att omanvända dessa.
Ganska grundläggande funktioner som fanns på min gamla Audi.
Trist att man istället behöver köra med abetterrouteplanner på paddan för att få koll på resan och när man kan åka för att lagom komma till nästa laddare.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av lukasf »

Hedman skrev:
Tycker att man borde kunna bestämma min soc när man kommer till suc på navigationssystemet, även enkelt kunna lägga till waypoints och omkalkylera resan. Dessutom enkelt kunna spara favoritresmål för att omanvända dessa.
Ganska grundläggande funktioner som fanns på min gamla Audi.
Trist att man istället behöver köra med abetterrouteplanner på paddan för att få koll på resan och när man kan åka för att lagom komma till nästa laddare.
Mycket bra idé angående minsta procent till laddstation. Det + waypoints och rutter så hade navigationen varit så bra den kan bli.

Favoriter har du och personligen tycker jag de är ganska enkelt eftersom det är väldigt likt google maps: (Runt 0:21 i videon)

Ja, hade de haft waypoints så att man kan lägga in hela sin planerade resa och se en överblick etc så hade det ju varit riktigt bra. Kanske anser Tesla att de flesta resor inte har behov av det? Trist oavsett.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av fth »

Hedman skrev:
Tycker att man borde kunna bestämma min soc när man kommer till suc på navigationssystemet, även enkelt kunna lägga till waypoints och omkalkylera resan. Dessutom enkelt kunna spara favoritresmål för att omanvända dessa.
Ganska grundläggande funktioner som fanns på min gamla Audi.
Trist att man istället behöver köra med abetterrouteplanner på paddan för att få koll på resan och när man kan åka för att lagom komma till nästa laddare.
Allt detta finns ju i ABRP, jag använder alltid den istf den inbyggda navigatorn för planering. I bilen lägger jag in nästa SuC som destination. Det har funkat felfritt i >14,000 mil och snart fem år.

Favoriter går utmärkt att spara i inbygga navigatorn.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av wector »

Åkte Sundsvall-Amsterdam 2019 och det var verkligen inga problem. Litade på bilen och höll bara koll på vädret om man behövde ladda på lite extra.
Visst får man tänka till lite om man ska göra avstickare men det är ju gjort på 5min i telefonen.
Jag förberedde i ABRP innan men insåg att jag aldrig behövde använda det mer än för eventuella avstickare.
Så smidigt och jag kan tänka mig att det går ännu bättre nu när v3 SuC finns.

Allt annat du skriver håller jag nog med om. Med mothåll på spolningen på rutan. Alla andra bilar jag haft har försökt att pricka rutan på bakomliggande bil mer än Teslan. Tycker det fungerar riktigt bra.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av Niklas Z »

taliz skrev:
Niklas Z skrev:
Vi försökte stänga av dem flera gånger under resan, men de kom tillbaka. Kanske dags att starta om bilens dator, för att se om det rättar till problemet.
Vilka är "dem"?
Så här såg det ut i går när jag parkerade bilen:
IMG_2751.jpg
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av Niklas Z »

Och så här ser det ut idag:
IMG_2752.jpg
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av infelicitas »

Sparas de i din förar-profil när du ändrar?
Jag kommer inte ihåg vad som kan sparas och inte, och ibland så auto-sparas inte ändringar (kanske beror på mjukvaruv-version). Men kommer det upp "sparad" under "Niklas" när du ändrat? Du skulle kunna prova att ändra dem och trycka på din profil och spara manuellt, och se ifall de ändras.

Styrassistans vid kollisionsfara kommer du nog inte ifrån, det är NCAP-standard som sagt. Kanske att automatisk nödbromsning också är det.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långresa i Europa mm

Inlägg av Niklas Z »

infelicitas skrev:
Sparas de i din förar-profil när du ändrar?
Jag kommer inte ihåg vad som kan sparas och inte, och ibland så auto-sparas inte ändringar (kanske beror på mjukvaruv-version). Men kommer det upp "sparad" under "Niklas" när du ändrat? Du skulle kunna prova att ändra dem och trycka på din profil och spara manuellt, och se ifall de ändras.

Styrassistans vid kollisionsfara kommer du nog inte ifrån, det är NCAP-standard som sagt. Kanske att automatisk nödbromsning också är det.
Ska testa med profilen, det kanske är förklaringen. Det är i stort sett bara jag som kör bilen, så jag har faktiskt inte tänkt på att det kan ha med profilen att göra, men UI:t borde i så fall vara utformat så att den frågan automatiskt kommer upp.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar