Jo, min bil läser av skyltar. Ibland. Uppenbarligen inte på motorväg dock.[JM] skrev:Vår model X med EAP har inte en enda gång unde de två åren vi haft bilen läst skyltarna korrekt.
Det finns ett antal ställen runt hemmet där vägverket eller kommunen skyltat om hastigheten (för några år sen).
Bilen gör fel 100%.
Min slutsats. Tesla kör fortfarande inte med skyltavläsning utanför USA. Ok har fortfarande ibte uppdaterat databasen.
Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Visst läser den av skyltar, de visualiseras/renderas på lilla skärmen tillsammans med soptunnor, cyklister, fotgängare mm mm. Problemet är att bilen inte ser lika många av dessa som jag. Inte heller är vi överens om vad som är en orange kona, soptunna eller trafikljus.
Men det blir onekligen långsamt bättre…
Men det blir onekligen långsamt bättre…
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Det är kanske som i lumpen?Haze skrev:Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens gäller kartan.
Om Tesla inte fått ordning på detta efter flera år så har jag inga större förhoppningar om att de fixar det i närtid.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Japp helt korrekt, kör i princip Aldrig med farthållare osv på min V40. Kan nog räkna dom gångerna på en hand som jag använt, kanske bör man ska sträcka på benen lite. Men den har farthållare utan att jag behöver välja den utökade va ?LarsL skrev:Du menar att du aldrig använder farthållaren i din nuvarande, icke Tesla? Nä, då är det ju knappast någon poäng för dig att betala extra för ytterligare automatisering. Det påverkar inte andrahandsvärdet alls eftersom det går att aktivera när som helst i efterhand. Möjligen att du ska hålla utkik om Tesla chock höjer priset på FSD, vilket Elon säger att de ska göra någon gång fram över.Dexter86 skrev:tycker ni det är värt att betala dom extra 30k+ för den uppgraderade autopiloten ?
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket
Jag körde nästan alltid med farthållare med min tidigare bil. Så för mig är den adaptiva farthållaren och Autopilot viktiga och används flitigt. Men jag har trots det inte köpt EAP eller FSD.
Hur kommer det sig att du inte valde trots att du använde det flitigt tidigare ?
Vad kostar det i efterhand, troligtvis mer än 38-39k?
- lukas_zajac
- Teslaägare
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 19 feb 2018 21:42
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
För 1-2 år sedan nedgraderade man E6 vid Halmstad från 120 till 100. Bilen visar inte på skärmen 100 skylt, utan först den med 120 som kommer när man har passerat stan. Jag har anmält det till SC och fick svar att systemet är designad på det sättet att ignorera på motorvägen skyltar som inte stämmer överens med med kartdata.
På landsväg brukar läsa skyltar korrekt, men finns det parallella 2 vägar väldigt nära varandra kan den läsa fel (finns en plats i centrala Halmstad med 60-skylt, men bredvid finns gata skyltad till 40, bilen saktar alltid till 40 i AP-läge). Har även upptäckt att bilen läser skyltar från järnvägen om den är för nära.
På landsvägen korrigerar bilen hastigheten som visas på skärmen om den inte stämmer överens med kartdata, men ”glömmer bort” avläsning efter ett par minuter/km och visar igen fel hastighet som finns i navigation.
Tyvärr bromsar inte bilen före skylten för att passera den med tillåten hastighet, så om det finns fartkamera efter skylten så får man problem. Jag hörde att bl. a. Volvobilar kan göra det sedan flera år tillbaka, fattar inte varför Tesla saknar den funktionen.
På landsväg brukar läsa skyltar korrekt, men finns det parallella 2 vägar väldigt nära varandra kan den läsa fel (finns en plats i centrala Halmstad med 60-skylt, men bredvid finns gata skyltad till 40, bilen saktar alltid till 40 i AP-läge). Har även upptäckt att bilen läser skyltar från järnvägen om den är för nära.
På landsvägen korrigerar bilen hastigheten som visas på skärmen om den inte stämmer överens med kartdata, men ”glömmer bort” avläsning efter ett par minuter/km och visar igen fel hastighet som finns i navigation.
Tyvärr bromsar inte bilen före skylten för att passera den med tillåten hastighet, så om det finns fartkamera efter skylten så får man problem. Jag hörde att bl. a. Volvobilar kan göra det sedan flera år tillbaka, fattar inte varför Tesla saknar den funktionen.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Detta är också min upplevelse. Fungerar oftast ganska bra med läsning av hastighetsskyltar på landsväg och stadsvägar, men aldrig på motorvägar (dumt nog).lukas_zajac skrev:För 1-2 år sedan nedgraderade man E6 vid Halmstad från 120 till 100. Bilen visar inte på skärmen 100 skylt, utan först den med 120 som kommer när man har passerat stan. Jag har anmält det till SC och fick svar att systemet är designad på det sättet att ignorera på motorvägen skyltar som inte stämmer överens med med kartdata.
