Paus i utbetalningar av klimatbonus

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av McFace »

MWall skrev:

Det vet jag inte. Antagligen inte.

Tydligen har bonusen större psykologisk betydelse än jag trott. Och det är ju den psykologiska effekten som är själva kärnan och syftet. Så då kanske den borde ha varit kvar ändå... :)
Antagligen ja.

Det räcker med att du tänker på värdeminskning som en kostnad för att du ska sticka ut. Höj blicken lite så ser du det.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av MWall »

McFace skrev:
MWall skrev:

Det vet jag inte. Antagligen inte.

Tydligen har bonusen större psykologisk betydelse än jag trott. Och det är ju den psykologiska effekten som är själva kärnan och syftet. Så då kanske den borde ha varit kvar ändå... :)
Antagligen ja.

Det räcker med att du tänker på värdeminskning som en kostnad för att du ska sticka ut. Höj blicken lite så ser du det.
Jo, har ju sett folk som lagt hundratusentals kronor i insats och sen skryter över hur låg månadskostnad de har. Men jag har liksom tänkt att folk som är så aningslösa är i minoritet.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
McFace skrev:
MWall skrev:

Det vet jag inte. Antagligen inte.

Tydligen har bonusen större psykologisk betydelse än jag trott. Och det är ju den psykologiska effekten som är själva kärnan och syftet. Så då kanske den borde ha varit kvar ändå... :)
Antagligen ja.

Det räcker med att du tänker på värdeminskning som en kostnad för att du ska sticka ut. Höj blicken lite så ser du det.
Jo, har ju sett folk som lagt hundratusentals kronor i insats och sen skryter över hur låg månadskostnad de har. Men jag har liksom tänkt att folk som är så aningslösa är i minoritet.
Vi tänker nog lite lika där.. Jag ser de också som många lurar sig själva på kostnaden.. De glömmer saker som kontant insats och värdeminskning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Sebastian+ »

chaffis75 skrev:
MWall skrev:
McFace skrev:
MWall skrev:

Det vet jag inte. Antagligen inte.

Tydligen har bonusen större psykologisk betydelse än jag trott. Och det är ju den psykologiska effekten som är själva kärnan och syftet. Så då kanske den borde ha varit kvar ändå... :)
Antagligen ja.

Det räcker med att du tänker på värdeminskning som en kostnad för att du ska sticka ut. Höj blicken lite så ser du det.
Jo, har ju sett folk som lagt hundratusentals kronor i insats och sen skryter över hur låg månadskostnad de har. Men jag har liksom tänkt att folk som är så aningslösa är i minoritet.
Vi tänker nog lite lika där.. Jag ser de också som många lurar sig själva på kostnaden.. De glömmer saker som kontant insats och värdeminskning.
Vet inte om ni jämför med andra elbilar eller fossilbilar. Men jag lägger hellre pengar på att amortera av en dyr bil än att ha en billigare bil där jag lägger mer pengar på bränsle och service.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av pefreli »

Jag kan ge er en färsk rapport på vad min LR kostat.

Ägde bilen privat i 26-27 månader, drygt 5000 mil.

Månadskostnad ca 5500 kr (27 kr/mil) inkl. värdeminskning, el, service, däck, skatt, försäkring.

Kapitalkostnad ej medräknad, men den är relativt låg mtp låg ränta om 2% via Tesla. Man kan ju addera runt 10-15% på ovan månadskostnad.

Klimatbonus om 60 tkr medräknad.

Bilen var ca 250 tkr dyrare i inköp än tidigare begagnad fossil BMW. Jag tyckte jag gjorde en mkt bra affär med BMW’n och den kostade ca 6000 kr/mån. En ny Tesla M3LR har alltså varit billigare för mig att äga än en begagnad BMW 320D…

Om det är rätt eller fel med klimatbonus låter jag vara osagt. Men hittills har man gynnats kraftigt av att köpa en ny Model 3.

Förresten, ny Model 3 är såklart beställd… ;)
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

McFace skrev:
Det finns en inbyggd schizofreni i miljörörelsen.

"Vi måste rädda miljön till varje pris, ingen kostnad är för hög." -> "Kärnkraften är inte ekonoooooomisk!"

"Vi måste ställa om samhället till elbilsdrift genom subventioner." -> "Det är inte rääääättvist när de rika får delta!"

Hur ska ni ha det?
Klassiker. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av martinot »

dstr skrev:
Vi behöver fler ekonomer och entrepenörer bland politikerna.

Jag har varit nära beställningsknappen på en S Plaid. Nu lutar det mer åt en M3P istället. Det blir en "förlust" för staten.

Halva momsen på M3P är 70k. Leasar man bilen till 0 i restvärde så fick man den helt momsfri.

Halva momsen på en S Plaid är 140k. Majoriteten av bilarna leasas på tre år, sen köps dom ut och momsas. I praktiken får staten ändå in 75% av momsen (slarvigt räknat baserat på 50% restvärde).

Sen har vi en rejäl skillnad i förmånsvärde.


Fortsätt med 70k till alla och tacka dom som köper dyrare bilar för extra tillskottet till staten!
Bra poäng!

Problemet är att politiker sällan kan räkna, och de som väl kan räkna - vill sällan göra så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2021 20:13

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Daviday »

Någon vet när de kommer återuppta betalningar?
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av lav1 »

Någon kunnig som kan summera läget nu?

Pengarna fylls på för i år men vad gäller om man köper en bil på denna sidan året och därmed får betalt under första halvåret 2022? Och vad gäller vid köp nästa år? Verkar ju vara en osäkerhet kring budget nästa år.

Dock, som flera påpekat, vore det ju politiskt självmord att inte betala ut en bonus som togs för givet vid köp. Lär drabba många barnfamiljer som gav sig på att leasa en elbil etc.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dexter86 »

lav1 skrev:
Någon kunnig som kan summera läget nu?

Pengarna fylls på för i år men vad gäller om man köper en bil på denna sidan året och därmed får betalt under första halvåret 2022? Och vad gäller vid köp nästa år? Verkar ju vara en osäkerhet kring budget nästa år.

Dock, som flera påpekat, vore det ju politiskt självmord att inte betala ut en bonus som togs för givet vid köp. Lär drabba många barnfamiljer som gav sig på att leasa en elbil etc.
Handlar ju inte om När du får betalt
Handlar ju om att den ska vara reggad innan sista december nästa år för att få ta del av 70k
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av joel80 »

Jag ser ingen oro i det alls. Man har fortfarande malus, och den tickar in under 3 år fr0n köp på alla fossilbilqr som sålts. Det kommer fortsatt bli bonus. man gick ju ut med att det läggs till massor för nästa års utbetalningar också, och det är ju då för bilar som säljs nu.

Till 2023 blir det troligen justeringar. Kanske lite sänkning och säkert borttagning av bonus för hybrider, med tanke på hur snabbt elbilsförsäljningen nu går. Den är ju starkare än någonsin nu i september.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av lav1 »

Det där med minskande bonus 2023 till 50tkr, borttagen bonus nästa år på bilar över 700tkr etc. är ju mig veterligen bara ett FÖRSLAG än så länge? :)
Vad händer om regeringen måste regera 2022 med en annan budget än sin egen, t.ex. en borgelig?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av joel80 »

lav1 skrev:
Det där med minskande bonus 2023 till 50tkr, borttagen bonus nästa år på bilar över 700tkr etc. är ju mig veterligen bara ett FÖRSLAG än så länge? :)
Vad händer om regeringen måste regera 2022 med en annan budget än sin egen, t.ex. en borgelig?
Jag tror att inget parti direkt kommer vare sig vilja eller kunna skrota det hela. Dels p.g.a negativ publicitet. (Det är 50% av de som köper bil nu som blir "lurade" om nått parti sätter sig emot) Dels för att fu fortfarande har malusen som pågår framåt i tiden.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Daviday
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 25 feb 2021 20:13

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Daviday »

Frågar igen då jag fick inget svar.

Vet någon när kommer de börja igen med utbetalningarna? Blir det december efter att regeringen har tagit ett beslut om extra pengarna? Tack

Mvh
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av OfarligTesla »

Daviday skrev:
Frågar igen då jag fick inget svar.

Vet någon när kommer de börja igen med utbetalningarna? Blir det december efter att regeringen har tagit ett beslut om extra pengarna? Tack

Mvh
När de får pengar så kommer de börja igen, när pengarna kommer handlar väl om när en sådan sak röstas igenom av riksdagen. Just nu är det väl i höstbudgeten förslaget om mer pengar för 2021 ligger.
Användarvisningsbild
herrmalin
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jan 2021 03:17
Ort: Sundbyberg o Bammarboda (Åkersberga)

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av herrmalin »

OfarligTesla skrev:
Daviday skrev:
Frågar igen då jag fick inget svar.

