Många M3 till försäljning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5174
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev:
M3170 skrev:
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.
Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av M3170 »

Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
M3170 skrev:
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.
Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.
Ungefär som att säga att jag köper hellre ett hus som värms med direktverkande el före ett som värms med värmepump.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5174
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

M3170 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
M3170 skrev:
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.
Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.
Ungefär som att säga att jag köper hellre ett hus som värms med direktverkande el före ett som värms med värmepump.
Jasså, verkligen?

Då har du inte fattat ett dugg av det som skrivits. Ingen har sagt att bilar med värmepump är sämre. Men att den bra skulle dra 1/5 som du skriver är rena fantasier.

Tror du på riktigt att du får ut 5 kW värme för varje kW el du kör in i värmepumpen i huset på vintern när det är -10˚?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av M3170 »

Nicke Nyfiken skrev:
M3170 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Maw skrev:
M3170 skrev:
Spelar väl ingen roll om det är långa eller korta resor, VP är lika effektiv som en som värmer sitt hus typ du skickar in 1Kw el och får ut 5Kw värme från den. Så den drar ca 20% el jämfört mot en bil utan VP
Vid korta resor i kallt väder så är uppvärmningen av den kalla bilen en mycket större andel av den totala energiåtgången än vid långa resor där den initiala uppvärmningen slås ut på en längre sträcka. Att hålla en redan varm bil varm vid t ex 0 graders utetemperatur kräver ganska lite energi i förhållande till framridningen av bilen. Det är därför som VP inte har så stor påverkan på räckvidden vid långresor.
Och värmepumpens verkningsgrad sjunker med temperaturen. Så när den behövs som mest ger den som minst besparing.
Ungefär som att säga att jag köper hellre ett hus som värms med direktverkande el före ett som värms med värmepump.
Jasså, verkligen?

Då har du inte fattat ett dugg av det som skrivits. Ingen har sagt att bilar med värmepump är sämre. Men att den bra skulle dra 1/5 som du skriver är rena fantasier.

Tror du på riktigt att du får ut 5 kW värme för varje kW el du kör in i värmepumpen i huset på vintern när det är -10˚?

Det är runt -10 som värmepumpens Coop börjar minska men då är den ändå bra mycket bättre än direktverkande el, och det är inte ofta vi har mer är -10 15 grader kallt ändå i Mellansverige.

Hur som helst så är det köparna som väljer och dom jag känner säger att en beg bil utan VP inte är intressant, så vi får väl se om några år hur beg marknaden ser ut för bilar utan VP. Valde själv bort Polestar just pga att den inte hade VP.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5174
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

M3170 skrev:

Det är runt -10 som värmepumpens Coop börjar minska men då är den ändå bra mycket bättre än direktverkande el, och det är inte ofta vi har mer är -10 15 grader kallt ändå i Mellansverige.

Hur som helst så är det köparna som väljer och dom jag känner säger att en beg bil utan VP inte är intressant, så vi får väl se om några år hur beg marknaden ser ut för bilar utan VP. Valde själv bort Polestar just pga att den inte hade VP.
Du har fel angående COP och både du och dina kompisar överskattar kraftigt värmepumpens betydelse i en bil.

Men som du säger så är det köparna som väljer, och det är vad de TROR snarare än FAKTA som avgör deras val. Så du kanske får rätt att bilar utan värmepump blir värdelösa.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Niklas Z »

I vintras körde jag Uppsala - Sundsvall i -15 grader. Det är en sträcka på 315 km längs E4. Det klarar min M3LR-20 utan VP, men inte så många mil till. Hur mycket längre tror du att en M3LR med VP hade kommit under sådana väderförhållanden?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Black »

Ang värmepump så ligger cop-värdet nog inte runt 5 i en bil utan snarare runt 3. Den är inte lika optimerad som en v-pump till hus eftersom den är begränsad tex till utrymmen och luftflöden mm.
Däremot kommer en bil med v-pump vara mer värd beg för gemene man, men för oss som kör ”utan” vet ju att det inte är så stor skillnad på förbrukning. Beror givetvis på korta/långa sträckor, garage och var man bor mm.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Dinsdale »

Att en värmepump till en bostad inte ger nån direkt besparing när det är riktigt kallt är sant, men större delen av året är det inte så kallt. Totalt sett sparar den därför energi. Jag tror det är den uppfattningen som ligger till grund för att folk värdesätter ordet "värmepump" i utrustningslistan för en bil.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Elof »

Dinsdale skrev:
Att en värmepump till en bostad inte ger nån direkt besparing när det är riktigt kallt är sant, men större delen av året är det inte så kallt. Totalt sett sparar den därför energi. Jag tror det är den uppfattningen som ligger till grund för att folk värdesätter ordet "värmepump" i utrustningslistan för en bil.
.. och tänker kanske inte på att när det verkligen har betydelse, i hög fart på långfärd, står uppvärmningen en nästan försumbar andel av energiförbrukningen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

Värmepump är inte så viktigt. Allt annat lika är det såklart bra men jag skulle inte offra nånting annat jag vill ha för den.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av taliz »

Det är nog extremt få som kommer tänka på värmepump när de letar beggat.
Den absoluta majoriteten kommer fokusera på sådant man kan SE, såsom nya mittkonsolen, chrome delete etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Det är nog extremt få som kommer tänka på värmepump när de letar beggat.
Den absoluta majoriteten kommer fokusera på sådant man kan SE, såsom nya mittkonsolen, chrome delete etc.

