Sida 1 av 2

3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 11:46
av dstr
Ni(snart vi) som kör på bana - vad har ni ändrat på bilen och vad kör ni för tider?

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 11:49
av dd88
Finns lite att läsa på rejsa:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119563

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 11:50
av taliz
Finns nån gammal tråd nånstans.
Byta till bredare racedäck är ju ett tips.
265 ska gå på även fram utan problem.
Minns inte märket dock.
Sen är det väl bromsbelägg.

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 11:52
av dstr
dd88 skrev:
Finns lite att läsa på rejsa:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119563
Kul! Vad har du kört på Mantorp respektive Gälleråsen? (inte för att det är en tävling, men...) ;)

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 11:54
av taliz

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 13:03
av dd88
dstr skrev:
dd88 skrev:
Finns lite att läsa på rejsa:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119563
Kul! Vad har du kört på Mantorp respektive Gälleråsen? (inte för att det är en tävling, men...) ;)
Inte jag som postat, sprang bara på den när jag läste annat

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 14:05
av Alfa
dstr skrev:
Ni(snart vi) som kör på bana - vad har ni ändrat på bilen och vad kör ni för tider?
Det stora problemet är camber fram. Däcken förstörs annars tyvärr.

Problem två är att man bara kommer mellan tre och fyra mil innan batteriet är slut. Det krävs alltså snabbladdare i anslutning banan för att det ska gå att köra längre än 20 minuter.

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 14:18
av fth
Alfa skrev:
Problem två är att man bara kommer mellan tre och fyra mil innan batteriet är slut.
Kan det verkligen stämma? Menar du att bilen drar typ 25 kWh/mil på bana? :? :o

Det är ju typ 15 ggr mer än normalt, räknar man med att dom tre milen avverkas i en genomsnittlig hastighet på 160 km/h skulle det innebära en snitteffekt på 400 kW, jag har mycket svårt att tro att batterier, motorer, ledningar etc klarar det?

/fth

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 14:20
av dstr
fth skrev:
Alfa skrev:
Problem två är att man bara kommer mellan tre och fyra mil innan batteriet är slut.
Kan det verkligen stämma? Menar du att bilen drar typ 25 kWh/mil på bana? :? :o

Det är ju typ 15 ggr mer än normalt, räknar man med att dom tre milen avverkas i en genomsnittlig hastighet på 160 km/h skulle det innebära en snitteffekt på 400 kW, jag har mycket svårt att tro att batterier, motorer, ledningar etc klarar det?

/fth
Nej, det är inte rimligt.

Alfa: hur många varv har du kört på bana?

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 14:25
av Niklas Z
fth skrev:
Alfa skrev:
Problem två är att man bara kommer mellan tre och fyra mil innan batteriet är slut.
Kan det verkligen stämma? Menar du att bilen drar typ 25 kWh/mil på bana? :? :o

Det är ju typ 15 ggr mer än normalt, räknar man med att dom tre milen avverkas i en genomsnittlig hastighet på 160 km/h skulle det innebära en snitteffekt på 400 kW, jag har mycket svårt att tro att batterier, motorer, ledningar etc klarar det?

/fth
Snitthastighet på 160 km/h är inte alls rimligt. Strax över 100 km/h är mer rimligt, men det beror på vilken bana körningen skedde.

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 14:33
av fth
Niklas Z skrev:
Snitthastighet på 160 km/h är inte alls rimligt. Strax över 100 km/h är mer rimligt, men det beror på vilken bana körningen skedde.
Jag bara drog till med en hastighet, med 100 km/h blir snitteffekten 250 kW, inte heller det klarar väl bilen av non-stop i 18 minuter?

/fth

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 14:39
av dstr
Plaids rekordvarv runt ringen hade en snittfart på 160 knyck. De tiderna/ambitionsnivån har iaf inte jag...

Jag är ute efter att slå mina personbästa på Mantorp, Gälleråsen och Poznan. 1,29, 1,16 och 1,47. Tar jag mig till ringen så är jag nöjd med ngt under 9 minuter.

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 14:39
av fth
Jag tittade på några POV-videos från Model 3 på Nürburgring, det ser ut som att ett (mycket snabbt) varv kostar c:a 30% SoC, lite mer rimligt. ;)

/fth

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 15 sep 2021 15:15
av dstr
Niklas Z skrev:
Snitthastighet på 160 km/h är inte alls rimligt. Strax över 100 km/h är mer rimligt, men det beror på vilken bana körningen skedde.
I min Ferrari 458 (570hk) så snittade jag 96km/h på Gälleråsen på mitt snabbaste varv.