Vet någon när kommer de börja igen med utbetalningarna? Blir det december efter att regeringen har tagit ett beslut om extra pengarna? Tack

Mvh
När de får pengar så kommer de börja igen, när pengarna kommer handlar väl om när en sådan sak röstas igenom av riksdagen. Just nu är det väl i höstbudgeten förslaget om mer pengar för 2021 ligger.
Kollade lite och fann att det lär bli ungefär samma datum som i fjol, man kan gissa på regeringsbeslut den 9 december. Byråkraterna på Transportstyrelsen vågar nog inte trycka på utbetalningsknappen redan när riksdagen tar beslut (24 nov enligt plan), utan kanske t o m väntar på att brevet med nytt regleringsbrev når Norrköping...
Fick folk sina pengar direkt efter 10 december i fjol?
________________________________________________________________
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, E1LR 55 kWh, HW3, mjukvara v11.1 (2024.2.7)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dexter86 »

Citerar
” Regeringens budget kommer att falla. M+KD+SD-budgeten kommer att igenom eftersom C lägger ner sina röster.”

Undra om och hur detta kommer påverka elbilsägare va gäller bonusar osv osv
David_H
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av David_H »

Dexter86 skrev:
Citerar
” Regeringens budget kommer att falla. M+KD+SD-budgeten kommer att igenom eftersom C lägger ner sina röster.”

Undra om och hur detta kommer påverka elbilsägare va gäller bonusar osv osv
Ja, det undrar jag också. Vet ej om oppositionsbudgeten innehåller någon påfyllning av bonus-potten. Väntar allra tålmodigast på utbetalning... Känns som att M och KD börjar ställa sig i samma gula västarnahörn som SD så man undrar ju hur pigga de är på elbilssubventioner just nu. Fokus verkar snarare ligga på sänkt bensinskatt. Snark.
Senast redigerad av David_H, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Dexter86 »

David_H skrev:
Dexter86 skrev:
Citerar
” Regeringens budget kommer att falla. M+KD+SD-budgeten kommer att igenom eftersom C lägger ner sina röster.”

Undra om och hur detta kommer påverka elbilsägare va gäller bonusar osv osv
Ja, det undrar jag också. På kort sikt är ju den stora frågan (för mig iaf) om oppositionsbudgeten innehåller någon påfyllning av bonus-potten. Väntar allra tålmodigast på utbetalning...
Kortsiktigt tror jag inte dom gör något hastigast , hade nog satt många på pottkanten som kalkylerat på den jäkla bonusen
Men lite längre fram lär d säkert hända något
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av iAkita »

Dexter86 skrev:
Citerar
” Regeringens budget kommer att falla. M+KD+SD-budgeten kommer att igenom eftersom C lägger ner sina röster.”

Undra om och hur detta kommer påverka elbilsägare va gäller bonusar osv osv
Det är väl fortfarande S + Mp's budget i grunden, sen har SD +"M + KD lyft ut en del saker och lagt till en del nya saker. Iallafall om jag förstår det rätt. Jag har inte läst något om att de lyft ut det extra tillskottet till miljöbonusen, så det blir nog kvar. (Med reservation för att jag har helt fel. :) )
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 27 sep 2021 17:43

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av jontis »

iAkita skrev:
Det är väl fortfarande S + Mp's budget i grunden, sen har SD +"M + KD lyft ut en del saker och lagt till en del nya saker. Iallafall om jag förstår det rätt. Jag har inte läst något om att de lyft ut det extra tillskottet till miljöbonusen, så det blir nog kvar. (Med reservation för att jag har helt fel. :) )
Jag är inne på ditt spår. Hittade denna texten på SD's hemsida där de presenterar budgetförslaget.
"Nedan listade satsningar är utöver de i budgetpropositionen för 2022."

Under energi och klimat nämns inte bonus/malus alls.
Däremot satsningar på laddinfrastrukturen.
Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av ducce916m »

filipstesla
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 nov 2021 14:33
Ort: Stockholm

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av filipstesla »

Någon som vet när de kommer få in pengarna för att börja med utbetalningarna igen? Tack
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av Zalman3 »


Ingen klimatbonus till lyxbilar

Regeringen vill också införa ett tak för klimatbonusen så att det bara är bilar som kostar under 700.000 kronor (enligt Skatteverkets prislista) som får klimatbonus.

Denna förändring är uppskjuten till den 1 juli 2022. Om ett tak innebär en besparing är omdiskuterat då förändringen kan leda till att färre dyrare bilar säljs och därme minskar momsintäkterna.


Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Paus i utbetalningar av klimatbonus

Inlägg av dstr »

filipstesla skrev:
Någon som vet när de kommer få in pengarna för att börja med utbetalningarna igen? Tack
Efter 16.00 kommer det röstas. Höständringsbudgeten är den du vill hålla koll på.
Skriv svar