Om du nu är ute efter att optimera verkningsgrad mot effekttopparna så kan du göra följande.Freelance skrev:Visst, 5A räcker gott och väl för mig, saken var att förlusterna är större vid 5A jämfört med 16A , up till 5-6% , det blir ändå lägre kostnad än toppeffekten[JM] skrev:Men varför ladda med 11kW ?Freelance skrev:Jag kommer alldrig upp till mer än 5-6kWh hushållsel under dagen och laddar jag bilen med 5A trefas på natten så blir det ~3,7 kWh effekt, skulle då kunna öka till 7A för att inte överstiga topparna från hushållselen.OfarligTesla skrev:Men du laddar ju på natten, då har du ju inga andra storförbrukare igång samtidigt. Det blir ju dessutom bara 250 kr dyrare för dig om du annars maximalt använder 5A, du drar nog mer än så bara av att du sätter igång en induktionshäll.Freelance skrev:
nja, 11kW trefas kommer jag inte upp till med de hushållselen eller värme, oavsett så toppar bilen allt annat om jag inte stänger av hushålsellen när man laddar bilen. Dessa 250 SEK är skillanden mellan 5A och 16A på bilen endast.
Och 11 kW kan jag lätt komma upp i även i min lägenhet ibland, så skall det läggas uppvärmning på det så hade det varit ännu högre. Räcker som sagt med att laga mat samtidigt som man tvättar för att det skall ske.
På vintern så går värmepumpen hårdast på natten när det är kallast så då vill man heller inte toppa det med laddning men någongång måste man ladda ändå.
För oss som har göteborgsenergi som nätägare går det att logga in med bankid och se effekten per timme per dag, då kan man planera bättre, men oavsett så kan jag inte hitta en tidigare topp på 11kW som skulle överstiga bilens laddeffekt.
Se bifogad från GE
5A ger ju 3,7kW i 8 timmar på natten vilket blir ca 30kWh per natt och på helgen kan du säkert ladda mer.
30×365=11000kwh vilket räcker till 5500mil om man räknar på 2kWh/mil i förbrukning.
A ja, inte bryr man sig om några hundralappar när man kör en bil för 650 000 , det är principen som stör mig, inte kostnaden. Så länge jag förstår nu att det blir förluster och bilen drar el när den inte används så är det något jag får acceptera och leva med det
Steg 1:
Sätt in ett CEE 16A 1-fasuttag som du laddar 13A med reseladdaren och "den blå kontakten".
Varför detta?
Jo ombordladdaren på teslan är egentligen 3st enfasladdare.
Dom får lite bättre verkningsgrad med högre laddström. Så en laddare som får 13A har bättre verkningsgrad än tre st som får 5A vardera.
Då kan du dessutom ställa ner laddstömmen med 1A i taget. Från 13A till 5A
Med trefasen så ställer du ju ner 3A i taget "per 1A steg" om du fattar vad jag menar.
Där det lägsta är 3×5A=15A.
Steg 2
Om du sen kopplar en tibber pulse eller watty till elskåpet så kan du med hjälp av tex en Athom Homey mäta husets strömförbrukning i realtid.
Homeyn har appar för allt och naturligtvis kan man installera en så att man därifrån sen kan styra laddningen av teslan.
Presto du har nu början på ett smart hem där du kan styra och reglera det mesta med prylar från alla olika smarta hem leverantörer via wifi, zigbee och z-wave.
https://www.m.nu/styrenheter-z-wave/hom ... -tEALw_wcB
https://tibber.com/se/store/produkt/pul ... XdEALw_wcB
https://homey.app/sv-se/app/com.tesla.c ... t-Charger/
Kommer du tjäna pengar på detta. Förmodligen inte.
Är det beroendeframkallande med smarta hem? Massor.