Paus i utbetalningar av klimatbonus
Moderator: Redaktion
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Är det någon som förväntade sig något annat resultat av bonus/malus än att andelen bonusbilar successivt skulle öka? Alla kan ju inte få bonus om få är beredda att betala malus.Kriper skrev:https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Bonus/malus hade fungerat fint om MP bara kunde gett F*N i förmånsvärdet.Fredrik j skrev:Är det någon som förväntade sig något annat resultat av bonus/malus än att andelen bonusbilar successivt skulle öka? Alla kan ju inte få bonus om få är beredda att betala malus.Kriper skrev:https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
https://sverigesradio.se/artikel/regeri ... fler-bilar
Tycker den här är rätt intressant. Dem börjar redan justera i systemet. Kommer bli svindyrt att ha fossilbil speciellt med priserna på drivmedel just nu. Strandhäll står fast vid att bonus malus behövs för att driva på förändringen till fossilfritt.
Bonusen på 70k lär vara kvar för 2022.
Tycker den här är rätt intressant. Dem börjar redan justera i systemet. Kommer bli svindyrt att ha fossilbil speciellt med priserna på drivmedel just nu. Strandhäll står fast vid att bonus malus behövs för att driva på förändringen till fossilfritt.
Bonusen på 70k lär vara kvar för 2022.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Ingen verkar ha förstått/väntat sig att andelen elbilar skulle ta över så snabbt.Fredrik j skrev:Är det någon som förväntade sig något annat resultat av bonus/malus än att andelen bonusbilar successivt skulle öka? Alla kan ju inte få bonus om få är beredda att betala malus.Kriper skrev:https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Och sen som planerat ner till 50 000kr 2023.Richie skrev:https://sverigesradio.se/artikel/regeri ... fler-bilar
Tycker den här är rätt intressant. Dem börjar redan justera i systemet. Kommer bli svindyrt att ha fossilbil speciellt med priserna på drivmedel just nu. Strandhäll står fast vid att bonus malus behövs för att driva på förändringen till fossilfritt.
Bonusen på 70k lär vara kvar för 2022.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Fast då hade väldigt dyra elbilar fått väldigt mycket "bidrag". Men kanske ett sånt system med en gräns på 70-75k hade varit vettig.martinot skrev:Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
Men man hade behövt lägga till något system för att det inte fått en effekt av att supermånga svenska elbilar exporterats utomlands.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Vad hade varit fel i det då ? Är det rätt att bilar för 350-400 får fullt bidrag ? Det är ju lättare att uppnå ett sånt köp än 700.joel80 skrev:Fast då hade väldigt dyra elbilar fått väldigt mycket "bidrag". Men kanske ett sånt system med en gräns på 70-75k hade varit vettig.martinot skrev:Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
Men man hade behövt lägga till något system för att det inte fått en effekt av att supermånga svenska elbilar exporterats utomlands.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Hur menar du att det skulle finansierats då? Om man struntar i den biten så hade man ju kunnat betala bonus direkt ur statskassan.martinot skrev:Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
Momsbefrielse i ett land inom den fria rörligheten inom EU skulle ju kunna skapa obalans. Hade inte många kommit för att köpa sina bilar i Sverige?
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Fria rörligheten gäller väl inte för bilar, förutom om de är flyttgods?
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Det skulle nog bli ett gäng mer eller mindre "skunma" affärer där man snabbsäljer bilar i Svergie för att sen sälja dem som begagnade till utlandet. Då betalas svensk moms och inte moms i EU-landet den importeras i. Om då svensk moms är 0% kommer det försöka utnyttjas.marklubb skrev:Fria rörligheten gäller väl inte för bilar, förutom om de är flyttgods?
Kostnaden för det hela skulle som ovan nämnts behöva finansieras också. Även om man istället kallar "bidraget" momsavdrag är det en kostnad (en försvunnen intäkt måste räknas som en kostnad).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Utan moms är vi dyrare än vad det kostar i Tyskland.Fredrik j skrev:Hur menar du att det skulle finansierats då? Om man struntar i den biten så hade man ju kunnat betala bonus direkt ur statskassan.martinot skrev:Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
Momsbefrielse i ett land inom den fria rörligheten inom EU skulle ju kunna skapa obalans. Hade inte många kommit för att köpa sina bilar i Sverige?
