Många M3 till försäljning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

MatsM3
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 sep 2021 12:38

Många M3 till försäljning

Inlägg av MatsM3 »

Kollar man Blocket tycker jag det är många Tesla M3 till försäljning
Vad är forumets bedömning till detta?
- Leasingbilar som löpt ut?
- Folk tröttnat på ev dålig kvalitet?
- Etc?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av OfarligTesla »

Dels har ju M3 funnits ett tag nu (antalet till salu vid varje given tidpunkt ökar ju över tid) men framförallt är det nog många som byter till en Y.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av CrazyGang »

Det har sålts många M3, utbudet av begagnade ska sättas i relation till det.

På marginalen har säkert en del bilar kommit ut pga byte till MY eller M3 2021 års modell.

Vi är mycket nöjda med vår bil efter ett år och 2000 mil.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av tor-ake »

Det är 122 Model 3 ute på annons just nu. Och 1037 st Volvo V60 årsmodell 2019 och nyare. Proportionerna verkar stämma, så jag skulle tro att det är precis som CrazyGang säger - helt normalt begbilflöde. Gissar på cirka 25.000 V60 sålda per år och 2.500 Model 3.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av dd88 »

tor-ake skrev:
Det är 122 Model 3 ute på annons just nu. Och 1037 st Volvo V60 årsmodell 2019 och nyare. Proportionerna verkar stämma, så jag skulle tro att det är precis som CrazyGang säger - helt normalt begbilflöde. Gissar på cirka 25.000 V60 sålda per år och 2.500 Model 3.
Finns mängder med nya bilar på blocket, tog du med dessa eller är det enbart begagnade?

Jag tror att den stora vågen av begagnade Model 3 ligger något år bort.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7548
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av mikebike »

Dock bara en 2021:a...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
tor-ake skrev:
Det är 122 Model 3 ute på annons just nu. Och 1037 st Volvo V60 årsmodell 2019 och nyare. Proportionerna verkar stämma, så jag skulle tro att det är precis som CrazyGang säger - helt normalt begbilflöde. Gissar på cirka 25.000 V60 sålda per år och 2.500 Model 3.
Finns mängder med nya bilar på blocket, tog du med dessa eller är det enbart begagnade?

Jag tror att den stora vågen av begagnade Model 3 ligger något år bort.
De flesta leasar väl på 3 år. Dvs många borde avslutas 2022. Men… såldes det fler 2019 än 2020?

De stora ”vågorna” blir nog avgasbilar. Nog allt färre som är intresserade av att köpa ut sina tidigare leasingbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av tor-ake »

dd88 skrev:
tor-ake skrev:
Det är 122 Model 3 ute på annons just nu. Och 1037 st Volvo V60 årsmodell 2019 och nyare. Proportionerna verkar stämma, så jag skulle tro att det är precis som CrazyGang säger - helt normalt begbilflöde. Gissar på cirka 25.000 V60 sålda per år och 2.500 Model 3.
Finns mängder med nya bilar på blocket, tog du med dessa eller är det enbart begagnade?
Jag filtrerade inte bort nybilsannonserna, man måste gå igenom för hand och kolla om det är en inreggad bil = med i nybilsstatisitiken eller om det är en annons om att en handlare bara marknadsför att man kan beställa bilar hos dem.

Filtrerar man på 500 mil då blir det 880st V60 mot 119 model 3.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 709
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Dinsdale »

Model Y har precis blivit tillgänglig för leverans, gissningsvis är det många väntat på den och nu säljer sin trea. (Personer som inte sitter fast i leasingavtal och som därför inte behöver vänta ut kontraktstiden.) Det ökar antalet begagnade treor till försäljning temporärt.

Det finns säkert många som köpte en trea 2021 innan Tesla ganska hastigt utannonserade leveranser av Y från Kina och som nu vill ha Y istället. Efter utannonseringen gissar jag att de flesta som egentligen ville ha Y ändrade sin beställning till en sådan. Väldigt få av de som köpte trean i år lär sälja innan de får miljöbilsbonusen utbetald, det är väl lite oklart när det faktiskt sker.

När Berlin väl kommer igång gissar jag att det kommer komma en ny våg med begagnade treor, en hel del väntar ju in berlin-Y istället för att köpa kina-Y.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1558
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av pefreli »

Jag sålde min 3:a -19 nyligen för byte till en ny 3:a.

Jag vet inte varför andra väljer att sälja nu men för min del var det bra tajming tyckte jag. Bilen har fått lite fler funktioner/utrustning med tiden. Nästa år börjar det väl komma ut lite leasingbilar och jag tror inte att min TCO/mån hade blivit lägre bara för att jag fortsatt köra med den begagnade ett år till.

