Förbrukning - verklig vs beräknad

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
. Jämförelsen var inte perfekt, eftersom jag inte kom ihåg exakt hur mycket jag fick från schuko-laddningen och jag hade inte heller skrivit upp hur mycket det fanns kvar i batteriet när jag kom hem. Trots det vågar jag påstå att skillnaden mellan vad bilen sade sig ha förbrukat och vad jag fått från laddoperatörerna är mycket liten.
När du laddar DC sitter laddaren utanför bilen och du debiteras för det du får efter förlusterna i omvandling.
I det fallet bör det inte skilja mycket mellan bilens och leverantörens värde.

När jag laddar AC hemma har det skiljt 5-10%.
Lägst skillnad har vart runt 5%, med 11kWh laddström och när batteriet ibte behövt värmas av bilen (M3P ’21).
Det har sett ut som att det har blivit högre förluster vid lägre laddeffekt, och såklart högre när bilen stått ute före och vart kall så att bilen börjat med att värma batteriet före laddning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:
. Jämförelsen var inte perfekt, eftersom jag inte kom ihåg exakt hur mycket jag fick från schuko-laddningen och jag hade inte heller skrivit upp hur mycket det fanns kvar i batteriet när jag kom hem. Trots det vågar jag påstå att skillnaden mellan vad bilen sade sig ha förbrukat och vad jag fått från laddoperatörerna är mycket liten.
När du laddar DC sitter laddaren utanför bilen och du debiteras för det du får efter förlusterna i omvandling.
I det fallet bör det inte skilja mycket mellan bilens och leverantörens värde.
Ja, det jag ville peka på är just att bilen verkar ha väldigt bra koll på förbrukningen vid körning (vilket inte är oväntat).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av Freelance »

AAKEE skrev:
Niklas Z skrev:
. Jämförelsen var inte perfekt, eftersom jag inte kom ihåg exakt hur mycket jag fick från schuko-laddningen och jag hade inte heller skrivit upp hur mycket det fanns kvar i batteriet när jag kom hem. Trots det vågar jag påstå att skillnaden mellan vad bilen sade sig ha förbrukat och vad jag fått från laddoperatörerna är mycket liten.
När du laddar DC sitter laddaren utanför bilen och du debiteras för det du får efter förlusterna i omvandling.
I det fallet bör det inte skilja mycket mellan bilens och leverantörens värde.

När jag laddar AC hemma har det skiljt 5-10%.
Lägst skillnad har vart runt 5%, med 11kWh laddström och när batteriet ibte behövt värmas av bilen (M3P ’21).
Det har sett ut som att det har blivit högre förluster vid lägre laddeffekt, och såklart högre när bilen stått ute före och vart kall så att bilen börjat med att värma batteriet före laddning.
Jag sänkte laddeffekten till 5A pga toppeffektkostnaden i Göteborg. Laddar jag med 11kW så blir det ~250 SEK dyrare per månad bara i toppeffekt kostnad ... Men jag kanske betalar för det ändå i förluster, laddar dock inte ofta då jag kör väldigt lite ...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av OfarligTesla »

Freelance skrev:

Jag sänkte laddeffekten till 5A pga toppeffektkostnaden i Göteborg. Laddar jag med 11kW så blir det ~250 SEK dyrare per månad bara i toppeffekt kostnad ... Men jag kanske betalar för det ändå i förluster, laddar dock inte ofta då jag kör väldigt lite ...
Fast använder du inte toppeffekt ändå? Tänker att med matlagning och tvätt igång samtidigt kommer man ju enkelt upp i 11 kW när allt runtomkring också används (värme/kyla, värmegolv osv).
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av Freelance »

OfarligTesla skrev:
Freelance skrev:

Jag sänkte laddeffekten till 5A pga toppeffektkostnaden i Göteborg. Laddar jag med 11kW så blir det ~250 SEK dyrare per månad bara i toppeffekt kostnad ... Men jag kanske betalar för det ändå i förluster, laddar dock inte ofta då jag kör väldigt lite ...
Fast använder du inte toppeffekt ändå? Tänker att med matlagning och tvätt igång samtidigt kommer man ju enkelt upp i 11 kW när allt runtomkring också används (värme/kyla, värmegolv osv).
nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av OfarligTesla »

Freelance skrev:

nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Men du laddar ju på natten, då har du ju inga andra storförbrukare igång samtidigt. Det blir ju dessutom bara 250 kr dyrare för dig om du annars maximalt använder 5A, du drar nog mer än så bara av att du sätter igång en induktionshäll.

