Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av cryptonic »

steffe68 skrev:
gnutten skrev:
cryptonic skrev:
Ja det är nog en bugg i denna versionen. Verkar som fler råkat ut för problemet så vi får se vad Tesla gör åt saken. Borde komma en uppdatering inom kort som löser det.
Men ni tror ändå att det är pga den nya versionen?Både jag och minst en annan i tråden med detta problem har ju inte fått den än. Jag har 2021.4.18.2.

Samt att någon hade fått svar av Tesla att det var problem med deras servrar.

Jag tror absolut att det beror på uppkopplingsproblem mot Teslas servrar, och möjligen i kombination med vilken ISP man har. Sen kan väl möjligen vissa releaser även påverka i kombination med detta i vissa fall (?)
Det funkade klockrent innan uppgraderingen och nu funkar det inte alls, så det känns som uppgraderingen orsakat felet. Det hade varit en sak ifall det är sporadiskt, men det går inte att väcka bilen alls via appen, hur länge och ofta man än försöker. :)
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Bambina »

cryptonic skrev:
steffe68 skrev:
gnutten skrev:
cryptonic skrev:
Ja det är nog en bugg i denna versionen. Verkar som fler råkat ut för problemet så vi får se vad Tesla gör åt saken. Borde komma en uppdatering inom kort som löser det.
Men ni tror ändå att det är pga den nya versionen?Både jag och minst en annan i tråden med detta problem har ju inte fått den än. Jag har 2021.4.18.2.

Samt att någon hade fått svar av Tesla att det var problem med deras servrar.

Jag tror absolut att det beror på uppkopplingsproblem mot Teslas servrar, och möjligen i kombination med vilken ISP man har. Sen kan väl möjligen vissa releaser även påverka i kombination med detta i vissa fall (?)
Det funkade klockrent innan uppgraderingen och nu funkar det inte alls, så det känns som uppgraderingen orsakat felet. Det hade varit en sak ifall det är sporadiskt, men det går inte att väcka bilen alls via appen, hur länge och ofta man än försöker. :)
Lås upp bilen i appen så väcks bilen
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av mikebike »

Det går ju inte att låsa upp bilen om man inte får kontakt med den.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
DrMabuse
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 mar 2021 08:28

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av DrMabuse »

Jag har 2021.4.18.11 och kan inte heller väcka bilen via appen. Men som sagts tidigare så går det ändå att låsa upp den och vips så har den ”vaknat”.
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Bambina »

mikebike skrev:
Det går ju inte att låsa upp bilen om man inte får kontakt med den.
Har du provat.?
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av martinot »

Bambina skrev:
mikebike skrev:
Det går ju inte att låsa upp bilen om man inte får kontakt med den.
Har du provat.?
För mig fungerade det tipset när jag testade nu.

Uppdaterade mjukvaran i bilen igår, och fick inte kontakt med bilen nu i morse för att checka SoC. Tog dit tips och låste upp bilen via appen, och gick utmärkt!

Tack för tipset! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gangalo
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 feb 2021 20:47

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Gangalo »

Sätt på Sentry så får man kontakt.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Hertsh »

Låsknappen är grå och funkar inte. Kanske olika för olika bilar. Jag har en X. Jag misstänker att ni som kan öppna med låset för att väcka bilen har en 3a.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av cryptonic »

martinot skrev:
Bambina skrev:
mikebike skrev:
Det går ju inte att låsa upp bilen om man inte får kontakt med den.
Har du provat.?
För mig fungerade det tipset när jag testade nu.

Uppdaterade mjukvaran i bilen igår, och fick inte kontakt med bilen nu i morse för att checka SoC. Tog dit tips och låste upp bilen via appen, och gick utmärkt!

Tack för tipset! :)
Det funkar ifall man har kontakt via bluetooth, annars är knappen utgråad.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Hertsh »

cryptonic skrev:
martinot skrev:
Bambina skrev:
mikebike skrev:
Det går ju inte att låsa upp bilen om man inte får kontakt med den.
Har du provat.?
För mig fungerade det tipset när jag testade nu.

Uppdaterade mjukvaran i bilen igår, och fick inte kontakt med bilen nu i morse för att checka SoC. Tog dit tips och låste upp bilen via appen, och gick utmärkt!

Tack för tipset! :)
Det funkar ifall man har kontakt via bluetooth, annars är knappen utgråad.
OK. Om jag har kontakt med Bluetooth kan jag lika gärna använda nyckel för då står jag bredvid bilen. Då fyller ju appen ingen funktion längre.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av martinot »

cryptonic skrev:
martinot skrev:
Bambina skrev:
mikebike skrev:
Det går ju inte att låsa upp bilen om man inte får kontakt med den.
Har du provat.?
För mig fungerade det tipset när jag testade nu.

Uppdaterade mjukvaran i bilen igår, och fick inte kontakt med bilen nu i morse för att checka SoC. Tog dit tips och låste upp bilen via appen, och gick utmärkt!

Tack för tipset! :)
Det funkar ifall man har kontakt via bluetooth, annars är knappen utgråad.
Tycker jag stod långt ifrån BT-avstånd när jag körde detta tricket i morse. Bilen parkerad utomhus, och jag själv med telefon inne i huset ca 30 meter bort. Fungerade fint med detta tricket!

Det har det inte gjort med tidigare appar och bilmjukvara, så kanske en ny funktion som kommit nu med de senaste versionerna. Men bra tips av "Bambina" oavsett! Hade inte hunnit slå på Sentry-mode efter uppdatering igår. Skönt att starta AC utan att behöva gå ut eller i närheten av bilen. :)

Kör M3 (och detta är ju i en M3-tråd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av granna_polka »

Kör M3 uthämtad i juni. Funkar inte att låsa upp tricket (knapparna är utgråade och går inte att trycka på). Har testat på iPhone 10 och 11.
Måste ha på Sentry om jag ska kunna ha kontakt med bilen via mobilen.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Skyltspurtaren »

Även jag är nu på 2021.12.25.7 på en TM3SR+ 2021 sedan två dagar tillbaka. Jag kan inte heller väcka bilen med appen (iPhone v3.10.14). Bilen står på en plats där Sentry är avslaget.
Bluetooth funkar, det går att väcka/öppna bilen om jag är i närheten. När bilen är vaken så fungerar alla app-funktioner.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av mikebike »

Bambina skrev:
mikebike skrev:
Det går ju inte att låsa upp bilen om man inte får kontakt med den.
Har du provat.?
Ja, naturligtvis.
Gangalo skrev:
Sätt på Sentry så får man kontakt.
Det är inte aktuellt, kostar för mycket räckvidd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av gnutten »

Äntligen funkar det!

Jag fick hjälp av Teslas support, lösningen var att avinstallera appen i telefonen och sen installera den igen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av martinot »

gnutten skrev:
Äntligen funkar det!

Jag fick hjälp av Teslas support, lösningen var att avinstallera appen i telefonen och sen installera den igen.
Gott att det löste sig! :D

Var det iOS eller Android som du kör?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av gnutten »

Japp :D

Android.
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av cryptonic »

Märkte ikväll att det funkar igen här med. Har ej fått någon uppdatering eller gjort något annat. Kan bara konstatera att problemet måste varit hos Tesla och deras servrar. Har snackat med polare där det har funkat, fast dom haft en äldre version, så det kanske var en bugg mellan 2021.12.25.7 och kommunikationen mot Tesla som de löste på deras sida utan att behöva uppdatera bilen. Bara en teori, men gött att det funkar igen. :)

Case closed!
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Bambina »

Det verkar vara som i politiken tystnad är bästa försvar. Tesla borde komma med en förklaring nu när alla har blivit irriterade.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Skyltspurtaren »

Skyltspurtaren skrev:
Även jag är nu på 2021.12.25.7 på en TM3SR+ 2021 sedan två dagar tillbaka. Jag kan inte heller väcka bilen med appen (iPhone v3.10.14). Bilen står på en plats där Sentry är avslaget.
Bluetooth funkar, det går att väcka/öppna bilen om jag är i närheten. När bilen är vaken så fungerar alla app-funktioner.
Sedan i lördags har min app nu kunnat väcka bilen igen. Eller så har jag bara råkat testa när den väckt sig själv av olika anledningar!
Användarvisningsbild
Paragraph
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 jul 2019 19:22

Kanske har ni energibesparing på

Inlägg av Paragraph »

cryptonic skrev:
Hej,

Jag har haft min Model 3 sedan september 2020 och den har fungerat klockrent, men nu dök det upp ett problem.

I tisdags fick jag en uppdatering till bilen (2021.12.25.7) och efter det så kan jag inte längre väcka bilen ur viloläge via appen. Om bilen är vaken så funkar det. Bilen vaknar även om jag t.ex. öppnar dörren, eller om jag är inom bluetooth-räckvidd och låser upp bilen så vaknar den.

Jag har testat omstart med bromsen+knapparna på ratten, men felet kvarstår. Jag skapade ett ärende hos Tesla och väntar på svar, men jag tänkte även ställa frågan här ifall fler har samma fel.

Känslan är att bilen tappar nätet när den går ner i viloläge. Någon mer som råkat ut för samma problem?

Tack!
Skriv svar