Dashcam funkar inte (men Sentry mode gör det)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
possum
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2021 16:42

Dashcam funkar inte (men Sentry mode gör det)

Inlägg av possum »

Hej,

Jag har en model 3 longrange MY21 som jag är väldigt nöjd med. Dock får jag inte dashcam att funka. Jag har formaterat ett USB-minne som FAT32, skapat en mapp "TeslaCam" och satt det i ett av usb c-uttagen i facket fram. Jag kan aktivera sentry mode och den sparar klipp som jag kan titta på men under körning är kameran deaktiverad. Jag får inte någon "röd prick" på kameraikonen och det finns inga klipp heller. Gör jag något fel eller är det här en begränsning i Sverige?
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Dashcam funkar inte (men Sentry mode gör det)

Inlägg av binsell-gerdin »

Har du skapat mapp som heter TeslaCam? Ingen laglig begränsning utan det funkar med även dashcam.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Dashcam funkar inte (men Sentry mode gör det)

Inlägg av Fluffy »

possum skrev:
Hej,

Jag har en model 3 longrange MY21 som jag är väldigt nöjd med. Dock får jag inte dashcam att funka. Jag har formaterat ett USB-minne som FAT32, skapat en mapp "TeslaCam" och satt det i ett av usb c-uttagen i facket fram. Jag kan aktivera sentry mode och den sparar klipp som jag kan titta på men under körning är kameran deaktiverad. Jag får inte någon "röd prick" på kameraikonen och det finns inga klipp heller. Gör jag något fel eller är det här en begränsning i Sverige?
I 2021 sätter du usbn i handsfackets USB (usb a). Men du ska ha fått ett där av tesla vid leverans.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dashcam funkar inte (men Sentry mode gör det)

Inlägg av taliz »

Dashcam sparar inga klipp själv, du måste själv spara dem.
Du trycker på kamera-ikonen och väljer spara(eller ngt sånt).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
possum
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2021 16:42

Re: Dashcam funkar inte (men Sentry mode gör det)

Inlägg av possum »

Fluffy skrev:
possum skrev:
Hej,

Jag har en model 3 longrange MY21 som jag är väldigt nöjd med. Dock får jag inte dashcam att funka. Jag har formaterat ett USB-minne som FAT32, skapat en mapp "TeslaCam" och satt det i ett av usb c-uttagen i facket fram. Jag kan aktivera sentry mode och den sparar klipp som jag kan titta på men under körning är kameran deaktiverad. Jag får inte någon "röd prick" på kameraikonen och det finns inga klipp heller. Gör jag något fel eller är det här en begränsning i Sverige?
I 2021 sätter du usbn i handsfackets USB (usb a). Men du ska ha fått ett där av tesla vid leverans.
Haha jag kollade i handskfacket och där satt faktiskt en Tesla USB-pinne, den såg lite lustig ut så jag trodde först att den var en del av låsmekanismen :)

På ett amerikanskt forum var det en som hade samma problem och där var det Tesla som missat att markera hans bil som "levererad" så jag får kontakta mitt SC och se om de kan få det ordnat.
Användarvisningsbild
possum
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 23 aug 2021 16:42

Re: Dashcam funkar inte (men Sentry mode gör det)

Inlägg av possum »

Jag svarar åt mig själv ifall någon skulle få samma problem i framtiden. Felet var mycket riktigt att bilen inte var markerad som "levererad" i Teslas system. Dashcamen är avaktiverad innan bilen levereras så att man inte ska få filmer där bilen körs in i containrar och upp på biltransporter. När Tesla åtgärdat detta började kameran fungera på en gång.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dashcam funkar inte (men Sentry mode gör det)

Inlägg av martinot »

possum skrev:
Jag svarar åt mig själv ifall någon skulle få samma problem i framtiden. Felet var mycket riktigt att bilen inte var markerad som "levererad" i Teslas system. Dashcamen är avaktiverad innan bilen levereras så att man inte ska få filmer där bilen körs in i containrar och upp på biltransporter. När Tesla åtgärdat detta började kameran fungera på en gång.
Slarvigt av Tesla, men gott att det löste sig!

Fint också att du delade med dig av informationen till andra i forumet om samma sak skulle hända de. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dashcam funkar inte (men Sentry mode gör det)

Inlägg av Bjelke »

Snacka om udda fel… den hade iaf jag inte hört talas om förr (tack för upplysningen :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar