Man drar tillexempel slutsatsen att det inte är hållbart att systemet är "ett långsiktigt hållbart styrmedel, som på sikt är offentligfinansiellt neutralt" som var ursprungliga tanken.
Detta för att systemet driver fram en lägre försäljning av malusbilar vilket innebär mindre pengar att fördela.
Det blir ett underskott i systemet och det är ju det vi ser händer nu.
Intressant läsning tycker jag även om dokumentet inte är purfärskt (2019)...
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Precis. Det är bara ytterligare en avgift/skatt, punkt.
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Precis. Det är bara ytterligare en avgift/skatt, punkt.
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Jag som varje dag cyklar till jobbet på Östermalm (och ibland tar bilen) kan tvärtom säga att det inte är några köer vare sig in till stan eller ut ur stan via Norrtull och Roslagstull. Däremot är det kö på Essingeleden morgon och kväll, samt på söndageftermiddagar.
Norrut på eftermiddagarna brukar köerna börja strax efter Haga Norra, alltså efter att jag svängt av E4.
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Nej det är typ ingen trängsel ut ur stan på mornarna, in till stan på eftermiddagen kan det vara viss trängsel vid Norrtull men den kommer mestadels av de som försöker undvika kön ner till tunneln och Essingeleden. Sedan är det ju såklart kö från Frösunda av de som skall ner i tunneln också.
Frun har åkt ut norr om stan för jobb de senaste 10 åren och hade inte funkat om det var trängsel.
Har frågat Finansdepartementet, de vet inte ännu hur det ser ut 2021:
Klimatbonusen för 2021 uppgick till 4 810 miljoner kronor. Motsvarade siffra för malus har vi inte i nuläget. För det behövs statistik över bilförsäljningen för 2021.
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Nej det är typ ingen trängsel ut ur stan på mornarna, in till stan på eftermiddagen kan det vara viss trängsel vid Norrtull men den kommer mestadels av de som försöker undvika kön ner till tunneln och Essingeleden. Sedan är det ju såklart kö från Frösunda av de som skall ner i tunneln också.
Frun har åkt ut norr om stan för jobb de senaste 10 åren och hade inte funkat om det var trängsel.
Exakt.
Om det hade stämt att avgiften avsåg köer och trängsel på vägarna, så borde ju inte avgiften appliceras "åt fel håll" i den riktningen som inte är någon trängsel eller köer. Men så är det ju inte. Så den köper jag inte alls.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Nej det är typ ingen trängsel ut ur stan på mornarna, in till stan på eftermiddagen kan det vara viss trängsel vid Norrtull men den kommer mestadels av de som försöker undvika kön ner till tunneln och Essingeleden. Sedan är det ju såklart kö från Frösunda av de som skall ner i tunneln också.
Frun har åkt ut norr om stan för jobb de senaste 10 åren och hade inte funkat om det var trängsel.
Exakt.
Om det hade stämt att avgiften avsåg köer och trängsel på vägarna, så borde ju inte avgiften appliceras "åt fel håll" i den riktningen som inte är någon trängsel eller köer. Men så är det ju inte. Så den köper jag inte alls.
Det var och är köer åt båda hållen. Det var alltid problem att både ta sig in och ut ur stan innan trängselskatten, på vissa vägar är det bättre nu men på andra är det fortfarande trångt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Nej det är typ ingen trängsel ut ur stan på mornarna, in till stan på eftermiddagen kan det vara viss trängsel vid Norrtull men den kommer mestadels av de som försöker undvika kön ner till tunneln och Essingeleden. Sedan är det ju såklart kö från Frösunda av de som skall ner i tunneln också.
Frun har åkt ut norr om stan för jobb de senaste 10 åren och hade inte funkat om det var trängsel.
Exakt.
Om det hade stämt att avgiften avsåg köer och trängsel på vägarna, så borde ju inte avgiften appliceras "åt fel håll" i den riktningen som inte är någon trängsel eller köer. Men så är det ju inte. Så den köper jag inte alls.
Det var och är köer åt båda hållen. Det var alltid problem att både ta sig in och ut ur stan innan trängselskatten, på vissa vägar är det bättre nu men på andra är det fortfarande trångt.
De införde trängselskatt för att styra över trafik på Essingeleden. Tanken var sedan att införa trängselskatt på Esdingeleden när Förbifart Stockholm är klar, men så länge kunde de inte vänta....
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Är det någon som förväntade sig något annat resultat av bonus/malus än att andelen bonusbilar successivt skulle öka? Alla kan ju inte få bonus om få är beredda att betala malus.
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Är det någon som förväntade sig något annat resultat av bonus/malus än att andelen bonusbilar successivt skulle öka? Alla kan ju inte få bonus om få är beredda att betala malus.
Bonus/malus hade fungerat fint om MP bara kunde gett F*N i förmånsvärdet.
Tycker den här är rätt intressant. Dem börjar redan justera i systemet. Kommer bli svindyrt att ha fossilbil speciellt med priserna på drivmedel just nu. Strandhäll står fast vid att bonus malus behövs för att driva på förändringen till fossilfritt.
Nu hoppas regeringen på ny finansiering till klimatbonus. Först måste det röstats igenom i riksdagen. Sedan är frågan hur snabbt pengarna kommer in. Ingen hållbar lösning direkt, särskilt om folk i ännu högre grad väljer att köpa rena elbilar. Det verkar ju i detta fall bygga på en from förhoppning på hur många som väljer att köpa en bil som inkluderas i det nya förslaget. Naivt, kan man tycka.
Är det någon som förväntade sig något annat resultat av bonus/malus än att andelen bonusbilar successivt skulle öka? Alla kan ju inte få bonus om få är beredda att betala malus.
Ingen verkar ha förstått/väntat sig att andelen elbilar skulle ta över så snabbt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tycker den här är rätt intressant. Dem börjar redan justera i systemet. Kommer bli svindyrt att ha fossilbil speciellt med priserna på drivmedel just nu. Strandhäll står fast vid att bonus malus behövs för att driva på förändringen till fossilfritt.
Bonusen på 70k lär vara kvar för 2022.
Och sen som planerat ner till 50 000kr 2023.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
Fast då hade väldigt dyra elbilar fått väldigt mycket "bidrag". Men kanske ett sånt system med en gräns på 70-75k hade varit vettig.
Men man hade behövt lägga till något system för att det inte fått en effekt av att supermånga svenska elbilar exporterats utomlands.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
Fast då hade väldigt dyra elbilar fått väldigt mycket "bidrag". Men kanske ett sånt system med en gräns på 70-75k hade varit vettig.
Men man hade behövt lägga till något system för att det inte fått en effekt av att supermånga svenska elbilar exporterats utomlands.
Vad hade varit fel i det då ? Är det rätt att bilar för 350-400 får fullt bidrag ? Det är ju lättare att uppnå ett sånt köp än 700.
Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
Hur menar du att det skulle finansierats då? Om man struntar i den biten så hade man ju kunnat betala bonus direkt ur statskassan.
Momsbefrielse i ett land inom den fria rörligheten inom EU skulle ju kunna skapa obalans. Hade inte många kommit för att köpa sina bilar i Sverige?
Fria rörligheten gäller väl inte för bilar, förutom om de är flyttgods?
Det skulle nog bli ett gäng mer eller mindre "skunma" affärer där man snabbsäljer bilar i Svergie för att sen sälja dem som begagnade till utlandet. Då betalas svensk moms och inte moms i EU-landet den importeras i. Om då svensk moms är 0% kommer det försöka utnyttjas.
Kostnaden för det hela skulle som ovan nämnts behöva finansieras också. Även om man istället kallar "bidraget" momsavdrag är det en kostnad (en försvunnen intäkt måste räknas som en kostnad).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
Hur menar du att det skulle finansierats då? Om man struntar i den biten så hade man ju kunnat betala bonus direkt ur statskassan.
Momsbefrielse i ett land inom den fria rörligheten inom EU skulle ju kunna skapa obalans. Hade inte många kommit för att köpa sina bilar i Sverige?
Utan moms är vi dyrare än vad det kostar i Tyskland.
Tesla model 3 559990kr. (559990 x 0,8) / 10,5 = 42666€.
Tesla model 3 42990€ enligt tyska hemsidan. Sedan får de även bonus på 9000€ eller är det 6000€?
Varför skulle någon vilja åka till Sverige för att köpa bil?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Finns ju ett fel i systemet att man måste hela tiden förutsäga exakt försäljning för att inte få obalans i systemet. Hade ju varit så mycket enklare och smidigare om man gått på den norska modellen med momsbefrielse för rena elbilar.
Hur menar du att det skulle finansierats då? Om man struntar i den biten så hade man ju kunnat betala bonus direkt ur statskassan.
Momsbefrielse i ett land inom den fria rörligheten inom EU skulle ju kunna skapa obalans. Hade inte många kommit för att köpa sina bilar i Sverige?
Utan moms är vi dyrare än vad det kostar i Tyskland.
Tesla model 3 559990kr. (559990 x 0,8) / 10,5 = 42666€.
Tesla model 3 42990€ enligt tyska hemsidan. Sedan får de även bonus på 9000€ eller är det 6000€?
Varför skulle någon vilja åka till Sverige för att köpa bil?
Du tog en bil som exempel. Gäller det så många fler? Är den tyska momsen inräknad i deras pris där alltså? Är det samma utrustning? Ibland är svenska versionerna mer utrustade för att t.ex funka bättre i kyla. (sätesvärme etc)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR