Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Tror du verkligen det? Det är nog pga fördomar i så fall..
Hur stor betydelse har egentligen VP? Det är väl bara vid kortare resor när det är lagom kallt som den har någon större effekt på förbrukningen. Vid långresor eller rejäl kyla går det nog lika bra utan.
Mina vänner kanske inte speglar verkligheten till 100%, men vi får väl se hur det blir i framtiden när det finns många beg bilar med och utan VP.
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.
Men är det verkligen så liten prisskillnad.
Om jag bygger min model 3 performance idag så kostar den 857-70, dvs 787 för en performance med fsd och vinterdäck röd/vit.
En 2019-2020 med ~5000 mil är begärt pris på blocket ca 550-575. Säg att man får 525. Då är det 262 tusen billigare vs en ny...
Jag skulle välja en begagnad performance 2019/2020
Skillnaden på LR kanske är mindre.
(Nej jag ska inte sälja min)
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.
Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
Dina kompisar är säkert fina människor men är dom kvantitativt eller kvalitativt signifikanta, frågar jag mig.
Tänk lite själv, du ska köpa en beg bil en har VP och den andra inte.. vilken väljer du?
Du missar poängen, vad jag tänker är irrelevant. Hur kommer marknaden att tänka? En KIA med värmepump eller en Tesla utan, vem vill jag vara, vad impar mest på grannarna osv osv.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.
Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.
Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.
Ungefär som att säga att jag köper hellre ett hus som värms med direktverkande el före ett som värms med värmepump.
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.
Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.
Ungefär som att säga att jag köper hellre ett hus som värms med direktverkande el före ett som värms med värmepump.
Jasså, verkligen?
Då har du inte fattat ett dugg av det som skrivits. Ingen har sagt att bilar med värmepump är sämre. Men att den bra skulle dra 1/5 som du skriver är rena fantasier.
Tror du på riktigt att du får ut 5 kW värme för varje kW el du kör in i värmepumpen i huset på vintern när det är -10˚?
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.
Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.
Ungefär som att säga att jag köper hellre ett hus som värms med direktverkande el före ett som värms med värmepump.
Jasså, verkligen?
Då har du inte fattat ett dugg av det som skrivits. Ingen har sagt att bilar med värmepump är sämre. Men att den bra skulle dra 1/5 som du skriver är rena fantasier.
Tror du på riktigt att du får ut 5 kW värme för varje kW el du kör in i värmepumpen i huset på vintern när det är -10˚?
Det är runt -10 som värmepumpens Coop börjar minska men då är den ändå bra mycket bättre än direktverkande el, och det är inte ofta vi har mer är -10 15 grader kallt ändå i Mellansverige.
Hur som helst så är det köparna som väljer och dom jag känner säger att en beg bil utan VP inte är intressant, så vi får väl se om några år hur beg marknaden ser ut för bilar utan VP. Valde själv bort Polestar just pga att den inte hade VP.
Det är runt -10 som värmepumpens Coop börjar minska men då är den ändå bra mycket bättre än direktverkande el, och det är inte ofta vi har mer är -10 15 grader kallt ändå i Mellansverige.
Hur som helst så är det köparna som väljer och dom jag känner säger att en beg bil utan VP inte är intressant, så vi får väl se om några år hur beg marknaden ser ut för bilar utan VP. Valde själv bort Polestar just pga att den inte hade VP.
Du har fel angående COP och både du och dina kompisar överskattar kraftigt värmepumpens betydelse i en bil.
Men som du säger så är det köparna som väljer, och det är vad de TROR snarare än FAKTA som avgör deras val. Så du kanske får rätt att bilar utan värmepump blir värdelösa.
I vintras körde jag Uppsala - Sundsvall i -15 grader. Det är en sträcka på 315 km längs E4. Det klarar min M3LR-20 utan VP, men inte så många mil till. Hur mycket längre tror du att en M3LR med VP hade kommit under sådana väderförhållanden?
Ang värmepump så ligger cop-värdet nog inte runt 5 i en bil utan snarare runt 3. Den är inte lika optimerad som en v-pump till hus eftersom den är begränsad tex till utrymmen och luftflöden mm.
Däremot kommer en bil med v-pump vara mer värd beg för gemene man, men för oss som kör ”utan” vet ju att det inte är så stor skillnad på förbrukning. Beror givetvis på korta/långa sträckor, garage och var man bor mm.
Att en värmepump till en bostad inte ger nån direkt besparing när det är riktigt kallt är sant, men större delen av året är det inte så kallt. Totalt sett sparar den därför energi. Jag tror det är den uppfattningen som ligger till grund för att folk värdesätter ordet "värmepump" i utrustningslistan för en bil.
Att en värmepump till en bostad inte ger nån direkt besparing när det är riktigt kallt är sant, men större delen av året är det inte så kallt. Totalt sett sparar den därför energi. Jag tror det är den uppfattningen som ligger till grund för att folk värdesätter ordet "värmepump" i utrustningslistan för en bil.
.. och tänker kanske inte på att när det verkligen har betydelse, i hög fart på långfärd, står uppvärmningen en nästan försumbar andel av energiförbrukningen.
Det är nog extremt få som kommer tänka på värmepump när de letar beggat.
Den absoluta majoriteten kommer fokusera på sådant man kan SE, såsom nya mittkonsolen, chrome delete etc.
Det är nog extremt få som kommer tänka på värmepump när de letar beggat.
Den absoluta majoriteten kommer fokusera på sådant man kan SE, såsom nya mittkonsolen, chrome delete etc.
De förbättringar som talar till mig är den förmodat tystare kupén och rattvärmen.
Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.
Men är det verkligen så liten prisskillnad.
Om jag bygger min model 3 performance idag så kostar den 857-70, dvs 787 för en performance med fsd och vinterdäck röd/vit.
En 2019-2020 med ~5000 mil är begärt pris på blocket ca 550-575. Säg att man får 525. Då är det 262 tusen billigare vs en ny...
Jag skulle välja en begagnad performance 2019/2020
Skillnaden på LR kanske är mindre.
(Nej jag ska inte sälja min)
Nu drar du ju iväg. FSD har uruselt andrahandsvärde och det är inte helt vanligt att man får med vinterdäck hos handlare när man köper begagnat.
Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Värmepump saknar i princip betydelse. Vad ger den lite mer range på vinter och lite mer buller? Skulle inte betala särskilt många extra kronor för det om det stod mellan två i övrigt lika bilar.
Man får alltid väldigt lite för extra utrustning. Begagnatköpare tittar mer på andra saker än Lill-lull. Jag mina ju själv när jag köpte begagnat och blev lite glatt överraskad att bilen hade GPS eller taklucka men det hade inte alls ingått i min sortering när jag letade upp bilen.