Min gnisslande stol berodde på bilmattan.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Min gnisslande stol berodde på bilmattan.

Inlägg av tommyd »

Jag frågade en mobil tekniker från Tesla om han kunde spruta in lite olja eller nåt i min förarstol på min Tesla Model 3 från 2021 eftersom stolen gnisslade när jag justerade stolen.

Han sa att felet inte går att åtgärda genom att smörja stolen med olja och att han hade kollat på stolen och att han kunde skapa ett ärende åt mig på en serviceverkstad om jag gav honom ett datum. När jag kom till serviceverkstaden så sa den stationära service-personen att den mobila teknikern hade skrivit att stolen behöver bytas ut mot en ny stol och att det skulle ta ca 2 h. Efter 30-60 min (minns inte riktigt) kom den stationära service-personen tillbaka till mig i deras väntrum och sa att de hade upptäckt att gnisslet berodde på att bilmattan från baksätena hade åkt fram lite och hamnat lite mellan förarstolen och golvet. De flyttade bak bilmattan några mm eller cm och då slutade det gnissla.

Det är Teslas egna original-bilmattor jag köpte från tesla.com men de var i åtminstone mitt fall några mm eller cm för stora antar jag eftersom de lätt kan hamna lite mellan förarstolen och golvet.

Han sa att den mobila teknikern var nyanställd och bara hade jobbat 2 mån och därför inte upptäckte orsaken. Så om en tekniker kunde missa detta så tänkte jag att det kan vara värt att nämna detta problem, orsak och lösning i detta forum så folk väldigt snabbt och enkelt kan fixa detta problem själva om fler skulle råka ut för samma problem.

De var trevliga på verkstaden och gav mig en godispåse med skumgummibilar efteråt också, så det kändes inte alls som att de tyckte jag var dum som inte upptäckte orsaken själv.

tldr: Om förarstolen gnisslar när du justerar den så kan det bero på att bilmattan från baksätena hamnar mellan stolen och golvet. Flytta då bak mattan några mm eller cm så slutar det i så fall gnissla.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Min gnisslande stol berodde på bilmattan.

Inlägg av ducce916 »

Hur smakade skumgummibilarna? :D
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Min gnisslande stol berodde på bilmattan.

Inlägg av tommyd »

ducce916 skrev:
Hur smakade skumgummibilarna? :D
Jag gav bort dem till en kompis men enligt påsen så skulle de smaka surt om jag minns rätt. Det var "elektriska bilar" i påsen :).
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Skriv svar