Total cost of ownership privatleasing Tesla model 3 SR+

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vesale
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 sep 2021 16:07

Total cost of ownership privatleasing Tesla model 3 SR+

Inlägg av vesale »

Hej!

Jag funderar på att privatleasa en Tesla model 3 SR+ via leaseplan för 6170kr/mån inklusive försäkring och vinterdäck (gomore erbjudanden). Min TCO för första året ser ut som följande, kommer inte ha tillgänglighet att ladda hemma så kommer ladda för det mesta på supercharges.

Skatt: 360kr/år
Lease: 6170kr/mån
Supercharger kostnad: 1500mil, 8420 kr/år
6901.6 kr/ mån
Ytterligare en försäkring ? 80kr/mån

Men jag är lite fundersam över försäkringen som erbjuds ifrån leaseplan då det är väldigt oklart vad som ingår. Det var väldigt svårt att få reda på vad självrisken på teslas vagnskadegaranti är, men efter mycket sökande så kunde trygghansa meddela att den ligger på 12000kr. Vad jag förstår så sänker leaseplan försäkring självrisken med 5% vilket inte är så mycket. Så jag undrar om någon använder sig av OKQ8 BackUp försäkring för 80kr/mån om det är värt det, enligt den så verkar det som det kan sänka självrisken med 3000kr.

Har jag missat något mer som bör vara med i min TCO?
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Total cost of ownership privatleasing Tesla model 3 SR+

Inlägg av Skyltspurtaren »

Är leasingavgiften inkl moms?
Har du någon förhöjd första leasingavgift?
Ingår 1500 mil/år eller är avtalet på kortare körsträcka?

Får inte riktigt ihop kalkylen för leasingbolaget utan att något av detta tillkommer.
vesale
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 sep 2021 16:07

Re: Total cost of ownership privatleasing Tesla model 3 SR+

Inlägg av vesale »

Skyltspurtaren skrev:
Är leasingavgiften inkl moms?
Har du någon förhöjd första leasingavgift?
Ingår 1500 mil/år eller är avtalet på kortare körsträcka?

Får inte riktigt ihop kalkylen för leasingbolaget utan att något av detta tillkommer.
Enligt tejen jag prata med på Gomore så är leasingavgiften ink moms, den avser 1500/mil år och det är ingen förhöjd första leasingavgift. se själv: https://gomore.se/leasing/14819-tesla-m ... range-plus

Jag bär heller inte risken om klimatbonusen skulle ta slut.
tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Re: Total cost of ownership privatleasing Tesla model 3 SR+

Inlägg av tomenq »

Har du kommit nånstans med det här? Min leasing på företaget går snart ut och jag velar fram och tillbaka nåt oerhört. Väldigt lockad av Gomore (som ju dessutom är ytterligare lite billigare nu). Hur har dina tankar gått? Nappade du, kanske?
Skriv svar