Dessutom tror jag att nästa byte lirar ganska bra med 4680 batteriet. Samt att klimatbonusen antagligen trappas ner (eller tas bort) om några år. Hoppas kunna nyttja det en gång till…Mycket spekulationer såklart…. :lol:

Finns såklart de som byter till MY men i min värld är MY sämre på i princip alla parametrar utom storleken. Men jag har bara 2 barn och har inget behov av större bil. Så därför var beslutet enkelt för mig. Även om jag haft behov av större bil hade jag haft svårt att motivera ett prispåslag på 100 k.

Med det sagt har jag såklart förståelse för de som köper en MY för att de gillar SUV eller behöver större bil.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
dd88 skrev:
tor-ake skrev:
Det är 122 Model 3 ute på annons just nu. Och 1037 st Volvo V60 årsmodell 2019 och nyare. Proportionerna verkar stämma, så jag skulle tro att det är precis som CrazyGang säger - helt normalt begbilflöde. Gissar på cirka 25.000 V60 sålda per år och 2.500 Model 3.
Finns mängder med nya bilar på blocket, tog du med dessa eller är det enbart begagnade?

Jag tror att den stora vågen av begagnade Model 3 ligger något år bort.
De flesta leasar väl på 3 år. Dvs många borde avslutas 2022. Men… såldes det fler 2019 än 2020?

De stora ”vågorna” blir nog avgasbilar. Nog allt färre som är intresserade av att köpa ut sina tidigare leasingbilar.
Normalt är tre år, men jag bytte bil (också till en ny M3 att ersätta gamla M3) redan efter endast två års leasing tack vare ändringen i skatt den 1/7. Misstänker att jag inte var ensam om det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av ReNewAble »

pefreli skrev:
Jag sålde min 3:a -19 nyligen för byte till en ny 3:a.

Jag vet inte varför andra väljer att sälja nu men för min del var det bra tajming tyckte jag. Bilen har fått lite fler funktioner/utrustning med tiden. Nästa år börjar det väl komma ut lite leasingbilar och jag tror inte att min TCO/mån hade blivit lägre bara för att jag fortsatt köra med den begagnade ett år till.

Dessutom tror jag att nästa byte lirar ganska bra med 4680 batteriet. Samt att klimatbonusen antagligen trappas ner (eller tas bort) om några år. Hoppas kunna nyttja det en gång till…Mycket spekulationer såklart…. :lol:

Finns såklart de som byter till MY men i min värld är MY sämre på i princip alla parametrar utom storleken. Men jag har bara 2 barn och har inget behov av större bil. Så därför var beslutet enkelt för mig. Även om jag haft behov av större bil hade jag haft svårt att motivera ett prispåslag på 100 k.

Med det sagt har jag såklart förståelse för de som köper en MY för att de gillar SUV eller behöver större bil.
1600 kg dragkapacitet, hatchback och högre/markfrigång - där har du nog huvudorsakerna till att man byter till Y.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av dbar »

pefreli skrev:
Jag sålde min 3:a -19 nyligen för byte till en ny 3:a.

Jag vet inte varför andra väljer att sälja nu men för min del var det bra tajming tyckte jag. Bilen har fått lite fler funktioner/utrustning med tiden. Nästa år börjar det väl komma ut lite leasingbilar och jag tror inte att min TCO/mån hade blivit lägre bara för att jag fortsatt köra med den begagnade ett år till.

Dessutom tror jag att nästa byte lirar ganska bra med 4680 batteriet. Samt att klimatbonusen antagligen trappas ner (eller tas bort) om några år. Hoppas kunna nyttja det en gång till…Mycket spekulationer såklart…. :lol:

Finns såklart de som byter till MY men i min värld är MY sämre på i princip alla parametrar utom storleken. Men jag har bara 2 barn och har inget behov av större bil. Så därför var beslutet enkelt för mig. Även om jag haft behov av större bil hade jag haft svårt att motivera ett prispåslag på 100 k.

Med det sagt har jag såklart förståelse för de som köper en MY för att de gillar SUV eller behöver större bil.
Håller med på alla punkter, utom valet mellan att byta till ny M3. Jag bytte till MY denna veckan.

Övertygad om att den stora vågen börjar komma till senvåren. Tusentals M3-bilar som då har leasing som går ut. Tror dock inte det kommer påverka priserna supermycket om efterfrågan hänger med, vilket jag tror den gör.

Tycker Y är 75% mer praktisk och 25% mindre rolig.
Jag tillhör inte alls dem som ”vill sitta högt” och ska ha stor kombi som andrabil och stor suv som första bil.
Men tyckte 3:an var på gränsen med två bakåtvända bilstolar och vagn. Funkade absolut, men lite halvmeck att få in/ut stora tösen.
Dessutom händer det mig typ 4-6 gånger per år att jag inte får in en stor server eller skrivare i bagaget och får låna en annan bil när jag ska till kund. enbart för att bakluckan är lite snål, utrymmesmässigt hade det inte varit något problem.

