3 Performance på bana - moddar och skryt
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Du har säkert sett Mishas filmer från Ringen där han kör Model 3. De nämner moddarna som gjorts på bilarna i de flesta filmerna.
https://www.youtube.com/c/MishaCharoudi ... =model%203
Sen gissar jag på att just Nürnburgring är bland det tuffaste som går att köra så allt är kanske inte relevant.
https://www.youtube.com/c/MishaCharoudi ... =model%203
Sen gissar jag på att just Nürnburgring är bland det tuffaste som går att köra så allt är kanske inte relevant.
Model Y LR AWD 2022
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
GTR Motorpark hade säsongens sista onsdagskörning igår. En riktigt mysig kväll. 42,67 på standarddäcken.
edit: Buggar forumet? Länk till klippet:
[/yt]
edit: Buggar forumet? Länk till klippet:
[/yt]
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Schysst! Vad känner du behöver bytas ut för att få bilen optimal för banan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
1. Bakdiff. Det skulle göra bilen mer förutsägbar och hindra att det släpper på inre bakhjulet i kurvorna vilket märkbart hämmar farten ut ur kurvorna.HelectriC skrev:Schysst! Vad känner du behöver bytas ut för att få bilen optimal för banan?
2. Bromsar. Elakare belägg och bromsvätska som tål högre temperatur. Eventuellt andra ok och skivor.
3. R-däck på mindre fälgar. 20" ger inte tillräckligt med gummi "att jobba med".
4. Sänkning/andra fjäderben. Nog för att M3P är lägre än vanliga LR, men den är alldeles för hög
5. Skalstolar så man slipper flyga runt som en vante inne i bilen och kämpa för att sitta kvar i stolen.
6. Downforce. Bilen svänger in jättefint i kurvorna, men har man högt tempo så blir rotationen rätt "kraftig" och då vore det bra att ha några hundra kilo på bakluckan. Denna gör nog inte så mycket för varvtiderna på GTR Motorpark, men väl på tex Mantorp och Gälleråsen.
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Hur håller sig temperaturen på batteriet, skulle du säga att det är löst vid det här laget?
Samma sak med SOC, påverkar de senare varvtider?
Samma sak med SOC, påverkar de senare varvtider?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Vad händer om man byter till LSD bak (såg att Unplugge har, finns säkert andra också) med mjukvaran? Accepterar den de nya förhållanden som är och jobbar utifrån det eller kan det ställa till problem? Så länge den läser data från sina sensorer så verkar det kanske bara som greppet är bättre och allt fungerar fint.
Model Y LR AWD 2022
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Nu är ju GTR Motorpark en relativt långsam och kort bana. Jag körde 25 varv fördelat på 4-5 vändor och stod på så mycket jag (och däcken) förmådde. På skärmen så var däcken blå alla utom två varv där dom blev gröna. Batteri och bromsar var gröna hela tiden. Inget gult/orange/rött öht.dd88 skrev:Hur håller sig temperaturen på batteriet, skulle du säga att det är löst vid det här laget?
Samma sak med SOC, påverkar de senare varvtider?
Snabbaste varvet satte jag under näst sista passet. Då hade jag 41% kvar i batteriet. Jag låg inom sekunden från det på sista passet med 35% kvar i batteriet. (har matchat tiderna i Teslamate och Harrys laptimer)
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Jag började snegla på UP, men Quaife har också en till halva priset. Har inte kollat upp specifikationerna på dom ännu dock. Vi får se vilken det blir.jonasl skrev:Vad händer om man byter till LSD bak (såg att Unplugge har, finns säkert andra också) med mjukvaran? Accepterar den de nya förhållanden som är och jobbar utifrån det eller kan det ställa till problem? Så länge den läser data från sina sensorer så verkar det kanske bara som greppet är bättre och allt fungerar fint.
LSD'n är mekanisk, så Teslan vet inte att den finns. Bilen tror bara att det är ovanligt bra grepp här och matar på som vanligt.
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Appropå laddning vid race så har ju ionity en laddstation i Mantorp vid motorvägsavfarten så det är ju inte långt bort om man behöver toppa upp...
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... abd44235f1
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... abd44235f1
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 3 Performance på bana - moddar och skryt
Svinbra placerad faktiskt[JM] skrev:Appropå laddning vid race så har ju ionity en laddstation i Mantorp vid motorvägsavfarten så det är ju inte långt bort om man behöver toppa upp...
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... abd44235f1
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19