Normalt är tre år, men jag bytte bil (också till en ny M3 att ersätta gamla M3) redan efter endast två års leasing tack vare ändringen i skatt den 1/7. Misstänker att jag inte var ensam om det.taliz skrev:De flesta leasar väl på 3 år. Dvs många borde avslutas 2022. Men… såldes det fler 2019 än 2020?dd88 skrev:Finns mängder med nya bilar på blocket, tog du med dessa eller är det enbart begagnade?tor-ake skrev:Det är 122 Model 3 ute på annons just nu. Och 1037 st Volvo V60 årsmodell 2019 och nyare. Proportionerna verkar stämma, så jag skulle tro att det är precis som CrazyGang säger - helt normalt begbilflöde. Gissar på cirka 25.000 V60 sålda per år och 2.500 Model 3.
Jag tror att den stora vågen av begagnade Model 3 ligger något år bort.
De stora ”vågorna” blir nog avgasbilar. Nog allt färre som är intresserade av att köpa ut sina tidigare leasingbilar.
Många M3 till försäljning
Moderator: Redaktion
Re: Många M3 till försäljning
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Många M3 till försäljning
1600 kg dragkapacitet, hatchback och högre/markfrigång - där har du nog huvudorsakerna till att man byter till Y.pefreli skrev:Jag sålde min 3:a -19 nyligen för byte till en ny 3:a.
Jag vet inte varför andra väljer att sälja nu men för min del var det bra tajming tyckte jag. Bilen har fått lite fler funktioner/utrustning med tiden. Nästa år börjar det väl komma ut lite leasingbilar och jag tror inte att min TCO/mån hade blivit lägre bara för att jag fortsatt köra med den begagnade ett år till.
Dessutom tror jag att nästa byte lirar ganska bra med 4680 batteriet. Samt att klimatbonusen antagligen trappas ner (eller tas bort) om några år. Hoppas kunna nyttja det en gång till…Mycket spekulationer såklart….
Finns såklart de som byter till MY men i min värld är MY sämre på i princip alla parametrar utom storleken. Men jag har bara 2 barn och har inget behov av större bil. Så därför var beslutet enkelt för mig. Även om jag haft behov av större bil hade jag haft svårt att motivera ett prispåslag på 100 k.
Med det sagt har jag såklart förståelse för de som köper en MY för att de gillar SUV eller behöver större bil.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Många M3 till försäljning
Håller med på alla punkter, utom valet mellan att byta till ny M3. Jag bytte till MY denna veckan.pefreli skrev:Jag sålde min 3:a -19 nyligen för byte till en ny 3:a.
Jag vet inte varför andra väljer att sälja nu men för min del var det bra tajming tyckte jag. Bilen har fått lite fler funktioner/utrustning med tiden. Nästa år börjar det väl komma ut lite leasingbilar och jag tror inte att min TCO/mån hade blivit lägre bara för att jag fortsatt köra med den begagnade ett år till.
Dessutom tror jag att nästa byte lirar ganska bra med 4680 batteriet. Samt att klimatbonusen antagligen trappas ner (eller tas bort) om några år. Hoppas kunna nyttja det en gång till…Mycket spekulationer såklart….
Finns såklart de som byter till MY men i min värld är MY sämre på i princip alla parametrar utom storleken. Men jag har bara 2 barn och har inget behov av större bil. Så därför var beslutet enkelt för mig. Även om jag haft behov av större bil hade jag haft svårt att motivera ett prispåslag på 100 k.
Med det sagt har jag såklart förståelse för de som köper en MY för att de gillar SUV eller behöver större bil.
Övertygad om att den stora vågen börjar komma till senvåren. Tusentals M3-bilar som då har leasing som går ut. Tror dock inte det kommer påverka priserna supermycket om efterfrågan hänger med, vilket jag tror den gör.
Tycker Y är 75% mer praktisk och 25% mindre rolig.
Jag tillhör inte alls dem som ”vill sitta högt” och ska ha stor kombi som andrabil och stor suv som första bil.
Men tyckte 3:an var på gränsen med två bakåtvända bilstolar och vagn. Funkade absolut, men lite halvmeck att få in/ut stora tösen.
Dessutom händer det mig typ 4-6 gånger per år att jag inte får in en stor server eller skrivare i bagaget och får låna en annan bil när jag ska till kund. enbart för att bakluckan är lite snål, utrymmesmässigt hade det inte varit något problem.
