Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av nek0 »

Martin E-tron skrev:
nek0 skrev:
ducce916m skrev:
Bättre att de höjer malus.......
Bäst man tar bort bonus helt.

De får göra va dom vill efter min bil blivit utbetald
Menade inte att man inte betalar ut det de lovat utan bestämma att vi inte har bonus från ett visst datum för nya beställningar.
Bonusen höjer bara priset, vi som betalar för bilarna får ingenting av det.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju därför man också uttrycker sig så här:
"”1 § För att främja en ökad försäljning och användning av nya
bilar med en låg klimatpåverkan får, om det finns medel, en
bonus ges enligt denna förordning till fysiska personer eller
företag som förvärvar sådana bilar.”
De där fyra små orden "om det finns medel" är ju en tydlig friskrivning att folk kommer inte få något om medel saknas. Alltså att folk har inte rätt att få bonus, bara kan hoppas få det. Detta betyder att köper du en elbil idag har du ingen laglig rätt att få bonus. Du kan inte räkna med att få pengarna. Bara hoppas på regeringars välvilja. Så som jag tolkar det.
Välviljan sviktar.
Om försäljningen fortsätter handlar det om åtta miljarder till under året, är ni beredda att lägga det?

– Nja, vi får komma tillbaks till det här, jag kan ju inte sitta och lova en massa pengar framåt, säger Annika Strandhäll (S).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/milj ... redan-slut
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av taliz »

Vet inte om jag skulle våga köpa någon ny nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Jonte73 »

dstr skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju därför man också uttrycker sig så här:
"”1 § För att främja en ökad försäljning och användning av nya
bilar med en låg klimatpåverkan får, om det finns medel, en
bonus ges enligt denna förordning till fysiska personer eller
företag som förvärvar sådana bilar.”
De där fyra små orden "om det finns medel" är ju en tydlig friskrivning att folk kommer inte få något om medel saknas. Alltså att folk har inte rätt att få bonus, bara kan hoppas få det. Detta betyder att köper du en elbil idag har du ingen laglig rätt att få bonus. Du kan inte räkna med att få pengarna. Bara hoppas på regeringars välvilja. Så som jag tolkar det.
Välviljan sviktar.
Om försäljningen fortsätter handlar det om åtta miljarder till under året, är ni beredda att lägga det?

– Nja, vi får komma tillbaks till det här, jag kan ju inte sitta och lova en massa pengar framåt, säger Annika Strandhäll (S).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/milj ... redan-slut
Denna regering med en massa clowner alltså…suck
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dizzycap »

”Om det finns medel” skall nog snarare ses som en friskrivning avsedd för Miljödepartementet. Så att de i sak efterlever deras förordning även om anslagna pengarna tar slut.

Att utgiften blir 8 miljarder sett på helåret är ju lite ovidkommande. Löftet om 70” gäller bara tillsvidare.

Miljöbonusen för framförallt elbilar kommer sänkas 1:a Juli annars äter jag upp min hatt. Kaaaanske att valåret gör att man skjuter på det men 70” är snart ett minne blott. Däremot är jag helt övertygad om att de kommer leva upp till sina löften. Får du en bil levererad innan reglerna ändras så kommer du - någon gång - få 70”.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
Vet inte om jag skulle våga köpa någon ny nu.
Det är bara 5-10% av priset på en Tesla. Normal prutmån hos andra märken.

Kommer inte påverka mitt nästa nybilsköp.
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dizzycap »

dstr skrev:
taliz skrev:
Vet inte om jag skulle våga köpa någon ny nu.
Det är bara 5-10% av priset på en Tesla. Normal prutmån hos andra märken.

Kommer inte påverka mitt nästa nybilsköp.
Jag tvekar inte att teckna/köpa Tesla idag. Rätt säkert att reglerna inte ändras före leverans maj/juni. Skulle reglerna ändras 1:a April innan jag får leverans så förlorar jag max 1000kr.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Martin E-tron »

Ja håller tummarna att det gäller tills efter min leverans i Juni.

Planen för hela bonusen är att hela 2022 så skall man erhålla 70.000 kr, under 2023 skall bonusen minska.

Pengarna har tagit slut tidigare men alltid fyllts på, svårt att se att en ev ny regering bara hux flux tar bort detta under 2022.

Valet är väl i september, då har massa som köpt sina bilar under januari till september -2022 fått "löfte" om dessa pengar.

