Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Moderator: Redaktion
Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Ja, det gör den.
Men det är inte perfekt, vilket det inte heller är på Enyaq eller ID4(har faktiskt disablat det helt på min).
Men det är inte perfekt, vilket det inte heller är på Enyaq eller ID4(har faktiskt disablat det helt på min).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Taliz sätt att säga att den är rätt dålig..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Den har inte sällan fel på +-10kmh mot skyltat(då den korrigerar med hjälp av kartor).Gustafsson skrev:Taliz sätt att säga att den är rätt dålig..
För mig funkade det dock bra, körde med offset +10 vilket innebar att jag antingen körde enligt hastighetsbegränsningen eller 20 över.
På min ID4 går det inte sätta offset, och den har inte sällan fel på -40kmh, inte så kul att köra i 70 på motorväg, eller 40 på 80-väg. Därför disablade jag det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Aha....då hade jag lite tur med Skodan för stunden:)
Nåväl kan ju hoppas på att de löser det på sikt.
Tack för alla svar:)
Nåväl kan ju hoppas på att de löser det på sikt.
Tack för alla svar:)
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
tycker ni det är värt att betala dom extra 30k+ för den uppgraderade autopiloten ?
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Vet inte om du har någon Tesla och det är givetvis många som har det och som aldrig använder autopiloten ändå, men det jag skulle komma till var annars att Teslas auto inte är som andra farthållare eller adaptiva utan det är lite andra grejor.Dexter86 skrev:tycker ni det är värt att betala dom extra 30k+ för den uppgraderade autopiloten ?
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket
Själv så använder jag auto i pricip jämt när jag kör och funktionerna i extended med filbyte etc. är e fröjd att köra Sth- Malmö utan att i pricip köra själv en meter, men på frågan om det är värt pengarna så skulle jag säga att jag skulle nöja mig med den vanliga autopiloten som är standard. Det är out-of-the box ändå 8ggr bättre än alla andra typer av fartkontroller som finns på marknaden.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Tack för svar, uppskattas!GreenMachine skrev:Vet inte om du har någon Tesla och det är givetvis många som har det och som aldrig använder autopiloten ändå, men det jag skulle komma till var annars att Teslas auto inte är som andra farthållare eller adaptiva utan det är lite andra grejor.Dexter86 skrev:tycker ni det är värt att betala dom extra 30k+ för den uppgraderade autopiloten ?
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket
Själv så använder jag auto i pricip jämt när jag kör och funktionerna i extended med filbyte etc. är e fröjd att köra Sth- Malmö utan att i pricip köra själv en meter, men på frågan om det är värt pengarna så skulle jag säga att jag skulle nöja mig med den vanliga autopiloten som är standard. Det är out-of-the box ändå 8ggr bättre än alla andra typer av fartkontroller som finns på marknaden.
Nej jag har faktiskt aldrig kört en Tesla så har ingen aning om hur dom fungerar jmf andra osv
Dom "färdiga" bilarna som är under transport da , det står Autopilot på alla , är det den vanliga och inte den utökade då ? För det står inte utökad på någon alls av dom som är påväg hit.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Min förra Tesla (AP1) läste de flesta hastighetsskyltar korrekt. Min nuvarande (AP2,5) missar betydligt fler. Vill dessutom minnas att AP 1 klarar även tillfälliga skyltar vid tex vägarbeten, medan den nyare helst vill ha skyltar på bägge sidorna av vägen för att känna igen dem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Ja, AP1 har inget problem när det står en tillfällig skylt i vägkanten, det upptäcker den. Har inte upplevt några problem med att den skulle ha fel hastighetsgräns, inga missar där. AP1 är underskattad.Gustafsson skrev:Min förra Tesla (AP1) läste de flesta hastighetsskyltar korrekt. Min nuvarande (AP2,5) missar betydligt fler. Vill dessutom minnas att AP 1 klarar även tillfälliga skyltar vid tex vägarbeten, medan den nyare helst vill ha skyltar på bägge sidorna av vägen för att känna igen dem.
Elbilist sedan 2014
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Skyltavläsningen är rena skämtet. I lördags visade bilen 70 km/tim hela vägen från Gävle Bro till Söderhamn på E4.Haze skrev:Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Tror inte det beror enbart på skyltavläsning, utan dåliga kartor. Verkar som om det är en missmatch mellan avläsning och kartdata så ändrar den till kartans hastighet efter en stund, även om den läst av.mikebike skrev:Skyltavläsningen är rena skämtet. I lördags visade bilen 70 km/tim hela vägen från Gävle Bro till Söderhamn på E4.Haze skrev:Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Körde Stockholm - Piteå i Juli, senaste kartorna. Stort sett alla 2-1 vägar visade 70, som om de fortfarande är gammal landsväg.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Om du trycker på hastighetsmätarsymbolen eller drar ner växelspaken löst en halv sekund så justeras inställd hastighet till avläst hastighet. Om det var det du frågade efter?Fluffy skrev:Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Den sätter aldrig högre hastighet än du aktiverat den på. Dvs om du aktiverar den på 70-väg och det sen blir 90 så kommer den fortsätta att köra i 70.Fluffy skrev:Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Har du däremot aktiverat den på 90-väg så kommer den justera ner till 70 på 70-väg.
