Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av cryptonic »

Hej,

Jag har haft min Model 3 sedan september 2020 och den har fungerat klockrent, men nu dök det upp ett problem.

I tisdags fick jag en uppdatering till bilen (2021.12.25.7) och efter det så kan jag inte längre väcka bilen ur viloläge via appen. Om bilen är vaken så funkar det. Bilen vaknar även om jag t.ex. öppnar dörren, eller om jag är inom bluetooth-räckvidd och låser upp bilen så vaknar den.

Jag har testat omstart med bromsen+knapparna på ratten, men felet kvarstår. Jag skapade ett ärende hos Tesla och väntar på svar, men jag tänkte även ställa frågan här ifall fler har samma fel.

Känslan är att bilen tappar nätet när den går ner i viloläge. Någon mer som råkat ut för samma problem?

Tack!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av mikebike »

Jag har inte fått senaste uppdateringen men jag har ändå problem med att väcka bilen, sedan flera veckor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av LarsL »

Har du halvdåligt WiFi? Det har nog bidragit till att jag har haft svårt att väcka bilen, ibland.
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av cryptonic »

mikebike skrev:
Jag har inte fått senaste uppdateringen men jag har ändå problem med att väcka bilen, sedan flera veckor.
Vilken version kör du? Jag hade inga problem tidigare.
LarsL skrev:
Har du halvdåligt WiFi? Det har nog bidragit till att jag har haft svårt att väcka bilen, ibland.
Japp, jag vet, men jag har provat att stänga av WiFi. Jag får samma fel ändå. Om sentry mode är aktiverat så har jag inga problem eftersom bilen är vaken.
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av gnutten »

Jag har också svårt att väcka bilen sedan ett par veckor, har inte fått någon ny uppdatering på ett tag.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av mikebike »

cryptonic skrev:
mikebike skrev:
Jag har inte fått senaste uppdateringen men jag har ändå problem med att väcka bilen, sedan flera veckor.
Vilken version kör du? Jag hade inga problem tidigare.
2021.4.18.2
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av cryptonic »

mikebike skrev:
cryptonic skrev:
mikebike skrev:
Jag har inte fått senaste uppdateringen men jag har ändå problem med att väcka bilen, sedan flera veckor.
Vilken version kör du? Jag hade inga problem tidigare.
2021.4.18.2
Okej, den hade jag tidigare. Kan det vara driftproblem hos Tesla? Fast då borde man även ha problem ifall bilen är vaken?
Nu har jag iofs testat under veckan och det är omöjligt att väcka bilen via appen. Antingen måste jag vara nära så jag har kontakt via blåtand och låsa upp bilen, eller så får jag öppna dörren.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av LarsL »

Jag hade problem att väcka min Model 3 under vintern och hösten. Jag var tvungen att låsa upp bilen för att den skulle vakna så att jag k7nde starta värmen/kylan. Nu har det gått lite bättre på senare tid och den vaknar nästan lika fort som Model S.

En feature önskan vore att kunna skicka kommandon innan bilen vaknar. Tex om jag vill starta värmen på morgonen så skulle jag bara vilja gå in och säga starta värmen och sedan får systemet se till att det funkar när bilen väl vaknar.
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av cryptonic »

LarsL skrev:
Jag hade problem att väcka min Model 3 under vintern och hösten. Jag var tvungen att låsa upp bilen för att den skulle vakna så att jag k7nde starta värmen/kylan. Nu har det gått lite bättre på senare tid och den vaknar nästan lika fort som Model S.

En feature önskan vore att kunna skicka kommandon innan bilen vaknar. Tex om jag vill starta värmen på morgonen så skulle jag bara vilja gå in och säga starta värmen och sedan får systemet se till att det funkar när bilen väl vaknar.
Jag köpte appen "Watch for Tesla" och där kan jag skicka kommandon som köas upp och väntar tills bilen har vaknat. Funkar dock inte nu när bilen inte går att väcka. :)
Användarvisningsbild
manslundkvist
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 06 aug 2021 22:47

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av manslundkvist »

Jag har samma problem. Står bara snurrar ”väcker” i appen. Har haft vår bil sedan juni 2021. Detta är första gången jag uppdaterar bilen.
Använder appen ganska frekvent så hoppas det löser sig snabbt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av LarsL »

När du startat om bilen har du tagit ur minneskortet och annat ur USB-uttaget?
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Bambina »

Samma problem med att väcka bilen efter min 2021.8-12875 kartuppdatering.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av tommyd »

Jag har haft samma problem nyligen.

