Många M3 till försäljning
Moderator: Redaktion
Re: Många M3 till försäljning
Min XC60 gick på export till Holland och annonserades för 39.000 € typ 20.000 mindre än jag köpte den för 4+ år sedan, den såldes på en vecka typ. Företaget inriktade sig på att importera välservade Volvo bensinbilar.
Kommer att gråta om jag skulle behöva sälja men Tesla om ca 4 år
Kommer att gråta om jag skulle behöva sälja men Tesla om ca 4 år
Re: Många M3 till försäljning
Hur mkt betalade du i bensin, skatt och service på den tiden?M3170 skrev:Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Många M3 till försäljning
Jämfört med min Tesla M3 som jag laddar gratis var det väldigt dyrt att äga min Volvo, sista året körde jag bara 600mil pga Corona men när service lampan tändes så fick jag betala nästan 3000kr för en begränsad service. Sådana kostens slipper man med Teslan.taliz skrev:Hur mkt betalade du i bensin, skatt och service på den tiden?M3170 skrev:Nja gäller inte alla fosilbilar, köpte en ny XC60 och sålde den i våras efter att ha ägt den i 4 år och 4 månader exakt och jag sålde den på KVD för 130.000 mindre än jag köpte den för. Är övertygad om att jag kommer förlora betydligt mer på min M3 på samma tidsperiod.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
Re: Många M3 till försäljning
Ja, och det är ju lång leveranstid på många (de flesta?) bilar. Och råvaror och fraktkostnader har skjutit i höjden. Nya bilar kommer snart att bli dyrare, liksom allt annat.MWall skrev:Det är skitbra andrahandsvärde på fossilbilar nuförtiden. Mycket på grund av bonus/malus. Folk hatar verkligen att betala just skatt.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Många M3 till försäljning
Hörde igår tex att plåt (till tak) går upp 35% från 1:a oktober… skaplig höjning och det är dessutom inte denElof skrev:Ja, och det är ju lång leveranstid på många (de flesta?) bilar. Och råvaror och fraktkostnader har skjutit i höjden. Nya bilar kommer snart att bli dyrare, liksom allt annat.MWall skrev:Det är skitbra andrahandsvärde på fossilbilar nuförtiden. Mycket på grund av bonus/malus. Folk hatar verkligen att betala just skatt.holden skrev:Man är van vid enormt värdetapp på fossilbilar första åren pga alla dyra servicar som kommer med ökade mil, det drabbar inte elbilar vilket jag tror förklarar de synbart höga andrahandsvärdena.
första större i år.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Många M3 till försäljning
Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Många M3 till försäljning
Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.holden skrev:Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Re: Många M3 till försäljning
Man kanske ibland får försöka se bortom sina egna förutsättningar. För oss som företagsleasar är 100 tkr försumbart, så icke för majoriteten av de som i framtiden ska köpa elbilar.MWall skrev:Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.holden skrev:Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Många M3 till försäljning
Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Re: Många M3 till försäljning
Vad baserar du det på? Av alla rutiga och randiga skäl som folk har för att välja bil lär det komma extremt långt ner på listan.M3170 skrev:Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Många M3 till försäljning
Tror du verkligen det? Det är nog pga fördomar i så fall..M3170 skrev:Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Hur stor betydelse har egentligen VP? Det är väl bara vid kortare resor när det är lagom kallt som den har någon större effekt på förbrukningen. Vid långresor eller rejäl kyla går det nog lika bra utan.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Många M3 till försäljning
Det, precis som megacasting i model y, tror jag kommer påverka begagnatpriserna väldigt lite. Gemene man har helt enkelt inte koll på såna detaljer.
Model Y LR AWD 2022
Re: Många M3 till försäljning
Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
Re: Många M3 till försäljning
Dina kompisar är säkert fina människor men är dom kvantitativt eller kvalitativt signifikanta, frågar jag mig.M3170 skrev:Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Många M3 till försäljning
Mina vänner kanske inte speglar verkligheten till 100%, men vi får väl se hur det blir i framtiden när det finns många beg bilar med och utan VP.
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Många M3 till försäljning
Men är det verkligen så liten prisskillnad.MWall skrev:Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.holden skrev:Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Om jag bygger min model 3 performance idag så kostar den 857-70, dvs 787 för en performance med fsd och vinterdäck röd/vit.
En 2019-2020 med ~5000 mil är begärt pris på blocket ca 550-575. Säg att man får 525. Då är det 262 tusen billigare vs en ny...
