Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
PatrikFalk skrev:
De får väl ta lite av momspengarna istället, Maggan får ju in drygt 100.000 för varje model 3 Tesla säljer så det blir plus i ladan i vilket fall...
Det blir ju inga extra momspengar. Hade du inte köpt Teslan hade du ju troligtvis lagt pengarna på något annat.
Ja ,man kan köpa massa sprit i Tyskland och då får Maggan en massa 00000 i moms :lol:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Det blir ju inga extra momspengar. Hade du inte köpt Teslan hade du ju troligtvis lagt pengarna på något annat.
Måste man spendera varenda krona man får in? För att inte köpa en sak betyder inte nödvändigtvis att man måste bränna de pengarna på något annat.
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Det blir ju inga extra momspengar. Hade du inte köpt Teslan hade du ju troligtvis lagt pengarna på något annat.
Måste man spendera varenda krona man får in? För att inte köpa en sak betyder inte nödvändigtvis att man måste bränna de pengarna på något annat.
Naturligtvis. Men att man köper en billigare bil innebär ju inte heller automatiskt att statens momsintäkter för året går ner. Det är svårt att ha/använda vita pengar utan att det genererar moms i något led. Möjligen om man har dom i kontanter hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
TiborBlomhall skrev:
Bara hoppas på regeringars välvilja. Så som jag tolkar det.
Jag tolkar det som att man bara kan hoppas på att andra fortsätter köpa malus bilar i tillräckligt stor omfattning. Annars spricker systemet.
Den brytpunkten har vi redan passerat för länge sedan. Det säljs inte "tillräckligt" många fossilbilar längre för att få in tillräckligt med malus.
Man kan ju hoppas de sänker bonus beloppet då så alla åtminstone får vad man är utlovad.. Tycka vad men vill om nivåerna på både bonus och malus men viktigast är att man kan lägga in en viss summa i sitt köp och räkna med att denna stämmer och att man verkligen får de.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av ducce916m »

Bättre att de höjer malus.......
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Naturligtvis. Men att man köper en billigare bil innebär ju inte heller automatiskt att statens momsintäkter för året går ner. Det är svårt att ha/använda vita pengar utan att det genererar moms i något led. Möjligen om man har dom i kontanter hemma.
Aktie-/fondinesteringar ger inte speciellt mycket intäkter för staten under tiden pengarna är investerade, visst kan det ge momsintäkter i framtiden men det blir ju rätt osäkert.
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Naturligtvis. Men att man köper en billigare bil innebär ju inte heller automatiskt att statens momsintäkter för året går ner. Det är svårt att ha/använda vita pengar utan att det genererar moms i något led. Möjligen om man har dom i kontanter hemma.
Aktie-/fondinesteringar ger inte speciellt mycket intäkter för staten under tiden pengarna är investerade, visst kan det ge momsintäkter i framtiden men det blir ju rätt osäkert.
Aktie/fondinvesteringar generera ju verksamhet i bolagen. Om alla tog ut och köpte bilar för sina besparingar skulle det ju märkas i statens finanser rätt snabbt.

Pengarna arbetar för staten var dom än är. Visst kan man rangordna och säga att vissa saker är mer direkt inkomster för staten. Konsumtion av inhemska tjänster t.ex. Importera bilar från USA är ju sämre...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av chaffis75 »

ducce916m skrev:
Bättre att de höjer malus.......
Kan man ju tycka är enkelt när man inte själv är drabbad.. Tycker nog malus ligger på en bra nivå idag.. Bilindustrin måste hinna ställa om. Ja inte ens tesla kan leverara vad som behövs..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Aktie/fondinvesteringar generera ju verksamhet i bolagen. Om alla tog ut och köpte bilar för sina besparingar skulle det ju märkas i statens finanser rätt snabbt.