Hade det inte varit för priset hade jag annars tagit en MS alla dagar i veckan. Men vill inte lägga riktigt så mycket pengar på bil i dagsläget.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av LarsL »

MatsM3 skrev:
- Folk tröttnat på ev dålig kvalitet?
Ja… självklart efter 2 år av att bilen strulat hela tiden så säljer jag den nu :D :D :D

Nej, det är nog helt enkelt så att modellen har funnits ett tag på marknaden och då blir det naturligt att det även skapas en begagnat marknad.
Hade det varit så att kvalitén varit dålig och att man tröttnat på det ständiga laddandes hade nog bilen sålts tidigare när man fick tillbaka pengarna helt minus bonus.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Bjelke »

Jag tycker att det är extremt positivt att det äntligen börjar finnas en begagnatmarknad värt namnet! :)
Det har ju varit närapå öken fram tills för något år sedan bara… typ mest Leaf och Zoe ungefär…
Så nu kanske priserna på begagnat kan börja likna lite mer normala nivåer iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Alfa »

Jag sålde min trea i våras. Då var den ett år gammal. Eftersom begagnatpriserna är så höga är det attraktivt att sälja och köpa en ny igen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av taliz »

Såg nu att min M3P som jag sålde i oktober förra året gått på export i augusti.
Den stod alltså hos handlaren i 10 månader. :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

En ny Model 3 LR kostar från 570 tkr inklusive leveransavgift och klimatbonus.

En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?

Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av M3170 »

Kommer snart att finnas av begagnade M3or då många inte har råd att ha kvar dom efter 3år perioden går ut. Många kastade in 20% plus klimatbonus och amorterade från den nivån till 50% med låg ränta tex 0.25 - 1.99% under dom första 3 åren.

Sen skall bilen omfinansieras och då är det svårare att få samma bra ränta och sedan skall man amortera på resterande 50% om man inte vill kasta in en handpenning på140k plus motsvarande summa för klimatbonus för att komma ner i samma månadskostnad, men även om man kan slänga in dom pengarna så får man nog räkna med ränta på 3.5%.

Tror många måste sälja bilen med en tår i ögat efter år 3.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av R2D2 »

M3170 skrev:
Kommer snart att finnas av begagnade M3or då många inte har råd att ha kvar dom efter 3år perioden går ut. Många kastade in 20% plus klimatbonus och amorterade från den nivån till 50% med låg ränta tex 0.25 - 1.99% under dom första 3 åren.

Sen skall bilen omfinansieras och då är det svårare att få samma bra ränta och sedan skall man amortera på resterande 50% om man inte vill kasta in en handpenning på140k plus motsvarande summa för klimatbonus för att komma ner i samma månadskostnad, men även om man kan slänga in dom pengarna så får man nog räkna med ränta på 3.5%.

Tror många måste sälja bilen med en tår i ögat efter år 3.
Eller så förlänger man leasingen ett år i taget och har kvar sin leasingavgift, dock högre försäkringskostnad och kanske lite högre ränta :D
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av HenrikC »

Ursäkta, men nu räknar du helt galet. Du behöver ju betala värdeminskningen från 50%, säg 50% på tre år. 50% av 50% är bara 25%.

Om bilen kostade 560', restvärde 280' och nytt restvärde 140' efter 36 månader blir det per månad 3888 kr/månad plus ränta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
En ny Model 3 LR kostar från 570 tkr inklusive leveransavgift och klimatbonus.

En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?

Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
Fick 469 av Tesla när jag bytte in, men oftast så betalar de inte lika bra som andra bilhandlare (hade dock för mycket att göra på jobbet, så hann inte krångla eller lägga tid på det för några 20-30 papps extra skull som är försumbart om man har bilen på firman).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1013
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av holden »

Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
En ny Model 3 LR kostar från 570 tkr inklusive leveransavgift och klimatbonus.

En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?

Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
Fick 469 av Tesla när jag bytte in, men oftast så betalar de inte lika bra som andra bilhandlare (hade dock för mycket att göra på jobbet, så hann inte krångla eller lägga tid på det för några 20-30 papps extra skull som är försumbart om man har bilen på firman).
Frågade jag om vad du fick? Jag skrev vad jag tyckte var rimligt och vad jag tror marknaden kommer gå mot nu. Rekommenderar sälj på alla Model 3 i dagsläget.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Rekommenderar sälj på alla Model 3 i dagsläget.
Ahh. Ok.

Har någon frågat om din rekommendation?

;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar