Det är väl fortfarande S + Mp's budget i grunden, sen har SD +"M + KD lyft ut en del saker och lagt till en del nya saker. Iallafall om jag förstår det rätt. Jag har inte läst något om att de lyft ut det extra tillskottet till miljöbonusen, så det blir nog kvar. (Med reservation för att jag har helt fel. )
Jag är inne på ditt spår. Hittade denna texten på SD's hemsida där de presenterar budgetförslaget.
"Nedan listade satsningar är utöver de i budgetpropositionen för 2022."
Under energi och klimat nämns inte bonus/malus alls.
Däremot satsningar på laddinfrastrukturen.
Regeringen vill också införa ett tak för klimatbonusen så att det bara är bilar som kostar under 700.000 kronor (enligt Skatteverkets prislista) som får klimatbonus.
Denna förändring är uppskjuten till den 1 juli 2022. Om ett tak innebär en besparing är omdiskuterat då förändringen kan leda till att färre dyrare bilar säljs och därme minskar momsintäkterna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Regeringen vill också införa ett tak för klimatbonusen så att det bara är bilar som kostar under 700.000 kronor (enligt Skatteverkets prislista) som får klimatbonus.
Denna förändring är uppskjuten till den 1 juli 2022. Om ett tak innebär en besparing är omdiskuterat då förändringen kan leda till att färre dyrare bilar säljs och därme minskar momsintäkterna.
Den kommer de all sannolikhet inte att röstas igenom.
"Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ändringar i statens budget för 2021. Förslaget innebär en ökning av statsbudgeten med 22,5 miljarder kronor 2021.
Sammanfattningsvis innebär ändringarna att 36 anslag ökas med totalt 23,2 miljarder kronor och att två anslag minskas med totalt 0,7 miljarder kronor. Anslagsökningarna innebär höjda ramar för 20 av budgetens 27 utgiftsområden. De ökade anslagen går bland annat till Sveriges EU-avgift, testning och smittspårning av covid-19 samt utbetalningar av klimatbonus, det vill säga bidrag till dem som förvärvat en klimatbonusbil.
Utöver de förändrade anslagen sa riksdagen ja till regeringens förslag att anpassa svenska regler för järnvägsavgifter till bindande EU-regler. Enligt EU-reglerna ska förvaltare av järnvägens infrastruktur kunna sänka, avstå från eller senarelägga avgifter. Lagändringen börjar gälla den 1 december 2021."
"Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ändringar i statens budget för 2021. Förslaget innebär en ökning av statsbudgeten med 22,5 miljarder kronor 2021.
Sammanfattningsvis innebär ändringarna att 36 anslag ökas med totalt 23,2 miljarder kronor och att två anslag minskas med totalt 0,7 miljarder kronor. Anslagsökningarna innebär höjda ramar för 20 av budgetens 27 utgiftsområden. De ökade anslagen går bland annat till Sveriges EU-avgift, testning och smittspårning av covid-19 samt utbetalningar av klimatbonus, det vill säga bidrag till dem som förvärvat en klimatbonusbil.
Utöver de förändrade anslagen sa riksdagen ja till regeringens förslag att anpassa svenska regler för järnvägsavgifter till bindande EU-regler. Enligt EU-reglerna ska förvaltare av järnvägens infrastruktur kunna sänka, avstå från eller senarelägga avgifter. Lagändringen börjar gälla den 1 december 2021."
Nu blir det spännande. Var det 1,9 miljarder man fyllde på nu? Läste någonstans att det inte kommer räcka året ut.
"Riksdagen sa ja till regeringens förslag om ändringar i statens budget för 2021. Förslaget innebär en ökning av statsbudgeten med 22,5 miljarder kronor 2021.
Sammanfattningsvis innebär ändringarna att 36 anslag ökas med totalt 23,2 miljarder kronor och att två anslag minskas med totalt 0,7 miljarder kronor. Anslagsökningarna innebär höjda ramar för 20 av budgetens 27 utgiftsområden. De ökade anslagen går bland annat till Sveriges EU-avgift, testning och smittspårning av covid-19 samt utbetalningar av klimatbonus, det vill säga bidrag till dem som förvärvat en klimatbonusbil.
Utöver de förändrade anslagen sa riksdagen ja till regeringens förslag att anpassa svenska regler för järnvägsavgifter till bindande EU-regler. Enligt EU-reglerna ska förvaltare av järnvägens infrastruktur kunna sänka, avstå från eller senarelägga avgifter. Lagändringen börjar gälla den 1 december 2021."
Betyder detta att också bilförmånsreglerna som skulle börja gälla 1:a juni 2022 blir verklighet?
(Att elbilars förmånsvärde baseras på nypriset minus 50% (med max 350000 nedsättning))
Betyder detta att också bilförmånsreglerna som skulle börja gälla 1:a juni 2022 blir verklighet?
(Att elbilars förmånsvärde baseras på nypriset minus 50% (med max 350000 nedsättning))
Högst oklart.
Budgeten är fortfarande S+MP, men med 20 miljarder som M+KD+SD har "stuvat om". Det jag hittade i deras förslag är att dom lägger 600 miljoner på laddinfrastruktur 2022 och 1 miljard 2023. Inget om bonus/malus.