Pengarna arbetar för staten var dom än är. Visst kan man rangordna och säga att vissa saker är mer direkt inkomster för staten. Konsumtion av inhemska tjänster t.ex. Importera bilar från USA är ju sämre...
Nej, att jag köper fler aktier/fonder på marknaden genererar ingen verksamhet för bolagen, de får inga pengar att använda av det. Om vi pratar nyemissioner så får bolaget mer pengar men det är inte det vanligaste sättet att köpa sina aktier på. Och även om vi pratar nyemissioner så gäller det bara för svenska bolag såklart.
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Aktie/fondinvesteringar generera ju verksamhet i bolagen. Om alla tog ut och köpte bilar för sina besparingar skulle det ju märkas i statens finanser rätt snabbt.

Pengarna arbetar för staten var dom än är. Visst kan man rangordna och säga att vissa saker är mer direkt inkomster för staten. Konsumtion av inhemska tjänster t.ex. Importera bilar från USA är ju sämre...
Nej, att jag köper fler aktier/fonder på marknaden genererar ingen verksamhet för bolagen, de får inga pengar att använda av det. Om vi pratar nyemissioner så får bolaget mer pengar men det är inte det vanligaste sättet att köpa sina aktier på. Och även om vi pratar nyemissioner så gäller det bara för svenska bolag såklart.
Jag menar jämfört med om du säljer av och köper en dyrare bil istället. Det var ju det vi pratade om. Om en högre momsintäkt till staten på en dyrare bil blir några slags "extrapengar" som kan användas för att finansiera nya utgifter.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Jag menar jämfört med om du säljer av och köper en dyrare bil istället. Det var ju det vi pratade om. Om en högre momsintäkt till staten på en dyrare bil blir några slags "extrapengar" som kan användas för att finansiera nya utgifter.
Ja precis, att sälja av investeringar och köpa en dyrare bil genererar mer intäkter till staten än att sälja av mindre och köpa en billigare bil, det var hela argumentet.
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Jag menar jämfört med om du säljer av och köper en dyrare bil istället. Det var ju det vi pratade om. Om en högre momsintäkt till staten på en dyrare bil blir några slags "extrapengar" som kan användas för att finansiera nya utgifter.
Ja precis, att sälja av investeringar och köpa en dyrare bil genererar mer intäkter till staten än att sälja av mindre och köpa en billigare bil, det var hela argumentet.
Ok, jag förstår. Du föreslår en progressiv moms där procentsatsen blir lägre ju dyrare grejer man handlar. För statens momsintäkter skulle det inte göra någon skillnad alls?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av nek0 »

ducce916m skrev:
Bättre att de höjer malus.......
Bäst man tar bort bonus helt.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Martin E-tron »

nek0 skrev:
ducce916m skrev:
Bättre att de höjer malus.......
Bäst man tar bort bonus helt.

De får göra va dom vill efter min bil blivit utbetald
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Ok, jag förstår. Du föreslår en progressiv moms där procentsatsen blir lägre ju dyrare grejer man handlar. För statens momsintäkter skulle det inte göra någon skillnad alls?
Jo det skulle göra skillnad för statens intäkter eftersom det slår på befintligt handlade. Men när någon går och köper en elbil för 600k så är det nog inte så ofta som personen hade gått och köpt sprit för pengarna ifall de inte skulle köpt bilen. På sin höjd hade de nog köpt en ny fossilbil men även det är inte säkert då elbilar verkar ha dragit många till sig som annars inte brukar köpa helt nya bilar, och hur dyr den fossilbilen skulle vara kan vi ju såklart sia i men rent generellt verkar folk betala en hel del mer för elbilarna än de gjort för fossilbilarna tidigare.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av nek0 »

Martin E-tron skrev:
nek0 skrev:
ducce916m skrev:
Bättre att de höjer malus.......
Bäst man tar bort bonus helt.