Får hoppas att politikerna håller sitt ord ;)
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Richie »

Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.

Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av MWall »

Richie skrev:
Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.

Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

Man använder maluspengarna.
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Richie »

MWall skrev:
Richie skrev:
Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.

Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.
Ja, och så kommer resonemangen klinga mot varje område som nu har utmaningar och där välfärdslöftet är brutet. Tror festen är över. Möjligtvis att de kan rädda situationen med att sänka till 50k för bilar upp till 700k tidigare. Då kanske det blir mer medel över till fler - klassisk socialdemokrati som i sin tur också gör de kan plocka poäng hos sina ursprungsväljare.

Undra hur det ser ut med vad EU säger om det hela. Det var hela syftet med varför dem sköt upp beslutet 3-6 månader. Att leta där kan kanske ge oss vägledning ?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Mickep »

De som har köpt och väntar kan nog vara säkra på att få. Värre är de som ännu inte köpt. Tycker inte man kan vara säker på att få det. (Om pengarna är slut)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av MWall »

Richie skrev:
MWall skrev:
Richie skrev:
Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.

Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.
Ja, och så kommer resonemangen klinga mot varje område som nu har utmaningar och där välfärdslöftet är brutet. Tror festen är över. Möjligtvis att de kan rädda situationen med att sänka till 50k för bilar upp till 700k tidigare. Då kanske det blir mer medel över till fler - klassisk socialdemokrati som i sin tur också gör de kan plocka poäng hos sina ursprungsväljare.

Undra hur det ser ut med vad EU säger om det hela. Det var hela syftet med varför dem sköt upp beslutet 3-6 månader. Att leta där kan kanske ge oss vägledning ?
Läste om Märta Stenevi i dagens DN. Hon tycker alltså på riktigt att "klimatet tagit skada av att de lämnade regeringen". What? Snacka om att man lämnat jorden och gått in i nån slags omloppsbana.

I hennes dröm om 20 år så har de vänt utvecklingen så att gayparet Niklas och Muhammed och deras barn kan ta elflyget till fjällen där det återigen finns snö.

Can't make this shit up.

Dumpade i Åre häromdagen. Galet mycket snö.

Vad lever Märta i för bubbla?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av LarsL »

Kanske är så här de vill avsluta bonusen? Då slipper man en rusning emot ett avslutnings datum. Sen kan man ju tycka det är oärligt men de bör man ju förvänta sig med svenska politiker.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av thnis »

MWall skrev:
Richie skrev:
MWall skrev:
Richie skrev:
Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.

Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.
Ja, och så kommer resonemangen klinga mot varje område som nu har utmaningar och där välfärdslöftet är brutet. Tror festen är över. Möjligtvis att de kan rädda situationen med att sänka till 50k för bilar upp till 700k tidigare. Då kanske det blir mer medel över till fler - klassisk socialdemokrati som i sin tur också gör de kan plocka poäng hos sina ursprungsväljare.

Undra hur det ser ut med vad EU säger om det hela. Det var hela syftet med varför dem sköt upp beslutet 3-6 månader. Att leta där kan kanske ge oss vägledning ?
Läste om Märta Stenevi i dagens DN. Hon tycker alltså på riktigt att "klimatet tagit skada av att de lämnade regeringen". What? Snacka om att man lämnat jorden och gått in i nån slags omloppsbana.

I hennes dröm om 20 år så har de vänt utvecklingen så att gayparet Niklas och Muhammed och deras barn kan ta elflyget till fjällen där det återigen finns snö.

Can't make this shit up.

Dumpade i Åre häromdagen. Galet mycket snö.

Vad lever Märta i för bubbla?
Tyvärr är det inte bara hon och MP som lever i en bubbla tyvärr. Även om de/MP är extremerna.

Men jag håller med. Det är dags att avsluta festen med bidragen nu. Pengarna gör bättre nytta på annat ställe. Det finns många hål att täppa igen om man säger så. På köpet så kommer det nog som bonus att det faktiskt visar sig att elbilar inte alls kommer att bli dyrare för det pga av att biltillverkarna är tvungna att sälja en massa elbilar för att inte få dryga böter. Jag är helt övertygad om det.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Richie »

MWall skrev:
Richie skrev:
MWall skrev:
Richie skrev:
Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.

Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.
Ja, och så kommer resonemangen klinga mot varje område som nu har utmaningar och där välfärdslöftet är brutet. Tror festen är över. Möjligtvis att de kan rädda situationen med att sänka till 50k för bilar upp till 700k tidigare. Då kanske det blir mer medel över till fler - klassisk socialdemokrati som i sin tur också gör de kan plocka poäng hos sina ursprungsväljare.

Undra hur det ser ut med vad EU säger om det hela. Det var hela syftet med varför dem sköt upp beslutet 3-6 månader. Att leta där kan kanske ge oss vägledning ?
Läste om Märta Stenevi i dagens DN. Hon tycker alltså på riktigt att "klimatet tagit skada av att de lämnade regeringen". What? Snacka om att man lämnat jorden och gått in i nån slags omloppsbana.

I hennes dröm om 20 år så har de vänt utvecklingen så att gayparet Niklas och Muhammed och deras barn kan ta elflyget till fjällen där det återigen finns snö.

Can't make this shit up.

Dumpade i Åre häromdagen. Galet mycket snö.

Vad lever Märta i för bubbla?
Det kallas för haschpsykos.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Jerka »

Bonus-malus-systemet är feltänkt från början eftersom det bygger på att det ska vara självfinansierande, men det kan det ju bara vara så länge folk köper fossilbilar i tillräckligt hög omfattning så att malusintäkterna blir lika stora som bonusutgifterna. Blir det för stor övervikt elbilar så börjar det kosta stora pengar, vilket är det vi ser nu. Systemet kan vara självfinansierande eller det kan vara effektivt i att stimulera försäljningen av elbilar, men det kan inte vara båda.

Antagligen har de där 70 000 haft en hygglig effekt, så helt misslyckad är nog inte lagen. Men att den sålts in som självfinansierande och att den flera år i rad misslyckats med att vara just det är inte så snyggt. Att det hela tiden behövts ta nya beslut om utökad budget för att folk ska få de pengar de blivit lovade är också riktigt dåligt.

Jag har ingen bra lösning, är bara fascinerad över att ingen tänkte på det här. Trodde de att övergången till elbilar skulle gå långsamt? Att elbilar skulle fortsätta ha några få procent av marknaden under många år framöver? Att man kunde fasa ut bonusen gradvis i takt med att antalet bonusbilar ökade? Jag begriper inte. Alla borde insett att detta skulle hända förr eller senare.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

Säljs det så många bonusbilar och så få malusbilar att systemet inte bär sig kanske poängen med bonus lite har gått över? Hur skulle slopande av bonus påverka bilförsäljningen? Skulle folk börja köpa dieselbil igen?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Säljs det så många bonusbilar och så få malusbilar att systemet inte bär sig kanske poängen med bonus lite har gått över? Hur skulle slopande av bonus påverka bilförsäljningen? Skulle folk börja köpa dieselbil igen?
Återstår att se. Skulle nog bli en liten tillbakagång kortsiktigt men på längre sikt spelar det nog ingen roll för utvecklingen.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Tror inte folk skulle börja köpa dieselbilar men bonusen har väl spelat ut sin roll, har ju främst gynnat dom med skaplig lön och en hel del egenföretagare. Skulle dom fortsätta,så vore väl det enda rimliga att det bara gäller privatpersoner ink privatleasing och eller med ett maxtak på 500 kkr. Dom som har köpt bil hittills har råd att köpa bil ändå. Om man nu vill främja elbilismen så borde det satsas mer på laddnätverk.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av chaffis75 »

Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Finns ju en plan på nedtrappning from nästa år vad jag vet men det borde nog skett redan från i år men jag tycker absolut att dom ska betala ut pengarna som dom har lovat men fattar inte varför man sätter en budget som alla vet inte kommer räcka.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Richie »

chaffis75 skrev:
Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte så
Säkert.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av chaffis75 »

Dafro skrev:
Finns ju en plan på nedtrappning from nästa år vad jag vet men det borde nog skett redan från i år men jag tycker absolut att dom ska betala ut pengarna som dom har lovat men fattar inte varför man sätter en budget som alla vet inte kommer räcka.
Jo jag hoppas verkligen man betalar ut enligt de man sagt även om de finns en friskrivning som man kan utnyttja.. Men låter som de är bråttom att dra ner bidraget så de klarar av att leva upp till detta utan att de blir allt för dyrt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar