Många M3 till försäljning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av HenrikC »

Ursäkta, men nu räknar du helt galet. Du behöver ju betala värdeminskningen från 50%, säg 50% på tre år. 50% av 50% är bara 25%.

Om bilen kostade 560', restvärde 280' och nytt restvärde 140' efter 36 månader blir det per månad 3888 kr/månad plus ränta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
En ny Model 3 LR kostar från 570 tkr inklusive leveransavgift och klimatbonus.

En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?

Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
Fick 469 av Tesla när jag bytte in, men oftast så betalar de inte lika bra som andra bilhandlare (hade dock för mycket att göra på jobbet, så hann inte krångla eller lägga tid på det för några 20-30 papps extra skull som är försumbart om man har bilen på firman).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av holden »

Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
En ny Model 3 LR kostar från 570 tkr inklusive leveransavgift och klimatbonus.

En 2 år gammal som är bullrigare, saknar rattvärme och värmepump, har ett något mindre batteri osv osv borde ligga på ca 75% av nypris tycker jag. Vad blir det? 427' va?

Vad kostar en 2 år gammal LR? Runt 469' verkar vara ett ganska vanligt pris hos handlare. Det är 82% av nypriset. Jag tycker det är väldigt mycket. Men det kanske går att pruta 20-30'? Då börjar det väl bli acceptabelt.
Fick 469 av Tesla när jag bytte in, men oftast så betalar de inte lika bra som andra bilhandlare (hade dock för mycket att göra på jobbet, så hann inte krångla eller lägga tid på det för några 20-30 papps extra skull som är försumbart om man har bilen på firman).
Frågade jag om vad du fick? Jag skrev vad jag tyckte var rimligt och vad jag tror marknaden kommer gå mot nu. Rekommenderar sälj på alla Model 3 i dagsläget.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Rekommenderar sälj på alla Model 3 i dagsläget.
Ahh. Ok.

Har någon frågat om din rekommendation?

;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Bullshit. Var samma med Model S förut. Sen sjönk priserna ihop som en sufflé. Delvis tack vare Tesla själva. Nu är turen kommen till Model 3. Tror prisläget på begagnade kommer vara normaliserat inom ett år.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Rekommenderar sälj på alla Model 3 i dagsläget.
Ahh. Ok.

Har någon frågat om din rekommendation?

;)
Se det som ett gratis tips och kvitto på att du gjorde rätt som bytte till en ny i somras. ;)
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av M3170 »

holden skrev:
Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av martinot »

M3170 skrev:
holden skrev:
Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.
Här tror jag att bonus-malus i många fall kan ha bidragit till att höja värdet på fossilbilar som inte har den extra skatten (men det är bara en gissning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Det är skitbra andrahandsvärde på fossilbilar nuförtiden. Mycket på grund av bonus/malus. Folk hatar verkligen att betala just skatt.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av M3170 »

Min XC60 gick på export till Holland och annonserades för 39.000 € typ 20.000 mindre än jag köpte den för 4+ år sedan, den såldes på en vecka typ. Företaget inriktade sig på att importera välservade Volvo bensinbilar.

Kommer att gråta om jag skulle behöva sälja men Tesla om ca 4 år :roll:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av taliz »

M3170 skrev:
holden skrev:
Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.
Hur mkt betalade du i bensin, skatt och service på den tiden?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av M3170 »

taliz skrev:
M3170 skrev:
holden skrev:
Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.
Hur mkt betalade du i bensin, skatt och service på den tiden?
Jämfört med min Tesla M3 som jag laddar gratis var det väldigt dyrt att äga min Volvo, sista året körde jag bara 600mil pga Corona men när service lampan tändes så fick jag betala nästan 3000kr för en begränsad service. Sådana kostens slipper man med Teslan.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Elof »

MWall skrev:
holden skrev:
Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Det är skitbra andrahandsvärde på fossilbilar nuförtiden. Mycket på grund av bonus/malus. Folk hatar verkligen att betala just skatt.
Ja, och det är ju lång leveranstid på många (de flesta?) bilar. Och råvaror och fraktkostnader har skjutit i höjden. Nya bilar kommer snart att bli dyrare, liksom allt annat.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Bjelke »

Elof skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Det är skitbra andrahandsvärde på fossilbilar nuförtiden. Mycket på grund av bonus/malus. Folk hatar verkligen att betala just skatt.
Ja, och det är ju lång leveranstid på många (de flesta?) bilar. Och råvaror och fraktkostnader har skjutit i höjden. Nya bilar kommer snart att bli dyrare, liksom allt annat.
Hörde igår tex att plåt (till tak) går upp 35% från 1:a oktober… skaplig höjning och det är dessutom inte den
första större i år.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av holden »

Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av holden »

MWall skrev:
holden skrev:
Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.
Man kanske ibland får försöka se bortom sina egna förutsättningar. För oss som företagsleasar är 100 tkr försumbart, så icke för majoriteten av de som i framtiden ska köpa elbilar.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av M3170 »

Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av holden »

M3170 skrev:
Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Vad baserar du det på? Av alla rutiga och randiga skäl som folk har för att välja bil lär det komma extremt långt ner på listan.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Maw »

M3170 skrev:
Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Tror du verkligen det? Det är nog pga fördomar i så fall..

Hur stor betydelse har egentligen VP? Det är väl bara vid kortare resor när det är lagom kallt som den har någon större effekt på förbrukningen. Vid långresor eller rejäl kyla går det nog lika bra utan.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av jonasl »

Det, precis som megacasting i model y, tror jag kommer påverka begagnatpriserna väldigt lite. Gemene man har helt enkelt inte koll på såna detaljer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av M3170 »

Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av holden »

M3170 skrev:
Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
Dina kompisar är säkert fina människor men är dom kvantitativt eller kvalitativt signifikanta, frågar jag mig.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av M3170 »

Mina vänner kanske inte speglar verkligheten till 100%, men vi får väl se hur det blir i framtiden när det finns många beg bilar med och utan VP.

Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Skriv svar