Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 03 nov 2018 19:14

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Gimbo »

Hänger ej med, har de ändrat så pengarna betalas ut till företag/privat även om man leasat bilen? Vid leasing så borde det betalas ut till leasinbolaget som därmed justerar den månatliga leasingavgiften?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Nej vad jag vet så betalas det forfarande ut till leasinbolaget, dom äger ju bilen. Men om dom inte får in pengarna så drabbas ju den som leasar.
27,8 kWp solceller
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av joel80 »

Gimbo skrev:
Hänger ej med, har de ändrat så pengarna betalas ut till företag/privat även om man leasat bilen? Vid leasing så borde det betalas ut till leasinbolaget som därmed justerar den månatliga leasingavgiften?
Precis.. jag har fått betala min "högre" avgift i 7 månader nu och det kommer bli 8 månader då fakuran tror jag är skickad.. men hörde med Wasa Kredit och de trodde den skulle komma nu inom en månad och då blir det billigare resterande tiden. Ännu billigare än jag först räknade eftersom de 87500kr sprids på fler månader. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 728
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Trevlig »

Fick mina pengar idag, hämtade bilen i mars.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Mina pengar tickade in idag. Hämtade bilen 23e april. Skönt.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av wilfried »

Fick också pengarna idag. Hämtade bilen 8:e mars.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av eizzmar »

Min bonus kom idag med, hämtade bilen 27:e mars :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Dexter skrev:
Utbetalningarna stoppades i mitten av februari som bekannt.
Sen har det kommit nya ansökningar efterhand ovanpå våra så nu ligger vi underst i pappershögen troligtvis. :shock:
Börjar snart tro att du har rätt. :shock:
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dinsdale »

Enligt Transportstyrelsen är det inte datum för uthämning utan datum då den ifyllda lappen registrerades hos Transportstyrelsen som avgör utbetalningsdatumet. Sex månader efter att brevet registrerats får man pengarna (om det finns några). Jag skulle ha fått mina den 6 december men har ännu inte sett ett öre, gissar därför att det hela blivit något försenat.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dexter »

Dafro skrev:
Dexter skrev:
Utbetalningarna stoppades i mitten av februari som bekannt.
Sen har det kommit nya ansökningar efterhand ovanpå våra så nu ligger vi underst i pappershögen troligtvis. :shock:
Börjar snart tro att du har rätt. :shock:
Tydligen kom jag med i lotteriet idag.
Så jag hade tur. :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Dinsdale skrev:
Enligt Transportstyrelsen är det inte datum för uthämning utan datum då den ifyllda lappen registrerades hos Transportstyrelsen som avgör utbetalningsdatumet. Sex månader efter att brevet registrerats får man pengarna (om det finns några). Jag skulle ha fått mina den 6 december men har ännu inte sett ett öre, gissar därför att det hela blivit något försenat.
Jo om bilägare har skickat in sina papper ganska snart efter man fått dom så är det ju alla from Augusti som ska få före dig, så finns väl en liten risk att du får av nästa års pengapott.
27,8 kWp solceller
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Teslawessla »

Fick mina 60k idag. Hämtade ut bilen den 18de mars. Fick pappret samma dag. Wesslan
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av tommyd »

Dinsdale skrev:
Enligt Transportstyrelsen är det inte datum för uthämning utan datum då den ifyllda lappen registrerades hos Transportstyrelsen som avgör utbetalningsdatumet. Sex månader efter att brevet registrerats får man pengarna (om det finns några). Jag skulle ha fått mina den 6 december men har ännu inte sett ett öre, gissar därför att det hela blivit något försenat.
Så om man väntat tills sista dagen med att skicka in lappen så måste man vänta ca 12 månader istället för ca 6 mån på att få tillbaka pengarna? Det låter ju inte rätt.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Hade samma tanke men inget är väl omöjligt, börjar ju undra när mitt leasingbolag skickade in lappen för min bil, eller om dom ens har gjort det.
27,8 kWp solceller
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Jonte73 »

Dafro skrev:
Dinsdale skrev:
Enligt Transportstyrelsen är det inte datum för uthämning utan datum då den ifyllda lappen registrerades hos Transportstyrelsen som avgör utbetalningsdatumet. Sex månader efter att brevet registrerats får man pengarna (om det finns några). Jag skulle ha fått mina den 6 december men har ännu inte sett ett öre, gissar därför att det hela blivit något försenat.
Jo om bilägare har skickat in sina papper ganska snart efter man fått dom så är det ju alla from Augusti som ska få före dig, så finns väl en liten risk att du får av nästa års pengapott.
Låter ju som en saga.
Jag skickade in papperet samma dag jag fick det (bilen hämtad 30/3) och fick pengarna igår.
Ändå ser jag folk som hämtat ut i slutet av april som fick pengarna före mig.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dinsdale »

tommyd skrev:
Dinsdale skrev:
Enligt Transportstyrelsen är det inte datum för uthämning utan datum då den ifyllda lappen registrerades hos Transportstyrelsen som avgör utbetalningsdatumet. Sex månader efter att brevet registrerats får man pengarna (om det finns några). Jag skulle ha fått mina den 6 december men har ännu inte sett ett öre, gissar därför att det hela blivit något försenat.
Så om man väntat tills sista dagen med att skicka in lappen så måste man vänta ca 12 månader istället för ca 6 mån på att få tillbaka pengarna? Det låter ju inte rätt.
Det var så de förklarade för mig i telefon att det fungerade.

Mina pengar som skulle ha betalats ut 6 december syntes för övrigt som kommande inbetalning på internetbanken idag. Den 13 december finns de på kontot, exakt en vecka efter utlovat datum.
Model 3 SR+ 18" 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Detta borde ju betyda att hela eftersläpningen i princip borde vara utbetald så då kanske jag kan mejla och fråga idag.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Nu har jag ringt och fått reda på att jag inte fått mina pengar, så inget bilbyte för mig på fredag. Suck.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Martin E-tron »

Läste idag en ny artikel om bonusen, säkert gammal, om att 2023 så minskar bonusen till 50.000 kr.

Ja ska köpa min M3 i augusti 2022, blir det 70.000 kr eller 50.000 kr man blir berättigad?

Ja gissar att det borde vara 70 då regningen är 2022-08 ?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av LarsL »

Martin E-tron skrev:
Läste idag en ny artikel om bonusen, säkert gammal, om att 2023 så minskar bonusen till 50.000 kr.

Ja ska köpa min M3 i augusti 2022, blir det 70.000 kr eller 50.000 kr man blir berättigad?

Ja gissar att det borde vara 70 då regningen är 2022-08 ?
Det är ju M-SD budgeten som gäller nästa år så 70000kr gäller till nästa ändring.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:

Det är ju M-SD budgeten som gäller nästa år så 70000kr gäller till nästa ändring.
Hur är det nu, blev 700k gränsen också skrotad? Men att MP försöker införa den i vår? Tänker om man vågar vänta på Model S refresh i höst eller inte.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av NEO »

Uppfattar det som att alla bilar över 700k förlorar rätten till premie efter 1 juli 2022. Kan ha förstått fel dock.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Tobbelibobbe »

En till datapunkt:
Leverans 16/6
Pappret registrerat hos Trafikverket 28/6
Utbetalning igår 30/12
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av MWall »

NEO skrev:
Uppfattar det som att alla bilar över 700k förlorar rätten till premie efter 1 juli 2022. Kan ha förstått fel dock.
Är det inte från 1 januari?

Jag som är åtminstone hyfsat intresserad fixar inte att hålla mig uppdaterad om vad som egentligen gäller. Är egentligen helt otroligt.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Esterox »

” I budgetpropositionen för 2022 aviserade regeringen ändringar gällande bonusen i det så kallade bonus-malus-systemet. Då utformningen av systemet nu diskuteras med EU-kommissionen kommer ändringarna att träda i kraft först senare under 2022, istället för den 1 januari 2022 som tidigare angetts.”


https://www.regeringen.se/artiklar/2021 ... narelaggs/
Skriv svar