På landsväg brukar läsa skyltar korrekt,
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
På min nya SR+ läses hastighetsskyltarna av med 100 % säkerhet, med större säkerhet än min "gamla" 2020. Har ingen aning om vad skillnaden är, ser bara att det fungerar (hittills i alla fall).mikebike skrev:Det är kanske som i lumpen?Haze skrev:Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens gäller kartan.
Om Tesla inte fått ordning på detta efter flera år så har jag inga större förhoppningar om att de fixar det i närtid.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Även på motorväg (vid nedsatt hastighet)?ducce916 skrev:På min nya SR+ läses hastighetsskyltarna av med 100 % säkerhet, med större säkerhet än min "gamla" 2020. Har ingen aning om vad skillnaden är, ser bara att det fungerar (hittills i alla fall).mikebike skrev:Det är kanske som i lumpen?Haze skrev:Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens gäller kartan.
Om Tesla inte fått ordning på detta efter flera år så har jag inga större förhoppningar om att de fixar det i närtid.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Hur då nedsatt hastighet, menar du vid vägarbete o dyl? Har jag inte testat om det är det du menar.mikebike skrev:Även på motorväg (vid nedsatt hastighet)?ducce916 skrev:På min nya SR+ läses hastighetsskyltarna av med 100 % säkerhet, med större säkerhet än min "gamla" 2020. Har ingen aning om vad skillnaden är, ser bara att det fungerar (hittills i alla fall).mikebike skrev:Det är kanske som i lumpen?Haze skrev:Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens gäller kartan.
Om Tesla inte fått ordning på detta efter flera år så har jag inga större förhoppningar om att de fixar det i närtid.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Ja, men även där man sänkt hastigheten permanent för typ ett år sedan. Exempelvis genom Jönköping där det numera är 80, men bilen anser att det är 90.ducce916 skrev:Hur då nedsatt hastighet, menar du vid vägarbete o dyl? Har jag inte testat om det är det du menar.mikebike skrev:Även på motorväg (vid nedsatt hastighet)?ducce916 skrev:På min nya SR+ läses hastighetsskyltarna av med 100 % säkerhet, med större säkerhet än min "gamla" 2020. Har ingen aning om vad skillnaden är, ser bara att det fungerar (hittills i alla fall).mikebike skrev:Det är kanske som i lumpen?Haze skrev:Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens gäller kartan.
Om Tesla inte fått ordning på detta efter flera år så har jag inga större förhoppningar om att de fixar det i närtid.
Utan att testa detta kan du inte hävda att bilen läser hastighetsskyltarna med 100% säkerhet.
Det anses allmänt att bilen inte läser skyltar på motorväg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Min ser ibland skyltar på motorvägen, ibland inte, men reagerar aldrig (tror jag) på dem oavsett om det är en eller två skyltar. Med "ser" menar jag att de visas i vägbilden. Med "reagerar" menar jag att röda skylten upptill anpassas.mikebike skrev:Ja, men även där man sänkt hastigheten permanent för typ ett år sedan. Exempelvis genom Jönköping där det numera är 80, men bilen anser att det är 90.
Utan att testa detta kan du inte hävda att bilen läser hastighetsskyltarna med 100% säkerhet.
Det anses allmänt att bilen inte läser skyltar på motorväg.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Om Tesla inte fått ordning på detta efter flera år så har jag inga större förhoppningar om att de fixar det i närtid.[/quote]
På min nya SR+ läses hastighetsskyltarna av med 100 % säkerhet, med större säkerhet än min "gamla" 2020. Har ingen aning om vad skillnaden är, ser bara att det fungerar (hittills i alla fall).[/quote]
Även på motorväg (vid nedsatt hastighet)?[/quote]
Hur då nedsatt hastighet, menar du vid vägarbete o dyl? Har jag inte testat om det är det du menar.[/quote]
Ja, men även där man sänkt hastigheten permanent för typ ett år sedan. Exempelvis genom Jönköping där det numera är 80, men bilen anser att det är 90.
Utan att testa detta kan du inte hävda att bilen läser hastighetsskyltarna med 100% säkerhet.
Det anses allmänt att bilen inte läser skyltar på motorväg.[/quote]
Har bara kört i Skåne ännu, där har det, som jag skrev, hittills fungerat 100%-igt.
Blir en tripp till Stockholm - Västerås i helgen, återkommer om hur det fungerar där.
