Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Anzwer skrev:
Undrar hur långt det här räcker?? Fick min Tesla i början på november och skickade in försäkran till Transportstyrelsen, men jag lär väl knappast få pengar inom sex månader med tanke på hur fort de tar slut.
Det är först efter 6 månader som beslutet tas om utbetalning, så det kan aldrig bli innan 6 månader. Denna påfyllning var ju för i år och ch inte för nästa år då det är en ny budget. Men framåt maj borde vara relativt säkert med utbetalningar fast ännu bättre är ju leverans i augusti fö då får man precis när budgeten är på fylld.
Den här budgeten innefattade samma extrapengar för 2020 samt en höjning för 2021, som dock inte kommer räcka hela året.

Två ändringar som SD/M-budgeten innebar var att man inte har med sänkning av bonusen för de hybrider som släpper ut mest, samt en sänkning av taket för när malusbilar får högsta malus.
Det gör att pengarna kommer ta slut fortare än med den andra budgeten.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Anzwer skrev:
Dafro skrev:
Jo det skulle jag tro men till sommaren kan det nog ta slut. Jag hämtade min 19 februari och det blev pausat 12 augusti, så mycket längre är nog svårt att behöva vänta.
Då antar jag att dina pengar kommer typ nu, alltså 4 månader för sent.
Jo jag hoppas på pengarna nu strax efter att dom börjar betala ut som väl borde vi om en vecka, så typ 4.5 månader sent.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4316
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Polestar 2

Inlägg av dstr »

joel80 skrev:
Den här budgeten innefattade samma extrapengar för 2020 samt en höjning för 2021, som dock inte kommer räcka hela året.

Två ändringar som SD/M-budgeten innebar var att man inte har med sänkning av bonusen för de hybrider som släpper ut mest, samt en sänkning av taket för när malusbilar får högsta malus.
Det gör att pengarna kommer ta slut fortare än med den andra budgeten.
I onsdags röstades det om två olika budgetar.

I höständringsbudgeten fyllde man på med pengar för 2021. Vad jag förstod så fanns det inget annat förslag, men SD röstade emot den.

Sen var det budgeten för 2022. I grunden är det S+MP's budget på totalt 1122 miljarder. M+KD+SD stuvade om 20 miljarder i den. Jag har inte hunnit lusläsa, men bonus/malus nämns inte. M nämnde det dock i sin skuggbudget, att dom var emot förenklingen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Hade ju varit lite enklare att lägga in bonusen i det gröna avdraget så att pengarna inte tar slut. Om man nu inte vill sänka momsen av fördelningspolitiska skäl.
…eller kanske ännu bättre bra slänga på enrejäl punktskatt på fossilbilar.
Att göra som norrmännen och plocka bort momsen på elbilar rakt av hade ju varit en enkel och effektiv lösning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7448
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Hade ju varit lite enklare att lägga in bonusen i det gröna avdraget så att pengarna inte tar slut. Om man nu inte vill sänka momsen av fördelningspolitiska skäl.
…eller kanske ännu bättre bra slänga på enrejäl punktskatt på fossilbilar.
Att göra som norrmännen och plocka bort momsen på elbilar rakt av hade ju varit en enkel och effektiv lösning.
Eller åtminstone halverat den. Det hade sparat mycket administration.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Imolarot »

martinot skrev:
LarsL skrev:
Hade ju varit lite enklare att lägga in bonusen i det gröna avdraget så att pengarna inte tar slut. Om man nu inte vill sänka momsen av fördelningspolitiska skäl.
…eller kanske ännu bättre bra slänga på enrejäl punktskatt på fossilbilar.
Att göra som norrmännen och plocka bort momsen på elbilar rakt av hade ju varit en enkel och effektiv lösning.
Fast det hade ju staten förlorat pengar på… ”Billigare” för staten att betala tillbaka 70k på alla bilar oavsett pris och sälja massa 1M+ bilar med massa härlig moms på. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

Imolarot skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
Hade ju varit lite enklare att lägga in bonusen i det gröna avdraget så att pengarna inte tar slut. Om man nu inte vill sänka momsen av fördelningspolitiska skäl.
…eller kanske ännu bättre bra slänga på enrejäl punktskatt på fossilbilar.
Att göra som norrmännen och plocka bort momsen på elbilar rakt av hade ju varit en enkel och effektiv lösning.
Fast det hade ju staten förlorat pengar på… ”Billigare” för staten att betala tillbaka 70k på alla bilar oavsett pris och sälja massa 1M+ bilar med massa härlig moms på. :lol:
Du får tänka på miljön och klimatet. Kan vara så att det blir mycket dyrare för staten med andra åtgärder att nå målen genom att sänka CO2-utsläppen på andra sätt. Dessutom genererar fossila utsläpp en massa skador och kostnader för samhället, både i sjukvårdskostnader och ohälsa som leder till mindre arbetande (och därmed mindre skatteintäkter, och högre utgifter för försäkringskassa och andra kostnader). Jag tror faktiskt att norrmännen varit smartare än oss svenskar här (även om vi vill hitta på våra egna lösningar, och har för mycket prestige att använda andra länders redan fungerande modeller).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Synd att ta efter något enkelt och bra, bättre att försöka hitta på något halvbra/dåligt själv.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Imolarot »

martinot skrev:
Imolarot skrev:
martinot skrev:
LarsL skrev:
Hade ju varit lite enklare att lägga in bonusen i det gröna avdraget så att pengarna inte tar slut. Om man nu inte vill sänka momsen av fördelningspolitiska skäl.
…eller kanske ännu bättre bra slänga på enrejäl punktskatt på fossilbilar.
Att göra som norrmännen och plocka bort momsen på elbilar rakt av hade ju varit en enkel och effektiv lösning.
Fast det hade ju staten förlorat pengar på… ”Billigare” för staten att betala tillbaka 70k på alla bilar oavsett pris och sälja massa 1M+ bilar med massa härlig moms på. :lol:
Du får tänka på miljön och klimatet. Kan vara så att det blir mycket dyrare för staten med andra åtgärder att nå målen genom att sänka CO2-utsläppen på andra sätt. Dessutom genererar fossila utsläpp en massa skador och kostnader för samhället, både i sjukvårdskostnader och ohälsa som leder till mindre arbetande (och därmed mindre skatteintäkter, och högre utgifter för försäkringskassa och andra kostnader). Jag tror faktiskt att norrmännen varit smartare än oss svenskar här (även om vi vill hitta på våra egna lösningar, och har för mycket prestige att använda andra länders redan fungerande modeller).
Jag menade mer att staten skulle aldrig göra något sådant för att det ger färre intäkter till statskassan även om det ev finns en uppsida för medborgarna, planeten eller andra.
Du kan inte be sossar ta bort skatter, hallå? ;)
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Jonte73 »

Pratade med Transportstyrelsen igår och de kunde inte svara på när eller om de skulle börja betala ut ”Bonusarna”.
Har någon annan hört något annat?
De har ju till att börja med inte fått några pengar ännu.

Men som jag förstod det så var ju inte pengarna helt slut när de stoppade utbetalningarna. Utan de stoppade utbetalningarna för att de såg att pengarna höll på att ta slut.
Eller har jag drömt detta?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Nä du har inte drömt men det var nog inte mycket pengar kvar. På deras hemsida så står det att dom ska börja betala ut igen när dom har fått pengar och vad jag läst på typ regeringens hemsida så gissade man på början av december.
27,8 kWp solceller
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Jonte73 »

Dafro skrev:
Nä du har inte drömt men det var nog inte mycket pengar kvar. På deras hemsida så står det att dom ska börja betala ut igen när dom har fått pengar och vad jag läst på typ regeringens hemsida så gissade man på början av december.
Ja man får ju hoppas att det går snabbt. Har fått ett extremt bra erbjudande på bilen och ny är beställd.
Vill ju inte tappa bonusen
Användarvisningsbild
patohr
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 15 aug 2019 13:42

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av patohr »

Bonusutbetalningarna återupptas.

”Riksdagen har beslutat om att godkänna regeringens förslag på höständringsbudget. Beslutet innebär att Transportstyrelsen får ett tillskott på 1,9 miljarder kronor för att kunna betala ut klimatbonusar till den som köpt en klimatbonusbil. Utbetalningarna återupptas inom de närmaste dagarna.

Den som har köpt en bil med små eller inga koldioxidutsläpp är berättigad till en klimatbonus. Bonusen varierar beroende på hur stora utsläpp bilen har, bilens drivmedel och om köparen är en privatperson eller ett företag. Som mest kan klimatbonusen vara 70 000 kronor.”

Källa https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhets ... terupptas/
Model Y Long Range (Beställd 20/2)
BMW X3 xDrive30e M-sport 2023
Model Y Performance 2022[/b]
Ford Mustang Mach-E 2022[/b]
Model Y Long Range 2021
Tesla Model 3 Long Range 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av chaffis75 »

Tyckte jag såg någon på fb igår som fått sina pengar så ja de är verkligen igång nu.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2515
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av iAkita »

Jag fick mina pengar utbetalda idag, så nu är det igång igen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av MrRun »

iAkita skrev:
Jag fick mina pengar utbetalda idag, så nu är det igång igen.
Skönt! :)

Ja då får vi snart läsa att pengarna är slut igen då :roll: .
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14346
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Jag fick mina pengar utbetalda idag, så nu är det igång igen.
Jag också tydligen. Bil uthämtad 1/4.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zepanski
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 dec 2021 12:33

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Zepanski »

Bil uthämtad 19 Mars 2021. Inväntar forfarande utbetalning här.
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Jonte73 »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Jag fick mina pengar utbetalda idag, så nu är det igång igen.
Jag också tydligen. Bil uthämtad 1/4.
Fick du nåt besked om insättning, eller var de bara insatta?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Jag fick mina pengar utbetalda idag, så nu är det igång igen.
Jag också tydligen. Bil uthämtad 1/4.
Whoop whoop! :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

iAkita skrev:
Jag fick mina pengar utbetalda idag, så nu är det igång igen.
När hämtade du din bil?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av rolundb »

Jonte73 skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Jag fick mina pengar utbetalda idag, så nu är det igång igen.
Jag också tydligen. Bil uthämtad 1/4.
Fick du nåt besked om insättning, eller var de bara insatta?
Undrar samma. Jag har fortfarande inte fått några pengar, hämtade ut bilen i slutet på mars.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Om dom betalar ut lika mycket per dag fram till jul så borde dom klarat av februari till på måndag, men borde väl gå snabbare än så. Min tog jag ut 19/2 men jag har inte kollat om jag fått.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Tobbelibobbe »

Skall bli spännande att se om det finns några pengar kvar den 16/12 när vår fyller 6 månader.

Om inte lär ju ny budgetpott finnas 1/1-2022.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dafro »

Om dom tar slut innan nyår så misstänker jag att dom inte säger något utan pausar i tysthet men du lär ju garanterat få januari om inte i dec.
27,8 kWp solceller
Skriv svar