Långpendling med M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Långpendling med M3

Inlägg av arnep6410 »

Hej. Ny här på forumet ,och funderar en del över elbilslivet och skulle behöva lite råd. Pendlar i dagsläget Örebro-Arlanda, 20 mil enkel och det är 15 mil motorväg o 5 mil 70-80 väg. Kan inte ladda på jobbet, så tittar efter bilar som kan klara ToR utan laddning dvs minst 40 mil ( i praktiken säg 45-47mil) för att ha lite marginal. Tittar på M3 LR med 18’ hjul . Vad tror ni , kan det funka eller är jag för optimistisk? Kör inte som En F1 förare utan mer lugnt , även om jag gärna kör om långsammare fordon säg att jag ligger på 110-120 max på motorvägen o håller fartgräns i övrigt. Kör idag en Audi Q5 Tdi o börjar bli trött att betala 1100:- varje gång jag ska tanka fullt. Tar också gärna emot synpunkter på komfort och övrigt som är att tänka på. Tack på förhand... :D
M3 LR 22
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Niklas Z »

Sommartid går det bra att köra så långt med den M3LR jag har, men är det vinter, med stark kyla och kanske snö på vägbanan, så krävs laddning på vägen hem i ditt scenario.
Du har ju Supercharger i Enköping och Arboga längs vägen och jag tror inte det skulle krävas många minuters laddning ens under dåliga väderförhållanden. Trist att behöva stanna när man vill hem, men det är å andra sidan långt billigare än 1100 :-
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Re: Långpendling med M3

Inlägg av arnep6410 »

Ok...det var väl nästan det jag misstänkte :twisted:
M3 LR 22
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Niklas Z »

arnep6410 skrev:
Ok...det var väl nästan det jag misstänkte :twisted:
Om du har 220 arbetsdagar per år så tror jag det skulle fungera utan stopp kanske 160 dagar (gissning mellan tummen och pekfingret), men övriga dagar kan det bli gränsfall. Sedan vet man ju aldrig hur vintrarna blir. Här i Mälardalen är det ganska sällan minusgrader, men det kan bli regn och motvind också, vilket drar upp förbrukningen. Men du bör komma Örebro – Arlanda – Arboga även i dåligt väder och då rör det sig kanske om fem minuter laddstopp i Arboga, för att klara dig till Örebro.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Maw »

Kan du däremot ordna laddning på jobbet eller tänka dig att stanna till i 15 minuter på vägen hem så bör det inte vara några problem.

Edit: Eller som Niklas Z skriver :)
Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Re: Långpendling med M3

Inlägg av arnep6410 »

Tack för svaret, det var lite så jag har funderat också, och har inga problem att stanna till i 15 minuter för att ladda. Jag får räkna lite o provköra, så kanske det blir ett byte snart. :D
M3 LR 22
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Niklas Z »

När jag kört långt med min bil har förbrukningen vid fina förhållanden (torr vägbana, svag vind, strax över 20 ° C) legat på strax över 1,6 kWh/mil vid 120 km/h. Det scenario du beskriver skulle ge lägre förbrukning, i och med att en del av E18 inte är motorväg och du kanske kör på 70-vägar i trakten kring Sigtuna (gissar jag). Då bör bilen dra kanske strax över 60 kWh tur och retur. Du borde med andra ord komma hem med cirka 15 % i batteriet.
Min högsta förbrukning vid långfärd låg på strax under 2,2 kWh. Det var i vintras vid -15 ° men torr vägbana. Med den förbrukningen skulle du behöva stanna i Enköping på vägen hem och ladda i cirka 10 minuter. Om du vill minimera laddtiden ska du försöka ladda så sent som möjligt. När Tesla har byggt sin Supercharger i Västerås har du tre alternativ, Enköping, Västerås och Arboga, att välja på om du behöver stanna och ladda på vägen hem, så det är ganska lätt att komma in med låg laddnivå i batteriet och därmed få snabbast möjliga laddning. I Västerås lär det bli en SuC V3 med 250 kW, för det byggs väl inte längre några av den äldre typen.
Du behöver ha möjlighet till trefasladdning hemma om du kommer hem med 15 % i batteriet och ska iväg igen morgonen efter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Långpendling med M3

Inlägg av zyax »

Maw skrev:
Kan du däremot ordna laddning på jobbet eller tänka dig att stanna till i 15 minuter på vägen hem så bör det inte vara några problem.