Hade det inte varit för priset hade jag annars tagit en MS alla dagar i veckan. Men vill inte lägga riktigt så mycket pengar på bil i dagsläget.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Re: Många M3 till försäljning
Ja… självklart efter 2 år av att bilen strulat hela tiden så säljer jag den nuMatsM3 skrev:- Folk tröttnat på ev dålig kvalitet?
Nej, det är nog helt enkelt så att modellen har funnits ett tag på marknaden och då blir det naturligt att det även skapas en begagnat marknad.
Hade det varit så att kvalitén varit dålig och att man tröttnat på det ständiga laddandes hade nog bilen sålts tidigare när man fick tillbaka pengarna helt minus bonus.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Många M3 till försäljning
Jag tycker att det är extremt positivt att det äntligen börjar finnas en begagnatmarknad värt namnet!
Det har ju varit närapå öken fram tills för något år sedan bara… typ mest Leaf och Zoe ungefär…
Så nu kanske priserna på begagnat kan börja likna lite mer normala nivåer iaf
Det har ju varit närapå öken fram tills för något år sedan bara… typ mest Leaf och Zoe ungefär…
Så nu kanske priserna på begagnat kan börja likna lite mer normala nivåer iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Många M3 till försäljning
Jag sålde min trea i våras. Då var den ett år gammal. Eftersom begagnatpriserna är så höga är det attraktivt att sälja och köpa en ny igen.
Re: Många M3 till försäljning
Såg nu att min M3P som jag sålde i oktober förra året gått på export i augusti.
Den stod alltså hos handlaren i 10 månader.
Den stod alltså hos handlaren i 10 månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Många M3 till försäljning
En ny Model 3 LR kostar från 570 tkr inklusive leveransavgift och klimatbonus.
En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?
Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?
Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
Re: Många M3 till försäljning
Kommer snart att finnas av begagnade M3or då många inte har råd att ha kvar dom efter 3år perioden går ut. Många kastade in 20% plus klimatbonus och amorterade från den nivån till 50% med låg ränta tex 0.25 - 1.99% under dom första 3 åren.
Sen skall bilen omfinansieras och då är det svårare att få samma bra ränta och sedan skall man amortera på resterande 50% om man inte vill kasta in en handpenning på140k plus motsvarande summa för klimatbonus för att komma ner i samma månadskostnad, men även om man kan slänga in dom pengarna så får man nog räkna med ränta på 3.5%.
Tror många måste sälja bilen med en tår i ögat efter år 3.
Sen skall bilen omfinansieras och då är det svårare att få samma bra ränta och sedan skall man amortera på resterande 50% om man inte vill kasta in en handpenning på140k plus motsvarande summa för klimatbonus för att komma ner i samma månadskostnad, men även om man kan slänga in dom pengarna så får man nog räkna med ränta på 3.5%.
Tror många måste sälja bilen med en tår i ögat efter år 3.
Re: Många M3 till försäljning
Eller så förlänger man leasingen ett år i taget och har kvar sin leasingavgift, dock högre försäkringskostnad och kanske lite högre räntaM3170 skrev:Kommer snart att finnas av begagnade M3or då många inte har råd att ha kvar dom efter 3år perioden går ut. Många kastade in 20% plus klimatbonus och amorterade från den nivån till 50% med låg ränta tex 0.25 - 1.99% under dom första 3 åren.
Sen skall bilen omfinansieras och då är det svårare att få samma bra ränta och sedan skall man amortera på resterande 50% om man inte vill kasta in en handpenning på140k plus motsvarande summa för klimatbonus för att komma ner i samma månadskostnad, men även om man kan slänga in dom pengarna så får man nog räkna med ränta på 3.5%.
Tror många måste sälja bilen med en tår i ögat efter år 3.
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Re: Många M3 till försäljning
Ursäkta, men nu räknar du helt galet. Du behöver ju betala värdeminskningen från 50%, säg 50% på tre år. 50% av 50% är bara 25%.
Om bilen kostade 560', restvärde 280' och nytt restvärde 140' efter 36 månader blir det per månad 3888 kr/månad plus ränta.
Om bilen kostade 560', restvärde 280' och nytt restvärde 140' efter 36 månader blir det per månad 3888 kr/månad plus ränta.
