Chassit på M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Chassit på M3

Inlägg av Dexter86 »

MiC modellerna, har dom aluchassit som Y eller är det pure iron i dom fortfarande?
Y kör dom med/i gigapress/casting?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Chassit på M3

Inlägg av taliz »

Ehh va? Har alltid varit en kombo av stål och alu, och det är det oavsett var den är tillverkad för såväl 3 som Y.

Det är först i Berlin och Texas man kommer använda den nya ”gigapress”. Men det förändrar inte förhållandet mellan stål/alu AFAIK, utan gör bara att visa delar inte längre behöver monteras ihop. Istället för flera mindre bitar blir det en större.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Chassit på M3

Inlägg av Sebastian+ »

taliz skrev:
Ehh va? Har alltid varit en kombo av stål och alu, och det är det oavsett var den är tillverkad för såväl 3 som Y.

Det är först i Berlin och Texas man kommer använda den nya ”gigapress”. Men det förändrar inte förhållandet mellan stål/alu AFAIK, utan gör bara att visa delar inte längre behöver monteras ihop. Istället för flera mindre bitar blir det en större.
Jag har för mig att jag sett på Munro Live att Model Y redan pressas i större delar medan Model 3 svetsas ihop av mindre delar. Men kan minnas fel.

Han pratade om fördelarna med Model Y som har de större delarna och han kunde inte förstå att dom inte gjorde så på Model 3 vilket han även konfronterade Elon Musk med. Musk svarade att dom inte hade tid att bygga om produktionslinan för Model 3 för att göra denna ändringen och gjorde liknelsen med att det är svårt att byta alla 4 hjulen på en buss medan den kör i 80km/h och inte får stanna.

Fördelarna med de större delarna i Model Y är bland annat att det är mycket lättare att få bra passform/minska panel gaps.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Chassit på M3

Inlägg av Tellus »

Sebastian+ skrev:
taliz skrev:
Ehh va? Har alltid varit en kombo av stål och alu, och det är det oavsett var den är tillverkad för såväl 3 som Y.

Det är först i Berlin och Texas man kommer använda den nya ”gigapress”. Men det förändrar inte förhållandet mellan stål/alu AFAIK, utan gör bara att visa delar inte längre behöver monteras ihop. Istället för flera mindre bitar blir det en större.
Jag har för mig att jag sett på Munro Live att Model Y redan pressas i större delar medan Model 3 svetsas ihop av mindre delar. Men kan minnas fel.

Han pratade om fördelarna med Model Y som har de större delarna och han kunde inte förstå att dom inte gjorde så på Model 3 vilket han även konfronterade Elon Musk med. Musk svarade att dom inte hade tid att bygga om produktionslinan för Model 3 för att göra denna ändringen och gjorde liknelsen med att det är svårt att byta alla 4 hjulen på en buss medan den kör i 80km/h och inte får stanna.

Fördelarna med de större delarna i Model Y är bland annat att det är mycket lättare att få bra passform/minska panel gaps.
Denna intervju

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Chassit på M3

Inlägg av Dexter86 »

Jaha ooohfan! Det visste jag inte
Vill minnas Autogefuhl eller vad han heter sa att hela chassit va i alu, måste varit okoncentrerad då hehe
Så egentligen är det mest troligt dom kör gigapress till Model 3 när och om den kommer igång i Berlin ?
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Chassit på M3

Inlägg av tesla newbie »

Alla Model Y från Shanghai har bakdelen av chassit gjuten i ett stycke aluminium (giga casting), men fronten är fortfarande av stål. Inga Model 3 har giga casting:
m3my.PNG
Berlin/Texas bilarna kommer även ha fronten gjuten i aluminium:
1_d5a4f0e3-f0e8-4ce0-ac5b-b870203f236b_1024x1024.jpg
Skriv svar