Edit: Eller som Niklas Z skriver :)
Det räcker nog med 5 min. 250kW på 5 min är 20kWh, det räcker långt...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Niklas Z »

zyax skrev:
Maw skrev:
Kan du däremot ordna laddning på jobbet eller tänka dig att stanna till i 15 minuter på vägen hem så bör det inte vara några problem.

Edit: Eller som Niklas Z skriver :)
Det räcker nog med 5 min. 250kW på 5 min är 20kWh, det räcker långt...
Ja, är det en V3 och man kommer fram med låg laddnivå så räcker det med 5 min. I dagsläget finns inga V3 SuC längs rutten, men när Västerås blir klar så kommer det att finnas en sådan. Tesla uppger att den ska bli klar Q1 2022. Vi får väl hoppas att det stämmer, men det är inte säkert.

Jag ska tillägga att det jag skrivit om förbrukning och räckvidder gäller för min 2020 M3LR. Köper du en ny bil så får du värmepump och något större batteri, så den borde klara sig lite bättre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Långpendling med M3

Inlägg av pefreli »

arnep6410 skrev:
Tack för svaret, det var lite så jag har funderat också, och har inga problem att stanna till i 15 minuter för att ladda. Jag får räkna lite o provköra, så kanske det blir ett byte snart. :D
Jag skulle säga att Model 3 låter som ett riktigt bra alternativ för din del. 10-15 min på SuC samt 3-fas hemma.

Med den långpendlingen du har kommer du spara enorma summor på drivmedel. :P

Många säger att elbilar är för stadskörning och kort körning. Jag hävdar motsatsen. Det är när man kör riktigt långt som det lönar sig med elbil.

Dessutom minskar behovet av service rejält.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Johlei »

Instämmer med tidigare ”talare”.

Notera också att med bara ett motorvärmaruttag som du får tillstånd att belasta med 10 A på jobbet, kan du trycka i drygt 18 kWh under 8h på jobbet.

Och med det så borde du klara i princip varenda en av dina 220 arbetsdagar utan laddstopp på vägen hem. Dessutom är bilen och batteriet varm och go när du startar hemfärden också.

Det borde år 2021 gå att ordna bättre än ett motorvärmaruttag på jobbet till dig!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långpendling med M3

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
Jag ska tillägga att det jag skrivit om förbrukning och räckvidder gäller för min 2020 M3LR. Köper du en ny bil så får du värmepump och något större batteri, så den borde klara sig lite bättre.
Håller med.

Det gäller att se till att få det stora batteriet, 82kWh. De flesta bilar som levereras just nu är med ett mindre batteri än du har i din 2020, dvs LG på knappt 75kWh.
Man vill ha WLTP på 614km, då är det rätt batteri.
WLTP 580km är det mindre batteriet.
Sannolikt kommer de flesta LR ha ett nytt batteri från LG på 82kWh i kvartal 4.

Man vill ha det stora batteriet i OP fall så att man har lite marginal för batteridegradering.

Värmepumpen gör rätt stor skillnad så det är skillnad mot föregående åramodeller.

Jag körde upp från Trosta Park till norrland med 19” dubbdäck i snöoväder 30/12, snittet blev 215Wh/km men då höll jag god motorvägsfart i 40mil och normal fart i 2-5cm snömodd de sista 55milen. Det var minusgrader. ( M3P ’21 med det stora batteriet och värmepump).

Körde Boden till norra Finland efter nyår, -7 till -11, då tog den 185Wh/km. Några mil 110, sedan mest 90-väg.

Samma resa i påsk, någon enstaka plusgrad men vinter. Snittet blev 171wh/ km, snittfart kring 80 (höll 100-110 men byar och 50-sträckor etc tpg ned snittet) och räckvidden hade blivit ungefär 450km till 0% på mätaren.

Räknar man 200wh/km för att ha marginal för kyla i norra Sverige så kommer man kring 38 mil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:
Jag ska tillägga att det jag skrivit om förbrukning och räckvidder gäller för min 2020 M3LR. Köper du en ny bil så får du värmepump och något större batteri, så den borde klara sig lite bättre.
Håller med.