Jag skulle välja en begagnad performance 2019/2020
Skillnaden på LR kanske är mindre.
(Nej jag ska inte sälja min)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Många M3 till försäljning
Tänk lite själv, du ska köpa en beg bil en har VP och den andra inte.. vilken väljer du?holden skrev:Dina kompisar är säkert fina människor men är dom kvantitativt eller kvalitativt signifikanta, frågar jag mig.M3170 skrev:Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
Re: Många M3 till försäljning
Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.M3170 skrev:Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Re: Många M3 till försäljning
Du missar poängen, vad jag tänker är irrelevant. Hur kommer marknaden att tänka? En KIA med värmepump eller en Tesla utan, vem vill jag vara, vad impar mest på grannarna osv osv.M3170 skrev:Tänk lite själv, du ska köpa en beg bil en har VP och den andra inte.. vilken väljer du?holden skrev:Dina kompisar är säkert fina människor men är dom kvantitativt eller kvalitativt signifikanta, frågar jag mig.M3170 skrev:Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3628
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Många M3 till försäljning
Jag väljer den som är tyst vid förvärmning så inte grannarna tror det är en fossilbil.M3170 skrev:Tänk lite själv, du ska köpa en beg bil en har VP och den andra inte.. vilken väljer du?holden skrev:Dina kompisar är säkert fina människor men är dom kvantitativt eller kvalitativt signifikanta, frågar jag mig.M3170 skrev:Tiden får utvisa det, men har kompisar som letar begagnade el-bilar som säger att en bil utan VP inte är intressant tyvärr.
Men dom kommer ha olika priser pga årsmodell. Finns INGEN Tesla innan 2021 som har VP.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Många M3 till försäljning
Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.Maw skrev:Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.M3170 skrev:Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Många M3 till försäljning
Ungefär som att säga att jag köper hellre ett hus som värms med direktverkande el före ett som värms med värmepump.Nicke Nyfiken skrev:Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.Maw skrev:Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.M3170 skrev:Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Många M3 till försäljning
Jasså, verkligen?M3170 skrev:Ungefär som att säga att jag köper hellre ett hus som värms med direktverkande el före ett som värms med värmepump.Nicke Nyfiken skrev:Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.Maw skrev:Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.M3170 skrev:Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Då har du inte fattat ett dugg av det som skrivits. Ingen har sagt att bilar med värmepump är sämre. Men att den bra skulle dra 1/5 som du skriver är rena fantasier.
Tror du på riktigt att du får ut 5 kW värme för varje kW el du kör in i värmepumpen i huset på vintern när det är -10˚?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Många M3 till försäljning
Nicke Nyfiken skrev:Jasså, verkligen?M3170 skrev:Ungefär som att säga att jag köper hellre ett hus som värms med direktverkande el före ett som värms med värmepump.Nicke Nyfiken skrev:Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.Maw skrev:Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.M3170 skrev:Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Då har du inte fattat ett dugg av det som skrivits. Ingen har sagt att bilar med värmepump är sämre. Men att den bra skulle dra 1/5 som du skriver är rena fantasier.
Tror du på riktigt att du får ut 5 kW värme för varje kW el du kör in i värmepumpen i huset på vintern när det är -10˚?
Det är runt -10 som värmepumpens Coop börjar minska men då är den ändå bra mycket bättre än direktverkande el, och det är inte ofta vi har mer är -10 15 grader kallt ändå i Mellansverige.
Hur som helst så är det köparna som väljer och dom jag känner säger att en beg bil utan VP inte är intressant, så vi får väl se om några år hur beg marknaden ser ut för bilar utan VP. Valde själv bort Polestar just pga att den inte hade VP.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Många M3 till försäljning
Du har fel angående COP och både du och dina kompisar överskattar kraftigt värmepumpens betydelse i en bil.M3170 skrev:
Det är runt -10 som värmepumpens Coop börjar minska men då är den ändå bra mycket bättre än direktverkande el, och det är inte ofta vi har mer är -10 15 grader kallt ändå i Mellansverige.
Hur som helst så är det köparna som väljer och dom jag känner säger att en beg bil utan VP inte är intressant, så vi får väl se om några år hur beg marknaden ser ut för bilar utan VP. Valde själv bort Polestar just pga att den inte hade VP.
Men som du säger så är det köparna som väljer, och det är vad de TROR snarare än FAKTA som avgör deras val. Så du kanske får rätt att bilar utan värmepump blir värdelösa.
Model Y P
Model S P
Model S P