Långpendling med M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Skyvandrare »

Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Re: Långpendling med M3

Inlägg av arnep6410 »

Ok, det var precis vad jag var ute efter, någon som har liknande förutsättningar o kan dela av sig av sina erfarenheter, bara en fråga , hur upplever du buller från M3? Är lite orolig att det ska vara en ”dealbreaker” efter provkörningen. Mvh Arne P.
Skyvandrare skrev:
Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
M3 LR 22
Deeds
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 aug 2021 13:28

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Deeds »

arnep6410 skrev:
Ok, det var precis vad jag var ute efter, någon som har liknande förutsättningar o kan dela av sig av sina erfarenheter, bara en fråga , hur upplever du buller från M3? Är lite orolig att det ska vara en ”dealbreaker” efter provkörningen. Mvh Arne P.
Skyvandrare skrev:
Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
Ytterst individuellt hur man upplever buller. För mig är det inga som helst problem. Upplever bilen som väldigt tyst. Avsaknaden av motorljud gör att JAG upplever den som tystare än mina andra bilar, varav några tyskar.

En diskussion i normal samtalston fungerar ju klockrent och då tycker jag knappast bullret kan vara ett problem.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långpendling med M3

Inlägg av AAKEE »

Deeds skrev:
Ytterst individuellt hur man upplever buller. För mig är det inga som helst problem. Upplever bilen som väldigt tyst. Avsaknaden av motorljud gör att JAG upplever den som tystare än mina andra bilar, varav några tyskar.

En diskussion i normal samtalston fungerar ju klockrent och då tycker jag knappast bullret kan vara ett problem.
Jag har en ’21 som har bättre ljuddämpning än tidigare.
Kan inte skillnaden mellan 2019 och 2020 men jag hade en äldre(ej facelift, oklar årsmodell) över en dag när Tesla gjorde garantijobb på min.
Det är riktigt stor skillnad till 2021’s fördel och jag blev riktigt förvånad över skillnaden när jag körde lånebilen.

Min 2021 upplever jag ungefär som en ”premiumbil” när det gäller ljudnivå. Helt ok alltså.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Skyvandrare »

arnep6410 skrev:
Ok, det var precis vad jag var ute efter, någon som har liknande förutsättningar o kan dela av sig av sina erfarenheter, bara en fråga , hur upplever du buller från M3? Är lite orolig att det ska vara en ”dealbreaker” efter provkörningen. Mvh Arne P.
Skyvandrare skrev:
Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
Jag upplever att ljudnivån är lägre i M3 än mina tidigare bilar Mondeo/Passat/Fabia men inte lika låg som de bästa premiumbilarna. Men det är bara min bedömning med min bil med mina däck.

Tre saker gör att jag är mycket nöjd med M3 för pendling. 1. Hållbarhet 2. Autopiloten 3. Driftkostnader.

Lycka till med provkörningen!
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Långpendling med M3

Inlägg av OfarligTesla »

AAKEE skrev:
Jag har en ’21 som har bättre ljuddämpning än tidigare.
Kan inte skillnaden mellan 2019 och 2020 men jag hade en äldre(ej facelift, oklar årsmodell) över en dag när Tesla gjorde garantijobb på min.
Det är riktigt stor skillnad till 2021’s fördel och jag blev riktigt förvånad över skillnaden när jag körde lånebilen.

Min 2021 upplever jag ungefär som en ”premiumbil” när det gäller ljudnivå. Helt ok alltså.
Jag håller helt med dig. Min erfarenhet är att 2019 till 2020 är en viss skillnad som tog bort ”toppen” men sen är det en större skillnad mellan 2020 till min 2021 Q2. Så när jag fick en 2019 lånebil blev det ju en stor skillnad som man verkligen blev förvånad av.

Tyckte min 2020 var lite högljudd men acceptabel och inte riktigt på premiumnivå men den nya är verkligen det.
Skriv svar