3 Performance på bana - moddar och skryt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Inlägg av jonasl »

Du har säkert sett Mishas filmer från Ringen där han kör Model 3. De nämner moddarna som gjorts på bilarna i de flesta filmerna.

https://www.youtube.com/c/MishaCharoudi ... =model%203

Sen gissar jag på att just Nürnburgring är bland det tuffaste som går att köra så allt är kanske inte relevant.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Inlägg av dstr »

GTR Motorpark hade säsongens sista onsdagskörning igår. En riktigt mysig kväll. 42,67 på standarddäcken.

edit: Buggar forumet? Länk till klippet:

[/yt]
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Inlägg av HelectriC »

Schysst! Vad känner du behöver bytas ut för att få bilen optimal för banan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Inlägg av dstr »

HelectriC skrev:
Schysst! Vad känner du behöver bytas ut för att få bilen optimal för banan?
1. Bakdiff. Det skulle göra bilen mer förutsägbar och hindra att det släpper på inre bakhjulet i kurvorna vilket märkbart hämmar farten ut ur kurvorna.
2. Bromsar. Elakare belägg och bromsvätska som tål högre temperatur. Eventuellt andra ok och skivor.
3. R-däck på mindre fälgar. 20" ger inte tillräckligt med gummi "att jobba med".
4. Sänkning/andra fjäderben. Nog för att M3P är lägre än vanliga LR, men den är alldeles för hög
5. Skalstolar så man slipper flyga runt som en vante inne i bilen och kämpa för att sitta kvar i stolen.
6. Downforce. Bilen svänger in jättefint i kurvorna, men har man högt tempo så blir rotationen rätt "kraftig" och då vore det bra att ha några hundra kilo på bakluckan. Denna gör nog inte så mycket för varvtiderna på GTR Motorpark, men väl på tex Mantorp och Gälleråsen.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Inlägg av dd88 »

Hur håller sig temperaturen på batteriet, skulle du säga att det är löst vid det här laget?

Samma sak med SOC, påverkar de senare varvtider?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Inlägg av jonasl »

Vad händer om man byter till LSD bak (såg att Unplugge har, finns säkert andra också) med mjukvaran? Accepterar den de nya förhållanden som är och jobbar utifrån det eller kan det ställa till problem? Så länge den läser data från sina sensorer så verkar det kanske bara som greppet är bättre och allt fungerar fint.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Inlägg av dstr »

dd88 skrev:
Hur håller sig temperaturen på batteriet, skulle du säga att det är löst vid det här laget?

Samma sak med SOC, påverkar de senare varvtider?
Nu är ju GTR Motorpark en relativt långsam och kort bana. Jag körde 25 varv fördelat på 4-5 vändor och stod på så mycket jag (och däcken) förmådde. På skärmen så var däcken blå alla utom två varv där dom blev gröna. Batteri och bromsar var gröna hela tiden. Inget gult/orange/rött öht.

Snabbaste varvet satte jag under näst sista passet. Då hade jag 41% kvar i batteriet. Jag låg inom sekunden från det på sista passet med 35% kvar i batteriet. (har matchat tiderna i Teslamate och Harrys laptimer)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Inlägg av dstr »

jonasl skrev:
Vad händer om man byter till LSD bak (såg att Unplugge har, finns säkert andra också) med mjukvaran? Accepterar den de nya förhållanden som är och jobbar utifrån det eller kan det ställa till problem? Så länge den läser data från sina sensorer så verkar det kanske bara som greppet är bättre och allt fungerar fint.
Jag började snegla på UP, men Quaife har också en till halva priset. Har inte kollat upp specifikationerna på dom ännu dock. Vi får se vilken det blir.

LSD'n är mekanisk, så Teslan vet inte att den finns. Bilen tror bara att det är ovanligt bra grepp här och matar på som vanligt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Inlägg av [JM] »

Appropå laddning vid race så har ju ionity en laddstation i Mantorp vid motorvägsavfarten så det är ju inte långt bort om man behöver toppa upp...

https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... abd44235f1
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Inlägg av Bjelke »

[JM] skrev:
Appropå laddning vid race så har ju ionity en laddstation i Mantorp vid motorvägsavfarten så det är ju inte långt bort om man behöver toppa upp...

https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... abd44235f1
Svinbra placerad faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt

Inlägg av dstr »

1,32 på Gelleråsen i hällregn

Skriv svar