Långpendling med M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Johlei »

Instämmer med tidigare ”talare”.

Notera också att med bara ett motorvärmaruttag som du får tillstånd att belasta med 10 A på jobbet, kan du trycka i drygt 18 kWh under 8h på jobbet.

Och med det så borde du klara i princip varenda en av dina 220 arbetsdagar utan laddstopp på vägen hem. Dessutom är bilen och batteriet varm och go när du startar hemfärden också.

Det borde år 2021 gå att ordna bättre än ett motorvärmaruttag på jobbet till dig!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3745
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långpendling med M3

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
Jag ska tillägga att det jag skrivit om förbrukning och räckvidder gäller för min 2020 M3LR. Köper du en ny bil så får du värmepump och något större batteri, så den borde klara sig lite bättre.
Håller med.

Det gäller att se till att få det stora batteriet, 82kWh. De flesta bilar som levereras just nu är med ett mindre batteri än du har i din 2020, dvs LG på knappt 75kWh.
Man vill ha WLTP på 614km, då är det rätt batteri.
WLTP 580km är det mindre batteriet.
Sannolikt kommer de flesta LR ha ett nytt batteri från LG på 82kWh i kvartal 4.

Man vill ha det stora batteriet i OP fall så att man har lite marginal för batteridegradering.

Värmepumpen gör rätt stor skillnad så det är skillnad mot föregående åramodeller.

Jag körde upp från Trosta Park till norrland med 19” dubbdäck i snöoväder 30/12, snittet blev 215Wh/km men då höll jag god motorvägsfart i 40mil och normal fart i 2-5cm snömodd de sista 55milen. Det var minusgrader. ( M3P ’21 med det stora batteriet och värmepump).

Körde Boden till norra Finland efter nyår, -7 till -11, då tog den 185Wh/km. Några mil 110, sedan mest 90-väg.

Samma resa i påsk, någon enstaka plusgrad men vinter. Snittet blev 171wh/ km, snittfart kring 80 (höll 100-110 men byar och 50-sträckor etc tpg ned snittet) och räckvidden hade blivit ungefär 450km till 0% på mätaren.

Räknar man 200wh/km för att ha marginal för kyla i norra Sverige så kommer man kring 38 mil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:
Jag ska tillägga att det jag skrivit om förbrukning och räckvidder gäller för min 2020 M3LR. Köper du en ny bil så får du värmepump och något större batteri, så den borde klara sig lite bättre.
Håller med.

Det gäller att se till att få det stora batteriet, 82kWh. De flesta bilar som levereras just nu är med ett mindre batteri än du har i din 2020, dvs LG på knappt 75kWh.
Man vill ha WLTP på 614km, då är det rätt batteri.
WLTP 580km är det mindre batteriet.
Sannolikt kommer de flesta LR ha ett nytt batteri från LG på 82kWh i kvartal 4.
Hur är det med laddtiderna på dessa LG-batterier? Om jag minns rätt från annan tråd här på forumet så laddar de inte lika fort som Panasonicbatteriet som sitter i min bil. I den mån det är av intresse för TS så är det antagligen främst på vintern som det kan vara en faktor. Jag har laddat min bil i sträng kyla på SuC och det laddade på med god effekt ändå, fast då hade jag kört över 20 mil, så batteriet var nog hyfsat varmt. Förvärmning hade givetvis aktiverats. TS kanske hunnit köra runt 10 mil om laddningen sker i Enköping på väg hem från Arlanda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Långpendling med M3

Inlägg av uncle_bob »

Jag har en LR 2021 med 82kWh-batteriet och har kört rätt många vändor mellan Gbg och Falkenberg sedan jag fick den i juni, min väg är ganska exakt 10 mil varav 9 är motorväg 100/110/120km/h Har av förklarliga skäl inte testat den i minusgrader än men förbrukningen har legat mellan 20-23% av laddningen enkel väg även kört i regn och vind, ibland själv, ibland 4 pers i bilen. Håller mig till skyltad hastighet och oftast farthållare. Om du som du säger kör lugnt och inte över 120 så är 40 mil inget bekymmer stor del av året, men du kommer ju behöva 11kW laddbox hemma för att ladda över natten.

Har även en Kia e-Niro, tror den har 64kWh-batteri om jag inte minns fel, den gör samma resa på 22-25% av laddningen.

Är väldigt nöjd med båda bilarna men i ditt fall skulle jag klart rekommendera Teslan, både för bättre autopilot vilket är skönt om man ligger och kör 40 mil per dag men framförallt möjligheten att snabbt och enkelt kunna toppa upp på någon SuC på vintern.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Tars »

Flytta till gettot märsta.
Jag bor här.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Långpendling med M3

Inlägg av BrooklynS »

Jag pendlar Luleå-Pajala (inte exakt varje dag) och det är för mig en helt perfekt bil. Jäklar vad pengar man sparar när milen börjar rulla...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3745
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långpendling med M3

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
Hur är det med laddtiderna på dessa LG-batterier?
Det lilla LG-batteriet är aningen långsammare, men det rör sig inte om speciellt många minuter på ett SuC-stopp.

Det stora LG-batteriet ska ha NCMA-teknik sägs det. Ingen vet än eftersom det bara finns med i certifieringsdata för bilarna.
Då Kina f.n verkar bygga alla model 3 vi ska ha i Europa så vill man förstås ta batterier därifrån och då har en LR-köpare i EU troligen inget val. Det går förstås köpa en P, än så långe är den bara godkänd med Panasonic 82kWh-batteriet.
Jag tror inte man behöver oroa sig över laddtiderna, om man inte är en extremstressad person.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:
Jag tror inte man behöver oroa sig över laddtiderna, om man inte är en extremstressad person.
Jag tror inte heller att det rör sig om några stora skillnader i laddtid, speciellt inte i nuläget när det inte finns några 250 kW supercharger längs den avsedda rutten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Re: Långpendling med M3

Inlägg av arnep6410 »

Tack för alla kloka inlägg...förutom det där med Märsta då... :lol: ...jag pendlar förvisso inte varje dag men c:a 250 mil i månaden bara till jobbet...så räknar ju helt klart med en trevligare nota för ”bränslet”...återkommer med intryck efter provkörning...någon som vet vad leveranstiderna ligger på om man beställer en M3 ?
M3 LR 22
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Johlei »

arnep6410 skrev:
Tack för alla kloka inlägg...förutom det där med Märsta då... :lol: ...jag pendlar förvisso inte varje dag men c:a 250 mil i månaden bara till jobbet...så räknar ju helt klart med en trevligare nota för ”bränslet”...återkommer med intryck efter provkörning...någon som vet vad leveranstiderna ligger på om man beställer en M3 ?
Finns nya för omedelbar leverans. Om du vill konfigurera själv står det novemeber.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Skyvandrare »

Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Re: Långpendling med M3

Inlägg av arnep6410 »

Ok, det var precis vad jag var ute efter, någon som har liknande förutsättningar o kan dela av sig av sina erfarenheter, bara en fråga , hur upplever du buller från M3? Är lite orolig att det ska vara en ”dealbreaker” efter provkörningen. Mvh Arne P.
Skyvandrare skrev:
Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
M3 LR 22
Deeds
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 aug 2021 13:28

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Deeds »

arnep6410 skrev:
Ok, det var precis vad jag var ute efter, någon som har liknande förutsättningar o kan dela av sig av sina erfarenheter, bara en fråga , hur upplever du buller från M3? Är lite orolig att det ska vara en ”dealbreaker” efter provkörningen. Mvh Arne P.
Skyvandrare skrev:
Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
Ytterst individuellt hur man upplever buller. För mig är det inga som helst problem. Upplever bilen som väldigt tyst. Avsaknaden av motorljud gör att JAG upplever den som tystare än mina andra bilar, varav några tyskar.

En diskussion i normal samtalston fungerar ju klockrent och då tycker jag knappast bullret kan vara ett problem.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3745
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långpendling med M3

Inlägg av AAKEE »

Deeds skrev:
Ytterst individuellt hur man upplever buller. För mig är det inga som helst problem. Upplever bilen som väldigt tyst. Avsaknaden av motorljud gör att JAG upplever den som tystare än mina andra bilar, varav några tyskar.

En diskussion i normal samtalston fungerar ju klockrent och då tycker jag knappast bullret kan vara ett problem.
Jag har en ’21 som har bättre ljuddämpning än tidigare.
Kan inte skillnaden mellan 2019 och 2020 men jag hade en äldre(ej facelift, oklar årsmodell) över en dag när Tesla gjorde garantijobb på min.
Det är riktigt stor skillnad till 2021’s fördel och jag blev riktigt förvånad över skillnaden när jag körde lånebilen.

Min 2021 upplever jag ungefär som en ”premiumbil” när det gäller ljudnivå. Helt ok alltså.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Skyvandrare »

arnep6410 skrev:
Ok, det var precis vad jag var ute efter, någon som har liknande förutsättningar o kan dela av sig av sina erfarenheter, bara en fråga , hur upplever du buller från M3? Är lite orolig att det ska vara en ”dealbreaker” efter provkörningen. Mvh Arne P.
Skyvandrare skrev:
Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
Jag upplever att ljudnivån är lägre i M3 än mina tidigare bilar Mondeo/Passat/Fabia men inte lika låg som de bästa premiumbilarna. Men det är bara min bedömning med min bil med mina däck.

Tre saker gör att jag är mycket nöjd med M3 för pendling. 1. Hållbarhet 2. Autopiloten 3. Driftkostnader.

Lycka till med provkörningen!
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Långpendling med M3

Inlägg av OfarligTesla »

AAKEE skrev:
Jag har en ’21 som har bättre ljuddämpning än tidigare.
Kan inte skillnaden mellan 2019 och 2020 men jag hade en äldre(ej facelift, oklar årsmodell) över en dag när Tesla gjorde garantijobb på min.
Det är riktigt stor skillnad till 2021’s fördel och jag blev riktigt förvånad över skillnaden när jag körde lånebilen.

Min 2021 upplever jag ungefär som en ”premiumbil” när det gäller ljudnivå. Helt ok alltså.
Jag håller helt med dig. Min erfarenhet är att 2019 till 2020 är en viss skillnad som tog bort ”toppen” men sen är det en större skillnad mellan 2020 till min 2021 Q2. Så när jag fick en 2019 lånebil blev det ju en stor skillnad som man verkligen blev förvånad av.

Tyckte min 2020 var lite högljudd men acceptabel och inte riktigt på premiumnivå men den nya är verkligen det.
Skriv svar