De förbättringar som talar till mig är den förmodat tystare kupén och rattvärmen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av MWall »

Tellus skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Som vanligt är det många åsikter om vad saker borde kosta baserat på slutledningar utifrån egna teser. Om en bil faktiskt såldes för 469 så borde den inte gjort det osv. Marknaden har alltså fel. Jag tycker också att andrahandspriserna ligger över vad jag själv skulle betala, men uppenbarligen möter tillgången efterfrågan. Endast totalitära stater med femårsplaner kan styra vad limpan ska kosta.
Vi får väl se. Jag uttalar mig bara om vad jag tycker. Skulle aldrig köpa en 2019 Model 3 när man får en ny för bara lite mer. Finns egentligen inget som talar mot att jag får rätt med tiden. Tillfällig hajp är en sak.
Men är det verkligen så liten prisskillnad.
Om jag bygger min model 3 performance idag så kostar den 857-70, dvs 787 för en performance med fsd och vinterdäck röd/vit.
En 2019-2020 med ~5000 mil är begärt pris på blocket ca 550-575. Säg att man får 525. Då är det 262 tusen billigare vs en ny...
Jag skulle välja en begagnad performance 2019/2020
Skillnaden på LR kanske är mindre.
(Nej jag ska inte sälja min) :)

Nu drar du ju iväg. FSD har uruselt andrahandsvärde och det är inte helt vanligt att man får med vinterdäck hos handlare när man köper begagnat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av LarsL »

M3170 skrev:
Tyvärr är det så att begagnade elbilar utan värmepump kommer att ha mycket sämre andrahandsvärde, lite som bilar i början på 00talet som inte hade ac.
Värmepump saknar i princip betydelse. Vad ger den lite mer range på vinter och lite mer buller? Skulle inte betala särskilt många extra kronor för det om det stod mellan två i övrigt lika bilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av LarsL »

Man får alltid väldigt lite för extra utrustning. Begagnatköpare tittar mer på andra saker än Lill-lull. Jag mina ju själv när jag köpte begagnat och blev lite glatt överraskad att bilen hade GPS eller taklucka men det hade inte alls ingått i min sortering när jag letade upp bilen.
teslaTT
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 maj 2019 19:06

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av teslaTT »

Kan bekräfta det här med extrautrustning. Har precis köpt begagnad M3 och konstaterade samma om man jämför mot ny lagerbil hos Tesla.

Om man ska köpa allt standard då kan man lika väl köpa en ny. Det blir inte mycket dyrare, kanske 20k när jag kollade senast med klimatbonus. Nackdelen är viss väntetid. Vill man ha FSD, 19 fälgar mm då tjänar man på att köpa begagnad. Priset är bara marginellt högre på dessa bilar begagnat jämfört med standard. Har för mig jag räknade ut ca 120k lägre pris på min M3a som gått runt 3000 mil jämfört mot ny med samma extrautrustning. Tyckte det var godkänt, dock ingen pangdeal.

Priserna har stått sig väl helt klart.

M3P får ses som det ultimata extra paketet, den tappar allra mest och är svårast att sälja verkar det som. Dessa annonser ligger kvar längst.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Fredrik j »

Viktigast för andrahandsvärdet på en bil, efter obligatoriska ettan kvalitetsryktet, är att den begagnade bilen inte skiljer sig radikalt från en ny. Begvärden sjunker ju när nya modeller lanseras. Och andra sidan kan nybilsförsäljningen påverkas av att en ny är för lik en begagnad. Svår balansgång för en tillverkare.
Facelift efter fyra år och ny modell efter ca åtta har branschen använt. Jag tror inte det har/kommer förändras.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Viktigast för andrahandsvärdet på en bil, efter obligatoriska ettan kvalitetsryktet, är att den begagnade bilen inte skiljer sig radikalt från en ny. Begvärden sjunker ju när nya modeller lanseras. Och andra sidan kan nybilsförsäljningen påverkas av att en ny är för lik en begagnad. Svår balansgång för en tillverkare.
Facelift efter fyra år och ny modell efter ca åtta har branschen använt. Jag tror inte det har/kommer förändras.
För dig kanske? Kikar man på blocket så förändras inte priserna noterbart när det kommer en ny modell. Det är snarare en rätt linjär kurva främst baserat på ålder och mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Många M3 till försäljning

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Viktigast för andrahandsvärdet på en bil, efter obligatoriska ettan kvalitetsryktet, är att den begagnade bilen inte skiljer sig radikalt från en ny. Begvärden sjunker ju när nya modeller lanseras. Och andra sidan kan nybilsförsäljningen påverkas av att en ny är för lik en begagnad. Svår balansgång för en tillverkare.
Facelift efter fyra år och ny modell efter ca åtta har branschen använt. Jag tror inte det har/kommer förändras.
För dig kanske? Kikar man på blocket så förändras inte priserna noterbart när det kommer en ny modell. Det är snarare en rätt linjär kurva främst baserat på ålder och mil.
Ja, jag utgår givetvis från mina egna betraktelser. På längre sikt sjunker ju värdet enligt en kurva som ju inte är speciellt linjär (ju äldre bilen blir får skicket större betydelse än mil/ålder) men som går att förutse.
Jag menar plötsliga svängningar. Det höga andrahandsvärdet på model3 tror jag beror på att kunderna tycker det är samma bil som fortfarande säljs ny. Estetiskt är det ju liten skillnad.
Skriv svar