I Moderaternas skuggbudget så var dom emot förenklingarna av bonus/malus. Det kan ju bara vara om nedre gränsen, eller mot alla förändringar av den.
"Uppdatering 211125
Riksdagen fattade den 24 november 2021 beslut om ett tillskott i pengar för utbetalning av klimatbonus. Tillskottet innebär att vi inom kort kan återstarta arbetet med att betala ut klimatbonus."
Mvh niclas
[Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solid black - Svart inredning]
"Uppdatering 211125
Riksdagen fattade den 24 november 2021 beslut om ett tillskott i pengar för utbetalning av klimatbonus. Tillskottet innebär att vi inom kort kan återstarta arbetet med att betala ut klimatbonus."
Undrar hur långt det här räcker?? Fick min Tesla i början på november och skickade in försäkran till Transportstyrelsen, men jag lär väl knappast få pengar inom sex månader med tanke på hur fort de tar slut.
Jo det skulle jag tro men till sommaren kan det nog ta slut. Jag hämtade min 19 februari och det blev pausat 12 augusti, så mycket längre är nog svårt att behöva vänta.
Jo det skulle jag tro men till sommaren kan det nog ta slut. Jag hämtade min 19 februari och det blev pausat 12 augusti, så mycket längre är nog svårt att behöva vänta.
Då antar jag att dina pengar kommer typ nu, alltså 4 månader för sent.
Undrar hur långt det här räcker?? Fick min Tesla i början på november och skickade in försäkran till Transportstyrelsen, men jag lär väl knappast få pengar inom sex månader med tanke på hur fort de tar slut.
Det är först efter 6 månader som beslutet tas om utbetalning, så det kan aldrig bli innan 6 månader. Denna påfyllning var ju för i år och ch inte för nästa år då det är en ny budget. Men framåt maj borde vara relativt säkert med utbetalningar fast ännu bättre är ju leverans i augusti fö då får man precis när budgeten är på fylld.
Hade ju varit lite enklare att lägga in bonusen i det gröna avdraget så att pengarna inte tar slut. Om man nu inte vill sänka momsen av fördelningspolitiska skäl.
…eller kanske ännu bättre bra slänga på enrejäl punktskatt på fossilbilar.
Undrar hur långt det här räcker?? Fick min Tesla i början på november och skickade in försäkran till Transportstyrelsen, men jag lär väl knappast få pengar inom sex månader med tanke på hur fort de tar slut.
Det är först efter 6 månader som beslutet tas om utbetalning, så det kan aldrig bli innan 6 månader. Denna påfyllning var ju för i år och ch inte för nästa år då det är en ny budget. Men framåt maj borde vara relativt säkert med utbetalningar fast ännu bättre är ju leverans i augusti fö då får man precis när budgeten är på fylld.
Den här budgeten innefattade samma extrapengar för 2020 samt en höjning för 2021, som dock inte kommer räcka hela året.
Två ändringar som SD/M-budgeten innebar var att man inte har med sänkning av bonusen för de hybrider som släpper ut mest, samt en sänkning av taket för när malusbilar får högsta malus.
Det gör att pengarna kommer ta slut fortare än med den andra budgeten.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jo det skulle jag tro men till sommaren kan det nog ta slut. Jag hämtade min 19 februari och det blev pausat 12 augusti, så mycket längre är nog svårt att behöva vänta.
Då antar jag att dina pengar kommer typ nu, alltså 4 månader för sent.
Jo jag hoppas på pengarna nu strax efter att dom börjar betala ut som väl borde vi om en vecka, så typ 4.5 månader sent.
Den här budgeten innefattade samma extrapengar för 2020 samt en höjning för 2021, som dock inte kommer räcka hela året.
Två ändringar som SD/M-budgeten innebar var att man inte har med sänkning av bonusen för de hybrider som släpper ut mest, samt en sänkning av taket för när malusbilar får högsta malus.
Det gör att pengarna kommer ta slut fortare än med den andra budgeten.
I onsdags röstades det om två olika budgetar.
I höständringsbudgeten fyllde man på med pengar för 2021. Vad jag förstod så fanns det inget annat förslag, men SD röstade emot den.
Sen var det budgeten för 2022. I grunden är det S+MP's budget på totalt 1122 miljarder. M+KD+SD stuvade om 20 miljarder i den. Jag har inte hunnit lusläsa, men bonus/malus nämns inte. M nämnde det dock i sin skuggbudget, att dom var emot förenklingen.
Hade ju varit lite enklare att lägga in bonusen i det gröna avdraget så att pengarna inte tar slut. Om man nu inte vill sänka momsen av fördelningspolitiska skäl.
…eller kanske ännu bättre bra slänga på enrejäl punktskatt på fossilbilar.
Att göra som norrmännen och plocka bort momsen på elbilar rakt av hade ju varit en enkel och effektiv lösning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Hade ju varit lite enklare att lägga in bonusen i det gröna avdraget så att pengarna inte tar slut. Om man nu inte vill sänka momsen av fördelningspolitiska skäl.
…eller kanske ännu bättre bra slänga på enrejäl punktskatt på fossilbilar.
Att göra som norrmännen och plocka bort momsen på elbilar rakt av hade ju varit en enkel och effektiv lösning.
Eller åtminstone halverat den. Det hade sparat mycket administration.