På min nya SR+ läses hastighetsskyltarna av med 100 % säkerhet, med större säkerhet än min "gamla" 2020. Har ingen aning om vad skillnaden är, ser bara att det fungerar (hittills i alla fall).[/quote]
Även på motorväg (vid nedsatt hastighet)?[/quote]
Hur då nedsatt hastighet, menar du vid vägarbete o dyl? Har jag inte testat om det är det du menar.[/quote]
Ja, men även där man sänkt hastigheten permanent för typ ett år sedan. Exempelvis genom Jönköping där det numera är 80, men bilen anser att det är 90.
Utan att testa detta kan du inte hävda att bilen läser hastighetsskyltarna med 100% säkerhet.
Det anses allmänt att bilen inte läser skyltar på motorväg.[/quote]
Har bara kört i Skåne ännu, där har det, som jag skrev, hittills fungerat 100%-igt.
Blir en tripp till Stockholm - Västerås i helgen, återkommer om hur det fungerar där.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Då kan jag tipsa om att hålla koll när du passerar Jönköping som sagt, men även söder och norr om Stockholm där man förbereder för Förbifarten. Just norrut är rena katastrofen, bilens skärm visar 80, 60 och 100 km/tim på ett avsnitt som är skyltat 70!ducce916 skrev:Blir en tripp till Stockholm - Västerås i helgen, återkommer om hur det fungerar där.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Idag åkte vi hem, d.v.s. söderut, och från Tönnebro? till Gävle Bro visade skärmen 90 hela vägen!mikebike skrev:Skyltavläsningen är rena skämtet. I lördags visade bilen 70 km/tim hela vägen från Gävle Bro till Söderhamn på E4.Haze skrev:Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Sjukt dåligt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Min ID4 visade 70kmh på motorvägen från Lund till Hörby för nån vecka sen.mikebike skrev:Idag åkte vi hem, d.v.s. söderut, och från Tönnebro? till Gävle Bro visade skärmen 90 hela vägen!mikebike skrev:Skyltavläsningen är rena skämtet. I lördags visade bilen 70 km/tim hela vägen från Gävle Bro till Söderhamn på E4.Haze skrev:Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Sjukt dåligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Kom just att tänka på det där med att bilen kanske hinner läsa av skyltar på vissa
långtradare, hur var det med det egentligen?
Jag hade ju 70km/h för nån månad sedan mellan Tönnebro och Gävle nästan hela sträckan och
i förrgår tyckte bilen att det var 80 typ hela vägen…
långtradare, hur var det med det egentligen?
Jag hade ju 70km/h för nån månad sedan mellan Tönnebro och Gävle nästan hela sträckan och
i förrgår tyckte bilen att det var 80 typ hela vägen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Även på motorväg (vid nedsatt hastighet)?[/quote]ducce916 skrev:På min nya SR+ läses hastighetsskyltarna av med 100 % säkerhet, med större säkerhet än min "gamla" 2020. Har ingen aning om vad skillnaden är, ser bara att det fungerar (hittills i alla fall).mikebike skrev:Det är kanske som i lumpen?Haze skrev:Intressant allt ni säger.
Det kanske är så enkelt att den kanske läser av skylten men väger det mot kartdatan som kanske är fel. Kanske kartdatan är den som gäller och AP litar på, pga den tror att den kanske har läst av fel?
Jag har ju kört Skodan 3 gånger varje gång har den lyckats med att sänka/höja hastigheten till rätt, och det har den gjort så att när väl eg. 70-skylten åks förbi så har den redan sänkt till 70 (kanske bara hade tur de gångerna jag körde).
Hur som helst tror jag Tesla jobbar en del med detta så jag hoppas de löser det sen.
Om kartan och verkligheten inte stämmer överens gäller kartan.
Om Tesla inte fått ordning på detta efter flera år så har jag inga större förhoppningar om att de fixar det i närtid.
Hur då nedsatt hastighet, menar du vid vägarbete o dyl? Har jag inte testat om det är det du menar.[/quote]
Ja, men även där man sänkt hastigheten permanent för typ ett år sedan. Exempelvis genom Jönköping där det numera är 80, men bilen anser att det är 90.
Utan att testa detta kan du inte hävda att bilen läser hastighetsskyltarna med 100% säkerhet.
Det anses allmänt att bilen inte läser skyltar på motorväg.[/quote]
Nu har jag kört Höllviken - Södertälje och håller med dig till 100%. Från norr om Markaryd vid bygget av motorvägen och norrut en bit förbi Jönköping fungerade inte avläsningen alls.
Precis som du önskar i en annan tråd så kan man ju verkligen önska att bilen läser av skyltarna i st f att gå efter karta.