Och 11 kW kan jag lätt komma upp i även i min lägenhet ibland, så skall det läggas uppvärmning på det så hade det varit ännu högre. Räcker som sagt med att laga mat samtidigt som man tvättar för att det skall ske.
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av Freelance »

OfarligTesla skrev:
Freelance skrev:

nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Men du laddar ju på natten, då har du ju inga andra storförbrukare igång samtidigt. Det blir ju dessutom bara 250 kr dyrare för dig om du annars maximalt använder 5A, du drar nog mer än så bara av att du sätter igång en induktionshäll.

Och 11 kW kan jag lätt komma upp i även i min lägenhet ibland, så skall det läggas uppvärmning på det så hade det varit ännu högre. Räcker som sagt med att laga mat samtidigt som man tvättar för att det skall ske.
Jag kommer alldrig upp till mer än 5-6kWh hushållsel under dagen och laddar jag bilen med 5A trefas på natten så blir det ~3,7 kWh effekt, skulle då kunna öka till 7A för att inte överstiga topparna från hushållselen.
På vintern så går värmepumpen hårdast på natten när det är kallast så då vill man heller inte toppa det med laddning men någongång måste man ladda ändå.

För oss som har göteborgsenergi som nätägare går det att logga in med bankid och se effekten per timme per dag, då kan man planera bättre, men oavsett så kan jag inte hitta en tidigare topp på 11kW som skulle överstiga bilens laddeffekt.
Se bifogad från GE
Screenshot 2021-09-22 082430.jpg
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av [JM] »

Freelance skrev:
OfarligTesla skrev:
Freelance skrev:

nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Men du laddar ju på natten, då har du ju inga andra storförbrukare igång samtidigt. Det blir ju dessutom bara 250 kr dyrare för dig om du annars maximalt använder 5A, du drar nog mer än så bara av att du sätter igång en induktionshäll.

Och 11 kW kan jag lätt komma upp i även i min lägenhet ibland, så skall det läggas uppvärmning på det så hade det varit ännu högre. Räcker som sagt med att laga mat samtidigt som man tvättar för att det skall ske.
Jag kommer alldrig upp till mer än 5-6kWh hushållsel under dagen och laddar jag bilen med 5A trefas på natten så blir det ~3,7 kWh effekt, skulle då kunna öka till 7A för att inte överstiga topparna från hushållselen.
På vintern så går värmepumpen hårdast på natten när det är kallast så då vill man heller inte toppa det med laddning men någongång måste man ladda ändå.

För oss som har göteborgsenergi som nätägare går det att logga in med bankid och se effekten per timme per dag, då kan man planera bättre, men oavsett så kan jag inte hitta en tidigare topp på 11kW som skulle överstiga bilens laddeffekt.
Se bifogad från GE
Men varför ladda med 11kW ?
5A ger ju 3,7kW i 8 timmar på natten vilket blir ca 30kWh per natt och på helgen kan du säkert ladda mer.
30×365=11000kwh vilket räcker till 5500mil om man räknar på 2kWh/mil i förbrukning.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av [JM] »

Om du är borta på dagarna så behöver du ställa om värmepumpen så att den kör mer på dagen och frigör tid på natten.

Ett enkelt knep är att ställa upp termostaterna i huset när du går hemifrån på morgonen och sen ställa ner dom på kvällen när du ska ladda bilen.
Då är huset uppvärmt och du har lagrat värme så det räcker under natten.
Lite pyssligt men med hemautomation så kan man komma en bit på vägen. Allt beror ju på hur ditt specifika fall ser ut.
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av Freelance »

[JM] skrev:
Freelance skrev:
OfarligTesla skrev:
Freelance skrev:

nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Men du laddar ju på natten, då har du ju inga andra storförbrukare igång samtidigt. Det blir ju dessutom bara 250 kr dyrare för dig om du annars maximalt använder 5A, du drar nog mer än så bara av att du sätter igång en induktionshäll.

Och 11 kW kan jag lätt komma upp i även i min lägenhet ibland, så skall det läggas uppvärmning på det så hade det varit ännu högre. Räcker som sagt med att laga mat samtidigt som man tvättar för att det skall ske.
Jag kommer alldrig upp till mer än 5-6kWh hushållsel under dagen och laddar jag bilen med 5A trefas på natten så blir det ~3,7 kWh effekt, skulle då kunna öka till 7A för att inte överstiga topparna från hushållselen.
På vintern så går värmepumpen hårdast på natten när det är kallast så då vill man heller inte toppa det med laddning men någongång måste man ladda ändå.

För oss som har göteborgsenergi som nätägare går det att logga in med bankid och se effekten per timme per dag, då kan man planera bättre, men oavsett så kan jag inte hitta en tidigare topp på 11kW som skulle överstiga bilens laddeffekt.
Se bifogad från GE
Men varför ladda med 11kW ?
5A ger ju 3,7kW i 8 timmar på natten vilket blir ca 30kWh per natt och på helgen kan du säkert ladda mer.
30×365=11000kwh vilket räcker till 5500mil om man räknar på 2kWh/mil i förbrukning.
Visst, 5A räcker gott och väl för mig, saken var att förlusterna är större vid 5A jämfört med 16A , up till 5-6% , det blir ändå lägre kostnad än toppeffekten :)

A ja, inte bryr man sig om några hundralappar när man kör en bil för 650 000 :) , det är principen som stör mig, inte kostnaden. Så länge jag förstår nu att det blir förluster och bilen drar el när den inte används så är det något jag får acceptera och leva med det :)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av [JM] »

Freelance skrev:
[JM] skrev:
Freelance skrev:
OfarligTesla skrev:
Freelance skrev:

nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Men du laddar ju på natten, då har du ju inga andra storförbrukare igång samtidigt. Det blir ju dessutom bara 250 kr dyrare för dig om du annars maximalt använder 5A, du drar nog mer än så bara av att du sätter igång en induktionshäll.

Och 11 kW kan jag lätt komma upp i även i min lägenhet ibland, så skall det läggas uppvärmning på det så hade det varit ännu högre. Räcker som sagt med att laga mat samtidigt som man tvättar för att det skall ske.
Jag kommer alldrig upp till mer än 5-6kWh hushållsel under dagen och laddar jag bilen med 5A trefas på natten så blir det ~3,7 kWh effekt, skulle då kunna öka till 7A för att inte överstiga topparna från hushållselen.
På vintern så går värmepumpen hårdast på natten när det är kallast så då vill man heller inte toppa det med laddning men någongång måste man ladda ändå.

För oss som har göteborgsenergi som nätägare går det att logga in med bankid och se effekten per timme per dag, då kan man planera bättre, men oavsett så kan jag inte hitta en tidigare topp på 11kW som skulle överstiga bilens laddeffekt.
Se bifogad från GE
Men varför ladda med 11kW ?
5A ger ju 3,7kW i 8 timmar på natten vilket blir ca 30kWh per natt och på helgen kan du säkert ladda mer.
30×365=11000kwh vilket räcker till 5500mil om man räknar på 2kWh/mil i förbrukning.
Visst, 5A räcker gott och väl för mig, saken var att förlusterna är större vid 5A jämfört med 16A , up till 5-6% , det blir ändå lägre kostnad än toppeffekten :)

A ja, inte bryr man sig om några hundralappar när man kör en bil för 650 000 :) , det är principen som stör mig, inte kostnaden. Så länge jag förstår nu att det blir förluster och bilen drar el när den inte används så är det något jag får acceptera och leva med det :)
Om du nu är ute efter att optimera verkningsgrad mot effekttopparna så kan du göra följande.
Steg 1:
Sätt in ett CEE 16A 1-fasuttag som du laddar 13A med reseladdaren och "den blå kontakten".

Varför detta?
Jo ombordladdaren på teslan är egentligen 3st enfasladdare.
Dom får lite bättre verkningsgrad med högre laddström. Så en laddare som får 13A har bättre verkningsgrad än tre st som får 5A vardera.
Då kan du dessutom ställa ner laddstömmen med 1A i taget. Från 13A till 5A
Med trefasen så ställer du ju ner 3A i taget "per 1A steg" om du fattar vad jag menar.
Där det lägsta är 3×5A=15A.

Steg 2
Om du sen kopplar en tibber pulse eller watty till elskåpet så kan du med hjälp av tex en Athom Homey mäta husets strömförbrukning i realtid.
Homeyn har appar för allt och naturligtvis kan man installera en så att man därifrån sen kan styra laddningen av teslan.

Presto du har nu början på ett smart hem där du kan styra och reglera det mesta med prylar från alla olika smarta hem leverantörer via wifi, zigbee och z-wave.

https://www.m.nu/styrenheter-z-wave/hom ... -tEALw_wcB

https://tibber.com/se/store/produkt/pul ... XdEALw_wcB

https://homey.app/sv-se/app/com.tesla.c ... t-Charger/


Kommer du tjäna pengar på detta. Förmodligen inte.
Är det beroendeframkallande med smarta hem? Massor.
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av Freelance »

[JM] skrev:

Om du nu är ute efter att optimera verkningsgrad mot effekttopparna så kan du göra följande.
Steg 1:
Sätt in ett CEE 16A 1-fasuttag som du laddar 13A med reseladdaren och "den blå kontakten".

Varför detta?
Jo ombordladdaren på teslan är egentligen 3st enfasladdare.
Dom får lite bättre verkningsgrad med högre laddström. Så en laddare som får 13A har bättre verkningsgrad än tre st som får 5A vardera.
Då kan du dessutom ställa ner laddstömmen med 1A i taget. Från 13A till 5A
Med trefasen så ställer du ju ner 3A i taget "per 1A steg" om du fattar vad jag menar.
Där det lägsta är 3×5A=15A.
Går det att ställa Tesla laddaren på enfas 16A?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av [JM] »

Freelance skrev:
[JM] skrev:

Om du nu är ute efter att optimera verkningsgrad mot effekttopparna så kan du göra följande.
Steg 1:
Sätt in ett CEE 16A 1-fasuttag som du laddar 13A med reseladdaren och "den blå kontakten".

Varför detta?
Jo ombordladdaren på teslan är egentligen 3st enfasladdare.
Dom får lite bättre verkningsgrad med högre laddström. Så en laddare som får 13A har bättre verkningsgrad än tre st som får 5A vardera.
Då kan du dessutom ställa ner laddstömmen med 1A i taget. Från 13A till 5A
Med trefasen så ställer du ju ner 3A i taget "per 1A steg" om du fattar vad jag menar.
Där det lägsta är 3×5A=15A.
Går det att ställa Tesla laddaren på enfas 16A?
I teorin så ska bilen kunna ta emot det.
Någon på forumet råkade ut för att en av ombordladdarna gick sönder och då laddade bilen bara på två faser.
Frågan är väl vad som händer med WC om man fimpar två faser till den.
Min automatsäkring är tyvärr en sån där med tre st som sitter ihop så jag kan inte prova enkelt.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av tor-ake »

[JM] skrev:
Freelance skrev:
[JM] skrev:

Om du nu är ute efter att optimera verkningsgrad mot effekttopparna så kan du göra följande.
Steg 1:
Sätt in ett CEE 16A 1-fasuttag som du laddar 13A med reseladdaren och "den blå kontakten".

Varför detta?
Jo ombordladdaren på teslan är egentligen 3st enfasladdare.
Dom får lite bättre verkningsgrad med högre laddström. Så en laddare som får 13A har bättre verkningsgrad än tre st som får 5A vardera.
Då kan du dessutom ställa ner laddstömmen med 1A i taget. Från 13A till 5A
Med trefasen så ställer du ju ner 3A i taget "per 1A steg" om du fattar vad jag menar.
Där det lägsta är 3×5A=15A.
Går det att ställa Tesla laddaren på enfas 16A?
Frågan är väl vad som händer med WC om man fimpar två faser till den.
Min automatsäkring är tyvärr en sån där med tre st som sitter ihop så jag kan inte prova enkelt.
Det funkar alldeles prima. Men man måste fimpa rätt fas tror jag, för elektronikens powersupply tar från L1

Jag har provat att stänga av automatsäkringarna för L2 och L3, och den laddade jättefint från bara L1. Lilla tre-symbolen i bilen försvann. WC:n fungerade normalt, inga fellampor e.dyl.

Jag pluggade ur kontakten ur bilen innan jag bröt säkringarna. Kan nog bli lite upprörda elektroner i datorn annars.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av Freelance »

tor-ake skrev:


Det funkar alldeles prima. Men man måste fimpa rätt fas tror jag, för elektronikens powersupply tar från L1

Jag har provat att stänga av automatsäkringarna för L2 och L3, och den laddade jättefint från bara L1. Lilla tre-symbolen i bilen försvann. WC:n fungerade normalt, inga fellampor e.dyl.

Jag pluggade ur kontakten ur bilen innan jag bröt säkringarna. Kan nog bli lite upprörda elektroner i datorn annars.
Tack, då får detta testas framöver, får se om förlusterna minskar, nästa gång jag gör en längre resa skall jag ladda fullt innan och efter och jämföra med elmätaren. Just nu är det bara massa korta resor så det går inte med säkerhet att utesluta förluster i laddningen eller annan föbrukning när jag inte kör.

Tack alla för insiktsfulla kommentarer :)
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av Freelance »

Gjorde en ny laddning i natt, 16A enfas, stängde av de andra 2 faserna, effektuttag 3800W vilket stämmer med 16A och 230V.
Tripmätaren visar förbrukade 30kWh på 150km.
Laddade till samma nivå som innan och elmätaren visar 48 kWh förbrukning.

Fortfarande runt 18kWh eller 38% diff mellan tripmätaren och elmätaren. Kan inte förklaras med laddföluster endast, det är trist att bilen drar så mycket el när man inte kör den. Det gick 8 dagar mellan laddningarna.

Fläkten är en förklaring pga många korta resor. Någon som vet vad fläkten förbrukar efter varje resa? Den brukar typ gå 15 minuter efter.

Finns det något sätt att se den andra förbrukninen förutom körmilen?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av [JM] »

Freelance skrev:
Gjorde en ny laddning i natt, 16A enfas, stängde av de andra 2 faserna, effektuttag 3800W vilket stämmer med 16A och 230V.
Tripmätaren visar förbrukade 30kWh på 150km.
Laddade till samma nivå som innan och elmätaren visar 48 kWh förbrukning.

Fortfarande runt 18kWh eller 38% diff mellan tripmätaren och elmätaren. Kan inte förklaras med laddföluster endast, det är trist att bilen drar så mycket el när man inte kör den. Det gick 8 dagar mellan laddningarna.

Fläkten är en förklaring pga många korta resor. Någon som vet vad fläkten förbrukar efter varje resa? Den brukar typ gå 15 minuter efter.

Finns det något sätt att se den andra förbrukninen förutom körmilen?
Använder du någon av apparna för att logga dina körningar?
Typ Teslafi eller Tezlab.

Det blir lättare att förstå vad som pågår med statistik/data.
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 09 sep 2019 11:45
Ort: Göteborg

Re: Förbrukning - verklig vs beräknad

Inlägg av Freelance »

[JM] skrev:

Använder du någon av apparna för att logga dina körningar?
Typ Teslafi eller Tezlab.

Det blir lättare att förstå vad som pågår med statistik/data.
Laddat ner TezLab nu, skall kolla om man kan få mer info den vägen. Måste jag prenumerera och betala månadsavgift för appen, eller går det med gratis tjänsterna?
Skriv svar