De får göra va dom vill efter min bil blivit utbetald
Menade inte att man inte betalar ut det de lovat utan bestämma att vi inte har bonus från ett visst datum för nya beställningar.
Bonusen höjer bara priset, vi som betalar för bilarna får ingenting av det.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju därför man också uttrycker sig så här:
"”1 § För att främja en ökad försäljning och användning av nya
bilar med en låg klimatpåverkan får, om det finns medel, en
bonus ges enligt denna förordning till fysiska personer eller
företag som förvärvar sådana bilar.”
De där fyra små orden "om det finns medel" är ju en tydlig friskrivning att folk kommer inte få något om medel saknas. Alltså att folk har inte rätt att få bonus, bara kan hoppas få det. Detta betyder att köper du en elbil idag har du ingen laglig rätt att få bonus. Du kan inte räkna med att få pengarna. Bara hoppas på regeringars välvilja. Så som jag tolkar det.
Välviljan sviktar.
Om försäljningen fortsätter handlar det om åtta miljarder till under året, är ni beredda att lägga det?

– Nja, vi får komma tillbaks till det här, jag kan ju inte sitta och lova en massa pengar framåt, säger Annika Strandhäll (S).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/milj ... redan-slut
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av taliz »

Vet inte om jag skulle våga köpa någon ny nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Jonte73 »

dstr skrev:
TiborBlomhall skrev:
Fredrik j skrev:
Det är ju därför man också uttrycker sig så här:
"”1 § För att främja en ökad försäljning och användning av nya
bilar med en låg klimatpåverkan får, om det finns medel, en
bonus ges enligt denna förordning till fysiska personer eller
företag som förvärvar sådana bilar.”
De där fyra små orden "om det finns medel" är ju en tydlig friskrivning att folk kommer inte få något om medel saknas. Alltså att folk har inte rätt att få bonus, bara kan hoppas få det. Detta betyder att köper du en elbil idag har du ingen laglig rätt att få bonus. Du kan inte räkna med att få pengarna. Bara hoppas på regeringars välvilja. Så som jag tolkar det.
Välviljan sviktar.
Om försäljningen fortsätter handlar det om åtta miljarder till under året, är ni beredda att lägga det?

– Nja, vi får komma tillbaks till det här, jag kan ju inte sitta och lova en massa pengar framåt, säger Annika Strandhäll (S).
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/milj ... redan-slut
Denna regering med en massa clowner alltså…suck
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dizzycap »

”Om det finns medel” skall nog snarare ses som en friskrivning avsedd för Miljödepartementet. Så att de i sak efterlever deras förordning även om anslagna pengarna tar slut.

Att utgiften blir 8 miljarder sett på helåret är ju lite ovidkommande. Löftet om 70” gäller bara tillsvidare.

Miljöbonusen för framförallt elbilar kommer sänkas 1:a Juli annars äter jag upp min hatt. Kaaaanske att valåret gör att man skjuter på det men 70” är snart ett minne blott. Däremot är jag helt övertygad om att de kommer leva upp till sina löften. Får du en bil levererad innan reglerna ändras så kommer du - någon gång - få 70”.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4335
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
Vet inte om jag skulle våga köpa någon ny nu.
Det är bara 5-10% av priset på en Tesla. Normal prutmån hos andra märken.

Kommer inte påverka mitt nästa nybilsköp.
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dizzycap »

dstr skrev:
taliz skrev:
Vet inte om jag skulle våga köpa någon ny nu.
Det är bara 5-10% av priset på en Tesla. Normal prutmån hos andra märken.

Kommer inte påverka mitt nästa nybilsköp.
Jag tvekar inte att teckna/köpa Tesla idag. Rätt säkert att reglerna inte ändras före leverans maj/juni. Skulle reglerna ändras 1:a April innan jag får leverans så förlorar jag max 1000kr.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Martin E-tron »

Ja håller tummarna att det gäller tills efter min leverans i Juni.

Planen för hela bonusen är att hela 2022 så skall man erhålla 70.000 kr, under 2023 skall bonusen minska.

Pengarna har tagit slut tidigare men alltid fyllts på, svårt att se att en ev ny regering bara hux flux tar bort detta under 2022.

Valet är väl i september, då har massa som köpt sina bilar under januari till september -2022 fått "löfte" om dessa pengar.

Får hoppas att politikerna håller sitt ord ;)
Användarvisningsbild
Richie
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 09 dec 2021 10:28

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Richie »

Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.

Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av MWall »

Richie skrev:
Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.

Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.
Skriv svar