Sälja V90 och köpa Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bumbelbee81 skrev:
Ok, ny fråga… Funderar kring bakhjulsdriften och vinterkörning på SR plus. Hur har det funkat för er som valt odubbat på vintern? Några problem? Jag kör vanligtvis odubbat, men min V90 har framhjulsdrift. Jag har sett en del tveksamma videos på Youtube från USA med vinterkörning och bakhjulsdrift, men de är ju rätt orutinerade på detta många gånger och saknar även riktiga vinterdäck i många fall…
Jag har bara erfarenhet av en Model S P85 med odubbade vinterdäck. Det är inga problem på vintern. Det går inte att jämföra med en framhjulsdriven fossilbil. Antispinnsystemet i Teslan är helt överlägsen. Jag gjorde ett litet test nån gång på blixthalke-blankis, det gick alltså inte att stå på fötterna, så halt var det. Jag trampade plattan i mattan, sånt som på torra vägar innebär att bilen katapulteras fram. Men det enda som hände på blankis var att bilen sakta sakta tog upp farten, utan minsta hjulspinn. Och så fick man i energimätaren en trevlig lektion i reglerteknik. Den gröna stapeln duttade lite upp och ner, väldigt nära nolläget. Ingen dramatik alls. :-)
Jag har ju några gånger här beskrivit energimätaren lite skämtsamt som en friktionsmätare, för släpper man
gasen så kan man ju se på hur mycket den klarar av att motorbromsa i effekt, dvs samma som den friktion som
finns att tillgå för tillfället (eller hur halt det är uttryckt i icke-nördiga termer :lol: ) :mrgreen:
Speciellt bra på bakhjulsdriven bil tycker jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av ducce916 »

Bumbelbee81 skrev:
Ok, ny fråga… Funderar kring bakhjulsdriften och vinterkörning på SR plus. Hur har det funkat för er som valt odubbat på vintern? Några problem? Jag kör vanligtvis odubbat, men min V90 har framhjulsdrift. Jag har sett en del tveksamma videos på Youtube från USA med vinterkörning och bakhjulsdrift, men de är ju rätt orutinerade på detta många gånger och saknar även riktiga vinterdäck i många fall…
Har sett en film från USA tror jag, någon kanske vet var, där man provar att starta i hal uppförsbacke med en Golf och en SR+. Inga problem alls med SR+, Golfen hade däremot stora problem. Har själv försökt sladda eller slira, går inte......
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av mati »

ducce916 skrev:
Bumbelbee81 skrev:
Ok, ny fråga… Funderar kring bakhjulsdriften och vinterkörning på SR plus. Hur har det funkat för er som valt odubbat på vintern? Några problem? Jag kör vanligtvis odubbat, men min V90 har framhjulsdrift. Jag har sett en del tveksamma videos på Youtube från USA med vinterkörning och bakhjulsdrift, men de är ju rätt orutinerade på detta många gånger och saknar även riktiga vinterdäck i många fall…
Har sett en film från USA tror jag, någon kanske vet var, där man provar att starta i hal uppförsbacke med en Golf och en SR+. Inga problem alls med SR+, Golfen hade däremot stora problem. Har själv försökt sladda eller slira, går inte......
I det sammanhanget får man också nämna att e-Golfen inte alls har samma fina antispinnsystem som andra elbilar har. Troligen är det ett arv från fossil-Golfen. Man får vara superförsiktig med högerfoten, annars spinner den loss. Även på torra sommarvägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Dinsdale »

Har du provsuttit baksätet i en V60 (alltså Kina-Volvo V60 som säljs idag, inte Ford-Volvo V60)? När jag provade baksätet där reagerade jag över hur pass lågt man satt. Det kändes som att jag hade knäna uppe i hakan nästan. Model 3 känns exakt samma i baksätet, knäna kommer väldigt högt upp. Ingen skön sittställning tycker jag, men är man kort (lite äldre barn tex) är det säkert jättebra att slippa dingla med benen. Vet inte om det spelar nån roll, men om du till äventyrs provsuttit en V60 bak och ratat den pga att vuxna inte sitter bra så har du i praktiken också ratat Model 3.