Tesla model 3 559990kr. (559990 x 0,8) / 10,5 = 42666€.
Tesla model 3 42990€ enligt tyska hemsidan. Sedan får de även bonus på 9000€ eller är det 6000€?
Varför skulle någon vilja åka till Sverige för att köpa bil?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Du tog en bil som exempel. Gäller det så många fler? Är den tyska momsen inräknad i deras pris där alltså? Är det samma utrustning? Ibland är svenska versionerna mer utrustade för att t.ex funka bättre i kyla. (sätesvärme etc)Nogo skrev:Utan moms är vi dyrare än vad det kostar i Tyskland.Fredrik j skrev:Hur menar du att det skulle finansierats då? Om man struntar i den biten så hade man ju kunnat betala bonus direkt ur statskassan.martinot skrev:Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
Momsbefrielse i ett land inom den fria rörligheten inom EU skulle ju kunna skapa obalans. Hade inte många kommit för att köpa sina bilar i Sverige?
Tesla model 3 559990kr. (559990 x 0,8) / 10,5 = 42666€.
Tesla model 3 42990€ enligt tyska hemsidan. Sedan får de även bonus på 9000€ eller är det 6000€?
Varför skulle någon vilja åka till Sverige för att köpa bil?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
En del av miljöbonusen är avdragen från inköpspriset i tyskland.
Model Y LR AWD 2022
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
joel80 skrev:Det skulle nog bli ett gäng mer eller mindre "skunma" affärer där man snabbsäljer bilar i Svergie för att sen sälja dem som begagnade till utlandet. Då betalas svensk moms och inte moms i EU-landet den importeras i. Om då svensk moms är 0% kommer det försöka utnyttjas.marklubb skrev:Fria rörligheten gäller väl inte för bilar, förutom om de är flyttgods?
Kostnaden för det hela skulle som ovan nämnts behöva finansieras också. Även om man istället kallar "bidraget" momsavdrag är det en kostnad (en försvunnen intäkt måste räknas som en kostnad).
Nej, en försvunnen intäkt kan inte ses som en kostnad. Alla pengar tillhör inte staten. Vi har andra varor/tjänster med annan momssats med. Ser inte problemet.
Men! Personligen anser jag att man helt skall skrota bonus-premie/malus och istället lägga allt malus på utbyggnad av laddinfra. Det är en betydligt bättre drivfaktor än premiesystemet idag. Se bara på Tesla som i Sverige av en händelse ligger ca 70kkr över vissa andra eu länder i pris..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 28 sep 2021 21:35
- Ort: Stockholm
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Självklart borde hela bonus/malus skrotas för länge sen, inte bara bonusAirlift skrev:joel80 skrev:Det skulle nog bli ett gäng mer eller mindre "skunma" affärer där man snabbsäljer bilar i Svergie för att sen sälja dem som begagnade till utlandet. Då betalas svensk moms och inte moms i EU-landet den importeras i. Om då svensk moms är 0% kommer det försöka utnyttjas.marklubb skrev:Fria rörligheten gäller väl inte för bilar, förutom om de är flyttgods?
Kostnaden för det hela skulle som ovan nämnts behöva finansieras också. Även om man istället kallar "bidraget" momsavdrag är det en kostnad (en försvunnen intäkt måste räknas som en kostnad).
Nej, en försvunnen intäkt kan inte ses som en kostnad. Alla pengar tillhör inte staten. Vi har andra varor/tjänster med annan momssats med. Ser inte problemet.
Men! Personligen anser jag att man helt skall skrota bonus-premie/malus och istället lägga allt malus på utbyggnad av laddinfra. Det är en betydligt bättre drivfaktor än premiesystemet idag. Se bara på Tesla som i Sverige av en händelse ligger ca 70kkr över vissa andra eu länder i pris..