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 18 sep 2021 08:44
av Elof
Körde M3P på Gotland Ring. Imponerande bil på de flesta vis (och banan är fantastisk!), men man kan tyvärr omöjligen köra så mycket man vill under ett halvdagspass.
Bromspedalen sjunker närmare botten efter ett par varv, men det går säkert att förbättra med ganska enkla komponentbyten. Värre då att energinivån sjunker så förskräckligt fort. Man måste ju ha lite kvar till hemfärden också. Det finns dock ett gäng 11kW laddboxar, bra om man skulle råka förköra sig.
Märkligt nog hängde de flesta porscheägare mer än vi i depån och verkade nästan mer intresserade av att snacka än att faktiskt gasa, bromsa och svänga. Förvisso en mycket trivsam miljö att stå och snacka bilar i. 8-)

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 18 sep 2021 09:15
av taliz
Elof skrev:
Körde M3P på Gotland Ring. Imponerande bil på de flesta vis (och banan är fantastisk!), men man kan tyvärr omöjligen köra så mycket man vill under ett halvdagspass.
Bromspedalen sjunker närmare botten efter ett par varv, men det går säkert att förbättra med ganska enkla komponentbyten. Värre då att energinivån sjunker så förskräckligt fort. Man måste ju ha lite kvar till hemfärden också. Det finns dock ett gäng 11kW laddboxar, bra om man skulle råka förköra sig.
Märkligt nog hängde de flesta porscheägare mer än vi i depån och verkade nästan mer intresserade av att snacka än att faktiskt gasa, bromsa och svänga. Förvisso en mycket trivsam miljö att stå och snacka bilar i. 8-)
Ja det behövs snabbladdare. Tesla har ju Superchargers vid nurburgring av en anledning…

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 18 sep 2021 09:36
av TiborBlomhall
Det skulle vara toppen om någon av er kände för att skriva en gästartikel om Model 3 som racerbil!

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 18 sep 2021 10:38
av dstr
TiborBlomhall skrev:
Det skulle vara toppen om någon av er kände för att skriva en gästartikel om Model 3 som racerbil!
Leverans nästa vecka... hur bråttom har du?

Åker nog på första bästa onsdagskörning på gröndal och nästa måndagskörning på Mantorp.

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 18 sep 2021 10:42
av Nect
Hur tycker ni det fungerar med bankörning och stolarna i M3 som mer eller mindre saknar stöd för aktiv körning? Eller har ni bytt ut stolen? :)

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 22 sep 2021 07:43
av Zalman3
Tesla M3 Donut Edition!


Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 22 sep 2021 08:23
av jonasl
Du har säkert sett Mishas filmer från Ringen där han kör Model 3. De nämner moddarna som gjorts på bilarna i de flesta filmerna.

https://www.youtube.com/c/MishaCharoudi ... =model%203

Sen gissar jag på att just Nürnburgring är bland det tuffaste som går att köra så allt är kanske inte relevant.

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 30 sep 2021 07:59
av dstr
GTR Motorpark hade säsongens sista onsdagskörning igår. En riktigt mysig kväll. 42,67 på standarddäcken.

edit: Buggar forumet? Länk till klippet:

[/yt]

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 30 sep 2021 08:27
av HelectriC
Schysst! Vad känner du behöver bytas ut för att få bilen optimal för banan?

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 30 sep 2021 09:30
av dstr
HelectriC skrev:
Schysst! Vad känner du behöver bytas ut för att få bilen optimal för banan?
1. Bakdiff. Det skulle göra bilen mer förutsägbar och hindra att det släpper på inre bakhjulet i kurvorna vilket märkbart hämmar farten ut ur kurvorna.
2. Bromsar. Elakare belägg och bromsvätska som tål högre temperatur. Eventuellt andra ok och skivor.
3. R-däck på mindre fälgar. 20" ger inte tillräckligt med gummi "att jobba med".
4. Sänkning/andra fjäderben. Nog för att M3P är lägre än vanliga LR, men den är alldeles för hög
5. Skalstolar så man slipper flyga runt som en vante inne i bilen och kämpa för att sitta kvar i stolen.
6. Downforce. Bilen svänger in jättefint i kurvorna, men har man högt tempo så blir rotationen rätt "kraftig" och då vore det bra att ha några hundra kilo på bakluckan. Denna gör nog inte så mycket för varvtiderna på GTR Motorpark, men väl på tex Mantorp och Gälleråsen.

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Postat: 30 sep 2021 09:33
av dd88
Hur håller sig temperaturen på batteriet, skulle du säga att det är löst vid det här laget?

Samma sak med SOC, påverkar de senare varvtider?