Model Y verkar ha ett mycket bättre baksäte, man sitter högre och slipper därmed ha knäna i hakan. Den verkar påminna om Ford-Volvo V60 ur det perspektivet, man sitter högt i baksätet där med. Inga knän i hakan.
Model 3 SR+ 18" 2021
Bumbelbee81
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 aug 2021 09:30

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Bumbelbee81 »

Jo, provsatt V60 innan jag köpte V90. Grejen är att vi till 90 procent av tiden är fyra, dvs två vuxna fram och två barn 2,5 år och 5 år bak. Sen ibland följer morbror eller farmor med. Då blir det ju problem, även nu i V90 vid längre färd om båda barnen fortfarande åker bak. Tänker mig dock ett barn i bakvänd stol fram och ett barn på kudde samt två vuxna bak vid dessa tillfällen i Model 3.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av ducce916 »

Dinsdale skrev:
Har du provsuttit baksätet i en V60 (alltså Kina-Volvo V60 som säljs idag, inte Ford-Volvo V60)? När jag provade baksätet där reagerade jag över hur pass lågt man satt. Det kändes som att jag hade knäna uppe i hakan nästan. Model 3 känns exakt samma i baksätet, knäna kommer väldigt högt upp. Ingen skön sittställning tycker jag, men är man kort (lite äldre barn tex) är det säkert jättebra att slippa dingla med benen. Vet inte om det spelar nån roll, men om du till äventyrs provsuttit en V60 bak och ratat den pga att vuxna inte sitter bra så har du i praktiken också ratat Model 3.

Model Y verkar ha ett mycket bättre baksäte, man sitter högre och slipper därmed ha knäna i hakan. Den verkar påminna om Ford-Volvo V60 ur det perspektivet, man sitter högt i baksätet där med. Inga knän i hakan.
Man får nog vara ganska lång om man ska slå knäna i hakan i M3. Jag är 1,75 och har, såvitt jag förstår, normal benlängd och har inga problem att sitta ok i baksätet.
Väldigt skönt också med helt plant golv.
Senast redigerad av ducce916, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Dexter86 »

ducce916 skrev:
Dinsdale skrev:
Har du provsuttit baksätet i en V60 (alltså Kina-Volvo V60 som säljs idag, inte Ford-Volvo V60)? När jag provade baksätet där reagerade jag över hur pass lågt man satt. Det kändes som att jag hade knäna uppe i hakan nästan. Model 3 känns exakt samma i baksätet, knäna kommer väldigt högt upp. Ingen skön sittställning tycker jag, men är man kort (lite äldre barn tex) är det säkert jättebra att slippa dingla med benen. Vet inte om det spelar nån roll, men om du till äventyrs provsuttit en V60 bak och ratat den pga att vuxna inte sitter bra så har du i praktiken också ratat Model 3.

Model Y verkar ha ett mycket bättre baksäte, man sitter högre och slipper därmed ha knäna i hakan. Den verkar påminna om Ford-Volvo V60 ur det perspektivet, man sitter högt i baksätet där med. Inga knän i hakan.
Man får nog vara ganska lång om man ska slå knäna i hakan i M3. Jag är 1,75 och har, såvitt jag förstår, normal benlängd och har inga problem att sitta ok i baksätet.
Är 1.86 och måste nog också hålla med om att iaf Jag sitter lite för högt upp med knäna där bak. Nu kommer det dock för min del aldrig ske men man satt väldigt långt ner upplevde jag det som.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev:
.../ Vet inte om det spelar nån roll, men om du till äventyrs provsuttit en V60 bak och ratat den pga att vuxna inte sitter bra så har du i praktiken också ratat Model 3. /...
Körde nyligen ~25 mil tur och retur över en dag med en ca 1,75 lång 76-årig (normalvikt) kvinnlig släkting i baksätet på en Model 3 (ca 13 mil eller 1,5 timme enkel väg). Nu satt hon i och för sig själv i baksätet men det var inga problem...

Är själv 40+, man, 1,87 lång och normalvikt. Baksätet är ju inte världens bästa på något sätt, men om man inte har några slags fysiska krämpor så funkar det. Har i och för sig inte själv åkt längre sträckor i baksätet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Tomas L »

I våras böt vi från en V90 till en Model 3, men hade då hellre valt en Model Y p g a utrymme och bakluckan. Vi var i somras på den längsta bilsemester vi varit på, 2,5 veckor och över 300 mil. Vi packade smart, det finns väskor som är anpassade för olika bilmodeller, och det gick över förväntan. Det var t o m lite plats över. Jag var lite orolig hur det skulle fungera på laddstationer och hotell, men det visade sig att på de hotell som var knökfulla så var de enda lediga parkeringsplatserna de som var avsedda för elbilsladdning. Fossilbilar stod parkerade överallt, t o m på gräsmattan. Våra barn är 11 och 13 och vi behöver inte lika mycket packning som för några år sedan då kombin och takbox var knökfull. Nu gick det bra med Model 3, utan takbox, och jag känner inte att vi behöver en Model Y idag.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Frettoo »

Självklart ska du byta till en M3!

De gånger du behöver så är en Model 3 med takbox är likvärdig V90 i lastutrymme.

De gånger ni är tre vuxna och två barn i bilen så kommer det också gå bra, lite trängre för den vuxna men knappast på problemnivå.

Fördelarna är oräknerliga och den eventuella nackdelen med något trängre för en vuxen i baksätet är knappt ett argument.

LR är ett bättre köp, går längre är snabbare har fyrhjulsdrift.

SR+ kommer inte vara ett problem, laddnätverket är byggt för att passa bilarnas räckvidd men om budget tillåter köp en LR
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Crius »

Jag är 1,83 och baksätet i Model S fungerar inte alls för mig, det är på tok för låg sitthöjd. Jag fick kramp baksida lår efter 20 minuter. Vi fick stanna i vägrenen längs en landsväg och jag kravlade ur bilen och fick stå och stretcha i 5 minuter innan vi kunde åka vidare. Jag antar att M3 inte är bättre.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Dinsdale »

SwedishAdvocate skrev:
Dinsdale skrev:
.../ Vet inte om det spelar nån roll, men om du till äventyrs provsuttit en V60 bak och ratat den pga att vuxna inte sitter bra så har du i praktiken också ratat Model 3. /...
Körde nyligen ~25 mil tur och retur över en dag med en ca 1,75 lång 76-årig (normalvikt) kvinnlig släkting i baksätet på en Model 3 (ca 13 mil eller 1,5 timme enkel väg). Nu satt hon i och för sig själv i baksätet men det var inga problem...

Är själv 40+, man, 1,87 lång och normalvikt. Baksätet är ju inte världens bästa på något sätt, men om man inte har några slags fysiska krämpor så funkar det. Har i och för sig inte själv åkt längre sträckor i baksätet...
Vi är alla olika, en del gillar baksätets låga höjd. Och korta resor funkar ju allt. Men det finns ganska många volvohandlare man kan provsitta en V60 hos om man inte har möjlighet att provsitta en Model 3, och båda två har väldigt låga baksäten. Om baksätets höjd händelsevis är något man ser som viktigt vill säga.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker det låga baksätet i 3an och S är bra, då är det som att sitta hemma vid datorn eller i en soffa. Det viktiga är att man har plats att sträcka ut benen lite och där är 3an lite för liten tycker jag. Lite orolig för Y faktiskt, vill gärna ha en men baksätet var högre där och man sitter på samma sätt som i andra bilar, dvs inte alls som att sitta hemma i soffan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av taliz »

Jag är 190 och fick plats i baksätet i Model 3, kändes luftigt. I ”nya” Volvo V60 var det väldigt tight. I ”gamla” V60 helt omöjligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Dexter86 »

taliz skrev:
Jag är 190 och fick plats i baksätet i Model 3, kändes luftigt. I ”nya” Volvo V60 var det väldigt tight. I ”gamla” V60 helt omöjligt.
Luftigt i en M3 när man är 1.90? :o
Fasiken du måste testat någon special edition :lol:
Bumbelbee81
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 aug 2021 09:30

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Bumbelbee81 »

Det blev en SR+ till slut! Haft den en dag och den imponerar med riktigt bra körupplevelse, infotainment så otroligt bra, gott om plats och väldigt snabb laddning. Från 20 till 85 procent på Supercharger i Ulricehamn under 15 min. Barn i bakåtvänd stol plus barn på kudde i mitten och fru får alla plats i baksätet om ytterligare någon utanför familjen vill åka med.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Dexter86 »

Bumbelbee81 skrev:
Det blev en SR+ till slut! Haft den en dag och den imponerar med riktigt bra körupplevelse, infotainment så otroligt bra, gott om plats och väldigt snabb laddning. Från 20 till 85 procent på Supercharger i Ulricehamn under 15 min. Barn i bakåtvänd stol plus barn på kudde i mitten och fru får alla plats i baksätet om ytterligare någon utanför familjen vill åka med.
Grattis ! Gött att höra ni är nöjda ! :D
Men att säga det är gott om plats är lite att ta i haha :lol: fötterna får inte plats under stolen om man har skor på sig och man sitter med knäna vid hakan typ :twisted: :roll: i övrigt mycket trevlig !
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Stegas »

Hej, v90n är ju klart mindre, men vi är 4, jag frun 6åring och nyfödd. Vi rymms ut a problem med vagn och 4 kabinväskor. Jag bara ett klagomål på tesla och det är lacken på mina sparklister som släpper efter 180mil enbart e4a, kommer åtgärdas men 65mil tilö närmaste just nu.

