Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.
Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.
Ja, och så kommer resonemangen klinga mot varje område som nu har utmaningar och där välfärdslöftet är brutet. Tror festen är över. Möjligtvis att de kan rädda situationen med att sänka till 50k för bilar upp till 700k tidigare. Då kanske det blir mer medel över till fler - klassisk socialdemokrati som i sin tur också gör de kan plocka poäng hos sina ursprungsväljare.
Undra hur det ser ut med vad EU säger om det hela. Det var hela syftet med varför dem sköt upp beslutet 3-6 månader. Att leta där kan kanske ge oss vägledning ?
Läste om Märta Stenevi i dagens DN. Hon tycker alltså på riktigt att "klimatet tagit skada av att de lämnade regeringen". What? Snacka om att man lämnat jorden och gått in i nån slags omloppsbana.
I hennes dröm om 20 år så har de vänt utvecklingen så att gayparet Niklas och Muhammed och deras barn kan ta elflyget till fjällen där det återigen finns snö.
Can't make this shit up.
Dumpade i Åre häromdagen. Galet mycket snö.
Vad lever Märta i för bubbla?
Tyvärr är det inte bara hon och MP som lever i en bubbla tyvärr. Även om de/MP är extremerna.
Men jag håller med. Det är dags att avsluta festen med bidragen nu. Pengarna gör bättre nytta på annat ställe. Det finns många hål att täppa igen om man säger så. På köpet så kommer det nog som bonus att det faktiskt visar sig att elbilar inte alls kommer att bli dyrare för det pga av att biltillverkarna är tvungna att sälja en massa elbilar för att inte få dryga böter. Jag är helt övertygad om det.
Gillar inte den här osäkerheten. Oppositionspartierna kommer troligtvis använda det som ammunition men frågan är om de är villiga att fortsätta på den här dyra kostnaden efter valet (om dem nu vinner). Precis som Strandhäll säger som avslut i intervjun vill det att pengarna ska gå där dem har mest effekt. Frågan är om miljövänliga bilar kommer hålla som resonemang med de brister vi nu ser i samhället (integration, brottslighet, vården, skolan, äldreomsorgen). Tvek på den alltså. Tror 4 miljarder av dem totalt 8 som helåret 2022 skulle kosta är önskvärda att lägga någon annanstans.
Vi som beställt nu och får leverans i juni har nog fog för att vara tveksamma till att den där bonusen någonsin trillar in. Leverans i juni innebär bonus i dec/jan…
Nä det är helt sjukt. Det här håller inte. Rusta vården istället.
Ja, och så kommer resonemangen klinga mot varje område som nu har utmaningar och där välfärdslöftet är brutet. Tror festen är över. Möjligtvis att de kan rädda situationen med att sänka till 50k för bilar upp till 700k tidigare. Då kanske det blir mer medel över till fler - klassisk socialdemokrati som i sin tur också gör de kan plocka poäng hos sina ursprungsväljare.
Undra hur det ser ut med vad EU säger om det hela. Det var hela syftet med varför dem sköt upp beslutet 3-6 månader. Att leta där kan kanske ge oss vägledning ?
Läste om Märta Stenevi i dagens DN. Hon tycker alltså på riktigt att "klimatet tagit skada av att de lämnade regeringen". What? Snacka om att man lämnat jorden och gått in i nån slags omloppsbana.
I hennes dröm om 20 år så har de vänt utvecklingen så att gayparet Niklas och Muhammed och deras barn kan ta elflyget till fjällen där det återigen finns snö.
Bonus-malus-systemet är feltänkt från början eftersom det bygger på att det ska vara självfinansierande, men det kan det ju bara vara så länge folk köper fossilbilar i tillräckligt hög omfattning så att malusintäkterna blir lika stora som bonusutgifterna. Blir det för stor övervikt elbilar så börjar det kosta stora pengar, vilket är det vi ser nu. Systemet kan vara självfinansierande eller det kan vara effektivt i att stimulera försäljningen av elbilar, men det kan inte vara båda.
Antagligen har de där 70 000 haft en hygglig effekt, så helt misslyckad är nog inte lagen. Men att den sålts in som självfinansierande och att den flera år i rad misslyckats med att vara just det är inte så snyggt. Att det hela tiden behövts ta nya beslut om utökad budget för att folk ska få de pengar de blivit lovade är också riktigt dåligt.
Jag har ingen bra lösning, är bara fascinerad över att ingen tänkte på det här. Trodde de att övergången till elbilar skulle gå långsamt? Att elbilar skulle fortsätta ha några få procent av marknaden under många år framöver? Att man kunde fasa ut bonusen gradvis i takt med att antalet bonusbilar ökade? Jag begriper inte. Alla borde insett att detta skulle hända förr eller senare.
Säljs det så många bonusbilar och så få malusbilar att systemet inte bär sig kanske poängen med bonus lite har gått över? Hur skulle slopande av bonus påverka bilförsäljningen? Skulle folk börja köpa dieselbil igen?
Säljs det så många bonusbilar och så få malusbilar att systemet inte bär sig kanske poängen med bonus lite har gått över? Hur skulle slopande av bonus påverka bilförsäljningen? Skulle folk börja köpa dieselbil igen?
Återstår att se. Skulle nog bli en liten tillbakagång kortsiktigt men på längre sikt spelar det nog ingen roll för utvecklingen.
Tror inte folk skulle börja köpa dieselbilar men bonusen har väl spelat ut sin roll, har ju främst gynnat dom med skaplig lön och en hel del egenföretagare. Skulle dom fortsätta,så vore väl det enda rimliga att det bara gäller privatpersoner ink privatleasing och eller med ett maxtak på 500 kkr. Dom som har köpt bil hittills har råd att köpa bil ändå. Om man nu vill främja elbilismen så borde det satsas mer på laddnätverk.
Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Finns ju en plan på nedtrappning from nästa år vad jag vet men det borde nog skett redan från i år men jag tycker absolut att dom ska betala ut pengarna som dom har lovat men fattar inte varför man sätter en budget som alla vet inte kommer räcka.
Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte så
Säkert.
Finns ju en plan på nedtrappning from nästa år vad jag vet men det borde nog skett redan från i år men jag tycker absolut att dom ska betala ut pengarna som dom har lovat men fattar inte varför man sätter en budget som alla vet inte kommer räcka.
Jo jag hoppas verkligen man betalar ut enligt de man sagt även om de finns en friskrivning som man kan utnyttja.. Men låter som de är bråttom att dra ner bidraget så de klarar av att leva upp till detta utan att de blir allt för dyrt.
Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte så
Säkert.
Nu är det killgissning från min sida men vi med leverans maj/juni tror ja får bonusen, att det sedan trappas ner/tas bort 2023 kan troligen hända men 2022 kommer nog stå sitt kast
Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte så
Säkert.
Nu är det killgissning från min sida men vi med leverans maj/juni tror ja får bonusen, att det sedan trappas ner/tas bort 2023 kan troligen hända men 2022 kommer nog stå sitt kast
Om man nu ska gissa här så tror jag man ändrar bidraget på något sätt till sommaren, sen om de blir maj, juni eller aug får vi se..
Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte så
Säkert.
Nu är det killgissning från min sida men vi med leverans maj/juni tror ja får bonusen, att det sedan trappas ner/tas bort 2023 kan troligen hända men 2022 kommer nog stå sitt kast
Om man nu ska gissa här så tror jag man ändrar bidraget på något sätt till sommaren, sen om de blir maj, juni eller aug får vi se..
Förstår vad du menar, vete fasiken om de bara gör om det under sommaren tänker jag, innan valet?
Jag kan inte förstå varför man ökade bidraget från 60kkr til 70 kkr. Man gjorde precis samma med solceller, dvs ökade bidraget från 20-30% precis innan man mer eller mindre tvingades sänka de igen..
Man borde behålla 60kkr istället även om jag tror man nu behöver sänka bidraget ändå..
Jag kan tycka att man ska ta bort bidraget helt för hybrider och sänka till typ 40kkr för BEV men typ bara 6-12 månader antingen sänka igen eller ta bort helt även föe BEV.
Jag tror de kan vara en fördel att trappa ner de så riskerar man inte för mycket kritik med risk för en minskad försäljning av BEV under en period.
Väldigt många bra poänger här, jag håller med! Alla hybrider bränner fortfarande fossil. Någon annan skrev här också att det är svårt att förstå hur de inte kunnat förutspå att det skulle bli populärt. Bara kika på cyklarna. Den ultimata frågan för mig blir hur dem tänker dra linjen här. Avslutar dem programmet helt ? Tar dem bort rätten för hybrider helt och minskar beloppet ? Vad jag är ganska säker på är att ändringarna dem gör inte kommer gälla retroaktivt - de som köpt kan känna sig trygga. Men vi som beställt och inväntar bil där i maj juni sitter nog inte så
Säkert.
Nu är det killgissning från min sida men vi med leverans maj/juni tror ja får bonusen, att det sedan trappas ner/tas bort 2023 kan troligen hända men 2022 kommer nog stå sitt kast
Om man nu ska gissa här så tror jag man ändrar bidraget på något sätt till sommaren, sen om de blir maj, juni eller aug får vi se..
Förstår vad du menar, vete fasiken om de bara gör om det under sommaren tänker jag, innan valet?
Jo du har helt klart en poäng med valet, skulle kunna bli en fördröjning av den anledningen.
Tror ni inte att de håller vad de lovar? (Jo jag vet, en politiker som håller vad den lovar...)
Blir ju lite konstigt annars. De vill att man ska skifta till elektriskt pga klimatet, så därför införs stöd i form av bonus. Plötsligt skiftar väldigt många människor (borde alltså vara bra), då tar man hastigt och lustigt bort stödet bara för att det blir för dyrt. Nä, det låter konstigt.
Alltså:
Bonus 70 000 kr under 2022
Bonus 50 000 kr under 2023
Sen är min gissning att stödet antingen halveras eller tas bort, så bonus under 2024 blir 25 000 kr eller 0 kr.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Tror ni inte att de håller vad de lovar? (Jo jag vet, en politiker som håller vad den lovar...)
Blir ju lite konstigt annars. De vill att man ska skifta till elektriskt pga klimatet, så därför införs stöd i form av bonus. Plötsligt skiftar väldigt många människor (borde alltså vara bra), då tar man hastigt och lustigt bort stödet bara för att det blir för dyrt. Nä, det låter konstigt.
Jag fick lite samma tanke för länge sedan med trängselskatten i Stockholm. Ett tag var ju miljöbilar undantagna, så om "alla" skaffade miljöbilar, skulle de ta bort undantaget eller nöja sig med att en av de flera tänkta vinsterna med trängselskatten (att få bättre luft) var fixat?
Antar att man bestämde sig för att "miljöbilarna trängs lika mycket som andra" och tog bort undantaget.
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Jo, det är lite märkligt. Den känns inte upplagd som varken miljöavgift eller trängselavgift. Undrar vad syftet är då, egentligen?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Precis. Det är bara ytterligare en avgift/skatt, punkt.
Man drar tillexempel slutsatsen att det inte är hållbart att systemet är "ett långsiktigt hållbart styrmedel, som på sikt är offentligfinansiellt neutralt" som var ursprungliga tanken.
Detta för att systemet driver fram en lägre försäljning av malusbilar vilket innebär mindre pengar att fördela.
Det blir ett underskott i systemet och det är ju det vi ser händer nu.
Intressant läsning tycker jag även om dokumentet inte är purfärskt (2019)...
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Precis. Det är bara ytterligare en avgift/skatt, punkt.
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det är ju ingen trängselskatt, man får ju betala även när man kör ut från city! Det är alltså billigare att låta bilen vara kvar i centrum och trängas....
Precis. Det är bara ytterligare en avgift/skatt, punkt.
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Jag som varje dag cyklar till jobbet på Östermalm (och ibland tar bilen) kan tvärtom säga att det inte är några köer vare sig in till stan eller ut ur stan via Norrtull och Roslagstull. Däremot är det kö på Essingeleden morgon och kväll, samt på söndageftermiddagar.
Norrut på eftermiddagarna brukar köerna börja strax efter Haga Norra, alltså efter att jag svängt av E4.
Vet inte vilken stad ni kör i men jag kan bekräfta att bilar trängs även på väg ut ur Stockholm om dagarna. De trängs inte mindre för att de kör åt andra hållet.
Nej det är typ ingen trängsel ut ur stan på mornarna, in till stan på eftermiddagen kan det vara viss trängsel vid Norrtull men den kommer mestadels av de som försöker undvika kön ner till tunneln och Essingeleden. Sedan är det ju såklart kö från Frösunda av de som skall ner i tunneln också.
Frun har åkt ut norr om stan för jobb de senaste 10 åren och hade inte funkat om det var trängsel.