Med det sagt finns det vissa fall där den inte justerar ner heller, tex när vägar klassas som mötesfria.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Jo, jag har tryckt på skärmen så byts det men det kör som att det kunde ske automatiskt med den vanliga APSkyltspurtaren skrev:Om du trycker på hastighetsmätarsymbolen eller drar ner växelspaken löst en halv sekund så justeras inställd hastighet till avläst hastighet. Om det var det du frågade efter?Fluffy skrev:Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Ok tack, ska kolla det. Kan inte komma i håg att den någonsin justerat hastigheten på det sättettaliz skrev:Den sätter aldrig högre hastighet än du aktiverat den på. Dvs om du aktiverar den på 70-väg och det sen blir 90 så kommer den fortsätta att köra i 70.Fluffy skrev:Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Har du däremot aktiverat den på 90-väg så kommer den justera ner till 70 på 70-väg.
Med det sagt finns det vissa fall där den inte justerar ner heller, tex när vägar klassas som mötesfria.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Det är ju egentligen inte en automatisk fartinställare utan en begränsning av Autopiloten som gör att bilen ändrar hastighet själv. Du ska alltså ha AP aktiverat för att bilen ska ändra hastighet själv, dessutom ska du köra på ”restricted roads”, alltså vägar med mötande trafik.Fluffy skrev:Dum fråga men hur får man bilen att automatiskt anpassa hastigheten efter skyltarna? Min visar den nya hastigheten men fortsätter köra på den inställda.
Om du vill att bilen ska ta hastigheten som finns i displayen så håller du bara ner växelspaken i ett långtryck.
AP1 har skyltavläsning och den fungerar hyfsat bra. Den har sällan fel och ångrar sig inte efter ett tag. Men det är fortfarande bara en begränsning av Autopiloten så ändringen i hastigheten sker en bra bit efter skyltningen. Det är alltså ganska lätt att fastna i en fartkamera om man förlitar sig på skyltläsningen bara.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Du menar att du aldrig använder farthållaren i din nuvarande, icke Tesla? Nä, då är det ju knappast någon poäng för dig att betala extra för ytterligare automatisering. Det påverkar inte andrahandsvärdet alls eftersom det går att aktivera när som helst i efterhand. Möjligen att du ska hålla utkik om Tesla chock höjer priset på FSD, vilket Elon säger att de ska göra någon gång fram över.Dexter86 skrev:tycker ni det är värt att betala dom extra 30k+ för den uppgraderade autopiloten ?
jag tex kör ALDRIG med varken farthållare eller adaptiv farthållare eller whatsoever typ
tänker om det har stor betydelse på andrahandsmarknaden eller om det är hugget som stucket
Jag körde nästan alltid med farthållare med min tidigare bil. Så för mig är den adaptiva farthållaren och Autopilot viktiga och används flitigt. Men jag har trots det inte köpt EAP eller FSD.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
EAP/FSD har högst begränsad effekt på andrahandsvärdet idag. Tesla själva verkar inte något extra alls på inbyten med det.
Model Y LR AWD 2022
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Får man visualisering av rödljus på displayen med standard autopilot?
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Ja, alla bilar som har HW3 (alla nya) har den visualiseringen som standard (inga extra paket behövs som EAP eller FSD). Rätt praktiskt ibland om sikten till trafikljusen är skymd, eller bländad av solen.Holve skrev:Får man visualisering av rödljus på displayen med standard autopilot?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Vår model X med EAP har inte en enda gång unde de två åren vi haft bilen läst skyltarna korrekt.
Det finns ett antal ställen runt hemmet där vägverket eller kommunen skyltat om hastigheten (för några år sen).
Bilen gör fel 100%.
Min slutsats. Tesla kör fortfarande inte med skyltavläsning utanför USA. Ok har fortfarande ibte uppdaterat databasen.
Det finns ett antal ställen runt hemmet där vägverket eller kommunen skyltat om hastigheten (för några år sen).
Bilen gör fel 100%.
Min slutsats. Tesla kör fortfarande inte med skyltavläsning utanför USA. Ok har fortfarande ibte uppdaterat databasen.
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Din X har nog inte HW3 då.[JM] skrev:Vår model X med EAP har inte en enda gång unde de två åren vi haft bilen läst skyltarna korrekt.
Det finns ett antal ställen runt hemmet där vägverket eller kommunen skyltat om hastigheten (för några år sen).
Bilen gör fel 100%.
Min slutsats. Tesla kör fortfarande inte med skyltavläsning utanför USA. Ok har fortfarande ibte uppdaterat databasen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning
Det stämmer inte i mitt fall. E4 har inte varit 70 på 50 år och andra Teslaförare åkte samma sträcka dagarna efter med rätt hastighet på skärmen.loftux skrev:Tror inte det beror enbart på skyltavläsning, utan dåliga kartor. Verkar som om det är en missmatch mellan avläsning och kartdata så ändrar den till kartans hastighet efter en stund, även om den läst av.mikebike skrev:Skyltavläsningen är rena skämtet. I lördags visade bilen 70 km/tim hela vägen från Gävle Bro till Söderhamn på E4.Haze skrev:Tjena, försöker läsa på lite i manualen innan den dyker upp.
Kommer att ha en vanlig autopilot, alltså inte den uppgraderade autopiloten.
Det jag fundera på är om den kan skanna skyltar och sänka eller höja hastigheten automagiskt under körning om autopiloten är aktiverad?
Körde Skoda Enyaq för ett tag sedan och blev glatt överraskad att den skannade skyltar och sänkte eller höjde hastigheten till vad skyltarna säger längs vägen.
Körde Stockholm - Piteå i Juli, senaste kartorna. Stort sett alla 2-1 vägar visade 70, som om de fortfarande är gammal landsväg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.