Re: Många M3 till försäljning
Fick 469 av Tesla när jag bytte in, men oftast så betalar de inte lika bra som andra bilhandlare (hade dock för mycket att göra på jobbet, så hann inte krångla eller lägga tid på det för några 20-30 papps extra skull som är försumbart om man har bilen på firman).MWall skrev:En ny Model 3 LR kostar från 570 tkr inklusive leveransavgift och klimatbonus.
En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?
Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Många M3 till försäljning
Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Många M3 till försäljning
Frågade jag om vad du fick? Jag skrev vad jag tyckte var rimligt och vad jag tror marknaden kommer gå mot nu. Rekommenderar sälj på alla Model 3 i dagsläget.martinot skrev:Fick 469 av Tesla när jag bytte in, men oftast så betalar de inte lika bra som andra bilhandlare (hade dock för mycket att göra på jobbet, så hann inte krångla eller lägga tid på det för några 20-30 papps extra skull som är försumbart om man har bilen på firman).MWall skrev:En ny Model 3 LR kostar från 570 tkr inklusive leveransavgift och klimatbonus.
En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?
Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
Re: Många M3 till försäljning
Ahh. Ok.MWall skrev:Rekommenderar sälj på alla Model 3 i dagsläget.
Har någon frågat om din rekommendation?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Många M3 till försäljning
Bullshit. Var samma med Model S förut. Sen sjönk priserna ihop som en sufflé. Delvis tack vare Tesla själva. Nu är turen kommen till Model 3. Tror prisläget på begagnade kommer vara normaliserat inom ett år.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Re: Många M3 till försäljning
Se det som ett gratis tips och kvitto på att du gjorde rätt som bytte till en ny i somras.martinot skrev:Ahh. Ok.MWall skrev:Rekommenderar sälj på alla Model 3 i dagsläget.
Har någon frågat om din rekommendation?
Re: Många M3 till försäljning
Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Re: Många M3 till försäljning
Här tror jag att bonus-malus i många fall kan ha bidragit till att höja värdet på fossilbilar som inte har den extra skatten (men det är bara en gissning).M3170 skrev:Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Många M3 till försäljning
Det är skitbra andrahandsvärde på fossilbilar nuförtiden. Mycket på grund av bonus/malus. Folk hatar verkligen att betala just skatt.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Re: Många M3 till försäljning
Min XC60 gick på export till Holland och annonserades för 39.000 € typ 20.000 mindre än jag köpte den för 4+ år sedan, den såldes på en vecka typ. Företaget inriktade sig på att importera välservade Volvo bensinbilar.
Kommer att gråta om jag skulle behöva sälja men Tesla om ca 4 år
Kommer att gråta om jag skulle behöva sälja men Tesla om ca 4 år
Re: Många M3 till försäljning
Hur mkt betalade du i bensin, skatt och service på den tiden?M3170 skrev:Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Många M3 till försäljning
Jämfört med min Tesla M3 som jag laddar gratis var det väldigt dyrt att äga min Volvo, sista året körde jag bara 600mil pga Corona men när service lampan tändes så fick jag betala nästan 3000kr för en begränsad service. Sådana kostens slipper man med Teslan.taliz skrev:Hur mkt betalade du i bensin, skatt och service på den tiden?M3170 skrev:Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Re: Många M3 till försäljning
Ja, och det är ju lång leveranstid på många (de flesta?) bilar. Och råvaror och fraktkostnader har skjutit i höjden. Nya bilar kommer snart att bli dyrare, liksom allt annat.MWall skrev:Det är skitbra andrahandsvärde på fossilbilar nuförtiden. Mycket på grund av bonus/malus. Folk hatar verkligen att betala just skatt.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Många M3 till försäljning
Hörde igår tex att plåt (till tak) går upp 35% från 1:a oktober… skaplig höjning och det är dessutom inte denElof skrev:Ja, och det är ju lång leveranstid på många (de flesta?) bilar. Och råvaror och fraktkostnader har skjutit i höjden. Nya bilar kommer snart att bli dyrare, liksom allt annat.MWall skrev:Det är skitbra andrahandsvärde på fossilbilar nuförtiden. Mycket på grund av bonus/malus. Folk hatar verkligen att betala just skatt.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
första större i år.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19