Jag köpte min Tesla Model 3 2021-06 och efter att bilen uppdaterades till 2021.4.18.2 så slutade det gå att väcka bilen via Tesla-appen på Android. Det gick inte att väcka bilen i 2-3 dagar om jag minns rätt och jag skapade ett "mobil tekniker"-ärende i appen. Det var några veckors väntetid och efter de 2-3 dagarna så började det gå att väcka bilen igen som vanligt. Det har fungerat att väcka bilen i flera dagar nu.

Varje gång jag försökt väcka bilen så hade jag bekräftat att min mobiltelefons internet fungerade, och jag hade alltid parkerat utomhus där jag brukar parkera och det finns bra täckning.

Jag fick ett sms från Tesla idag där de frågade om jag kanske hade parkerat i garage och att de skulle behöva tidsstämpel (tex "5/8 klockan 10:00") på när jag försökt väcka bilen men inte lyckats, så de skulle kunna kolla i loggarna.

Jag bekräftade situationen och status.

Då svarade Tesla:

"Hej tommyd,

Det verkar vara ett temporärt fel med Teslas servrar dom senaste dagarna. Vi kommer att avboka tiden men om det skulle återkomma boka gärna in en tid med tidsstämplar så kan vi kolla i loggarna direkt. Önskar dig en trevlig helg!

/Mvh Tesla Service"


Så jag gör inget tills felet eventuellt uppstår igen.

Anledningen till att jag själv inte tog bort bokningen var för att jag testade dagligen ifall det intermittenta felet kvarstod just in case så jag inte tar bort bokningen och sen måste skapa en ny bokning och behöver vänta ytterligare några veckor. Det kanske hade gått snabbare om jag hade frågat via webbplatsens chat när chatten är öppen på kontorstid, men jag tänkte att det kunde vara bra för Tesla att få in en "ordentlig" felanmälan via appen så den kanske poppar upp i deras ärendehanteringssystem och support-statistik automatiskt och att om fler gör samma sak så kanske nån på Tesla snabbare kan se att de verkar ha nåt centralt problem som drabbar många men förmodligen inte alla samtidigt.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av cryptonic »

manslundkvist skrev:
Jag har samma problem. Står bara snurrar ”väcker” i appen. Har haft vår bil sedan juni 2021. Detta är första gången jag uppdaterar bilen.
Använder appen ganska frekvent så hoppas det löser sig snabbt.
Har du också version 2021.12.25.7? Detta är första gången jag haft något problem sen jag fick bilen i september. Har inte haft några problem tidigare. Förmodligen kommer Tesla skicka en uppdatering som löser problemet. Jag återkommer med info.
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av cryptonic »

LarsL skrev:
När du startat om bilen har du tagit ur minneskortet och annat ur USB-uttaget?
Yes, jag har läst om att diskfel på SSD kan orsaka problemet. Provade att ta ur min SSD-disk men det gjorde ingen skillnad.
tommyd skrev:
Jag har haft samma problem nyligen.

Jag köpte min Tesla Model 3 2021-06 och efter att bilen uppdaterades till 2021.4.18.2 så slutade det gå att väcka bilen via Tesla-appen på Android. Det gick inte att väcka bilen i 2-3 dagar om jag minns rätt och jag skapade ett "mobil tekniker"-ärende i appen. Det var några veckors väntetid och efter de 2-3 dagarna så började det gå att väcka bilen igen som vanligt. Det har fungerat att väcka bilen i flera dagar nu.

Varje gång jag försökt väcka bilen så hade jag bekräftat att min mobiltelefons internet fungerade, och jag hade alltid parkerat utomhus där jag brukar parkera och det finns bra täckning.

Jag fick ett sms från Tesla idag där de frågade om jag kanske hade parkerat i garage och att de skulle behöva tidsstämpel (tex "5/8 klockan 10:00") på när jag försökt väcka bilen men inte lyckats, så de skulle kunna kolla i loggarna.

Jag bekräftade situationen och status.

Då svarade Tesla:

"Hej tommyd,

Det verkar vara ett temporärt fel med Teslas servrar dom senaste dagarna. Vi kommer att avboka tiden men om det skulle återkomma boka gärna in en tid med tidsstämplar så kan vi kolla i loggarna direkt. Önskar dig en trevlig helg!

/Mvh Tesla Service"


Så jag gör inget tills felet eventuellt uppstår igen.

Anledningen till att jag själv inte tog bort bokningen var för att jag testade dagligen ifall det intermittenta felet kvarstod just in case så jag inte tar bort bokningen och sen måste skapa en ny bokning och behöver vänta ytterligare några veckor. Det kanske hade gått snabbare om jag hade frågat via webbplatsens chat när chatten är öppen på kontorstid, men jag tänkte att det kunde vara bra för Tesla att få in en "ordentlig" felanmälan via appen så den kanske poppar upp i deras ärendehanteringssystem och support-statistik automatiskt och att om fler gör samma sak så kanske nån på Tesla snabbare kan se att de verkar ha nåt centralt problem som drabbar många men förmodligen inte alla samtidigt.
Intressant, kan ju vara en tillfällighet att Tesla har problem på deras sida. Låter osannolikt dock. Då borde det inte funka om bilen är vaken heller. Men vi får se, jag rapporterar vad Tesla säger.
Användarvisningsbild
Matyr75
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 aug 2018 19:26

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Matyr75 »

Har också märkt detta efter uppdatering till .12.25.7. Måste vara en bug i uppdateringen.
Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av granna_polka »

Samma problem här med den nya 2021.12.25.7 uppdateringen. Går ej att väcka bilen med appen. Märker att Wi-Fi ligger nere helt i viloläge, innan om jag minns rätt så var Wi-Fi i energisparläge.
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av cryptonic »

Ja det är nog en bugg i denna versionen. Verkar som fler råkat ut för problemet så vi får se vad Tesla gör åt saken. Borde komma en uppdatering inom kort som löser det.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av steffe68 »

Lustigt hur olika det kan vara. Har precis installerat 2021.12.25.7 och nu vaknar den snabbare än kvickt. Både med WiFi och med halvtaskig täckning med mobilen.
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 aug 2021 18:23

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av cryptonic »

steffe68 skrev:
Lustigt hur olika det kan vara. Har precis installerat 2021.12.25.7 och nu vaknar den snabbare än kvickt. Både med WiFi och med halvtaskig täckning med mobilen.
Ja det är märkligt. Jag får felet oavsett om Wi-Fi är ansluten eller ej. Har du den nya "refresh" model 3 eller har du en äldre?
Edit: Såg att du har en 2019 model 3 :)
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 09 okt 2019 17:28

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av gnutten »

cryptonic skrev:
Ja det är nog en bugg i denna versionen. Verkar som fler råkat ut för problemet så vi får se vad Tesla gör åt saken. Borde komma en uppdatering inom kort som löser det.
Men ni tror ändå att det är pga den nya versionen?Både jag och minst en annan i tråden med detta problem har ju inte fått den än. Jag har 2021.4.18.2.

Samt att någon hade fått svar av Tesla att det var problem med deras servrar.
Användarvisningsbild
steffe68
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 18 maj 2020 08:12

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av steffe68 »

gnutten skrev:
cryptonic skrev:
Ja det är nog en bugg i denna versionen. Verkar som fler råkat ut för problemet så vi får se vad Tesla gör åt saken. Borde komma en uppdatering inom kort som löser det.
Men ni tror ändå att det är pga den nya versionen?Både jag och minst en annan i tråden med detta problem har ju inte fått den än. Jag har 2021.4.18.2.

Samt att någon hade fått svar av Tesla att det var problem med deras servrar.

Jag tror absolut att det beror på uppkopplingsproblem mot Teslas servrar, och möjligen i kombination med vilken ISP man har. Sen kan väl möjligen vissa releaser även påverka i kombination med detta i vissa fall (?)
2023 M3P vit/vit
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Hertsh »

Jag har samma problem med senaste uppdateringen.

I appen är min bil plötsligt också en 100D när den faktiskt är en Long Range...
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Front242 »

Tänk om min 75:a magiskt kunde bli en 100
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Kan inte väcka bilen efter uppdatering

Inlägg av Bambina »

Provisoriskt men en väg att väcka bilen.
Jag har märkt att det går att väcka bilen om man trycker på låset i appen sedan är den väckt i ca 15 min.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Skriv svar