Du kommer märka hur mkt du tjänar i drivmedel vi gick från En v60 t6 2019 till en m3lr och är sjukt nöjd, bokade först En SR, men alltid kört 4wd och kan bli mkt snö sen va drag ett stort +
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Stegas »

current skrev:
Kolla in Model Y, vi är inställda på byta vår rätt nya trea till en Y på grund av att den lastar mer, man lastar enklare och man sitter högre upp.

Det blir ett litet hopp upp i pris men du får mer prestanda, smidigare laddning och mer utrustning än till ex med VW, Audi med flera. Guld värt om man har barn.

Inte riktigt sant va? Du får sämre räckvidd och sämre acc? Så prestandan är vell absolut inte högre i en Y?
Du kan lasta mer men den är mkt fulare imo.

Sen va bumbles tankar på en SR och de skiljer en hel del i pris där.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av martinot »

Stegas skrev:
current skrev:
Kolla in Model Y, vi är inställda på byta vår rätt nya trea till en Y på grund av att den lastar mer, man lastar enklare och man sitter högre upp.

Det blir ett litet hopp upp i pris men du får mer prestanda, smidigare laddning och mer utrustning än till ex med VW, Audi med flera. Guld värt om man har barn.

Inte riktigt sant va? Du får sämre räckvidd och sämre acc? Så prestandan är vell absolut inte högre i en Y?
Du kan lasta mer men den är mkt fulare imo.

Sen va bumbles tankar på en SR och de skiljer en hel del i pris där.
Personen jämförde (som jag tolkade det) MY med bilar från VAG med motsvarande CUV/SUV-lastkapacitet (inte med den mindre sedanen M3).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Bumbelbee81
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 aug 2021 09:30

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av Bumbelbee81 »

Har nu haft min SR+ i snart två veckor. Vilken bil! Ångrar inte alls att jag bytte in V90. Hela familjen (två vuxna, två barn) får plats utan problem. Ska tre vuxna med kan femåringen sitta på kudde i mitten. Lite tajt men helt överkomligt. Otroligt låg förbrukning och väldigt snabb laddning. Hade bara 50 procent när jag plockade upp bilen i GbG. Laddade från 20-85 procent på 15 min i Ulricehamn på väg till Jönköping. Hann knappt få i mig burgare. Det enda jag verkligen skulle önska är att kunna ställa in schemalagd avresa från appen. Allt annat är toppen! Så lätt att lära sig alla funktioner, grym körkänsla, så kvick! Och sjukt mycket bättre för miljön än törstiga Volvon…
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av BrooklynS »

Dexter86 skrev:
taliz skrev:
Jag är 190 och fick plats i baksätet i Model 3, kändes luftigt. I ”nya” Volvo V60 var det väldigt tight. I ”gamla” V60 helt omöjligt.
Luftigt i en M3 när man är 1.90? :o
Fasiken du måste testat någon special edition :lol:
Man sitter absolut lite lågt men med tanke på bilstorleken får man bra med plats iom glastaket. Luftig känsla och inte så instängt. 189 cm här. :)

Men jag sitter förstås nästan alltid fram.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Dexter86 skrev:
taliz skrev:
Jag är 190 och fick plats i baksätet i Model 3, kändes luftigt. I ”nya” Volvo V60 var det väldigt tight. I ”gamla” V60 helt omöjligt.
Luftigt i en M3 när man är 1.90? :o
Fasiken du måste testat någon special edition :lol:
Man sitter absolut lite lågt men med tanke på bilstorleken får man bra med plats iom glastaket. Luftig känsla och inte så instängt. 189 cm här. :)

Men jag sitter förstås nästan alltid fram.
Jo, fram upplever jag inte som några problem.

Är själv endast 1,85 men har haft flera runt 1,90 som testat köra bilen utan problem eller anmärkning på det (bak har jag dock fått anmärkning på att det inte är bekvämt för längre vuxna, vilket jag kan förstå). Största nackdelen tycker jag är att sätena fram blivit sämre och kortare sittdyna jämfört med tidigare M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av BrooklynS »

Min trea är från sept 2019 och jag har väldigt lite att klaga på framsätena om. 8500 mil snart.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sälja V90 och köpa Model 3?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Min trea är från sept 2019 och jag har väldigt lite att klaga på framsätena om. 8500 mil snart.
Jo, de sätena på 2019 M3 är helt underbara! Tycker det är fantastiskt sköna att sitta och köra långt i. Bland de absolut bästa stolar som finns på marknaden IMO.

Försämringen av stolarna kom när vi bytte in vår gamla M3 till en ny 2021 M3.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar