Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inläggav elbilist joel80 » 21 sep 2021 21:21

Jag ser ingen oro i det alls. Man har fortfarande malus, och den tickar in under 3 år fr0n köp på alla fossilbilqr som sålts. Det kommer fortsatt bli bonus. man gick ju ut med att det läggs till massor för nästa års utbetalningar också, och det är ju då för bilar som säljs nu.

Till 2023 blir det troligen justeringar. Kanske lite sänkning och säkert borttagning av bonus för hybrider, med tanke på hur snabbt elbilsförsäljningen nu går. Den är ju starkare än någonsin nu i september.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist

Inläggav lav1 » 21 sep 2021 21:23

Det där med minskande bonus 2023 till 50tkr, borttagen bonus nästa år på bilar över 700tkr etc. är ju mig veterligen bara ett FÖRSLAG än så länge? :)
Vad händer om regeringen måste regera 2022 med en annan budget än sin egen, t.ex. en borgelig?
lav1

Inläggav elbilist joel80 » 21 sep 2021 22:45

lav1 skrev:Det där med minskande bonus 2023 till 50tkr, borttagen bonus nästa år på bilar över 700tkr etc. är ju mig veterligen bara ett FÖRSLAG än så länge? :)
Vad händer om regeringen måste regera 2022 med en annan budget än sin egen, t.ex. en borgelig?
Jag tror att inget parti direkt kommer vare sig vilja eller kunna skrota det hela. Dels p.g.a negativ publicitet. (Det är 50% av de som köper bil nu som blir "lurade" om nått parti sätter sig emot) Dels för att fu fortfarande har malusen som pågår framåt i tiden.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist

Inläggav Teslaägare Daviday » 26 sep 2021 13:36

Frågar igen då jag fick inget svar.

Vet någon när kommer de börja igen med utbetalningarna? Blir det december efter att regeringen har tagit ett beslut om extra pengarna? Tack

Mvh
Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 26 sep 2021 17:12

Daviday skrev:Frågar igen då jag fick inget svar.

Vet någon när kommer de börja igen med utbetalningarna? Blir det december efter att regeringen har tagit ett beslut om extra pengarna? Tack

Mvh

När de får pengar så kommer de börja igen, när pengarna kommer handlar väl om när en sådan sak röstas igenom av riksdagen. Just nu är det väl i höstbudgeten förslaget om mer pengar för 2021 ligger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare herrmalin » 21 okt 2021 02:01

OfarligTesla skrev:
Daviday skrev:Frågar igen då jag fick inget svar.

Mvh

När de får pengar så kommer de börja igen, när pengarna kommer handlar väl om när en sådan sak röstas igenom av riksdagen. Just nu är det väl i höstbudgeten förslaget om mer pengar för 2021 ligger.

Kollade lite och fann att det lär bli ungefär samma datum som i fjol, man kan gissa på regeringsbeslut den 9 december. Byråkraterna på Transportstyrelsen vågar nog inte trycka på utbetalningsknappen redan när riksdagen tar beslut (24 nov enligt plan), utan kanske t o m väntar på att brevet med nytt regleringsbrev når Norrköping...
Fick folk sina pengar direkt efter 10 december i fjol?
Teslaägare

Referralkod: mats25110

Inläggav Dexter86 » 24 nov 2021 09:23

Citerar
” Regeringens budget kommer att falla. M+KD+SD-budgeten kommer att igenom eftersom C lägger ner sina röster.”

Undra om och hur detta kommer påverka elbilsägare va gäller bonusar osv osv
Dexter86

Inläggav David_H » 24 nov 2021 09:32

Dexter86 skrev:Citerar
” Regeringens budget kommer att falla. M+KD+SD-budgeten kommer att igenom eftersom C lägger ner sina röster.”

Ja, det undrar jag också. Vet ej om oppositionsbudgeten innehåller någon påfyllning av bonus-potten. Väntar allra tålmodigast på utbetalning... Känns som att M och KD börjar ställa sig i samma gula västarnahörn som SD så man undrar ju hur pigga de är på elbilssubventioner just nu. Fokus verkar snarare ligga på sänkt bensinskatt. Snark.
Senast redigerad av David_H 24 nov 2021 09:35, redigerad totalt 1 gång.
David_H

Inläggav Dexter86 » 24 nov 2021 09:34

David_H skrev:

Ja, det undrar jag också. På kort sikt är ju den stora frågan (för mig iaf) om oppositionsbudgeten innehåller någon påfyllning av bonus-potten. Väntar allra tålmodigast på utbetalning...

Kortsiktigt tror jag inte dom gör något hastigast , hade nog satt många på pottkanten som kalkylerat på den jäkla bonusen
Men lite längre fram lär d säkert hända något
Dexter86

Inläggav elbilist iAkita » 24 nov 2021 09:40

Det är väl fortfarande S + Mp's budget i grunden, sen har SD +"M + KD lyft ut en del saker och lagt till en del nya saker. Iallafall om jag förstår det rätt. Jag har inte läst något om att de lyft ut det extra tillskottet till miljöbonusen, så det blir nog kvar. (Med reservation för att jag har helt fel. :) )
Kia EV6 GT Line (Beställd)
VW ID4 1st Max -21
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3