Men i Skåne där jag kör mest fungerar det väldigt bra.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Då har ni nog inte någon dynamisk trafikmiljö i Skåne.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Ja, eller kanske stor tur att karta och verklighet stämmer.......mikebike skrev:Då har ni nog inte någon dynamisk trafikmiljö i Skåne.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Både och....ducce916 skrev:Ja, eller kanske stor tur att karta och verklighet stämmer.......mikebike skrev:Då har ni nog inte någon dynamisk trafikmiljö i Skåne.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
I tidigare versioner har skyltavläsningen fungerat utmärkt för min del, båda i att den visualiserar skyltarna och att den ändrar vad den tror är hastigheten på sträckan.
Men nu i version 2021.12.25.7 så ändrar den inte längre. Det fungerar mer eller mindre perfekt att se skyltarna och visualisera dem på den virtuella vägen med rätt hastighet, men den har helt slutat att justera hastighet eller ändra den lilla symbolen*. Det verkar som om denna version helt och hållet använder kartdata för den symbolen och automatiken att ändra autopilotens hastighet.
* Symbolen till höger om hastighet, autopilot etc.
Men nu i version 2021.12.25.7 så ändrar den inte längre. Det fungerar mer eller mindre perfekt att se skyltarna och visualisera dem på den virtuella vägen med rätt hastighet, men den har helt slutat att justera hastighet eller ändra den lilla symbolen*. Det verkar som om denna version helt och hållet använder kartdata för den symbolen och automatiken att ändra autopilotens hastighet.
* Symbolen till höger om hastighet, autopilot etc.
M3 LR AWD 2020
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Var lite retsamt på Gotland i somras, eftersom de har "karthastigheterna" i datat på bilen för hut Gotland skyltar på höst/vinter/vår, medans på sommaren så åker hastigheterna ner på diverse platser (som ibland sammanfaller med sommar-öppna serveringar, go figure) men bilen ändrade inte hastigheten fastän den renderar rätt skylt på displayen. 8-(lukasf skrev:I tidigare versioner har skyltavläsningen fungerat utmärkt för min del, båda i att den visualiserar skyltarna och att den ändrar vad den tror är hastigheten på sträckan.
Men nu i version 2021.12.25.7 så ändrar den inte längre. Det fungerar mer eller mindre perfekt att se skyltarna och visualisera dem på den virtuella vägen med rätt hastighet, men den har helt slutat att justera hastighet eller ändra den lilla symbolen*. Det verkar som om denna version helt och hållet använder kartdata för den symbolen och automatiken att ändra autopilotens hastighet.
* Symbolen till höger om hastighet, autopilot etc.
Tesla M3 LR..
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Det har alltså blivit ännu sämre?lukasf skrev:I tidigare versioner har skyltavläsningen fungerat utmärkt för min del, båda i att den visualiserar skyltarna och att den ändrar vad den tror är hastigheten på sträckan.
Men nu i version 2021.12.25.7 så ändrar den inte längre. Det fungerar mer eller mindre perfekt att se skyltarna och visualisera dem på den virtuella vägen med rätt hastighet, men den har helt slutat att justera hastighet eller ändra den lilla symbolen*. Det verkar som om denna version helt och hållet använder kartdata för den symbolen och automatiken att ändra autopilotens hastighet.
* Symbolen till höger om hastighet, autopilot etc.
Inte riktigt vad man hoppades på....
Jag har inte laddat ned senaste uppdateringen ännu.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1432
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Det är skillnad på Restricted road och icke Restricted. Är det en Restricted (oftast vägar utan 2+1 och/eller mittremsa/vajer) så ställer den ner hastigheten (till skyltad/kartdata). Är det en icke Restricted så ställer den inte ner hastigheten, den visar bara vad den tror gäller (enligt skyltar(kartdata).
Även om man har aktiverat AP vid 70 lm/h och det blir 90 ändrar den inte. Men har man aktiverat vid 90 och det blir 70 ändrar den. Blir det sedan 90 igen ändrar den uppåt igen (dock inte mer än den tidigare högsta hastigheten man körde med AP på). Detta gäller bara vid Restricted roads.
Så att säga att det inte funkar kan bero på under vilka förutsättningar man har testat...
Även om man har aktiverat AP vid 70 lm/h och det blir 90 ändrar den inte. Men har man aktiverat vid 90 och det blir 70 ändrar den. Blir det sedan 90 igen ändrar den uppåt igen (dock inte mer än den tidigare högsta hastigheten man körde med AP på). Detta gäller bara vid Restricted roads.
Så att säga att det inte funkar kan bero på under vilka förutsättningar man har testat...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri