Det är bara 5-10% av priset på en Tesla. Normal prutmån hos andra märken.taliz skrev:Vet inte om jag skulle våga köpa någon ny nu.
Kommer inte påverka mitt nästa nybilsköp.
Moderator: Redaktion
Det är bara 5-10% av priset på en Tesla. Normal prutmån hos andra märken.taliz skrev:Vet inte om jag skulle våga köpa någon ny nu.
Jag tvekar inte att teckna/köpa Tesla idag. Rätt säkert att reglerna inte ändras före leverans maj/juni. Skulle reglerna ändras 1:a April innan jag får leverans så förlorar jag max 1000kr.dstr skrev:Det är bara 5-10% av priset på en Tesla. Normal prutmån hos andra märken.taliz skrev:Vet inte om jag skulle våga köpa någon ny nu.
Kommer inte påverka mitt nästa nybilsköp.
Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.Richie skrev:Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.
Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Ja, och så kommer resonemangen klinga mot varje område som nu har utmaningar och där välfärdslöftet är brutet. Tror festen är över. Möjligtvis att de kan rädda situationen med att sänka till 50k för bilar upp till 700k tidigare. Då kanske det blir mer medel över till fler - klassisk socialdemokrati som i sin tur också gör de kan plocka poäng hos sina ursprungsväljare.MWall skrev:Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.Richie skrev:Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.
Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Läste om Märta Stenevi i dagens DN. Hon tycker alltså på riktigt att "klimatet tagit skada av att de lämnade regeringen". What? Snacka om att man lämnat jorden och gått in i nån slags omloppsbana.Richie skrev:Ja, och så kommer resonemangen klinga mot varje område som nu har utmaningar och där välfärdslöftet är brutet. Tror festen är över. Möjligtvis att de kan rädda situationen med att sänka till 50k för bilar upp till 700k tidigare. Då kanske det blir mer medel över till fler - klassisk socialdemokrati som i sin tur också gör de kan plocka poäng hos sina ursprungsväljare.MWall skrev:Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.Richie skrev:Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.
Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Undra hur det ser ut med vad EU säger om det hela. Det var hela syftet med varför dem sköt upp beslutet 3-6 månader. Att leta där kan kanske ge oss vägledning ?
Tyvärr är det inte bara hon och MP som lever i en bubbla tyvärr. Även om de/MP är extremerna.MWall skrev:Läste om Märta Stenevi i dagens DN. Hon tycker alltså på riktigt att "klimatet tagit skada av att de lämnade regeringen". What? Snacka om att man lämnat jorden och gått in i nån slags omloppsbana.Richie skrev:Ja, och så kommer resonemangen klinga mot varje område som nu har utmaningar och där välfärdslöftet är brutet. Tror festen är över. Möjligtvis att de kan rädda situationen med att sänka till 50k för bilar upp till 700k tidigare. Då kanske det blir mer medel över till fler - klassisk socialdemokrati som i sin tur också gör de kan plocka poäng hos sina ursprungsväljare.MWall skrev:Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.Richie skrev:Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.
Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Undra hur det ser ut med vad EU säger om det hela. Det var hela syftet med varför dem sköt upp beslutet 3-6 månader. Att leta där kan kanske ge oss vägledning ?
I hennes dröm om 20 år så har de vänt utvecklingen så att gayparet Niklas och Muhammed och deras barn kan ta elflyget till fjällen där det återigen finns snö.
Can't make this shit up.
Dumpade i Åre häromdagen. Galet mycket snö.
Vad lever Märta i för bubbla?
Det kallas för haschpsykos.MWall skrev:Läste om Märta Stenevi i dagens DN. Hon tycker alltså på riktigt att "klimatet tagit skada av att de lämnade regeringen". What? Snacka om att man lämnat jorden och gått in i nån slags omloppsbana.Richie skrev:Ja, och så kommer resonemangen klinga mot varje område som nu har utmaningar och där välfärdslöftet är brutet. Tror festen är över. Möjligtvis att de kan rädda situationen med att sänka till 50k för bilar upp till 700k tidigare. Då kanske det blir mer medel över till fler - klassisk socialdemokrati som i sin tur också gör de kan plocka poäng hos sina ursprungsväljare.MWall skrev:Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.Richie skrev:Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.
Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Undra hur det ser ut med vad EU säger om det hela. Det var hela syftet med varför dem sköt upp beslutet 3-6 månader. Att leta där kan kanske ge oss vägledning ?
I hennes dröm om 20 år så har de vänt utvecklingen så att gayparet Niklas och Muhammed och deras barn kan ta elflyget till fjällen där det återigen finns snö.
Can't make this shit up.
Dumpade i Åre häromdagen. Galet mycket snö.
Vad lever Märta i för bubbla?
Återstår att se. Skulle nog bli en liten tillbakagång kortsiktigt men på längre sikt spelar det nog ingen roll för utvecklingen.Fredrik j skrev:Säljs det så många bonusbilar och så få malusbilar att systemet inte bär sig kanske poängen med bonus lite har gått över? Hur skulle slopande av bonus påverka bilförsäljningen? Skulle folk börja köpa dieselbil igen?
Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte såchaffis75 skrev:Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Jo jag hoppas verkligen man betalar ut enligt de man sagt även om de finns en friskrivning som man kan utnyttja.. Men låter som de är bråttom att dra ner bidraget så de klarar av att leva upp till detta utan att de blir allt för dyrt.Dafro skrev:Finns ju en plan på nedtrappning from nästa år vad jag vet men det borde nog skett redan från i år men jag tycker absolut att dom ska betala ut pengarna som dom har lovat men fattar inte varför man sätter en budget som alla vet inte kommer räcka.
Richie skrev:Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte såchaffis75 skrev:Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Säkert.
Om man nu ska gissa här så tror jag man ändrar bidraget på något sätt till sommaren, sen om de blir maj, juni eller aug får vi se..Martin E-tron skrev:Richie skrev:Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte såchaffis75 skrev:Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Säkert.
Nu är det killgissning från min sida men vi med leverans maj/juni tror ja får bonusen, att det sedan trappas ner/tas bort 2023 kan troligen hända men 2022 kommer nog stå sitt kast
Förstår vad du menar, vete fasiken om de bara gör om det under sommaren tänker jag, innan valet?chaffis75 skrev:Om man nu ska gissa här så tror jag man ändrar bidraget på något sätt till sommaren, sen om de blir maj, juni eller aug får vi se..Martin E-tron skrev:Richie skrev:Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte såchaffis75 skrev:Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Säkert.
Nu är det killgissning från min sida men vi med leverans maj/juni tror ja får bonusen, att det sedan trappas ner/tas bort 2023 kan troligen hända men 2022 kommer nog stå sitt kast
Jo du har helt klart en poäng med valet, skulle kunna bli en fördröjning av den anledningen.Martin E-tron skrev:Förstår vad du menar, vete fasiken om de bara gör om det under sommaren tänker jag, innan valet?chaffis75 skrev:Om man nu ska gissa här så tror jag man ändrar bidraget på något sätt till sommaren, sen om de blir maj, juni eller aug får vi se..Martin E-tron skrev:Richie skrev:Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte såchaffis75 skrev:Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Säkert.
Nu är det killgissning från min sida men vi med leverans maj/juni tror ja får bonusen, att det sedan trappas ner/tas bort 2023 kan troligen hända men 2022 kommer nog stå sitt kast