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
VW Tiguan Allspace R-line 2021
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Utan staten är dina svenska kronor inte värda någonting. Det går ju inte att jämföra nationalekonomi med vad som sker i din egna plånbok.Airlift skrev:Nej, en försvunnen intäkt kan inte ses som en kostnad. Alla pengar tillhör inte staten. Vi har andra varor/tjänster med annan momssats med. Ser inte problemet.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Det finns andra valutor. Det är inget problem i sig.Fredrik j skrev:Utan staten är dina svenska kronor inte värda någonting. Det går ju inte att jämföra nationalekonomi med vad som sker i din egna plånbok.Airlift skrev:Nej, en försvunnen intäkt kan inte ses som en kostnad. Alla pengar tillhör inte staten. Vi har andra varor/tjänster med annan momssats med. Ser inte problemet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Gäller alla Tesla Model 3 och Y iallafall. De andra märken är ju inte ens intressanta att titta på. Möjligtvis Porsche Taycan eller E-tron GT.joel80 skrev:Du tog en bil som exempel. Gäller det så många fler? Är den tyska momsen inräknad i deras pris där alltså? Är det samma utrustning? Ibland är svenska versionerna mer utrustade för att t.ex funka bättre i kyla. (sätesvärme etc)Nogo skrev:Utan moms är vi dyrare än vad det kostar i Tyskland.Fredrik j skrev:Hur menar du att det skulle finansierats då? Om man struntar i den biten så hade man ju kunnat betala bonus direkt ur statskassan.martinot skrev:Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
Momsbefrielse i ett land inom den fria rörligheten inom EU skulle ju kunna skapa obalans. Hade inte många kommit för att köpa sina bilar i Sverige?
Tesla model 3 559990kr. (559990 x 0,8) / 10,5 = 42666€.
Tesla model 3 42990€ enligt tyska hemsidan. Sedan får de även bonus på 9000€ eller är det 6000€?
Varför skulle någon vilja åka till Sverige för att köpa bil?
Borde iallafall vara minskad momssats med hälften så slipper man all administration och bonus/malus. Men jag tror de vill jaga så mycket pengar som möjligt från folk som kör fossilt och slippa betala elbilsbonus ifall pengarna tar slut. Smart strategi.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Det hjälper ju inte. Du blir bara beroende av en annan stat. Eller tänker du på kryptovaluta så vet du ju inte ens vad du är beroende av.martinot skrev:Det finns andra valutor. Det är inget problem i sig.Fredrik j skrev:Utan staten är dina svenska kronor inte värda någonting. Det går ju inte att jämföra nationalekonomi med vad som sker i din egna plånbok.Airlift skrev:Nej, en försvunnen intäkt kan inte ses som en kostnad. Alla pengar tillhör inte staten. Vi har andra varor/tjänster med annan momssats med. Ser inte problemet.
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Strandhäll lovar att utbetalningarna kommer att göras.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... sin-bonus/
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... sin-bonus/
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Hon är ju tyvärr inte känd för att sköta betalningar så värst vidare braMaw skrev:Strandhäll lovar att utbetalningarna kommer att göras.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... sin-bonus/
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Jag vet inte om du skämtar. Har du inte sett inslaget? Hon lovar inte det du påstår.Maw skrev:Strandhäll lovar att utbetalningarna kommer att göras.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... sin-bonus/
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus
Jag tolkar det här som ett löfte om att pengarna kommer komma (senast i januari 2023):slugger75 skrev:Jag vet inte om du skämtar. Har du inte sett inslaget? Hon lovar inte det du påstår.Maw skrev:Strandhäll lovar att utbetalningarna kommer att göras.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... sin-bonus/
För mig så är det skönt att höra även om hon kanske inte är den mest trovärdiga personen i Sverige (milt uttryckt).Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll vill lugna alla som köpt eller leasat en elbil – de ska få sin bonus, trots att kassan nästan är tom.
Var i artikeln läser du att vi riskerar att inte få pengarna?