Många M3 till försäljning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av taliz »

Det är nog extremt få som kommer tänka på värmepump när de letar beggat.
Den absoluta majoriteten kommer fokusera på sådant man kan SE, såsom nya mittkonsolen, chrome delete etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Det är nog extremt få som kommer tänka på värmepump när de letar beggat.
Den absoluta majoriteten kommer fokusera på sådant man kan SE, såsom nya mittkonsolen, chrome delete etc.

De förbättringar som talar till mig är den förmodat tystare kupén och rattvärmen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.
Men är det verkligen så liten prisskillnad.
Om jag bygger min model 3 performance idag så kostar den 857-70, dvs 787 för en performance med fsd och vinterdäck röd/vit.
En 2019-2020 med ~5000 mil är begärt pris på blocket ca 550-575. Säg att man får 525. Då är det 262 tusen billigare vs en ny...
Jag skulle välja en begagnad performance 2019/2020
Skillnaden på LR kanske är mindre.
(Nej jag ska inte sälja min) :)

Nu drar du ju iväg. FSD har uruselt andrahandsvärde och det är inte helt vanligt att man får med vinterdäck hos handlare när man köper begagnat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av LarsL »

M3170 skrev:
Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Värmepump saknar i princip betydelse. Vad ger den lite mer range på vinter och lite mer buller? Skulle inte betala särskilt många extra kronor för det om det stod mellan två i övrigt lika bilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av LarsL »

Man får alltid väldigt lite för extra utrustning. Begagnatköpare tittar mer på andra saker än Lill-lull. Jag mina ju själv när jag köpte begagnat och blev lite glatt överraskad att bilen hade GPS eller taklucka men det hade inte alls ingått i min sortering när jag letade upp bilen.
teslaTT
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 maj 2019 19:06

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av teslaTT »

Kan bekräfta det här med extrautrustning. Har precis köpt begagnad M3 och konstaterade samma om man jämför mot ny lagerbil hos Tesla.

Om man ska köpa allt standard då kan man lika väl köpa en ny. Det blir inte mycket dyrare, kanske 20k när jag kollade senast med klimatbonus. Nackdelen är viss väntetid. Vill man ha FSD, 19 fälgar mm då tjänar man på att köpa begagnad. Priset är bara marginellt högre på dessa bilar begagnat jämfört med standard. Har för mig jag räknade ut ca 120k lägre pris på min M3a som gått runt 3000 mil jämfört mot ny med samma extrautrustning. Tyckte det var godkänt, dock ingen pangdeal.

Priserna har stått sig väl helt klart.

M3P får ses som det ultimata extra paketet, den tappar allra mest och är svårast att sälja verkar det som. Dessa annonser ligger kvar längst.
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Fredrik j »

Viktigast för andrahandsvärdet på en bil, efter obligatoriska ettan kvalitetsryktet, är att den begagnade bilen inte skiljer sig radikalt från en ny. Begvärden sjunker ju när nya modeller lanseras. Och andra sidan kan nybilsförsäljningen påverkas av att en ny är för lik en begagnad. Svår balansgång för en tillverkare.
Facelift efter fyra år och ny modell efter ca åtta har branschen använt. Jag tror inte det har/kommer förändras.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Viktigast för andrahandsvärdet på en bil, efter obligatoriska ettan kvalitetsryktet, är att den begagnade bilen inte skiljer sig radikalt från en ny. Begvärden sjunker ju när nya modeller lanseras. Och andra sidan kan nybilsförsäljningen påverkas av att en ny är för lik en begagnad. Svår balansgång för en tillverkare.
Facelift efter fyra år och ny modell efter ca åtta har branschen använt. Jag tror inte det har/kommer förändras.
För dig kanske? Kikar man på blocket så förändras inte priserna noterbart när det kommer en ny modell. Det är snarare en rätt linjär kurva främst baserat på ålder och mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Viktigast för andrahandsvärdet på en bil, efter obligatoriska ettan kvalitetsryktet, är att den begagnade bilen inte skiljer sig radikalt från en ny. Begvärden sjunker ju när nya modeller lanseras. Och andra sidan kan nybilsförsäljningen påverkas av att en ny är för lik en begagnad. Svår balansgång för en tillverkare.
Facelift efter fyra år och ny modell efter ca åtta har branschen använt. Jag tror inte det har/kommer förändras.
För dig kanske? Kikar man på blocket så förändras inte priserna noterbart när det kommer en ny modell. Det är snarare en rätt linjär kurva främst baserat på ålder och mil.
Ja, jag utgår givetvis från mina egna betraktelser. På längre sikt sjunker ju värdet enligt en kurva som ju inte är speciellt linjär (ju äldre bilen blir får skicket större betydelse än mil/ålder) men som går att förutse.
Jag menar plötsliga svängningar. Det höga andrahandsvärdet på model3 tror jag beror på att kunderna tycker det är samma bil som fortfarande säljs ny. Estetiskt är det ju liten skillnad.
Skriv svar