Det gäller att se till att få det stora batteriet, 82kWh. De flesta bilar som levereras just nu är med ett mindre batteri än du har i din 2020, dvs LG på knappt 75kWh.
Man vill ha WLTP på 614km, då är det rätt batteri.
WLTP 580km är det mindre batteriet.
Sannolikt kommer de flesta LR ha ett nytt batteri från LG på 82kWh i kvartal 4.
Hur är det med laddtiderna på dessa LG-batterier? Om jag minns rätt från annan tråd här på forumet så laddar de inte lika fort som Panasonicbatteriet som sitter i min bil. I den mån det är av intresse för TS så är det antagligen främst på vintern som det kan vara en faktor. Jag har laddat min bil i sträng kyla på SuC och det laddade på med god effekt ändå, fast då hade jag kört över 20 mil, så batteriet var nog hyfsat varmt. Förvärmning hade givetvis aktiverats. TS kanske hunnit köra runt 10 mil om laddningen sker i Enköping på väg hem från Arlanda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Långpendling med M3

Inlägg av uncle_bob »

Jag har en LR 2021 med 82kWh-batteriet och har kört rätt många vändor mellan Gbg och Falkenberg sedan jag fick den i juni, min väg är ganska exakt 10 mil varav 9 är motorväg 100/110/120km/h Har av förklarliga skäl inte testat den i minusgrader än men förbrukningen har legat mellan 20-23% av laddningen enkel väg även kört i regn och vind, ibland själv, ibland 4 pers i bilen. Håller mig till skyltad hastighet och oftast farthållare. Om du som du säger kör lugnt och inte över 120 så är 40 mil inget bekymmer stor del av året, men du kommer ju behöva 11kW laddbox hemma för att ladda över natten.

Har även en Kia e-Niro, tror den har 64kWh-batteri om jag inte minns fel, den gör samma resa på 22-25% av laddningen.

Är väldigt nöjd med båda bilarna men i ditt fall skulle jag klart rekommendera Teslan, både för bättre autopilot vilket är skönt om man ligger och kör 40 mil per dag men framförallt möjligheten att snabbt och enkelt kunna toppa upp på någon SuC på vintern.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Tars »

Flytta till gettot märsta.
Jag bor här.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Långpendling med M3

Inlägg av BrooklynS »

Jag pendlar Luleå-Pajala (inte exakt varje dag) och det är för mig en helt perfekt bil. Jäklar vad pengar man sparar när milen börjar rulla...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långpendling med M3

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
Hur är det med laddtiderna på dessa LG-batterier?
Det lilla LG-batteriet är aningen långsammare, men det rör sig inte om speciellt många minuter på ett SuC-stopp.

Det stora LG-batteriet ska ha NCMA-teknik sägs det. Ingen vet än eftersom det bara finns med i certifieringsdata för bilarna.
Då Kina f.n verkar bygga alla model 3 vi ska ha i Europa så vill man förstås ta batterier därifrån och då har en LR-köpare i EU troligen inget val. Det går förstås köpa en P, än så långe är den bara godkänd med Panasonic 82kWh-batteriet.
Jag tror inte man behöver oroa sig över laddtiderna, om man inte är en extremstressad person.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:
Jag tror inte man behöver oroa sig över laddtiderna, om man inte är en extremstressad person.
Jag tror inte heller att det rör sig om några stora skillnader i laddtid, speciellt inte i nuläget när det inte finns några 250 kW supercharger längs den avsedda rutten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Re: Långpendling med M3

Inlägg av arnep6410 »

Tack för alla kloka inlägg...förutom det där med Märsta då... :lol: ...jag pendlar förvisso inte varje dag men c:a 250 mil i månaden bara till jobbet...så räknar ju helt klart med en trevligare nota för ”bränslet”...återkommer med intryck efter provkörning...någon som vet vad leveranstiderna ligger på om man beställer en M3 ?
M3 LR 22
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Johlei »

arnep6410 skrev:
Tack för alla kloka inlägg...förutom det där med Märsta då... :lol: ...jag pendlar förvisso inte varje dag men c:a 250 mil i månaden bara till jobbet...så räknar ju helt klart med en trevligare nota för ”bränslet”...återkommer med intryck efter provkörning...någon som vet vad leveranstiderna ligger på om man beställer en M3 ?
Finns nya för omedelbar leverans. Om du vill konfigurera själv står det novemeber.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Skyvandrare »

Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Användarvisningsbild
arnep6410
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 sep 2021 16:01
Ort: ÖREBRO

Re: Långpendling med M3

Inlägg av arnep6410 »

Ok, det var precis vad jag var ute efter, någon som har liknande förutsättningar o kan dela av sig av sina erfarenheter, bara en fråga , hur upplever du buller från M3? Är lite orolig att det ska vara en ”dealbreaker” efter provkörningen. Mvh Arne P.
Skyvandrare skrev:
Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
M3 LR 22
Deeds
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 aug 2021 13:28

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Deeds »

arnep6410 skrev:
Ok, det var precis vad jag var ute efter, någon som har liknande förutsättningar o kan dela av sig av sina erfarenheter, bara en fråga , hur upplever du buller från M3? Är lite orolig att det ska vara en ”dealbreaker” efter provkörningen. Mvh Arne P.
Skyvandrare skrev:
Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
Ytterst individuellt hur man upplever buller. För mig är det inga som helst problem. Upplever bilen som väldigt tyst. Avsaknaden av motorljud gör att JAG upplever den som tystare än mina andra bilar, varav några tyskar.

En diskussion i normal samtalston fungerar ju klockrent och då tycker jag knappast bullret kan vara ett problem.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Långpendling med M3

Inlägg av AAKEE »

Deeds skrev:
Ytterst individuellt hur man upplever buller. För mig är det inga som helst problem. Upplever bilen som väldigt tyst. Avsaknaden av motorljud gör att JAG upplever den som tystare än mina andra bilar, varav några tyskar.

En diskussion i normal samtalston fungerar ju klockrent och då tycker jag knappast bullret kan vara ett problem.
Jag har en ’21 som har bättre ljuddämpning än tidigare.
Kan inte skillnaden mellan 2019 och 2020 men jag hade en äldre(ej facelift, oklar årsmodell) över en dag när Tesla gjorde garantijobb på min.
Det är riktigt stor skillnad till 2021’s fördel och jag blev riktigt förvånad över skillnaden när jag körde lånebilen.

Min 2021 upplever jag ungefär som en ”premiumbil” när det gäller ljudnivå. Helt ok alltså.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
Ort: Degerfors
Referralkod: ts.la/filip98503

Re: Långpendling med M3

Inlägg av Skyvandrare »

arnep6410 skrev:
Ok, det var precis vad jag var ute efter, någon som har liknande förutsättningar o kan dela av sig av sina erfarenheter, bara en fråga , hur upplever du buller från M3? Är lite orolig att det ska vara en ”dealbreaker” efter provkörningen. Mvh Arne P.
Skyvandrare skrev:
Hej Arne
Jag bor utanför Degerfors och har jobbat på Arlanda. Den pendlingen gjordes med en 2020 M3SR+ utan problem, året om.

Laddade fullt hemma, stannade 10-20 min (beroende på årstid) i Enköping på väg dit och kom fram med 20-30%. På Arlanda är elbilsladdning gratis på parkeringen, så bara arbetsdagen inte var kort hann jag ladda upp bilen där för hemfärd som oftast kunde göras utan laddstopp. Skulle laddningen på Arlanda inte räcka var det bara att äta kvällsmat i Enköping eller Arboga så var hade bilen laddat mer än nog.

Att pendla längs E18 med en Tesla fungerar klockrent.

Från Örebro med en LR kommer du inte ha några problem alls.
Jag upplever att ljudnivån är lägre i M3 än mina tidigare bilar Mondeo/Passat/Fabia men inte lika låg som de bästa premiumbilarna. Men det är bara min bedömning med min bil med mina däck.

Tre saker gör att jag är mycket nöjd med M3 för pendling. 1. Hållbarhet 2. Autopiloten 3. Driftkostnader.

Lycka till med provkörningen!
M3 SR+ 2020
Passat Alltrack 2017 HVO100
Skriv svar